Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 547
2 medlemmer og 545 gæster
Bogdanjec, Thomascot
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-05-2009, 07:21
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Omc?

Hej.

Jeg har kigget lidt på denne http://www.dba.dk/asp/soegning/detai...nceid=59654705, men hvad skal jeg være opmærksom på vedr. OMC motor og drev? Jeg ved der er delte meninger, men jeg er nødt til at vide om det er noget der virker, eller det er noget jeg skal holde mig fra..... Jeg gider ikke skrue for meget i motor / drev - det synes jeg allerede jeg har gjort nok....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-05-2009, 07:35
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
En hver motor er jo lavet til at bruges, det er OMC også. OMC har bare haft en uheldig historie med talrige fejl, men mange af dem jeg har hørt om, og det er en virkelig stor procent af den del jeg har hørt om, så skyldes fejlene misvedligehold.

Jeg tror at hvis motoren er passet og plejet og ligeledes drev, med årlig service osv. Så fungere OMC på samme måde som alle de andre.

Jeg har selv sejlet Force, og den startede og kørte perfekt fra den dag jeg fik den til den dag jeg solgte den.

Kig efter om drevet er tæret og hvordan bælgene ser ud. er bælgene trætte og måske utætte, kan du nok forberede dig på nyt gimbal, cardan, und so weiter.

Men alt i alt, ser det ordenligt ud, vil jeg gerne sejle OMC. En Volvo eller Mercruiser & Yanmar kan jo også lave slemme drillerrier.

Jeg har haft en Kawasaki Jetski ( som har det bedste ry på jet markedet ), som ikke lavede andet end den ene fejl efter den anden. Men Ser det ikke voldskruet ud og ledninger på kryds og tværs så virker det sku
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-05-2009, 08:19
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Dan,

Nico har helt ret i hans teorm - hvis ting bliver behanldet ordentligt og vedligeholdt så burde det holde ligeså godt som alle andre.

Rolf og Esben kommer helt sikkert på banen og skla nok skrive en del, men ellers kan du jo lige søge på OMC, for Rolf og Esben har tidligere været på banen.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-05-2009, 20:19
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg forstår ikke helt at motorårgangen er 2005 ???
Reply With Quote
  #5  
Gammel 11-05-2009, 21:48
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Husk nu, en motor er ikke bedre, end den er blevet passet
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-05-2009, 06:47
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Jeg forstår ikke helt at motorårgangen er 2005 ???
Selve motoren er såmænd blot blevet skiftet i 2005, mens drevet er det samme.

OMC har et lidt blakket ry, noget af det er massehysteri, noget andet er måske lidt berettiget, men de fleste drev, uanset fabrikat, af ældre dato har skavanker. Men kender man dem, så kan man sagtens have et velfungerende drev af ældre dato.

Den model der er til salg, er den elektrisk skiftede udgave, som blev lavet op til 1977.

"Stringer", som OMC drevene op til Cobra modellen blev kaldt, har en svaghed med deres vandpumpeaksel. Med tiden bliver strålerne i akslen ødelagt og til sidst drejet over. Det medfører at drevet ikke kan gå i gear og ikke pumper vand. Jeg har skiftet aksel i nogle drev, det er ikke så vanskeligt, man skal bruge alm værktøj (i tommer), samt en glidehammer/slaghammer, til at løsne vandpumpehuset med, hvis det har siddet længe.

Delene sidder i den øverste gearkasse. Den nederste gearkasse er der stort set ikke noget galt med, det er også heldigt, for det kniber med at få reservedele til den. Den øverste gearkasse kan der fås alle dele til.

Man skal være opmærksom på, at drevet ikke er glad for voldsomme motorer, altså store V8'ere. Det er ikke nogen god ide at skrue en ny 5.7 MPI sammen med et elektrisk skiftet stringer drev, hvis man samtidig har tænkt sig at bruge den til vandski, samt sejlads for fuld hammer i flere timer i træk.

Til almindelig brug, sammen med den V8'er der sidder i båden i annoncen, går det nok.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-05-2009, 08:24
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Som der rigtig nok bliver skrevet, så kan det være en blandet oplevelse at sejle med OMC.

Med den alder de fleste OMC´ere har på bagen, bør de fleste "børnesygdomme" på drivlinien været afhjulpet af de tidligere ejere. Det betyder ikke, at drivlinien er fejlfri, men nærmere at fremtiden måske kan byde på forholdsvis dyre reparationer forårsaget af generel slitage - der er tidligere nævnt vandpumpeaksel, og det er et svagt punkt på den omtalte drivlinie.

Det elektriske gearskifte er simpelt nok - her kan horizonblue uden tvivl gå dybere ind i dette emne - men kan være problematisk, hvis ikke alle komponenter er fejlfri.

Den store bælg ved agterspejlet har til tider vist svaghedstegn. Har den aldrig været udskiftet før, bør det påregnes i nær fremtid.

Ældre både bliver næppe problemfri selvom de er passet og plejet. Det er en forudsætning, at du kan lave en stor del af det mekaniske arbejde på drivlinien. Kan du ikke det, bliver det nogle meget dyre sømil du får sejlet.

Marineværksteder der vil gå dybere ind i OMC med elektrisk gearskifte, kan nok tælles på een hånd.....

Edit:
Båden er fin - det kræves at du kan lave en stor del af det mekaniske selv - reservedele er hip som hap - jeg tror umiddelbart at du flytter din irritation fra Volvo Penta AQ170 til OMC med elektrisk gearskift.

Jeg ville nok finde en anden båd med en mere tidssvarende drivlinie.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 12-05-2009, 08:59
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Dt er da fair snak. Der er godt nok et ekstra drev med i prisen, men jeg er ikke motor-mekaniker og vil helst have noget jeg kan have tillid til. Umiddelbart er min tillid til Volvo dog intakt, da det sandsynligvis blot drejer sig om motor-justeringer, men jeg havde dog behov for at få mere viden om OMC. Men det som jeg nu læser er at jeg bør holde mig fra denne drivlinie hvis jeg bare vil sejle uden at skulle skrue for meget ...??...
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #9  
Gammel 12-05-2009, 10:32
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Så, nu har jeg kigget lidt videre - det ser ud til at jeg åbenbart skal omkring flere både med OMC drev - http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=7582 Denne har så et Cobra-drev hvor den anden var et Stinger-drev. Hvad er forskellen og hvad er bedst?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #10  
Gammel 12-05-2009, 11:07
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Det elektriske gearskifte på Stringer drevet er faktisk lidt genialt, trods alt.

Der er ikke en klokobling eller andet som skal fare frem og tilbage, for at skifte gear.

Der sidder to elektromagneter, en til frem og en til bak. Der sidder også to kraftige fjedre ved hvert tandhjul, som kan gribe om hvert sit nav. Fjederen griber om navet, når der sættes strøm til elektromagneten og derved er drevet i gear, enten frem eller bak.

Det vil sige, at der ikke er nogle mekaniske komponenter, som bevæger sig. Kun fjederen som trækker sig sammen om navet og tager skrueakslen med sig.

Så vidt jeg husker, bruger drevet omkring 1-2 ampere når det er i gear. Og det er ganske alm 12 volt.

For at få drevet i frigear, skal strømmen blot afbrydes. Det er ikke nødvendigt at cutte tændingen på motoren, som på Cobra/Alpha One.


Cobra'en blev kendt(berygtet) på gearskiftet, da der var fejl i kablerne på de første drev. Det resulterede i at klokoblingen og modhagerne på tandhjulene blev spist op. I dag sejler der formentlig ikke nogen drev rundt, hvor dette problem længere spøger, for det er snart 20 år siden.

Et andet punkt, som Rolf sikkert kan fortælle lidt om, er lækage. De bliver gerne utætte ved pakdåsen under vandpumpen.

Jeg har også oplevet at det lille kobberrør som sidder i toppen af drevet, hvor kølevand bliver suget op igennem, har været tæret. Det resulterer i at der kommer luft(udstødningsgas) med i kølevandet og pumpen kun "sjatpisser" eller slet ikke pumper.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #11  
Gammel 12-05-2009, 17:06
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Kort sagt, jeg skal holde mig fra Cobra-drevet, men Stringer-drevet er rimelig anvendeligt hvis det er vel vedligeholdt??
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #12  
Gammel 12-05-2009, 17:24
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Kort sagt, jeg skal holde mig fra Cobra-drevet, men Stringer-drevet er rimelig anvendeligt hvis det er vel vedligeholdt??
Njaeh, jeg ville nu nok vælge Cobra'en, til den kan alle reservedele fås. Og hvis du kunne hitte på at skifte motoren ud senere, så er udskæringen i agterspejlet efter Cobra'en universal, passer til Volvo Penta SX samt Mercruiser.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #13  
Gammel 12-05-2009, 17:49
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Hvis det nu viser sig at jeg skal skifte til OMC, kan jeg så få lov at trække på jeres assistance til en vurdering af tingenes tilstand?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #14  
Gammel 12-05-2009, 18:06
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Jeg vil gerne melde mig hvis det er.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #15  
Gammel 12-05-2009, 18:10
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Hvis det nu viser sig at jeg skal skifte til OMC, kan jeg så få lov at trække på jeres assistance til en vurdering af tingenes tilstand?
er det ikke en af ideerne bag dette forum at vi er her for at hjælpe hinanden
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #16  
Gammel 12-05-2009, 18:16
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
er det ikke en af ideerne bag dette forum at vi er her for at hjælpe hinanden
Jo, så absolut . Ham med Cobra-drevet har lige trukket sig og det med Stringeren er jeg ikke helt lun på, så jeg tror at vi kan lukke tråden her.

Tak for jeres gode indlæg.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #17  
Gammel 12-05-2009, 20:16
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg vil undlade at fortælle omkring Cobra drevet, men blot nævne, at Ford motorer kan være svære at skaffe udstødningssystemer til specielt 351" modellen - denne motor findes bl.a i vedhæftede båd fra BG.

Edit:
Mercruiser eller Volvo Penta i nyere regi må være vejen frem - tiden er ved at rende ud for OMC drivlinie selvom båden er tiltrækkende.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #18  
Gammel 13-05-2009, 08:41
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg er helt enig i Rolfs replik

Tiden er rendt ud for OMC stearndrive hvis det er en båd du skal bruge til noget - og der kan findes billige Mercruiser drev mv. overalt find et gen2 drev (fra efter 1991) så er du garderet med dele langt tid fremover

Rolf har nogle forbindelser til brugte og nye drev du kan jo prøve at høre ham - og Horizonblue har vist også nogle forbindelser indenfor brugte stearndrives (og ved alt om Volvo SX / OMC drevene) så ham kan du også høre
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #19  
Gammel 13-05-2009, 08:47
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jo tak, men jeg er ikke interesseret i at skulle bøvle rundt med at skifte motor og drev. Nu har jeg kigget på en Campion med en Volvo V8 og Duoprop http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=7220 Det skulle vel så være ok istedet. Men hvor gammel og hvor pålidelig er den type motor så?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #20  
Gammel 13-05-2009, 14:34
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Jo tak, men jeg er ikke interesseret i at skulle bøvle rundt med at skifte motor og drev. Nu har jeg kigget på en Campion med en Volvo V8 og Duoprop http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=7220 Det skulle vel så være ok istedet. Men hvor gammel og hvor pålidelig er den type motor så?
Tja ja jo, bådens pris på 65000,- kr. er i overkanten - båden er ikke sejlklar ( det er i øvrigt det sælger selv efterlyser... ). Der skal puttes en del kroner og tid i båden før den kan betragtes som værende sejlklar medmindre man kan affinde sig med den nuværende stand.

Positivt er at motoren er ferskvandskølet, men det er næppe monteret fra fabrikken af - det ligner et eftermonteret system. Alene det faktum, KAN blive en dyr omgang, hvis motoren har sejlet i saltvand i flere år.

Standen på båd er under middel - kig evt. i motorrummet.

Drevet er det velkendte 290´er drev, der er kendt for at være slidstærkt, men evt. reservedele til drevet er kendt for høje priser - der findes ingen uoriginale reservedele til drevet udover en bundprop og pakning..
Selvom drevet er slidstærkt kan det sagtens havarere specielt i de forkerte hænder. Når jeg vurderer bådens stand ind- og udvendigt tyder det ikke på, at der er brugt mange ressourcer og økonomi på at servicere drivlinien.

Edit: Båden er i behov for renovering og samling - drivlinien er tvivlsom specielt med ferskvandskøling der næppe er monteret fra fabrikken af - bådens pris står ikke mål med hvad der sælges.

Find en anden båd.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,441
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdanjec
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden