Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 377
8 medlemmer og 369 gæster
ConnorDried, DenpokKebamnbob, Marcusket, mealeSedRah, miteenhah, Murakabrakenia, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-03-2010, 23:22
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Induktiv føler

Kort og godt:

Jeg skal bruge en induktiv føler, som kan sende 12 volt + videre, når der fiser et stykke jern forbi den.

Den skal kunne følge med og registrere op til ca 155 aktiveringer i sekundet.

Er der nogen som har et forslag til hvad der kan bruges; mærke, varenummer, tilslutning osv.


Jeg skal have koblet et par benzin omdrejningstællere på Dieselmotorer. Benzinomdrejningstælleren virker jo ved at få 12 volt + impulser fra - siden på tændspolen.

Det jeg så vil gøre, er at montere en induktiv føler ved svinghjulet, montere to stykker metal på svinghjulet(så det er i balance). Den induktive føler sender så 12 volt + afsted, to gange pr omdrejning, hvilket svarer til en 4 cyl motor. Omdrejningstælleren drejes på stilleskruen, så den passer til 4 cyl motor.

Så skulle man gerne have en benzinomdrejningstæller, der virker på en dieselmotor. Jeg er ikke klar over hvor stort forbrug en omdrejningstæller har, men det kan næppe være mange milliAmpere.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 09-03-2010, 06:13
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Kort og godt:

Jeg skal bruge en induktiv føler, som kan sende 12 volt + videre, når der fiser et stykke jern forbi den.

Den skal kunne følge med og registrere op til ca 155 aktiveringer i sekundet.

Er der nogen som har et forslag til hvad der kan bruges; mærke, varenummer, tilslutning osv.


Jeg skal have koblet et par benzin omdrejningstællere på Dieselmotorer. Benzinomdrejningstælleren virker jo ved at få 12 volt + impulser fra - siden på tændspolen.

Det jeg så vil gøre, er at montere en induktiv føler ved svinghjulet, montere to stykker metal på svinghjulet(så det er i balance). Den induktive føler sender så 12 volt + afsted, to gange pr omdrejning, hvilket svarer til en 4 cyl motor. Omdrejningstælleren drejes på stilleskruen, så den passer til 4 cyl motor.

Så skulle man gerne have en benzinomdrejningstæller, der virker på en dieselmotor. Jeg er ikke klar over hvor stort forbrug en omdrejningstæller har, men det kan næppe være mange milliAmpere.
Tænkte på om du ikke har et W udtag på generatoren til omdrejningerne i stedet for?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 09-03-2010, 07:34
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Der er sikkert W udtag på generatoren, men så vidt jeg ved, skal man bruge en anden type omdrejningstæller før det går op. En kammerat har fortalt, at han prøvede at sætte en Benzinomdrejningstæller på W udtaget. Den viste helt forkert som jeg husker det. Han var i hvert fald ikke begejstret over resultatet.

Jeg har købt alle de instrumenter der skal bruges. Den serie jeg har, kan der kun fås benzinomdrejningstællere til. Desuden er det umiddelbart vanskeligt at finde marinediesel omdrejningstællere der kan tage over 4000 o/min. De mercedes'er jeg skal have mariniseret, går ca 4600 for fuld hammer.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-03-2010, 08:50
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
hmm. det lyder lidt mærkeligt. generatoren er da ligeglad med om den sidder på en benzinmotor eller en diesel. Før brugte man rpm. tællere som var styrret af tændingen (benzin) men i dag er det generatoren der klarer det.
det virker som om du går over åen efter vand
man har også kunne købe universal rpm.målere som bestod af en lille magnet (som blev monteret på svinghjul eller remskive) + en føler.
næsten samme princip som en cykelcomputer.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-03-2010, 09:51
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
hmm. det lyder lidt mærkeligt. generatoren er da ligeglad med om den sidder på en benzinmotor eller en diesel. Før brugte man rpm. tællere som var styrret af tændingen (benzin) men i dag er det generatoren der klarer det.
det virker som om du går over åen efter vand
man har også kunne købe universal rpm.målere som bestod af en lille magnet (som blev monteret på svinghjul eller remskive) + en føler.
næsten samme princip som en cykelcomputer.
Hehe, på min projektbåd er der ikke noget der hedder at "springe over hvor gærdet er lavest", nok derfor tager det så lang tid :-)

Altså de omdrejningstællere jeg har købt, er til benzinmotorer(signal skal tages fra tændingen). Det vil sige, at hvis man stiller dem til 4 cyl motorer, skal den have 2 stk 12 volt + pulser pr omdrejning, for at den viser rigtigt.

Jeg ved egentlig ikke hvad det er for et signal der kommer ud af W terminalen, man kunne selvfølgelig undersøge det, men jeg tvivler på at det er en 12 volt + puls.

Det jeg vil frem til, er at en omdrejningstæller der er styret af tændingen og en omdrejningstæller der er styret af generatoren ikke er lavet ens.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-03-2010, 09:57
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
det er 2 forskellige typer men hvorfor mikse.
i min forrige skiv havde jeg en gammel mercedes diesel og generatoren (bosch) blev købt brugt hos en ophugger. Jeg måtte dog skifte remskiven på generatoren så den havde samme diameter som skiven på motoren.
og så virkede det fint.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 09-03-2010, 10:12
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
det er 2 forskellige typer men hvorfor mikse.
i min forrige skiv havde jeg en gammel mercedes diesel og generatoren (bosch) blev købt brugt hos en ophugger. Jeg måtte dog skifte remskiven på generatoren så den havde samme diameter som skiven på motoren.
og så virkede det fint.
Årsagen til at jeg vil have "Tændings" omdrejningstælleren til at køre på en diesel, er at jeg har købt en hel kasse med instrumenter til mit projekt, som er i samme serie. "Teleflex black sportsman"

Omdrejningstæller, temperaturmåler, trimur, tankmåler, olietryk, voltmeter........

(to motorer x flybridge = 4 stk af det meste)

Planen var jo benzin til at begynde med, men nu hedder det diesel. Desuden synes jeg at det kunne være lidt sjovt at få det til at virke.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #8  
Gammel 09-03-2010, 10:16
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Årsagen til at jeg vil have "Tændings" omdrejningstælleren til at køre på en diesel, er at jeg har købt en hel kasse med instrumenter til mit projekt, som er i samme serie. "Teleflex black sportsman"

Omdrejningstæller, temperaturmåler, trimur, tankmåler, olietryk, voltmeter........

(to motorer x flybridge = 4 stk af det meste)

Planen var jo benzin til at begynde med, men nu hedder det diesel. Desuden synes jeg at det kunne være lidt sjovt at få det til at virke.

det forklarer jo det hele, men giver også lidt udfordringer he he
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #9  
Gammel 10-03-2010, 06:51
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Kort og godt:

Jeg skal bruge en induktiv føler, som kan sende 12 volt + videre, når der fiser et stykke jern forbi den.

Den skal kunne følge med og registrere op til ca 155 aktiveringer i sekundet.

Er der nogen som har et forslag til hvad der kan bruges; mærke, varenummer, tilslutning osv.


.
Er det noget i den retning du leder efter. Vi bruger dem på helikopter til at måle omdrejninger, men der er de forbundet med en computer.
http://www.woodward.com/pdf/ic/02010.pdf
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 10-03-2010, 07:48
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Er det noget i den retning du leder efter. Vi bruger dem på helikopter til at måle omdrejninger, men der er de forbundet med en computer.
http://www.woodward.com/pdf/ic/02010.pdf
Ja, det er noget a la den. Men der skal nok en transistor imellem, før det funker. Den der ser ud til at inducere en spænding, som bliver højere, jo hurtigere "tandhjulet" drejer rundt. Op til 50 volt vekselstrøm.

Det jeg skal bruge, er 12 volt +, ved alle frekvenser, mens den der giver forskellig spænding, ved de forskellige frekvenser.

Men jeg tænker, at den spænding som bliver induceret, kan trække en transistor, som sender 12 volt op til instrumentet.

Altså, man montérer to stykker jern på svinghjulet. Ved en omdrejning er der suset jern forbi føleren to gange. Derved er der induceret en spænding to gange, transistoren har derved sendt 12 volt + op til instrumentet to gange. Og er instrumentet instillet til 4 cyl motor, så burde det virke.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #11  
Gammel 10-03-2010, 13:31
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Den type som Softice foreslår er en magnetisk sensor og, som du selv er inde på, kræver en ekstern driver for at generer 12v pulser.

Det du har behov for er en hall-effekt sensor der har indbygget driver med digital udgang. Feks af typen her:

http://dk.rs-online.com/web/search/s...duct&R=3615015

En meget stabil løsning og nem at montere.
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
  #12  
Gammel 10-03-2010, 21:50
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Bekker Se indlæg
Den type som Softice foreslår er en magnetisk sensor og, som du selv er inde på, kræver en ekstern driver for at generer 12v pulser.

Det du har behov for er en hall-effekt sensor der har indbygget driver med digital udgang. Feks af typen her:

http://dk.rs-online.com/web/search/s...duct&R=3615015

En meget stabil løsning og nem at montere.
Ja, det er sådan en svend jeg skal bruge. Det jeg så mangler at finde ud af, er hvor meget strøm instrumentet bruger. Hvis det trækker under 250 milliAmpere, så er det piece of cake at få det hele til at virke.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #13  
Gammel 11-03-2010, 13:01
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Dit instrument trækker ikke noget strøm fra input fra hall-effekt sensoren hvis der indbygget elektronik i til at konvertere impluser til viseren. Formodentlig er der tre ledninger fra instrumentet: +12v, 0v(Gnd) og taco/pulse input
Hvis instrumentet er passivt, så trækker det højst sandsynlig meget lidt strøm for fuldt udslag (mellem 0,1-10mA)

Bemærk at output fra Hall-effekt sensoren har såkaldt "Open kollektor" det betyder at hvis der ikke er en indbygget pull-up modstand mellem taco input og +12v i dit instrument, så skal du selv sætte en modstand mellem taco input og +12v.

Der er desuden to typer "Open kollektor" - NPN eller PNP

Det betyder om impulserne skal være positive (=+12v og ingen impulser=0v) eller de skal være negative (=0v og ingen impulser=12v). Jeg vil tro at NPN generere positive impulser og PNP generere negative
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
  #14  
Gammel 11-03-2010, 18:32
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Bekker Se indlæg
Dit instrument trækker ikke noget strøm fra input fra hall-effekt sensoren hvis der indbygget elektronik i til at konvertere impluser til viseren. Formodentlig er der tre ledninger fra instrumentet: +12v, 0v(Gnd) og taco/pulse input
Hvis instrumentet er passivt, så trækker det højst sandsynlig meget lidt strøm for fuldt udslag (mellem 0,1-10mA)

Bemærk at output fra Hall-effekt sensoren har såkaldt "Open kollektor" det betyder at hvis der ikke er en indbygget pull-up modstand mellem taco input og +12v i dit instrument, så skal du selv sætte en modstand mellem taco input og +12v.

Der er desuden to typer "Open kollektor" - NPN eller PNP

Det betyder om impulserne skal være positive (=+12v og ingen impulser=0v) eller de skal være negative (=0v og ingen impulser=12v). Jeg vil tro at NPN generere positive impulser og PNP generere negative
Det er faktisk rigtig, mine omdrejningstællere skal have en 12 volt forsyning, før de virker. Så forbruget over signal input er højest sansynligt meget lille.

Jeg har nogle gamle omdrejningstællere, og de skal blot kobles til stel og - på tændspolen, så virker de. De bruger formentlig mere strøm

Jeg har kigget lidt på et par OMRON følere også. Så vidt jeg kan se, er det en PNP der afgiver + impulser.

Hvad vil der ske, hvis jeg prøver systemet af, uden at have en pull-up modstand?
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #15  
Gammel 11-03-2010, 21:23
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Der sker ikke andet end at instrumentet ikke giver udslag fordi taco input "svæver" d.v.s der ikke er noget fast spændingspotentiale. Det vil ikke ødelægge noget.

Du kan bruge mange forskellige hall-effekt sensorer, bare vær opmærksom hvilket output de har (digitalt, open collector, balanceret) og at de fungerer til 12v:O)

Held og lykke med projektet og lad os se nogle pics når du er færdig.
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
  #16  
Gammel 13-03-2010, 19:47
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Tak for inputs.

Jeg fandt en rodekasse på arbejdet, fyldt med induktive følere. Har "lånt" et par stykker, som nu skal testes. Laver en simpel prøveopstilling. Spændende :-)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #17  
Gammel 18-03-2010, 23:56
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Så virker det

Så er opskriften klar, på at få en benzin omdrejningstæller til at virke med en induktiv føler, så omdrejningstælleren kan bruges på en diesel motor.

Udgangspunktet er en Teleflex Black Sportsman omdrejningstæller. 0-6000 o/min

Man tager en Omron E2A-M18KS08-WP-B1, den har tre ledninger.

Brun= 12 volt +
blå= 12 volt -
sort= 12 volt signal(+)

Den sorte ledning kobles på "sender" terminalen på omdrejningstælleren.

+ og - giver sig selv.

Instrumentet kobles som vanligt; (ignition = +, ground = -)

Monter to stykker metal på svinghjulet, over for hinanden. Lav et solidt beslag til føleren, så metalstykkerne kan suse forbi føleren og aktivere den.

Indstil omdrejningstælleren på "4 cyl" (2 impulser pr omdrejning)

Her afprøver jeg det med et stykke fladjern på en 220 volt boremaskine. Den står til at køre 3000 o/min for fuld hammer, omdrejningstælleren viser knap 2900.

Boremaskinen løber nok heller ikke 3000 præcis, så jeg tror at det er ok.


__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,307
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Murakabrakenia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:45.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden