Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 466
1 medlemmer og 465 gæster
maximllmt
Fleste brugere online var 755, 14-05-2024 at 02:13.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-12-2011, 00:15
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Red face Sæson-status

Den mørke og kolde tid er over os - og det, der holder os fri for vinterdepressionen og den psykriatiske skadestue, er sommerens søsætninger, der nu forevises døgnet rundt i kahyttens digitale fotoramme foran de ophængte søkort og den fremlagte skibslog.

Jeg har kigget lidt i Fletcher'ens skibslog, der i min tid (2009-2011) har beriget dens sømænd med 210 timer på vandet og 60 søsætninger, der fordeler sig på 7 i Ejby, 2 i Ishøj, 10 i Amager Strandpark, 35 i Sydhavnen, 4 i Roskilde og 2 i Kastrup.

2011: Dette var langt fra den bedste sommer. Nærmest elendig. Der var ingen hedebølger, så planlægning var vanskelig. Den trofaste vind stillede store krav til tøjet og tålmodigheden. Det blev i 2011 til 63 timer på vandet og 19 søsætninger, der fordeler sig på 2 i Ejby, 14 i Sydhavnen, 1 i Roskilde og 2 i Kastrup.

2010: Dette var ikke den bedste sommer - og vinteren lagde hårdt ud med snestorm fra tidlig november, der varede resten af året. Det blev i 2010 til 51 timer på vandet og 14 søsætninger, der fordeler sig på 2 i Ejby, 2 i Amager Strandpark, 7 i Sydhavnen og 3 i Roskilde.

2009: Dette er jo sommeren, de fleste husker. Sol, blå himmel og bagende varme i ugevis. Det blev i 2009 til 96 timer på vandet og 27 søsætninger, der fordeler sig på 3 i Ejby, 2 i Ishøj, 8 i Amager Strandpark og 14 i Sydhavnen.
Attached Images
File Type: jpg 2011-09-03-17-01-16.jpg (484.1 KB, 7 views)
File Type: jpg 2011-03-26-16-58-42.jpg (170.4 KB, 8 views)
File Type: jpg 2011-05-21-2841.jpg (705.0 KB, 8 views)
File Type: jpg 201104212585.jpg (177.4 KB, 8 views)
File Type: jpg 201104212624.jpg (142.9 KB, 6 views)
File Type: jpg image00086.jpg (478.9 KB, 5 views)

Sidst redigeret af Fletcher14; 14-12-2011 kl. 00:25.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 14-12-2011, 07:11
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Hej Fletcher14

Fin log og god dokumentation du har skabt dig :-)
Jeg har indtil nu nået 48 timer på motoren i år.
Men sæsonen er jo ikke slut endnu, der er ikke is på vandet og vi har helt til d. 31.12.
Sig til hvis du vil med, hvis en af turene bliver på Øresund
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-12-2011, 15:12
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Ih. Jeg elsker din holdning, LarsH. Det er nemlig rigtigt, at sæsonen ikke er helt forbi endnu. 48 timer er også særdeles flot med den sommer, vi har haft. Det falder ind i havskums-kategorien. Jeg vil rigtig gerne med ud på en sensommer cruise. Jeg er som regel ganske spontan per SMS. Jeg regner med, du har mig kodet ind i mobilen. Jeg ved også, at KS1 står klar på tæerne.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-12-2011, 15:15
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Hvad angår min skibslog, så er jeg jo IT-nørd, så jeg har lavet en lille database, der registrerer hver søsætning med dato, slæbested, timer mv. Det gør det let, at trække lidt statistik på kryds og tværs. Det gør det endvidere let, at indeksere de mange billed- og videooptagelser.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 14-12-2011, 22:03
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Hvad angår min skibslog, så er jeg jo IT-nørd, så jeg har lavet en lille database, der registrerer hver søsætning med dato, slæbested, timer mv. Det gør det let, at trække lidt statistik på kryds og tværs. Det gør det endvidere let, at indeksere de mange billed- og videooptagelser.
Smart :-)
Du modtager en sms når og hvis det passer :-)
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-12-2011, 12:32
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Jeg har en håndholdt Garmin GPSMAP 21, og kan så overføre mine tracks til Garmin Connect, så jeg har en log der, incl. et rutekort.

Trods manglende sommer, så blev det alligevel til ca 90. motortimer, fordelt på ca. 30 i Ørnvikken i perioden april - juni, og ca. 60 i Ryds'en i perioden juli - oktober.

Søsætninger i Vejle, Silkeborg, Struer, Hvalpsund og Løgstør.

Det er vist godkendt, når vejret har gjort det stort set umuligt at planlægge bare 24 timer frem!!
Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-12-2011, 16:21
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Mm. Det er jo en super flot udnyttelse af sommeren, MortenBP! Jeg kunne godt forstille mig, at du cruiser dig direkte ind på en førsteplads, hvad angår timer her på Fenderen.

Jeg har faktisk tit været lidt misundelig på de mange muligheder indenfor kortplottere, men, når jeg så ser de kantede, besværlige og lukkede systemer, de bruger til indlæsning af kort og udlæsning af spor, så taber jeg interessen. Jeg synes, de skulle løsne lidt op for grebet - og give mulighed for ind- og udlæsning af de flotte søkort-spor til formater, der kan bruges på internet.

Jeg bruger blot et gratis program til mobiltelefonen. Det er nemt - og det laver flotte kort med statistik, der senere kan vises på forskellig vis. Ulempen er, at det trækker meget strøm fra mobilen - og ikke benytter ægte, detaljerede søkort. Det er dog heller ikke en absolut nødvendighed i den lille, hurtiggående Fletcher. Det er svært, at finde et roligt øjeblik, der gør det muligt, at ramme en tast.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 15-12-2011, 18:23
kkp kkp er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: frederikssund
Indlæg: 44
Jeg har rundet 150 timer på timertælleren på min, så det er blevet til lidt timer på vandet i dragoén. Ved fenderen.dk træffet i kattinge vig havde den rundet de første 100 timer.
Første gang jeg havde den i vandet var den 12/3 2011
__________________
Jeanneau Merry fisher 595 - 115 hk suzuki 4 takt
Reply With Quote
  #9  
Gammel 16-12-2011, 19:40
saxius's Avatar
saxius saxius er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Jylland
Indlæg: 23
Billeder: 34
Citér:
Originally Posted by kkp Se indlæg
Jeg har rundet 150 timer på timertælleren på min, så det er blevet til lidt timer på vandet i dragoén. Ved fenderen.dk træffet i kattinge vig havde den rundet de første 100 timer.
Første gang jeg havde den i vandet var den 12/3 2011
Hej alle!

Jeg har aflæst vores log på hvor meget vi har sejler i vores Galia 620 siden vi fik den for nu to år siden. Vi har i følge triptælleren på vores Garmin sejlet 3580 km og triptæller nr to på den 3725km, så vi synes da vi har brugt den en del.

Hvor meget sejler i andre? Det er ikke fordi vi fisker ret meget fra båden så det er ikke en masse trolling eller lignende. Max fart har været 31,9 knob.
__________________
Mvh. Bent Nielsen

Galeon Galia 620 Cruiser
Reply With Quote
  #10  
Gammel 16-12-2011, 20:09
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
2011 blev den dårligste sejlsæson for mit vedkommende.
Har kun haft ca 68 motortimer og sejlet 473 sømil
nok det laveste jeg har oplevet i de 30 år jeg har haft båd.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #11  
Gammel 16-12-2011, 20:37
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Mm. Det er jo en super flot udnyttelse af sommeren, MortenBP! Jeg kunne godt forstille mig, at du cruiser dig direkte ind på en førsteplads, hvad angår timer her på Fenderen.
Tak, - men den stod ikke særligt længe kan jeg se :-(
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Jeg har faktisk tit været lidt misundelig på de mange muligheder indenfor kortplottere, men, når jeg så ser de kantede, besværlige og lukkede systemer, de bruger til indlæsning af kort og udlæsning af spor, så taber jeg interessen. Jeg synes, de skulle løsne lidt op for grebet - og give mulighed for ind- og udlæsning af de flotte søkort-spor til formater, der kan bruges på internet.
Jeg har en Lowrance, som er lidt molbo agtig i måden at læse spor ud på, og jeg kan ikke tænde den uden for båden, f.eks. hjemme. Skal jeg have spor ud af den, skal jeg tage SD kortet med søkort ud, sætte et andet i, overføre spor, og hjem og konvertere dem på PC'en. Det holder ikke...

Den håndholdte Garmin(som jeg har en holder til i båden) kører på batteri, så jeg kan sidde hjemme og planlægge ruter. Sætter jeg den til USB porten på min PC, så får jeg et drev hvor jeg kan browse gemte spor, og uploade dem til Garmin Connect uden at skulle installere software, drivere osv. Det er nemt.

Nu ved jeg ikke hvor meget computer nørd du er, men formatet filerne(*.tcx) ligger i, er det som hedder XML, som er et struktureret maskinlæsbart tekst format. Åbner man en tcx fil i f.eks. notepad, vil man se en lang liste af tidspunkter og positioner. Jeg var ved at overveje at lave min egen elektroniske logbog, hvor jeg kunne vedhæfte spor filen og se et kort over hvor jeg har været, - men tiden gjorde at jeg blot uploader til Garmin Connect. Et eksempel er denne tur: http://connect.garmin.com/activity/114796683

Jeg vil da også supplere med billeder fra et par af sæsonens højdepunkter. Det første er fra Silkeborg Søerne en dejlig maj dag/aften, de næste to er fra omkring Livø i sommerferien, og det sidste er fra sidst i september på Venø Bugt.
Attached Images
File Type: jpg 2011-05-21 19.54.19.jpg (715.4 KB, 10 views)
File Type: jpg 2011-07-29 12.37.36.jpg (337.3 KB, 8 views)
File Type: jpg 2011-07-30 13.19.13.jpg (508.8 KB, 9 views)
File Type: jpg 2011-09-25 15.29.24.jpg (330.5 KB, 8 views)
Reply With Quote
  #12  
Gammel 17-12-2011, 17:47
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg kan se, at kkp stryger inden om - og lige ind på førstepladsen, hvad angår sejltimer i år. Ganske udmærket!

Det ser overraskende godt ud med Garmin Connect, MortenBP. Jeg giver dig også helt ret, hvad angår listen med tidspunkter og positioner i struktureret format. Det er noget, man kan arbejde med. Hvad angår planlægning af ruter i hjemlige omgivelser, kunne jeg ikke se, hvorvidt Garmin's program til formålet, Home Port, virker på Ubuntu Linux. Jeg har ikke selv Windows.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 17-12-2011, 19:43
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Det ser overraskende godt ud med Garmin Connect, MortenBP. Jeg giver dig også helt ret, hvad angår listen med tidspunkter og positioner i struktureret format. Det er noget, man kan arbejde med. Hvad angår planlægning af ruter i hjemlige omgivelser, kunne jeg ikke se, hvorvidt Garmin's program til formålet, Home Port, virker på Ubuntu Linux. Jeg har ikke selv Windows.
Arh Fletcher, - du er en rigtig nørd når du kører Linux ;D Men det var nu ikke Home Port jeg havde i tankerne. Jeg tænkte mere på, at man kunne sidde med GPS'en hjemme, og planlægge ruter på denne ;-)

Der findes i øvrigt et site som hedder www.bikeroutetoaster.com. Egentlig beregnet for landkrabber, men vi som sejler planende både kan også bruge det, hvis vi kender farvandet en lille smule. På sitet kan man planlægge ruter og downloade dem til sin GPS. Bare husk at slå "use autorouting" fra.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 19-12-2011, 12:55
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg prøvede lige din cykelruteristerside. Jeg lavede lige en hurtig tur på Øresund, rundt om Hveen, og hentede ruten ned. Filen indeholder tidspunkter og koordinater. Tidspunkterne er umiddelbart beregnet udfra givne oplysninger om fart. Det er da en ganske udmærket løsning til os med planende både, der alligevel selv skal bruge øjne og ører.
Attached Images
File Type: png screenshot1.png (96.6 KB, 3 views)
Reply With Quote
  #15  
Gammel 20-12-2011, 16:04
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Jeg bruger den meget til at planlægge ruter efter. Det er let at se hvor langt en given tur bliver. Og man kan slå sattelitvisning til, - så kan man godt danne sig et lille indtryk af om der er vand nok under en.

På land er den næsten uundværlig hvis man f.eks. cykler meget, - da den kan lave autorouting mellem 2 punkter. Så er det lynhurtigt at lave en rute.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 20-12-2011, 18:08
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Fletcher : hvad program er det du har på iphonen? Jeg har tænkt mig at kortlægge alle vores ture i ribben næste år
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #17  
Gammel 20-12-2011, 19:24
KS1's Avatar
KS1 KS1 er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 391
Billeder: 10
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Fletcher : hvad program er det du har på iphonen? Jeg har tænkt mig at kortlægge alle vores ture i ribben næste år

Du kan roligt regne med Flercher ikke har iPhone han kører med garanti android eller andet hvor han selv kan arbejde og justerer som det passer ham

Men jeg har Til min iPhone købt navionics "marine-skagerak" og ok tilfreds!
__________________
Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....


Båd: Sea Ray
Årgang: 1990
Fod: 20
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
Drev: Alpha One - generation 1


Båd: Cheetah
Årgang: 1991
fod: 19
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
Reply With Quote
  #18  
Gammel 21-12-2011, 07:43
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Haha dammit Jeg har selv brugt Run-Keeper, den er ok men man kan dog ikke se topfart!
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #19  
Gammel 21-12-2011, 14:06
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Sports Tracker

Jeg har Sports Tracker. Det findes til de fleste smartphones med Android (HTC), iOS (iPhone) og Symbian (Nokia). Det gratis, nemt, stabilt, super flot og graferne kan deles via internet. Der måles fart, topfart, middelfart, distance, højde, tid, pause mv. Der kan også indsættes billeder. Der kan senere trækkes statistik på kryds og tværs. Man kan, eksempelvis, se farten på givne steder. Der kan også zoomes ind og ud på kortet. Programmet kan køre i baggrunden - og i forgrunden kan man aflæse aktuelle målinger og følge med på kortet. Jeg vedhæfter et billede fra første sejltur i 2011 fra Sydhavnen til Langelinie Kaj.

http://www.sports-tracker.com

Man savner dog mulighed for, at få fart vist i knob, samt, at få et egentligt søkort, men, det er nok for meget forlangt af Google Maps endnu. Jeg har dog anmodet dem om det.

http://support.sports-tracker.com/sp...ting_and_knots
Attached Images
File Type: png 01.png (318.8 KB, 3 views)

Sidst redigeret af Fletcher14; 21-12-2011 kl. 14:20.
Reply With Quote
  #20  
Gammel 21-12-2011, 14:18
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Har jeg ret i at det kræver en del data-trafik på din mobiltelefon? Det er vel dyrt at tracke alle de positioner via gps'en?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 115,123
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Aaronvep
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:56.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden