Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 580
2 medlemmer og 578 gæster
BasirImponia, Matthewsmott
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-07-2013, 11:43
s_h_sondrup s_h_sondrup er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2010
Bopæl: København S
Indlæg: 9
Volvo Penta 3.0 GSPFS

Hej Fenderen,

Jeg har efter sæsonstart haft lidt problemer med min Volvomotor fra ca. 2000.

Den har indtil i lørdags startet fint og jeg har også kunnet sejle den i lave omdrejinger. Hvis jeg har givet gas, har motoren efter ca. 5-10 givet op og er gået i stå. Når den så har været gået iståførste gang, har den problemer med at starte. Man kan dog få den igang og seje med lave omdrejninger et kort stykke tid hvorefter den går ud igen. Når den har stået lidt, kan man starte den ige og den kan stå i tomgang uden problemer.

I lørdags forsøgte jeg mig lidt frem. Skiftede batteri og brændstoffilter, samt rensede luftindsugningen til kaburatoren. Intet af det hjalp. Den eneste effekt jeg kunne observere var at motoren gik ud after kortere og kortere tid. Til sidst kunne jeg slet ikke få gang i den. En underlig lille detalje jeg opdagede var at motoren tabte omdrejninger, når jeg gik op i forenden af båden (19 fod) og begyndte at hakke noget i det. Det samme skete når jeg gyngede båden fra side til side. Bagbord var værst.

Jeg har mistanke til enten kaburatoren eller brændstofpumpen. Men hvis det skulle være brændstofpumpen, forstår jeg ikke hvorfor motoren overhovedet ville køre før lørdag??? Jeg går ikke ud fra at kaburatoren kan suge ret meget selv??? Da jeg afmoterede det nye brændstoffilter igen, kunne jeg dog se at det ikke var fyldt særligt meget op.

Er der mon nogen der kan kommee nærme en diagnose en jeg kan?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh. Søren Sondrup
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-07-2013, 13:12
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
er du sikker på der ikke er lidt vand i brændstofsystemet og tanken. På min volvo 3,0 fra 2005 sidder der et meget lille filter i kaburatoren. Filtret sidder hvor brændstof røret går ind i kaburatoren, der er en ekstra omløber og bag den største gemmer filtret sig :-)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-07-2013, 15:28
Ibber36's Avatar
Ibber36 Ibber36 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2010
Bopæl: København
Indlæg: 85
Billeder: 7
Er enig med goffy og er sikker på det enten er vand i tanken eller i karburatoren.
__________________
_______________________

Jesper W.

Mariah SX18 / 2006
Mercruiser 3.0L 135 Hk.

_______________________
Reply With Quote
  #4  
Gammel 08-07-2013, 16:39
s_h_sondrup s_h_sondrup er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2010
Bopæl: København S
Indlæg: 9
Hej Ibber og Goffy,

Tak for diagnosen. Jeg har sådanset først opdaget problemet da jeg tankede båden op efter jeg havde sat den i vandet. Første tur var på gammel benzin og der oplevede jeg ikke nogen problemer. Kan det hænge sammen med vand i tanken/kaburatoren som i beskriver?

Jeg har også haft skruet lidt på luftskruerne på siden af kaburatoren. Den ene korkpakning vikrede lidt løs. Måske jeg kan have skubbet noget pakning ind i kaburatoren? Lyder det sandsynligt udfra de nævnte symptomer?

Goffy, det filter du beskriver ved brændstofrøret, kan det passe at det er i messing (måske konisk i form)?

Hvis der er tale om vand i tanken, har i så et godt fif til hvordan jeg skal få det tømt af? Tanken er indbygget og ligger under gulvet. Skal den suges ud med hævert princip.

Mvh. Søren
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-07-2013, 08:15
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Vand i brændstofsystemet er en af de hyppigste årsager til driftstop på bådmotorer. Vandet dannes f.eks. ved kondens i tanken, tvivlsom brændstofkvalitet, utæt tankdæksel mv.

En god ide er at have vandudskiller imellem benzintank og karburator, så kan man nemt holde øje evt. vand i brændstoffet.

Ja, en god ide er at få benzintanken tømt evt. med en sugeanordning f.eks. en hævert.

Er der vand i benzintanken vil det ligger i nederste lag, da det er tungere end benzin.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-07-2013, 17:05
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Der sidder også et filter på sugerøret nede i tanken med kontraventil i den kan nemt være stoppet så brændstof pumpen ikke suge nok op
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #7  
Gammel 20-07-2013, 05:52
s_h_sondrup s_h_sondrup er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2010
Bopæl: København S
Indlæg: 9
Hej igen. Endnu engang tak for jeres bud på hvad min motor kunne fejle. Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen tilstoppede filtre, så det læner sig nok i retning af vand i systemet. Jeg er dog ret sikker på at brændstoffiltetet også skulle kunne fungere som vandudskiller. Men det indeholder kun benzin når jeg afmonterer det.

Jeg undrer mig også over at det ikke fyldes helt op. Kan det skyldes at motoren ikke rigtig kommer igang og pumpen dermed ikke får kørt rigtigt længe nok?

Problemerne med at starte motoren, som jeg har beskrevet, opstod først efter udskiftning af brændstoffilter og justering på luftskruerne til karburatoren. Skruerne står nu i deres standard position, hvilket skulle kunne sikre en nogenlunde drift. Jeg er bare lidt nervøs for at jeg kan have ødelagt noget af det pakningsmateriale omkring skruerne. Det virkede meget mørt og der kom lidt fnuller med, da jeg skruede den ene helt ud. Ville det i sig selv kunne være årsag til startproblemerne?

Jeg tror stadig at der godt kunne være et vandproblem eller noget med svømmerventilen,men kunne godt tænke mig at høre jeres mening om min teori ovenfor.

På forhånd tak.

Mvh Søren
Reply With Quote
  #8  
Gammel 20-07-2013, 18:19
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Det ligner et pumpeproblem....

Hvis filteret ikke fyldes, og det ellers ligner et diesel eller oliefilter, så har jeg erfaring med at det er fødepumpen den er gal med.

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #9  
Gammel 22-07-2013, 13:08
s_h_sondrup s_h_sondrup er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2010
Bopæl: København S
Indlæg: 9
Hej Norvik20",

Ja det er jeg også lidt bange for. Hvad mener du om min teori omkr. færdige pakninger omkring luftskruerne i karburatoren? Kan det evt. forårsage de omtalte symptomer? Problemerne med at starte motoren opstod først efter at jeg havde pillet ved luftskruerne og skiftet filtret. Før det kunne den nemt starte, men kørte ringe og gik til sidst ud.

Mvh Søren
Reply With Quote
  #10  
Gammel 25-07-2013, 22:20
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Undskyld det forsinkede svar.

Jeg er ikke så klog på karburatorer, men alle utætheder vil få motoren til at få for mager blanding (og en høj eller dårlig tomgang).
Men at den giver op efter et stykke tid og går i stå, det tyder på en stoppet si (grovfilter), eller en defekt fødepumpe.

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
Svar

Tags
brændstof, kaburator, pumpe, volvo penta


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,550
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BasirImponia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:07.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden