Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 456
3 medlemmer og 453 gæster
StevenNic, Svetlbch, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 12-04-2010, 08:00
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
Yacht-pool taber sag om erstattning

efter 5 !!! år taber YP sagen
begge båd ejer og forhander har få politianmeldese pga ang. forsikringsvindel

--------------------------------------------------------------------------
Bådejer vinder årelang strid med forsikringselskab
Bådejer blev anmeldt for svindel, men har nu efter fem års strid fået medhold.
tekst del send Send artikel


Efter knap fem års kamp og en politianmeldelse for forsikringssvindel har en bådejer fra Ringsted vundet kampen mod sit forsikringsselskab.

Vestre Landsret har afgjort, at bådejeren skal have den fulde erstatning på 339.000 kroner med renter tilbage fra 2005.

Han skal samtidig have 100.000 kroner til dækning af sagens omkostninger.

Specialmøtrikker var stridspunktet
I oktober 2005 blev mandens splinternye speedbåd med en 150 hestes motor stjålet fra Karresbæksminde Havn. Nogle uger efter blev båden fundet flydende rundt - uden motor og slemt beskadiget i bunden.

Forsikringsselskabet Yacht-Pool bjærgede båden og undersøgte den.

Om bord fandt man de fire bolte med møtrikker, som havde holdt motoren fast, men ingen af de særlige sikringsbøsninger, der forhindrer, at man kan skrue motoren løs uden specialværktøj.

Sådanne sikringer var et vilkår for, at båden kunne forsikres.

Forsikringsselskabet har bevisbyrden
Selskabet nægtede derfor at betale erstatning, og da det fynske firma, der havde leveret båden, erklærede, at motoren havde været sikret med sikringsmøtrikker, blev både firma og ejer meldt til politiet for forsøg på forsikringssvindel.

Men Vestre Landsret siger, at forsikringsselskabet har bevisbyrden, og da man havde undersøgt båden uden at have ejeren eller dennes advokat til stede, er det selskabet, der skal bevise, at motoren ikke havde været sikret forsvarligt.

Det bevis er ikke løftet, og derfor skal selskabet til lommerne.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 12-04-2010, 11:33
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Det kalder man vidst en fod-fejl, som bare ikke må ske. YP har dummet sig, men det fortæller ikke noget om, hvem der har snydt.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-04-2010, 13:09
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
nu kenner jeg den omtaler forhandler
og er 100% sikker på at han har ikke snyd ..
problemen er at YP har besigtigt båden uden kunden ..
da kan dann ja hurtig ryge en låsebolt ..
SMF*
Reply With Quote
  #4  
Gammel 12-04-2010, 15:17
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Selvom låsemøtrikkerne ikke er der når båden bliver fundet, beviser det vel på ingen måde at de ikke har været der. Tyvene kan da sagtens have smidt låsemøtrikkerne væk, og af en eller anden grund efterladt bolte og standard møtrikker.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 12-04-2010, 16:35
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Selvom låsemøtrikkerne ikke er der når båden bliver fundet, beviser det vel på ingen måde at de ikke har været der. Tyvene kan da sagtens have smidt låsemøtrikkerne væk, og af en eller anden grund efterladt bolte og standard møtrikker.

Omvendt kan kunden vel også have gjort det. Som jeg læser det, er erstatningen kun sket fordi YP har haft båden for en tid alene, hvilket skaber tvivl om de selv kan have afmonteret låsemøtrikerne.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-04-2010, 17:55
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
der er ingen beviser i denne sag, kun tvivl spørgsmål og de skal ifølge loven komme den sigtede tilgode.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-04-2010, 20:27
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
hvilket skaber tvivl om de selv kan have afmonteret låsemøtrikerne.
Hvem "de" mener du ? Kunden eller YP ?
Reply With Quote
  #8  
Gammel 12-04-2010, 20:30
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Hvem "de" mener du ? Kunden eller YP ?

Jeg mener naturligvis YP - Ellers var retssagen sandsynligvis faldet ud til YP's egen fordel. Under retssagen behandles kunden og YP som ligevægtige, og udfaldet skal ske på baggrund af de oplysninger som fremkommer under retssagen. Havde YP ikke haft båden selv, er jeg da ret sikker på at YP ville have fået ret i den her sag.

P.S - Og jeg har ingen holdning til hvem der har gjort hvad. Jeg kommenterer udelukkende ud fra ovenstående kommentar/artikel.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 12-04-2010, 21:19
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
Jeg mener naturligvis YP - Ellers var retssagen sandsynligvis faldet ud til YP's egen fordel. Under retssagen behandles kunden og YP som ligevægtige, og udfaldet skal ske på baggrund af de oplysninger som fremkommer under retssagen. Havde YP ikke haft båden selv, er jeg da ret sikker på at YP ville have fået ret i den her sag.

P.S - Og jeg har ingen holdning til hvem der har gjort hvad. Jeg kommenterer udelukkende ud fra ovenstående kommentar/artikel.
Jeg mener ikke at YP kan have afmonteret låsemøtrikkerne. Motoren var vel allerede væk ? Dermed var de vel allerede afmonteret ?

Jeg tror heller ikke på at YP har taget låsemøtrikkerne selvom de havde ligget løst. Det synes jeg er for langt ude.

Da min Flecther blev stjålet for ca. 10 år siden, blev den dækket uden problemer af YP. Tværtimod hjalp YP mig med at føre en sag mod hæleren af efter at båden var blevet fundet, så det var jeg meget tilfreds med.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 12-04-2010, 21:27
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
Havde YP ikke haft båden selv, er jeg da ret sikker på at YP ville have fået ret i den her sag.
Det har jeg stadig svært ved at forstå. Dvs at hvis nogle tyve vil gøre livet rigtig surt for bådejeren, så skal de bare tage låsemøtrikkerne med når de stjæler en motor og lade resten ligge, så dækker forsikringen heller ikke pga manglende låsemøtrikker.

Jeg synes at det virker underligt.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 12-04-2010, 22:25
mpa mpa er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: midt jylland
Indlæg: 90
Billeder: 1
hej alle sammen

jeg ved ikke om det hjælper eller ej hvis nu uheldet skulle være ude, men jeg har taget billeder af de låsebolte jeg har på og de låse der altid sidder på trailer, så har men da lidt hvis der skulle blive noget jeg ville nødigt selv skulle punge ud til en ny 250 hk påhæng igen. nogle der har andet der er godt at gøre.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 12-04-2010, 22:47
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Det har jeg stadig svært ved at forstå. Dvs at hvis nogle tyve vil gøre livet rigtig surt for bådejeren, så skal de bare tage låsemøtrikkerne med når de stjæler en motor og lade resten ligge, så dækker forsikringen heller ikke pga manglende låsemøtrikker.

Jeg synes at det virker underligt.
Brian, sådan som jeg læser artiklen, så har YP undersøgt båden selv, hvilket vel svarer direkte til at man kan undersøge sig selv. Hvis det er tilfældet, og forsikringsselskabet i forvejen er klar over at de selv har bevisbyrden, forstår jeg udmærket at man giver kunden ret i den her sag. For YP kan da lige så nemt selv have taget disse møtrikker. Eller for at sætte det hårdt mod hårdt - YP kan vel lige så nemt selv have stjålet motoren, og efterfølgende påstå at møtrikkerne har manglet. Således at de ikke skal dække tyveriet.

Det faldende slag er naturligvis - Hvordan var motoren sikret, før tyveriet? Og hér er det så YP skal bevise at den ikke har været forsikret efter forskrifterne. Og da det er deres egen regel, kan de blot påstå at møtrikkerne har manglet, og så undlade at betale? Ahh.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 12-04-2010, 23:35
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
Brian, sådan som jeg læser artiklen, så har YP undersøgt båden selv, hvilket vel svarer direkte til at man kan undersøge sig selv. Hvis det er tilfældet, og forsikringsselskabet i forvejen er klar over at de selv har bevisbyrden, forstår jeg udmærket at man giver kunden ret i den her sag. For YP kan da lige så nemt selv have taget disse møtrikker. Eller for at sætte det hårdt mod hårdt - YP kan vel lige så nemt selv have stjålet motoren, og efterfølgende påstå at møtrikkerne har manglet. Således at de ikke skal dække tyveriet.

Det faldende slag er naturligvis - Hvordan var motoren sikret, før tyveriet? Og hér er det så YP skal bevise at den ikke har været forsikret efter forskrifterne. Og da det er deres egen regel, kan de blot påstå at møtrikkerne har manglet, og så undlade at betale? Ahh.
Jeg forstår godt at YP tabte sagen, jeg forstår ikke at der overhovedet har været en sag.

Det jeg mener er at selvom politiet havde fundet båden først (før YP) og politet ikke kunne finde nogen låsemøtrikker, er jo ikke det samme som at der ikke har været monteret nogen, selvom politiet må siges at være mere upartisk.

Så generelt forstår jeg ikke hvordan et forsikringsselskab nogensinde kan bevise at der ikke har været monteret låsemøtrikker, med mindre de decideret har vidner på at de manglede inden motoren blev stjålet.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 13-04-2010, 07:28
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Jeg forstår godt at YP tabte sagen, jeg forstår ikke at der overhovedet har været en sag.

Det jeg mener er at selvom politiet havde fundet båden først (før YP) og politet ikke kunne finde nogen låsemøtrikker, er jo ikke det samme som at der ikke har været monteret nogen, selvom politiet må siges at være mere upartisk.

Så generelt forstår jeg ikke hvordan et forsikringsselskab nogensinde kan bevise at der ikke har været monteret låsemøtrikker, med mindre de decideret har vidner på at de manglede inden motoren blev stjålet.
Aha. Så forstår jeg dig bedre

Nej, jeg kunne også godt tænke mig at høre, hvor meget kravende fra forsikringsselskabet i virkeligheden gør sig gældende, i det øjeblik at et tyveri e.l. udspiller sig. Hmm.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,492
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Avtoservis_kuOn
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:17.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden