Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 546
0 medlemmer og 546 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 31-10-2013, 17:28
magicman magicman er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2012
Bopæl: fr-værk
Indlæg: 4
spørgsmål vedr. køb

Hej folkens

overvejer at skal ha en båd til den kommende sæson og har set denne på nettet http://www.dba.dk/liebhaveri-libella-18/id-84131700/ og spørgsmålet går på...
hvad skal man være opmærksom på ved sådan et ældre skiv, tænker at maskinen og drevet
er af lidt ældre dato. hvad kan man forvente af forbrug på såen en karl. håber at der er nogen
som har nogle goe inputs
Reply With Quote
  #2  
Gammel 02-11-2013, 16:19
magicman magicman er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2012
Bopæl: fr-værk
Indlæg: 4
slet ingen som har nogle gode råd ?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-11-2013, 18:58
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Har du læst vores guide til køb af båd?
http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3927

Personligt ville jeg betragte forbruget som det "mindste" problem ved sådan en gammel motor!

Der findes mange lign. tråde her på fenderen som kunne være interessante for dig at læse inden køb.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-11-2013, 21:13
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis det var mig, der var i markedet efter en båd i den klasse, og budgettet var 50.000 kr. Så ville jeg nok kigge mig om efter noget der er nyere end den der....

Som markedet er i dag, er det ikke umuligt at finde både der er sat til salg for 65.000 kr og få dem for 50....

Visuelt ser den fin ud, men det der virkelig koster kassen i den type både er motor og drev. Som jeg lige kan læse mig frem til, er de stadig de originale der sidder der, og det er potentielt nogle penge slugere...

Man skal nok være til liebhaveri eller i dette tilfælde bare en ældre båd, hvis man kaster sig ud i at købe den....

Men uanset hvad man køber, så er det motor og drev man skal gøre hvad man kan, for at sikre at de er i orden. Kompressions test af maskinen er et must, ligesom en god lang test tur også er det.

Kig evt syd for grænsen der er rigtig mange både i en god stand i den prisklasse.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-11-2013, 21:37
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Som inspiration kan jeg da fortælle at jeg i foråret 2007, fandt og købte min Zaniboni Puma i Italien.

Den havde hele sit liv udelukkende sejlet i Garda søen, den var ejet af en tysker som kun havde sejlet i den i ferier og forlængede weekender, resten af året var den opbevaret i hal.

Den var med en Mercruiser, og den var meget meget velholdt og havde ikke sejlet mere end 17 timer i snit om året.

Den var fra 1982, og jeg gav 35.000 kr for den.

Jeg købte en trailer her i DK, aftalte med sælger at han transporterede den til Østrig, hvor jeg mødtes med ham på et værft. De lagde den op på min trailer, og hjem igen gik det.

Jeg havde den i 2 år, og solgte den for 60.000 kr....
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-11-2013, 06:11
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Båden ser da fin ud, men årgangen kan give stof til eftertanke mht. fremtidige reparationer.

Sælger nævner, at motor og drev er "renoveret", og netop brugen af ordet "renovering" er der vidt forskellige holdninger til dets betydning og omfang af. Hvornår er motor og drev renoveret, hvad er der renoveret, hvem har renoveret det og sidst men ikke mindst, er der kvitteringer på reservedele og evt. arbejdsløn. Det er selv for en fagmand svært at se, om der er skiftet lejer i motoren, hvis sælger påpeger det uden at kunne fremvise troværdig dokumentation...Ved første øjekast ser afgangsknæet ud til at være af ældre årgang, og det er næppe udskiftet inden for de sidste mange år.

Prismæssigt har sælger nok lidt for store forhåbninger til bådmarkedet i øjeblikket og ikke mindst i den nærmeste fremtid. Jeg vil vurdere, at sælger ikke skal påregne en højere salgspris end 35-40.000,- kr. under forudsætning af, at der er behøring dokumentation for "renoveringen, og at båden fungerer upåklageligt.

En prøvetur er et must, hvor de fleste sælgere blot vil nøjes med, at starte motoren op på land. Den går ikke. Motoren skal være under belastning dvs. under sejlads. Max. omdrejningstal under belastning skal være 4800 omdr./min.

I øvrigt er motoren en 2.5 liter - 120 HK, og ikke som mange andre tror, en 3.0´er.

Motor og drev kan der skaffes tonsvis af reservedele til, så her er der ingen problemer dog kan der meget sjældent skaffes en ny motorblok, da den er udgået af produktion i marineregi og afløst af storebroren 3.0´er med 140 HK.

Motoren er spartansk med benzin, og bruger i omegnen af 12 - 14 liter pr. time / ved marchfart afhængig af vind, vejr, vægt mv.

En forudsætning for at have en båd i den aldersgruppe, er, at man selv kan sørge for den nødvendige vedligeholdelse ellers løber budgettet løbsk.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,567
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Thomastaw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:26.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden