Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 569
1 medlemmer og 568 gæster
LavillGiple
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-05-2014, 19:56
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Min Yanmar ryger lidt i tomgang

Hej,

Jeg fik i torsdags søsat min "nye" båd. Det er en MAREX 77 med en Yanmar 4JH-DTE turbo diesel med 77HK.

Både ved opstart på land, og ved søsætningen noterede jeg mig at jeg syntes at den røg lidt rigeligt i tomgang. Det skal dog siges at jeg ikke har noget at sammenligne det med - Det er blot en fornemmelse jeg har.

Her i weekenden var jeg så ude og sejle en kort tur hvor den fik lov til at "strække ud" i ca. 30 sek. Og derefter checkede jeg udstødningen igen. Og jeg syntes stadig den ryger lidt rigeligt.

Båden har været ejet af en ældre herre der formentligt ikke har haft brugt alle kræfter i motoren, så spørgsmålet er om den bare skal køres driftvarm og så have lov til at arbejde lidt for føden.

Jeg læste et sted om at Yanmar anbefaler at hvis man sejler én time med lavere RPM(under 2200) - Så bør man sejle 15 min. med 90..95% RPM. Så det kan være det er det der skal til.

Hvis det nu er en justering af dieselpumpen - Er det så noget man selv kan gøre,eller bør det kun foretages af en fagmand? Kan man lave en for "mager" blanding på en dieselmotor
uden skader til følge? Eller vil resultatet blot være at man måske ikke får det antal HK man burde?
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-05-2014, 20:29
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Røg fra udstødningen kan skyldes flere faktorer, hvis det er en dieselmotor, som er spændt foran som "hest"

Blå røg = olieforbrug
Hvid røg = vandforbrug
Sort røg = uforbrændt diesel

Som ofte - med den type motor du har - vil det være sort røg.

Årsagerne til dette kan være som følgende:
- Forkert indsprøjtningstryk på dysserne f.eks. defekte trykskiver
- Blokeret luftfilter evt. udskiftning
- Forkert justeret brændstofpumpe, som skal justeres med højtrykspumpe eller capilarrør

I første omgang ville jeg afmontere dysserne og få dem trykprøvet / justeret - som ofte er det her fejlen skal findes med mindre der ligger et håndklæde i indsugningen på motoren.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-05-2014, 16:34
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hejsa,

Tak for input.

Næste gang jeg kommer til båden må jeg checke om den er ved at æde et viskestykke el. lign

Tror også jeg vil prøve at optage en lille video for lige at få en "second opinion" på hvilken vej det evt. kunne være fejlen skal findes.

Ang. justering/kontrol af dyser. Hvad koster det ca. for 4 stk.?
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-05-2014, 10:33
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by megelundo Se indlæg
Hejsa,

Tak for input.

Næste gang jeg kommer til båden må jeg checke om den er ved at æde et viskestykke el. lign

Tror også jeg vil prøve at optage en lille video for lige at få en "second opinion" på hvilken vej det evt. kunne være fejlen skal findes.

Ang. justering/kontrol af dyser. Hvad koster det ca. for 4 stk.?
Kontrol af dysser skal foretages på et dieselværksted f.eks. BOSCH.

Jeg husker ikke Deres takster for justering med trykskiver uden udskiftning af dyssespidsen, men et beløb svarende til kr. 500,- / pr. stk., er nok ikke helt ved siden af.

Er det en komplet renovering af dyssen, bør du få en pris, inden arbejdet begyndes.

Inden du bruge penge på dyssetest eller renovering, så er der andre ting som ovenstående anført, der bør undersøges inden !
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-05-2014, 21:15
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Så er der lidt opdatering i sagen.

Var ved båden her til aften for at ordne lidt småting - Bla. at se lidt til motoren.

Luftfilteret blev checket og fundet OK. Det eneste filteret består af er en lille metal "spand" med et meget fintmasket trådnet. Så altså ikke noget skum/vat der var stoppet. Men jeg kunne så konstatere at der var en lille smule olie rundt i kanten ved indgangen til turboen. Der var som sådan ikke noget olie der lå i dråber el. lign, men skulle da lige hilse og sige at fingrene blev godt og grundig sorte ved at køre dem rundt i kanten(gad vide om de når at blive rene til 70 års fødselsdag på lørdag....Nåh det er en anden sag).

Ang. test af dyser - Så viser det sig faktisk at jeg har en kollega der har en dysetester...Respekt. Han har tilbudt mig at hjælpe mig med at teste mine dyser hvis ellers han har et rør/omløber der passer på mine dyser. Så der er der lige en besparelse på måske 1500kr - Dejligt.

Jeg fik også optaget en lille video så i kan se hvorledes røgen ser ud. Så jeg vil meget gerne have jeres vurdering af hvilken retning fejlen formentligt skal findes.

Videoen kan ses her:

__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE

Sidst redigeret af Lars T; 19-06-2014 kl. 08:51.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-05-2014, 21:30
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det ligner at den brænder motorolie af....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 09-05-2014, 06:41
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by megelundo Se indlæg

Men jeg kunne så konstatere at der var en lille smule olie rundt i kanten ved indgangen til turboen. Der var som sådan ikke noget olie der lå i dråber el. lign.
En godt slidt turbo, der tryksmøres af motorens smøreoliesystem, vil give blå røg i udstødningen.

Er der slør i "møllen" på turboen ?

Udskiftning af turboen med en fabriksny er som ofte meget kostbart, men en renovering hos H.Daubjerg - som mange professionelle værksteder bruger - kan som ofte klares for et par tusinde kroner

Jeg har ikke set den vedlagte video endnu, men gør det til fyraften..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,563
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Denpokrhice
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden