Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 551
2 medlemmer og 549 gæster
Dennismaisguisy, Victorail
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-06-2014, 22:40
egobent egobent er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 3
Question Køb af Daycruiser motorbåd

Hej,

Jeg er helt ny på siden og ikke mindst ny til det med motorbåde (andet end små kanoer faktisk) så er ret glad for at jeg har fundet herind!

Derfor håber jeg da også at I kan være behjælpelige med al jeres erfaring og viden, i forhold til hvad der forhåbentlig bliver mit første køb af motorbåd.

Jeg er ude på markedet efter en daycruiser motorbåd, som både skal bruges til lidt havne hygge i København, så der må godt være plads til at man kan sidde en 4-5 mennesker i den og ellers skal den bruges til lidt småture på vandet, evt lidt fiskeri og evt også vandski og andre vand aktiviteter.
- Årgang 2005 og frem
- Motorstørrelse fra omkring 180 og op til 280 HK (eller den skal vel bare passe til bådens størrelse) (bør man gå efter en bestemt type motor eller skal man bare vælge det der nu engang er på markedet)
- Prisklasse fra omkring 140.000 og op til evt. 200.000.
- Toilet

Som eksempler på noget af det jeg har kigget på, er der følgende:

http://www.dba.dk/goer-et-kup/id-1007882169/ (dog en smule over mit budget)

http://www.dba.dk/searay-daycruiser-...id-1007048415/ (virker også som en pæn båd til prisen)

http://www.yachtbroker.dk/auktion/at...s-cruiser/1624 (den ser rimelig ud til prisen)

Jeg har selvfølgelig kigget guiden igennem i forhold til køb af båd og jeg kunne også godt tænke mig at alliere mig med en båd-kyndig, som kunne være med til at gå en evt. båd igennem inden køb (hvis I har erfaring med nogle, må i gerne sige til) og selvfølgelig også få en tur i båden inden, så man ved at den kan sejle og at motoren og instrumenter virker efter hensigten.

Hvad har I ellers af gode råd når nu man er på markedet efter sin første båd og bør man købe gennem forhandler.

Og hvad er ellers jeres erfaring med udgifter, når man har købt en båd, ligesom med alle andre ting, så forestiller jeg mig at der godt kunne komme en masse småting som man bør købe og erhverve sig

håber at I er friske på at dele jeres erfaring og gode råd.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-06-2014, 10:43
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Egobent,

Første båd er altid spændende - og du har allerede gjort dig nogle gode overvejelser om behov, økonomi, sejlmønster mm.

Et er meget vigtig når man køber båd, og ligesom med bilen skal man ud og sejle en tur i dem. De både som du linker til er meget forskellige, ligger forskelligt i vandet og sejler også meget forskelligt. Så det er vigtigt at du kommer ud i dem.

Nu har du Speedbådskørekort ik? :-)

Jeg tager gerne med ud og kikker med et par andre "friske" øjne - om jeg kvalificeret som bådkyndig er dog tvivlsomt
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-06-2014, 14:45
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Jeg tager gerne med ud og kikker med et par andre "friske" øjne - om jeg kvalificeret som bådkyndig er dog tvivlsomt
Man kan konkludere, at du har en vis erfaring med både i forskellige størrelser, og uden tvivl kan komme med bemærkninger fra uafhængig side.
Det er vigtigt at have med.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-06-2014, 19:59
egobent egobent er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 3
Tak for jeres input og al den inspiration jeg allerede har fået af at kigge lidt på poster her på forumet

Må indrømme at jeg lige nu er ret varm på Monterey 250 daycruiser modellen, da den ser ud til at være dejlig rummelig, så der er plads til at man kan have lidt gæster i båden og bare hænge ud i båden, da det lidt er det jeg håber at kunne bruge den til, ud over selvfølgelig sejlads
- hvad er jeres erfaring med denne model?
- Og hvad mener I om prisen på den der er linket til herunder
- taler det imod et køb at motoren har sejlet så mange timer (317 timer fra 2006)?
http://www.dba.dk/goer-et-kup-monter...id-1007882169/

Endvidere har jeg også kigget lidt på SunRay sunsport 240, som også ligner en meget lækker båd, om end en smule mindre en den førnævnte Monterey. Hvad er jeres erfaringer med denne båd? Og hvad mener I om prisen på denne herunder?
http://www.dba.dk/searay-daycruiser-...id-1007048415/

selvfølgelig skal båden både prøves og efterses af en bådkyndig, så man ikke køber katten i sækken

Speedsbådskørekortet er lige straks i hus (forhåbentlig næste tirsdag) - men har det desværre ikke endnu, da datoen for at få det taget, ikke lige har passet
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-06-2014, 20:48
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
De to både er vidt forskellige, hvor Monteray´en nok er mest attraktiv, hvis man er flere ombord, men som jeg kan vurdere det ud fra billederne, så er der lagt vægt på pantry´et i cockpittet på bekostning af sædeplads.

Sea Ray´en er nok mest baseret på en dagstur med familien, hvor Monteray´en nok er mere anvendelig til en forlænget weekend tur.

Motormæssigt er det valget imellem Volvo Penta eller Mercruiser, der begge bruger samme grundsten, nemlig GM blokken.
Uden at trætte dig og andre med fordele og ulemper i de valgte både, ville jeg vælge Monteray´en selvom cockpitpladsen fremstår lidt trang, men alligevel anvendelig med pantry´et. Det fritager jo en for at stå i kahytten og klargøre maden til de sejlende..

Inden du vælger båd, bør du lave et rentabelt budget som også kaldes TCO ( Total Cost of Ownership ), hvor følgende bl.a indgår:

- Afskrivning
- Forsikring
- Havneplads
- Forventet antal sejltimer pr. sæson
- Op/nedtagning ( v/ fast havneplads ) med kran evt. køb af trailer
- Service
- Vedligeholdelse
- Sikkerhedsudstyr
- Forår- og vinterklargøring ( gør det selv eller på værksted )

Den type båd du er interesseret i sejler i gennemsnit ca. 25 timer pr. sæson, og med 317 sejltimer på 8 år, giver det ca. 40 sejltimer. Ikke faretruende, men alligevel den kritiske alder mht. nært forestående reparationer på specielt udstødningssystemet. Direkte kølede motorer kræver mere service, vedligeholdelse og opmærksom end tilsvarende med ferskvandskøling.
Der kan eftermonteres ferskvandskøling på begge typer motorer til priser imellem 15000 - 25000,- kr. Til Volvo Penta kun som halvsystem, og til Mercruiser som både halv- og helsystem.

En søgning på en tilsvarende båd med ferskvandskølet motor er oplagt.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,527
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dennismaisguisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:21.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden