Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 376
2 medlemmer og 374 gæster
BerryNep, Mike Brown
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-12-2010, 19:31
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Hvornår er det egentlig tyveri.?

Flyttet indlæg fra anden tråd vedr. piratkopiering :

Lige pludselig en interessant tråd . . . !

Hvornår er det tyveri?

Alle har vel taget papir og blyanter med hjem fra arbejde og det opfattes ikke som "tyveri".
Men hvis man også tog en tonerpatron, eller pH lampen i mødelokalet eller 100 liter benzin fra firma-tanken ......
så er det jo heller ikke tyveri !
Eller hvad ?

Så hvor går grænsen egentlig?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller

Sidst redigeret af Clasg; 15-12-2010 kl. 19:58.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-12-2010, 19:41
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Lige pludselig en interessant tråd . . . !

Hvornår er det tyveri?

Alle har vel taget papir og blyanter med hjem fra arbejde og det opfattes ikke som "tyveri".
Men hvis man også tog en tonerpatron, eller pH lampen i mødelokalet eller 100 liter benzin fra firma-tanken ......
så er det jo heller ikke tyveri !
Eller hvad ?

Så hvor går grænsen egentlig?
Så er der vist kastet benzin på bålet...

Jeg glæder mig til trådens udvikling...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-12-2010, 19:49
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Alt hvad man ikke har fået lov til / fået foræret, eller selv købt og betalt er vel tyveri på en eller anden måde eller hvad, ??????
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-12-2010, 20:00
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Og en anden side af samme sag:

Stjæler man skattebetalingen fra skattevæsenet eller sine medborgere når man udfører sort arbejde?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #5  
Gammel 15-12-2010, 20:22
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Jeg forstår ikke hvad du er i tvivl om ?

Det er tyveri, og på en del arbejdspladser er det bortvisningsgrund.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-12-2010, 20:46
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Jeg forstår ikke hvad du er i tvivl om ?

Det er tyveri, og på en del arbejdspladser er det bortvisningsgrund.
Jeg tror godt Clasg kender grænsen, jeg tror mere han undrer sig over at nogle herinde har tilkendegivet at de ikke har problemer med at købe stjålne/kopieret varer, bare varen representer en lille værdi.

Jeg tror ikke de samme personer ville købe en stjålet båd osv. så det undrer også mig at de personer syntes at feks. piratkopiering og salg af andre folks ting og rettigheder ikke er at regne som tyveri, men blot en slags " Rigtigt mange gør det jo, så er det ok "
Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-12-2010, 21:02
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Og en anden side af samme sag:

Stjæler man skattebetalingen fra skattevæsenet eller sine medborgere når man udfører sort arbejde?
Ubetinget medborgerne.
Folk bruger tit vendingen "Staten flår mig", eller "Skattevæsnet forstår at rage til sig". Og der er ikke noget der rager de medarbejdere der arbejder de steder mindre end hvor meget og lidt du betaler i skat. Offentligt ansatte er mennesker vi alle sammen er blevet enige om at ansætte i stillinger der udfører funtioner vi ALLE SAMMEN er blevet enige om at vi skal være fælles om.
Andre udlægning er blot et udtryk for hvor lidt man har forstået.

Så naturligvis: Medborgerne !!!
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #8  
Gammel 15-12-2010, 22:12
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Ubetinget medborgerne.
Folk bruger tit vendingen "Staten flår mig", eller "Skattevæsnet forstår at rage til sig". Og der er ikke noget der rager de medarbejdere der arbejder de steder mindre end hvor meget og lidt du betaler i skat. Offentligt ansatte er mennesker vi alle sammen er blevet enige om at ansætte i stillinger der udfører funtioner vi ALLE SAMMEN er blevet enige om at vi skal være fælles om.
Andre udlægning er blot et udtryk for hvor lidt man har forstået.

Så naturligvis: Medborgerne !!!

En god, men flad holdning. (Undskyld udtrykket - jeg uddyber!)

Problemet er som sådan ikke vores økonomiske kredsløb. Det fungerer faktisk slet ikke så ringe endda. Problemet vi p.t. døjer med er strukturen og det stigende administrative og kvalitative pres der ligger på vores skuldre i samfundet.

Jo flere love vi får, og mindre ansvar vi får frataget i det der er "vores" samfund - jo mere vil "borgerne" i samfundet ty til forbudte handlinger - tror jeg.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 15-12-2010, 22:59
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Jeg forstår ikke hvad du er i tvivl om ?

Det er tyveri, og på en del arbejdspladser er det bortvisningsgrund.
Vi er helt enige. Jeg er ikke i tvivl om noget.
Jeg har min egne grænser.
Problemet er at vi alle har en grænse, og den ligger anderledes end lovens grænser.

Hvem har ikke kørt for stærkt på et tidspunkt?
Eller taget en kuglepen eller blok papir fra arbejdspladsen?
Måske arbejdet sort eller fået udført sort arbejde?

Jeg fik f. eks selv for noget tid siden tilsendt en kopi af en rep. manual på CD fra et medlem herinde. Jeg spurgte ikke, hvor han havde den fra. Jeg betalte ikke for den, ikke engang porto eller noget. Medlemmet gjorde det som en tjeneste... medlem til medlem.
Og jeg var fuldt bevidst om at der sandsynligvis var copyright på den.
Et par dage efter opdagede jeg at den lå til fri down-load på en amerikansk båd-hjemmeside. På samme side fandt jeg endda en anden og bedre udgave af en manual til samme motor.
Men det ændrer ikke det faktum at jeg var bevidst om at jeg var i gang med en kriminel handling, som jeg sagtens kunne leve med.

Pointen er blot at vi alle er latent "kriminelle, snydere og bedragere", men "sporten" består i, at undgå at det opdages.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #10  
Gammel 16-12-2010, 09:58
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
En god, men flad holdning. (Undskyld udtrykket - jeg uddyber!)

Problemet er som sådan ikke vores økonomiske kredsløb. Det fungerer faktisk slet ikke så ringe endda. Problemet vi p.t. døjer med er strukturen og det stigende administrative og kvalitative pres der ligger på vores skuldre i samfundet.

Jo flere love vi får, og mindre ansvar vi får frataget i det der er "vores" samfund - jo mere vil "borgerne" i samfundet ty til forbudte handlinger - tror jeg.
Helt enig. Jeg forstår nu bare ikke hvor det flade kom ind i billedet. Vi er helt enige om at samfundet fungerer alt for administrativt tungt, og at mange ting kunne gøres mere smidige.
Men der hvor vi ikke er enige er der hvor du siger at vi bliver FRATAGET ansvar. Nej, vi har valgt at blive frataget ansvar. Der sidder ikke nogen skjuldt og urørlige på Christiansborg, der kan fratage dig ansvar. Det har vi valgt da vi stemte i vores dejlige demokrati. Hvis man nu er en af dem (os) der gerne vil have en slankere administration og dermed måske også en mindre offentlig sektor, kan man ikke bare vælge at ty til forbudte handlinger fordi man ikke er enig i flertallets beslutninger.
Man kan jo ikke bare sige: Jeg blev nødt til at blive umoralsk, fordi jeg presset derud af det onde samfund.

Men vi er enige om det uheldige i at vi har mindre ansvar hver i sær, og at det i høj grad skyldes at for meget ansvar er lagt over på fællesskabet - og i praksis de (nogen gange) stakkels offentligt ansatte. Men vi har selv valgt :-)
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #11  
Gammel 16-12-2010, 12:19
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Helt enig. Jeg forstår nu bare ikke hvor det flade kom ind i billedet. Vi er helt enige om at samfundet fungerer alt for administrativt tungt, og at mange ting kunne gøres mere smidige.
Men der hvor vi ikke er enige er der hvor du siger at vi bliver FRATAGET ansvar. Nej, vi har valgt at blive frataget ansvar. Der sidder ikke nogen skjuldt og urørlige på Christiansborg, der kan fratage dig ansvar. Det har vi valgt da vi stemte i vores dejlige demokrati. Hvis man nu er en af dem (os) der gerne vil have en slankere administration og dermed måske også en mindre offentlig sektor, kan man ikke bare vælge at ty til forbudte handlinger fordi man ikke er enig i flertallets beslutninger.
Man kan jo ikke bare sige: Jeg blev nødt til at blive umoralsk, fordi jeg presset derud af det onde samfund.

Men vi er enige om det uheldige i at vi har mindre ansvar hver i sær, og at det i høj grad skyldes at for meget ansvar er lagt over på fællesskabet - og i praksis de (nogen gange) stakkels offentligt ansatte. Men vi har selv valgt :-)

Tror skam vi er meget mere enige end først antaget

Jeg gentager lige igen - det er ikke ok at sælge kopi-varer. Men med alle de problemer vores samfund står med p.t. - og de ressourcer vi har til at løse dem med (kraftigt manglende!) - er det spild af krudt at skabe sig over en kopi-cd, når problemet starter et par led tidligere i vores samfund.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 16-12-2010, 12:41
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
Tror skam vi er meget mere enige end først antaget

Jeg gentager lige igen - det er ikke ok at sælge kopi-varer. Men med alle de problemer vores samfund står med p.t. - og de ressourcer vi har til at løse dem med (kraftigt manglende!) - er det spild af krudt at skabe sig over en kopi-cd, når problemet starter et par led tidligere i vores samfund.
Hej Mark B. Er det ok hvis jeg lige sender dig en personlig besked næste gang jeg starter en tråd, så kan du lige løbe den igennem og se om det er ok at jeg poster den herinde.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 17-12-2010, 09:21
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvornår er det tyveri ????

Dældulme et komplekst og svært spørgsmål....

Helt kontant, så er det lige præcis som loven foreskriver det punktum.

D.v.s. at piratkopi'er, sort arbejde, blyanter med hjem fra arbejde osv altsammen er ulovligt og derfor tyveri.

Min påstand er, at samtlige mennesker i DK er eller har været kriminelle. Selv har jeg en tydelig og meget kraftig tendens til at køre for stærkt, ligeledes har jeg ingen problemer med sort arbejde, man er vel jyde....

Kigger jeg mig lidt rundt, så har jeg da også piratkopier, dog ikke ret mange men det er ikke et spørgsmål om moral, det er et spørgsmål om dovenskab, da jeg synes det er hurtigere og nemmere at gå i Stereostudie....

Med hensyn til sort arbejde, så er der for mig overhovedet ingen tvivl om, at det rent faktisk gavner samfundet. Der bliver lavet utrolig mange ting rundt omkring, som overhovedet ikke ville blive lavet, såfremt momsen skulle ligges oveni. Udover det så bliver de penge man betaler for et givent stykke arbejde, jo oftest brugt videre og derved skaber de sorte penge stadigvæk en stor omsætning i samfundet, til fælles glæde for os alle.

Det her hersens indernet her....det er sgu nok kommet for at blive....Så derfor kommer man ikke piratkopiering til livs, medmindre man laver original varerne så tilpas attraktive, pris rigtige og nemme at komme i nærheden af, så det ikke kan betale sig at lave kopier af det.

Udviklingen indenfor både film og musikbranchen er ganske enkelt ikke fulgt med den teknologiske udvikling. Istedet for at bruge så mange ressourcer på at lege politifolk overfor piraterne, skulle de istedet arbejde på fornuftige løsninger, så kopiering bliver overflødig...
Reply With Quote
  #14  
Gammel 17-12-2010, 10:01
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Hej Mark B. Er det ok hvis jeg lige sender dig en personlig besked næste gang jeg starter en tråd, så kan du lige løbe den igennem og se om det er ok at jeg poster den herinde.

Hej Chribs

Jo da. Du sender bare, så skal jeg nok godkende dem


Mange hilsner

Mark
Reply With Quote
  #15  
Gammel 17-12-2010, 15:13
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Hehe,
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #16  
Gammel 17-12-2010, 15:21
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Det her hersens indernet her....det er sgu nok kommet for at blive....Så derfor kommer man ikke piratkopiering til livs, medmindre man laver original varerne så tilpas attraktive, pris rigtige og nemme at komme i nærheden af, så det ikke kan betale sig at lave kopier af det.
Hvad mener du følgende bør koste for at det er attraktivt nok til at du køber en original vare:

En DVD:
En Audio CD:
Et styk musik download:
Reply With Quote
  #17  
Gammel 17-12-2010, 15:30
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ved en hel masse om at sælge brændstof, og ikke ret meget om ret meget andet....

Prisen er kun 1 faktor, jeg nævner nogle andre også....

Problemet er vel forholdsvis simpelt med eksempelvis musik....Man går i Stereostudiet for at købe den nye cd med Volbeat, du betaler så 139 kr for den fornøjelse, og får 13 nye numre, hvoraf du i bedste fald kan lide de 10....

Alternativt går du ind på en hjemmeside, downloader cd'en sletter de numre du ikke bryder dig om, og ligger resten over på din ipod. Ipod'en tager du så med i bilen, også hører du det musik du gerne vil fra den....
Reply With Quote
  #18  
Gammel 17-12-2010, 18:01
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Jeg ved en hel masse om at sælge brændstof, og ikke ret meget om ret meget andet....

Prisen er kun 1 faktor, jeg nævner nogle andre også....

Problemet er vel forholdsvis simpelt med eksempelvis musik....Man går i Stereostudiet for at købe den nye cd med Volbeat, du betaler så 139 kr for den fornøjelse, og får 13 nye numre, hvoraf du i bedste fald kan lide de 10....

Alternativt går du ind på en hjemmeside, downloader cd'en sletter de numre du ikke bryder dig om, og ligger resten over på din ipod. Ipod'en tager du så med i bilen, også hører du det musik du gerne vil fra den....
Ja man længes efter de gode gamle dage hvor man sad og optog LP'erne fra kammeraterne over på spolebåndoptageren eller optog fra "Radio Louxemborg" eller hitparaden
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #19  
Gammel 17-12-2010, 18:25
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Ja man længes efter de gode gamle dage hvor man sad og optog LP'erne fra kammeraterne over på spolebåndoptageren eller optog fra "Radio Louxemborg" eller hitparaden
the good old days of the 70s
where women where hot and wet( and with HAIR ,
men played cool
and beer was iscold.....
and today ??? teknofirlefitz
Reply With Quote
  #20  
Gammel 17-12-2010, 18:29
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Manorwar Se indlæg
the good old days of the 70s
where women where hot and wet( and with HAIR ,
men cool
and beer was iscold.....
Hold da kæft, mand... Du kigger sgu´ i madkassen for at se, om du skal på arbejde eller hjem fra arbejde.... Du snakker om 70´erne - det er kun noget du hører de store drenge snakke om ved pølsevognen....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,199
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Mr.Pancakes nah
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:15.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden