Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Galleri > Billeder af båden

Billeder af båden Her kan du vise din båd frem

» Online brugere: 295
4 medlemmer og 291 gæster
Julishg, Sigmordrigh, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-08-2012, 01:00
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Ny motor

Da foråret nærmede sig skulle båden jo klargøres, poleres, have ny olie og diverse filtre, alt dette blev klaret og motoren blev startet op mens båden var på land. En slange blev tilkoblet med ferskvand for at simulerer saltvandet, da motoren en gammel Bukh diesel var lavet om til ferskvandskøling, alt forløb fint og det hele kørte som det skulle, et par dage senere blev båden søsat og da stropperne var fjernet blev motoren startet op og kørte i tomgang, og så kom problemerne, da motoren havde gået i tomgang et stykke tid gik den i stå til alles undren, men nå, den blev genstartet og kørte fint et par minutter, så stod der damp ud fra skabet hvor ferskvandet blev påfyldt, og straks blev motoren stoppet. Oliepinden var det første der blev trukket op, og til alles skræk var det kun mudder der var på pinden, (når vand og glycol blandes bliver det stift og mudret) Nu var gode råd dyre, hvor var fejlen, af med topstykket for at tjekke toppakningen, men ingen fejl der, hvad så, jeg snakkede med mange som kom med gode råd, og det endte med at jeg tog kontakt til Løkken smede og maskinforretning for at høre hvad en hovedrenovering af motoren ville koste, og jeg blev noget chokeret, jeg skulle regne med 25 -30.000 plus moms og selvfølgelig udtagning og ilægning af motoren, nu var der ved at gå panik i den gamle, men det endte med at jeg fandt en anden motor, en Bladt Diesel på 21 HK og ferskvandskølet, den kostede kun 36.500 inkl. moms og plus montering, og den købte jeg.

Jeg kom i kontakt med MH Marinemotor i Aabenraa der sagtens kunne monterer motoren. ( det skal siges at jeg måske nok kunne lave det selv, men turde ikke på grund af mit helbred) men aftalen blev at båden skulle til Aabenraa for at for den monteret, og det kom den så, jeg fik at vide at der ville gå indtil ugen efter inden han kom igang med den, men det var ok, der gik så yderligere et par uger uden at noget skete, og i tredje uge kørte jeg så til Aabenraa for ved selvsyn at konstaterer at der stadig ikke var sket en skid, og så blev den gamle sku sur og ringede til MH Marinemotor, der nok så frejdigt fortalte at så snart solen skinne arbejdede han på båden,. Det var skyfrit og solen skinnede, og da jeg konfronterede ham med de faktiske forhold, såsom at jeg stod ved siden af båden og vejret var perfekt, blev han så sur at han sagde at det ville han ikke finde sig i, og jeg bare kunne finde en anden til at udføre arbejdet. Nu var gode råd rigtig dyre, men jeg fik fat i Peter Bladt fra Bladt Diesel, og han lovede mig at så ville han selv sætte motoren i, og det gjorde han så alenemand på en god uge. Hvis nogen af jeg skulle komme i kontakt med MH Marinemotor, så kan jeg kun advarer jer, han holder ikke sine egne aftaler.
Jeg må så sige, at Peter Bladt har holdt alle løfter og fortjener alt den ros jeg overhovedet kan give ham, han her virkelig gjort alt for at jeg skulle få min båd i vandet igen så hurtigt som overhovedet muligt. alt i alt har det taget næsten 2 måneder fra båden kom til Aabenraa og til jeg fik den i vandet i Bork i tirsdags.

Samtidig med at jeg fik ny motor fik jeg også en anden propel så det hele passede sammen propellen er en 14/9 fra Kørsør propeller, og jeg havde den første prøvetur i båden i lørdags, og hvilken oplevelse, alt spillede som det skulle og der var ingen larm, det skal også lige nævnes, at jeg fik monteret et PhytonDrive på akslen for at fjerne vibrationerne derfra, og der er slet intet at mærke.

Under prøveturen havde jeg kun min telefon med gps, og den sagde 6 knob ved 2000 omdr. og maks omdr. er 3000. så skrue størrelse og motor passer fint sammen, det var ligesom lovet fra Peter Bladt.

Efter databladet, skulle den forbruge 225 gr. pr. Kw pr. time, og det bliver nogenlunde omkring 2-3 liter pr. time hvilket er meget fint synes jeg.

Og for at afslutte dette indlæg, ja så havde jeg indbrud i båden mens den lå i Aabenraa, de stjal begge forbrugsbatterier og savede ledningsnettet i stykker og stjal kablerne, samtidig stjal de også det kobberrør der forbandt mine to tanke med hinanden for at udligne højdeforskellen i tankene og løb så også lige med alt diesel, det er sgu træls, men nu er den tilbage på sin plads og strømmen er genetableret og det hele fungerer igen efter hensigten.
Strømmen lavede min bror Erik Hingebjerg (Mayland) her fra siden, og tak for det.

Når jeg kommer på vandet igen kommer der en lille video med den nye motor, et par billeder kan ses i mit galleri.

Men vogt jer for MH Marinemotor, ham kan jeg absolut ikke anbefale til nogen, men Bladt Diesel har ydet en formidabel service, da han normalt ikke monterer motorerne, men gjorde en undtagelse da jeg blev brændt af.

Mvh.Bent. (bhvvs)
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.

Sidst redigeret af bhvvs; 14-08-2012 kl. 01:07.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 14-08-2012, 16:45
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Puha, sikken en historie.
Og sgu da skide surt med indbrud oveni.

Men tillykke med den nye motor.
DET må være en fornøjelse at stævne ud efter sådan en omgang og konstatere, at tingene bare spiller.

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-08-2012, 19:02
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Ja det er skide surt, men det er åbenbart risikoen vi må løbe. Håber det bliver en fornøjelse at komme på vandet, har kun lige været ude og vende for at se om det virker, og det gjorde det heldigvis. Skal på fjorden i weekenden hvis ellers vejret holder som de lover.
Mvh.Bent.
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-08-2012, 20:19
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Tillykke med den nye motor Bent

Trist at høre hvad du har været udsat for, men det er rart at alt nu spiller så du kan nå nogle timer på vandet inden sommeren er slut.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #5  
Gammel 14-08-2012, 22:49
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Tak skal du have MartinN, ja det er rart når det spiller som det skal, håber sgu ikke at nogen skal igennem det jeg har været igennem, det er en rigtig træls tur at komme igennem, men det skal bare overståes i en fart og helst glemmes hurtigst muligt, og ellers nyde livet på vandet i fulde drag.
Mvh.Bent.
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-08-2012, 10:26
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hje Bent,
God læsning som var en god bog værdig
Der var en god indledning, et uheld, hele to øv-oplevelser men det hele endt jo godt Rigtiog ærgerligt at vi i samfundet bliver nød til at finde os/acceptere risiko i "indbrud".

PS - Jeg findet det stadig utroligt at der findes så mange "marine-mekanikere" der behandler deres kunde(r) så åbenlyst dårligt. Det er mig en gåde at man kan drive forretning på en sådan måde. Men så er der da tilføjet endnu en "mekaniker" til den sorte bog - men tusind tak for advarslen.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-08-2012, 12:10
Michael404's Avatar
Michael404 Michael404 er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2012
Bopæl: Kolding
Indlæg: 5
-

Træls start på motorskift, men godt at høre det endte godt.
Hvor meget vejer din Saga? For jeg må tilstå det lyder som en lidt lille motor til den båd, jeg kører med 48hk til 2500kg? og ca. 2L /timen.
Ideen med ny motor skulle da også gerne være at det sejler "lidt længere på literen" ?
__________________
- Jupiter 31 Special opbygning.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 15-08-2012, 21:40
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
):

Kender også det med at blive brændt af, men af dårligere erfaringer bliver man sjældent rig, men rigtig skuffet..., Jeg ødelagde min 5.0 L V8 Chevrolet (bilmotor) sidste år i bork, ville ikke lige invistere i en mercruiser oliepind kompl, til ca 1200 kr, da jeg ikke har ret meget plads i min 15 fod Fletcher Arrowsport 150 SS, tja så kan man lære det, Jeg måtte tage den fra min special bygget bmw, og smide den i båden, og så er den klar, , så altr har sin pris hmm, men det er jo med at leve i nuet, vi ved jo ikke om vi får at se solopgangen i morgen, og nej jeg er ikke pissemist, men realist .... tag aldrig noget for givet, og ja jeg er brandmand på 5 the år nu Så ved det, KOM NU PÅ VANDET
Reply With Quote
  #9  
Gammel 15-08-2012, 23:09
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Hej Michael404. Sagaen vejer 2800 kg efter fabrikkens papirer, den er bygget lidt hen af en sejlbåd, stikker ca 90 cm, der sad en Bukh DV 20 i båden fra starten, og jeg skiftede til en 21Hk Bladt diesel, der er ingen grund til at sætte en størrer motor i , for båden sejler ikke stærkere af den grund, den kan ikke sejle hurtigere end længden i vandlinjen, og den er ca. 6,5 meter hvilket giver ca. 6,5 knob, men med den nye motor har jeg fået væsentligt bedre trækkraft da momentet er hævet en del i forhold til Bukh´en. og med en skrue og motor der passer sammen kan jeg ikke gøre mere.
Brændstofforbruget er opgivet til 225 gr. / kwh pr. time v/3000 omdr. men det skal tjekkes, da jeg faktisk når maks fart allerede ved 2000 omdr. yderligere gas gør bare at båden graver sig ned og bruger mere brændstof.

Mvh.Bent.
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.

Sidst redigeret af bhvvs; 15-08-2012 kl. 23:17.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 15-08-2012, 23:22
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Citér:
Originally Posted by FletcherV8 Se indlæg
Kender også det med at blive brændt af, men af dårligere erfaringer bliver man sjældent rig, men rigtig skuffet..., Jeg ødelagde min 5.0 L V8 Chevrolet (bilmotor) sidste år i bork, ville ikke lige invistere i en mercruiser oliepind kompl, til ca 1200 kr, da jeg ikke har ret meget plads i min 15 fod Fletcher Arrowsport 150 SS, tja så kan man lære det, Jeg måtte tage den fra min special bygget bmw, og smide den i båden, og så er den klar, , så altr har sin pris hmm, men det er jo med at leve i nuet, vi ved jo ikke om vi får at se solopgangen i morgen, og nej jeg er ikke pissemist, men realist .... tag aldrig noget for givet, og ja jeg er brandmand på 5 the år nu Så ved det, KOM NU PÅ VANDET
Skulle meget gerne på vandet i weekenden, men der er lige et par småting der skal ordnes først.
Jeg er absolut heller ikke pessimist, tager det som det kommer, men kan godt ærger mig lidt over tingenes udvikling i denne sag, men det er heldigvis fortid, nu skal jeg bare fremad og helst på vandet.
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,472
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Julishg
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:24.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden