Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 253
3 medlemmer og 250 gæster
DarylBaw, Farmonwooff, GrubuzBuh
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-07-2009, 07:59
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Motorskift.

Tja, så blev min motor dødsdømt Havde en Volvotekniker koblet på som kunne fortælle mig at min motor var slidt op..... Underligt når sælger for et år siden fortalte at jeg købte en båd med nyrenoveret motor - han havde dog ingen papirer på det. Jeg fandt ud af at renoveringen bestod af to slags maling - rød og sort salgslakering.. Manifold er ved at blive utæt, topstykke er tæret igennem i en kølekanal (heldigvis retur til pumpe og ikke ind i cylinder), olietryksføler er defekt, temperaturføler viser forkert og den drikker benzin i store mængder.... Nu har jeg så fundet en tilsvarende motor og er blevet lovet at det kun tager en dag at bytte rundt på de to. Havde også en Chevy V6 på hånden med drev, men det ville tage minimun en uge at bygge den i. Og da jeg skal betale mig fra det, vælger jeg den nemme løsning. Er så blevet lovet denne gang at min "nye" motor kun har kørt i ferskvand i Holland og at det er en gammel Volvo Penta mekaniker jeg køber den af.... Så nu må vi se hvad det bliver til. Men jeg har da lært at man ikke må stole på folk som ikke har dokumentation for deres påstande..... Ærgerligt, da jeg ellers troede på det bedste i folk
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #2  
Gammel 19-08-2009, 11:20
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jeg har kig på en Mercruiser 4.3 V6.... Er det samme motor som Volvo? Vil den kunne tilpasses mit Volvo drev (så jeg slipper for at skifte drev) ? Umiddelbart vil jeg mene at det bare er en anden svinghjulskåbe der skal til, men er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Jeg kiggede på denne : http://www.guloggratis.dk/sport/baad...nnonce/5788292 , men mangler en mekaniker der kan samle og teste..??..
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #3  
Gammel 19-08-2009, 21:37
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Ja der er begge samme motor..
Ang. drevet så må jeg være dig svar skyldig.

Hvis den er du har kik på er fra 1992, så har den 175 hk er er med karburator.
En super motor i mine øjne, hvis den altså virker
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 19-08-2009, 21:46
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
volvo startede omkring 1980-1981 med at bruge 4,3 V6 motor så mon ikke det kan lade sig gøre. Jeg kan ikke huske hvor gammel din drev er ??
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 20-08-2009, 06:38
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Jeg har kig på en Mercruiser 4.3 V6.... Er det samme motor som Volvo? Vil den kunne tilpasses mit Volvo drev (så jeg slipper for at skifte drev) ? Umiddelbart vil jeg mene at det bare er en anden svinghjulskåbe der skal til, men er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Jeg kiggede på denne : http://www.guloggratis.dk/sport/baad...nnonce/5788292 , men mangler en mekaniker der kan samle og teste..??..
Du behøver ikke at skifte drev, selvom du bytter din B30'er ud med V6, udvekslingen kan godt bruges. Volvo drev er i øvrigt ens, uanset hvilken motor de sidder på, ud over udvekslingen.

Men hvis der ikke er mere med, end det der er på billedet, er der alt for få stumper til det kan laves til noget du kan bruge her og nu. (Der står i annoncen; komplet som på billedet)Du skal have fat i: V8 Volvo svinghjulshus, starter, generator, søvandspumpe, indsugningsmanifold, udstødningsmanifolde, udstødningshorn, karburator, strømfordeler osv.

De tidligere V6'ere(før Vortec) havde som regel 175 hk med en dobbelt karburator og 205 hk med en 4 portet karb. (på krumtappen)

Du kan rent faktisk sætte en 3,0 4 cyl sammen med dit drev, V8 svinghjulskåben passer på denne motor. Så er du fri for at spekulere over pladsproblemer. Men det er nok ikke interessant at gå fra 6 til 4 cyl, selvom det er samme volumen............
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 20-08-2009, 07:02
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Der kunne måske være fornuft i at vælge en GM 3.0 liter.Brændstofokonomien og reservedelspriserne er gunstige. Hvad er vægten på din båd sejlklar ?

Jeg har en GM 3.0´er LongBlock på lager til 19998,- incl. moms og frit leveret i DK.
Attached Images
File Type: jpg Base - 181.jpg (29.9 KB, 199 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 20-08-2009, 10:36
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jeg er ikke så interesseret i den 4 cyl, da jeg synes at den går alt for uroligt ved lave omdrejninger og med 1100 kg båd tror jeg også at den er i underkanten.... Ellers tak for tilbuddet, men det bliver nok enten R6, V6 eller
V8.... Og med de ovennævnte motorer, har jeg opgivet. Jeg skal have en motor som er komplet og funktionsdygtig evt med et minimum af ændringer. Har spekuleret i at handle i USA, men mangler erfaring/viden om shipping o.l. Nogen hjælp?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle

Sidst redigeret af Albjerg; 20-08-2009 kl. 10:45.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 20-08-2009, 10:43
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #9  
Gammel 20-08-2009, 16:15
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?
Dårlige tændingsdele kan være årsag til en helt igennem træls motor, men vil du finde ud af om motoren er værd at ofre noget på, så tag en kompressionstest af den.

Jeg har ikke lige tallene, men der skal selvfølgelig helst være ens tryk på alle +/- og hvis der er omkring 10 bar, så er det ikke helt skidt.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #10  
Gammel 20-08-2009, 20:34
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Dårlige tændingsdele kan være årsag til en helt igennem træls motor, men vil du finde ud af om motoren er værd at ofre noget på, så tag en kompressionstest af den.

Jeg har ikke lige tallene, men der skal selvfølgelig helst være ens tryk på alle +/- og hvis der er omkring 10 bar, så er det ikke helt skidt.
Venter på at Nicolaj får købt en tester og kommer forbi.... Har delvis en aftale..
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #11  
Gammel 20-08-2009, 22:25
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?
Udskiftet det nye defekte tændrør med et gammelt fungerende.

Idag fungerede motoren og båden perfekt, var oppe på ca. 55km/t i lidt bølger, så kun lidt optimering omkring propel stigning. Det er muligt med en propuls propel hvor stigning kan justeres.
__________________
Hilsen Leif
medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
Reply With Quote
  #12  
Gammel 21-08-2009, 14:36
Nicolajs Marine Service
Gæst
 
Indlæg: n/a
Dårlige tændingsdele kan medføre ufateligt dårlig motorgang. Jeg har komprissionstester og vi får tjekket op i morgen.

Update upcoming.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 21-08-2009, 16:34
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Citér:
Originally Posted by lbk Se indlæg
...Det er muligt med en propuls propel hvor stigning kan justeres...
Nu får du lov til at slippe for denne gang, men ordet "propuls" i samme sætning med "propel" hører simpelthen ikke sammen..!!
De propeller kan ikke sammenlignes med en ordenlig propel, og kan i mine øjne kun anvendes som 'reserve' propel såfremt ens normale propel bliver ødelagt.
En alu-propel kan jeg til nød acceptere

(jeg har svært ved at se hvordan en propel lavet af composit/plastic kan holde til det vrid og belastninger som der opstår).
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #14  
Gammel 22-08-2009, 18:44
Nicolajs Marine Service
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har idag været forbi Dan. En dejlig kunde som selv kan fortælle historien, men her er der lidt billeder. Dan du må selv smide de ( alt afslørende ) billeder op







Reply With Quote
  #15  
Gammel 24-08-2009, 06:40
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jamen jeg kvitterer her med historien om at min "dødsdømte" motor slet ikke er så død alligevel. En lille kompressionstest udført af Nicolajs Marine Service gav dette resultat:


Streg nr. 7 på den "kolde" er blot en gentagelse af cylinder 4. Jeg regner med at jeg skal have en lille snak med Volvo i dag vedrørende resultatet........
Attached Images
File Type: jpg DSC00611r.JPG (82.9 KB, 5 views)
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #16  
Gammel 24-08-2009, 06:57
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Renovering.

Efter lørdagens glade overraskelse har jeg besluttet mig for at renovere motoren: Topstykke, udstødningsmanifold og tændingsanlæg skiftes, karburatorer adskilles og renses og så skal drevet selvfølgelig også lige have en tur. Så har vi lidt at få vinteren til at gå med og banken bliver ikke ruineret ved at skulle udbetale renter til min båd-opsparing .

Stor tak til Nicolaj.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #17  
Gammel 24-08-2009, 07:30
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Efter lørdagens glade overraskelse har jeg besluttet mig for at renovere motoren: Topstykke, udstødningsmanifold og tændingsanlæg skiftes, karburatorer adskilles og renses og så skal drevet selvfølgelig også lige have en tur. Så har vi lidt at få vinteren til at gå med og banken bliver ikke ruineret ved at skulle udbetale renter til min båd-opsparing .

Stor tak til Nicolaj.
nytdrev.dk vil gerne være behjælpelig med gode priser ifb. med dit renoveringsprojekt.

Vær opmærksom på, at der findes 3 forskellige typer B30 motorer fra Volvo Penta - de benævnes a, b eller c model.

Det er vigtigt at vide, hvilken type du har, når der skal bestilles reservedele.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #18  
Gammel 24-08-2009, 08:42
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Streg nr. 7 på den "kolde" er blot en gentagelse af cylinder 4. Jeg regner med at jeg skal have en lille snak med Volvo i dag vedrørende resultatet........
Spændende.!
Hold os gerne opdateret...
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #19  
Gammel 24-08-2009, 09:20
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Opdatering.

Første opdatering kommer her: Jeg har nu talt med Volvo og det viser sig at det var en misforståelse / kommunikationsfejl at dødsdømme motoren. Årsagen til teknikerens dom var baseret på de udgifter der ville være forbundet med renovering hvis Volvo skulle udføre dem - det ville blive voldsomt dyrt med nye reservedele og garanti . Derfor mente de ikke at det kunne betale sig. At jeg så forstod det som om at motoren var uanvendelig, var de selvfølgelig kede af og de ville selvfølgelig gerne bistå med data, råd og vejledning til den kommende renovering Så vi er på god fod igen.
Så nu har jeg bestilt et brugt topstykke og en brugt manifold i USA (fra ferskvandskølet båd) og så må vi se hvad der yderligere kommer til....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #20  
Gammel 24-08-2009, 09:22
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
nytdrev.dk vil gerne være behjælpelig med gode priser ifb. med dit renoveringsprojekt.

Vær opmærksom på, at der findes 3 forskellige typer B30 motorer fra Volvo Penta - de benævnes a, b eller c model.

Det er vigtigt at vide, hvilken type du har, når der skal bestilles reservedele.
Jeg takker for tilbuddet og undersøger nærmere med motoren. Så vidt jeg ved er det en AQ170C men jeg tjekker lige med motornummeret. Hvilke tekniske forskelle er der på de 3 varianter?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle

Sidst redigeret af Albjerg; 24-08-2009 kl. 10:08.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,394
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Farmonwooff
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:16.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden