Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 563
1 medlemmer og 562 gæster
Brantsmoomasar
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-03-2014, 17:58
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Har jeg dieselpest?

Hejsa,

Jeg har i oktober tømt min dieseltank så godt som muligt da båden blev sat på land. Inden den nye sæson starter og jeg fylder 200l. diesel på vil jeg have renset min tank.

Så idag har jeg haft afmonteret inspektionslugen for at se på sagerne. Jeg kunne så konstatere at tanken ikke var helt tom. Der var anslået ca. 15 liter i bunden som jeg ikke havde fået med.

Men ud over det så kunne jeg også konstatere er der var en del snavs/slam i bunden. Jeg er usikker på om det evt. kunne være dieselpest. Så er der nogen der har en mening om det kunne være det. Se billede herunder:

Da jeg købte båden i oktober der sagde den forrige ejer at han brugte additiv til dieselen. Om det passer kan jeg selvfølgelig ikke vide.
Attached Images
File Type: jpg DSC00423.jpg (232.1 KB, 18 views)
File Type: jpg DSC00424.jpg (217.0 KB, 12 views)
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #2  
Gammel 23-03-2014, 19:19
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er umiddelbart svært at se ud fra de billeder, men et hurtigt svar er...ja.

Uanset så skal tanken tømmes og rengøres, og lad vær med at starte motoren op med det slam i tanken...
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-03-2014, 16:45
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Jeg må i gang med at rense tanken. Men det giver så nogle spørgsmål som nogle forhåbentligt kan hjælpe med.

1) Hvordan tømmes tanken mest sikker. Jeg snakkede med en kollega der fortalte om én han kendte der havde brugt en støvsuger til at suge vakum i en stor 25 liters dunk, hvori der så sad en slange som han sugede dieselen op med. Men jeg er lidt ulden ved om det nu også er en sikker metode. Hvis det var benzin var det klart et "nogo".

2) Hvad bruges til at rense tanken med? Jeg overvejer selv en tur med noget grundrens for at opløse fedt bedst muligt. Og så efterfølgende måske en omgang rodalon da det er effektivt til at dræbe alger/bakterier.

Nogen der har erfaringer de vil dele....
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #4  
Gammel 26-03-2014, 07:23
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Se denne artikel udarbejdet af ENN;

http://www.nytdrev.dk/dieselpest__hv...et__-t-11.html

Midlet GROTOMAR kan anbefales dog skal du huske på, at udskifte dine brændstoffiltre hyppigere end tidligere, da "affaldet" fra brændstoftanken kan blokere for dieselgennemstrømningen til brændstofpumpen.

Rens af brændstofslanger og evt. udskiftning af fødepumpen, hvis motoren har været startet op med dieselpest kan være nødvendigt.

Og sidst men ikke mindst, så skal årsagen til dieselpest i brændstoftanken findes inden videre sejlads.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-04-2014, 17:00
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Nåh - Så blev det store "tank rengørings dag". Et arbejde jeg glæder mig over ikke er en fast del af forårsklargøringen.

Jeg havde allieret mig med et bredt udvalg af børster, og så en stor stak gamle klude. Derudover en stor dunk hvori jeg havde monteret en slange påsat et stykke elektrikerrør. Igennem den originale prop sugede jeg så vakum med en støvsuger. Da et elektriker rør er rimelig fleksibelt så var det nemt at få røret rundt i hele tanken for at suge diesel og slam op. Det virkede desværre ikke så godt som ventet. Selvom det var en ret kraftig dunk så blev siderne på dunken suget ind pga. vakum. Men til sidst fik jeg da tanken tømt for de sidste ca. 15 liter incl. slam.

Derefter ellers igang med børste og klude for at fjerne det sidste skidt. Så i med 2-3 liter frisk offroad diesel og vaske tanken godt og grundigt indvendigt. Og så suge det op også. Og så tørre tanken godt med klude igen. Så nu er tanken fin og ren igen.

Da det slam jeg havde i tanken nemt blev opløst i dieselen jeg sugede op, har jeg vurderet at det ikke er dieselpest jeg har haft. Men nok mere bare den omgang slam man må forvente der kommer efter knap 30 års brug.

Så nu mangler jeg bare at skifte det eksterne dieselfilter, og så fylde tanken med offroad diesel. Så satser jeg på at det var det..
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,525
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Brantsmoomasar
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden