Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 570
1 medlemmer og 569 gæster
Charlesenece
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 24-07-2015, 10:24
Morten Venzel
Gæst
 
Indlæg: n/a
Mangler tophastighed

Hej, jeg har en Bornett 19” monteret med en Mercury 225 OptiMax, som jeg mener burde kunne sejle noget hurtigere end de 47/55/86 kn/miles-h/km-t som den kan præsterer pt.
Forrige ejer, har med en ældre 200 hk Mercury, fået båden til at sejle tæt på 60/70/109 kn/miles-h/km-t.

Båden er en kopi af Fletcher 19”, OptiMax motoren er med XL- ben, og motormonteringshøjden er 3 cm under bundlinjen, målt fra kavalitionspladen. Monteringshøjden burde efter sigende, have været 3 cm over bundlinjen! Det vil sige, at monteringshøjden er ca. 6 cm for lav, i forhold til det den nok burde have været.

Spørgsmålet er nu, kan de 6 cm gøre så meget? Eller vil det kunne afhjælpes på andre måder. For at flytte motoren yderligere op, kræver det en elevator eller noget tilsvarende, da den er monteret i de nederste huller nu.

Jeg har vedhæftet lidt billeder af båd og motor.

Propellen som sidder på nu, er en firebladet Mercury Offshore 48-825902A46 21P. Gasspjæld og andre parametre som kan justeres på motoren, er justeret jf. de af fabrikanten oplyste mål/tolerancer. Motoren går efter min mening som den skal i alle omdrejningsområder, og virker i øvrigt sund og rask, og er meget startvillig. Fabrikanten oplyser at max. omdr./min. bør være i området 5500-5750. Ved fuld fart, opnår jeg dog kun 5300-5400 omdr./min.

Nogle gode ideer?
Mvh. Morten.
Attached Images
File Type: jpg PICT2002.JPG (1.57 MB, 14 views)
File Type: jpg PICT2001.JPG (1.38 MB, 15 views)
File Type: jpg PICT2000.JPG (1.38 MB, 20 views)
File Type: jpg PICT1998.JPG (2.05 MB, 12 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 24-07-2015, 11:44
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Hej Morten,

Velkommen til Fenderen.

Din monteringshøjde af motoren er bestemt ikke optimal, og har stor indflydelse på både motorens omdrejninger og den generelle performance af hele dit setup. 3-5 cm over bunden burde være den korrekte indstilling uden du får problemer med dit vandtryk. Har du Low water pickup i gearkassen, altså 4 huller forrest på "torpedoen"?

Det er desværre ikke uden udfordringer at hæve motoren yderligere, en lift kan være løsningen, men du vil stresse dit agterspejl meget, så en forstærkning af en art vil være en god idé.

Brugeren LarsH har gjort det på sin båd med stor succes. Han har lavet en rigtig god løsning til sin båd, der burde være nogle billeder i galleriet af det, ellers melder han sig nok i tråden. Han har desuden stor viden fra mange års erfaring med bådrace, optimering af setup osv.

Du skriver at motoren er justeret som den skal, men ved du om du reelt kan opnå max rpm = 5750?

Din 21" OffShore propel er også kendt under navnet VenSura, og du burde kunne trække den i begrænseren uden problemer. Det kan tyde på at du ikke kan opnå de 5750 omdrejninger pga. forkerte justerede gasspjæld eller forkert justerede stilleskruer på gasarmen. Der er faktisk ikke ret mange steder man manuelt kan justere en Optimax, da den er styret meget ved luftmængden via PCM. Til gengæld er den meget kritisk med at få netop de korrekte mængder brændstof og luft.

Vent med at justere på motorhøjden indtil du har udelukket at din motor performer som den skal.

Jeg vil anbefale dig at starte med at sikre du kan opnå de 5750 omdrejninger ved at sætte en mindre propel på, omkring 17"

Dernæst foretag en korrekt udført kompressionstest (eller endnu bedre en "Leak Down" test)

-Et fuldt opladet start batteri (som passer til motorens ampere-forbrug CCA)
-Motor opvarmet til driftstemperatur
-Kill switch OFF
-Alle tændrør Fjernet
-Tændkabler tilsluttet tændrørstester (eller jordet som en ekstra sikkerhedsforanstaltning)
-Gasspjæld åbnet til max gas (WOT)
-Vand tilføres motoren under tørning af motor (aht. vandpumpe)

Indsæt kompressionsmåler i 1. tændrørsåbning, tørn motoren indtil trykket ikke længere stiger. Foretag aflæsning.

Gentag ovenstående trin for hver cylinder.

Det vigtigste er, at alle cylindre ligger ens, dvs. max udsving i måling på 15% i mellem højest og lavest måling.

Meld tilbage i tråden med dine målinger, så tager vi den derfra.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________

Sidst redigeret af MartinN; 24-07-2015 kl. 15:06.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 24-07-2015, 17:34
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Morten

Jeg har haft fuldstændig samme problemer med min gamle båd, og hvis du er på jagt efter topfart er motoren/benet dit første problem. Du skal finde en motor eller et 20" ben. Dit setup bliver aldrig optimalt. Hæver du din eksisterende motor, kommer tyngdepunktet så højt op, at båden vil chinewalke (rulle fra side til side).

Den gamle ejers 200hk med 20"ben er desværre en bedre løsning.

Kender du iøvrigt gearing på din nuværende gear? Motoren burde snildt kunne hive den der lille propel rundt :-)

PS - da din ikke har low water pick i huset, bør du få monteret et vandttryksmanometer som viser hvor meget tryk der er på kølevandet.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 26-07-2015, 12:55
Morten Venzel
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Martin og Lars.

Der er de fire huller forrest i hælen på motoren. Da vejret ikke har været til det, har jeg faktisk ikke fået testet konsekvensen af justeringen af gasspjældet endnu. Målet på spjældet skal være 0,25 mm. fra anslag, hvilket det er nu. Jeg vil mene at det var ca. 1-2 mm ude af justering.

Problemet med at båden ruller fra side til side, havde jeg faktisk sidste år, der var motoren sat i de øverste monteringshuller. Dette problem forsvandt faktisk da motoren blev hævet det den kunne, desværre bare ikke til den optimale højde.

Jeg begynder at tro mere og mere på at monteringshøjden nok er problemet. Måske er det ikke nogen dum idé at se om man kan bytte sig til en motor med kortere ben. Jeg kan godt følge at tyngdepunktet vil ændre sig, når vægten fra motoren flyttes op med yderligere 6-8 cm.

Når jeg har testet resultatet af gasspjældsjusteringen, vil jeg forsøge at låne en mindre propel for at teste max- omdr. som Martin foreslår. Her efter må jeg så beslutte om jeg er ude i at bytte motor eller hæve den nuværende yderligere.

Tak for Jeres indlæg, jeg vender som sagt tilbage.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-07-2015, 13:18
Torben E Torben E er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2014
Bopæl: hs
Indlæg: 1
Jeg synes ikke det lyder til at motoren levere fuld effekt. En. 21p er en ret lille stigning på den motof.
den burde tage begrænseren næsten med det samme. Kender du gearingen i benet?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 26-07-2015, 15:26
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Hvis motoren yder det den skal, er det et spørgsmål om motorhøjde, propel og setback for at få den mere stabil ved høj fart.

Det med at tyngdepunktet bliver for højt med en XL (25") motor kan jeg sagtens se det teoretiske i, men har bevist at det praktisk kan lade sig gøre, særdeles stabilt og er derfor ikke enig.
Se evt. videoen her, farten er ca. 55 kn og båden er ganske rolig :



Hvis din motor er ok, kan det sagtens lade sig gøre at få den over 60 kn, det koster bare en række 1000-lapper
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #7  
Gammel 27-07-2015, 12:46
Morten Venzel
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by Torben E Se indlæg
Jeg synes ikke det lyder til at motoren levere fuld effekt. En. 21p er en ret lille stigning på den motof.
den burde tage begrænseren næsten med det samme. Kender du gearingen i benet?
Hej Torben.

Hvordan finder jeg ud af hvad gearingen er? er det en del af S/N eller?

Mvh. Morten.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:35.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden