Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Import af båd fra udlandet samt CE

Import af båd fra udlandet samt CE Her kan du stille spørgsmål til import af båd fra udlandet, samt spørgsmål til CE-mærkning

» Online brugere: 572
3 medlemmer og 569 gæster
Edwardapown, lynnea4, VakPep
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 29-03-2009, 22:12
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Hjælp til bådkøb i Sverige

Når jeg nu engang finder min nye båd til den helt rigtige pris i Sverige, hvordan er det så lige man skal forholde sig til nedenstående punkter:
  • Hvis der følger svensk indreg. trailer med båden, må man så køre med den efter en DK indreg. bil i Sverige og DK?
  • Hvordan kontrollerer man for pant m.m. i båden?
  • Hvordan står man i fht. reklamation i privat handel?
Er der nogle der har erfaring med ovenstående? ENN måske?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 30-03-2009, 08:57
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Martin,
Ja om man kan tjekke for pant - der kan være lidt udfordringer, men umiddelbart laver i jo en aftale hvor sælger skriver uden på at båden er ubehæftet, men om det er nok for dig ved jeg ikke?

Du må ikke traile en svensk indregisteret trailer og du må hellere ikke køre med båden på traileren hvis der er prøvenummerplader på, sådan er reglerne bare. Men om du vil tage chancen er jo op til dig.? Der er helt sikkert mange herinde, heriblandt mig selv som har kørt med en båd på en trailer hvor traileren har været forsynet med en prøveplade, og det kan da være at ordensmagten ville se igennem fingrene med reglen hvis man skulle blive stoppet. Hvis traileren er indregistreret i Sverige, så bliver det højst sandsynligt intet problem at registre den i DK - du skal blot til syn med traileren, med eller uden båden på er lidt forskelliget fra synshal til synshal og så skal du betale vægtafgift og vupti har du en plade til at sætte bagpå - en proces som ikke burde tage mere en 2.-3 timer.

Reklamation/garanti er noget forhandlere giver. Langt de fleste ting handlet priva er købt "som beset" med midnre køber kan bevise at sælger har handlet i ond tro. Det er vel næsten umuligt for køber, så hvis du er i tvivl bør du nok holde dig væk og finde en anden.

Håber det kunne give lidt afklaring Må vi se hvilken skude det drejer sig om.?
Brug en købsaftale sevt. fra

kan frit hente en båd i Sverige uden problem.
Problemer opstår med traileren..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 30-03-2009, 08:59
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Når jeg nu engang finder min nye båd til den helt rigtige pris i Sverige, hvordan er det så lige man skal forholde sig til nedenstående punkter:
  • Hvis der følger svensk indreg. trailer med båden, må man så køre med den efter en DK indreg. bil i Sverige og DK?
  • Hvordan kontrollerer man for pant m.m. i båden?
  • Hvordan står man i fht. reklamation i privat handel?
Er der nogle der har erfaring med ovenstående? ENN måske?
Hej Martin, jeg har hentet min i Sverige.
Trailer:
Mange bådtrailere er 30 kmt. i sverige, det må man ikke i Danmark.
hvis det er en standard trailer der findes typegodkendelse på i dk så burde den kunne indreistreres i Dk.
Jeg kørte hjem med min trailer om natten
Mht. til Pant og reklamation, jeg gjorde det at vi skrev en kontrakt med stelnummer og motornummer, derudover noterede vi kørekortnumre og Cpr.nr. ned i kontrakten så man kan finde vedkommende senere.
Reklamation:
Stort set alle privat handler er købt som beset, så forhold dig kritisk og giv dig tid til at undersøge /prøvesejle båden.
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-03-2009, 09:33
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Martin , du har læst vores købsguide ikke.?

Sund fornuft - er der er noget som "lugter" find en anden.. Ingen skam at komme tomhændet hjem, derimod ville det være rigtig ærgeligt at have købt katten i sækket.. Medmindre det var en kat man tog afsted for at købe?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-03-2009, 14:31
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Bådene er generelt i bedre stand i Sverige i forhold til Danmark da mange både sejler i fesrkvand

Du må gerne sætte danske faste prøveplader på en trailer (dem i metal som mange forhandlere har) og køre i Norden med dem - netop de "faste" prøveskilte gælder i hele scandinavien hvorimod papirversionerne (som man får på motorkontoret) mig bekendt kun gælder i Danmark
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-03-2009, 15:20
optimisten optimisten er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: slagelse
Indlæg: 21
har haft købt båd med trailer i tyskland kørte hjem med tyske plader og afleverede dem på et dansk motorkontor da trailer var synet det fik jeg oplyst var helt efter eu reglerne.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 30-03-2009, 19:31
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by optimisten Se indlæg
har haft købt båd med trailer i tyskland kørte hjem med tyske plader og afleverede dem på et dansk motorkontor da trailer var synet det fik jeg oplyst var helt efter eu reglerne.
Det er bestemt interessant hvis det er efter reglerne
Krydser fingre for du har ret.!
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #8  
Gammel 30-03-2009, 21:34
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Jeg arbejder lidt på en handel med en Askeladden 565 Wasper med en 150 hk. Optimax, alt 2003. Der er en helt ny trailer med, som desværre ryger under 30 km/t da den er ubremset :-(

Hvis jeg kan få den ned på 170.000 sek uden trailer, så er jeg klar.

Jeg er med på hvordan det er med privat handel i DK, men der kunne jo være andre regler i Sverige. I Danmark kan man være hjulper hvis varen er i "væsentlig ringere stand" end sælger har givet udtryk for. Men det kan jo være svært at bevise !

Den skal selvfølgelig prøvesejles inden køb!

Jeg forestiller mig at vi, når handlen skal gennemføres, sammen kører til sælgers bank og klarer betalingen, samtidig med at banken siger god for at sælger ikke er behæftet med gæld og pant, der kan videreføres til båden.

Min plan var at tage min nuværende trailer med derop, den er dog kun godkendt til 750 kg last, men jeg tager chancen.

Men det altid rart lige at høre hvordan andre har klaret det praktiske når der er handlet i udlandet

Hvad siger I ellers til prisen?
Reply With Quote
  #9  
Gammel 30-03-2009, 21:49
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har et par gange handlet båd i Tyskland...

1. gang kørte jeg derned ( ved den østrigste grænse ) med en dansk indregistreret trailer, prisen havde vi forhandlet på plads inden, naturligvis med det forbehold at alt var som det skulle være, og pengene havde jeg kontant med...

2. gang var båden ved den franske grænse. Der var vi nede for at kigge på den først, og ved det besøg forhandlede vi prisen på plads. Ved afhentning af båden kørte jeg derned igen, og der havde jeg en banknoteret check med.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 30-03-2009, 21:55
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nåh ja bare lige for krøllens skyld og årsagen til at jeg har handlet i Tyskland...

Den 1. båd solgte jeg videre i sommers, jeg har sejlet 2 1/2 sæson i den, og fik 15.000 dkr. mere for den, end jeg havde givet for den....

Vores nuværende båd har jeg set adskillige annoncer herhjemme på modeller magen til, dog typisk imellem 2 og 7 år ældre end vores, og de står imellem 150.000 - 200.000 højere i pris end vi har givet for vores....
Reply With Quote
  #11  
Gammel 30-03-2009, 22:17
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Jeg har svært ved at sammenligne lige præcist med hvad en 565'er koster i Danmark, da der stort set ikke findes nogen på brugtmarkedet. Men et sæt som det jeg kigger på lå vejledende omkring 275.000 dkk da Ketner havde den med i programmet.
Den er efter sigende pillet ud da den forholdsmæssigt var for dyr, og leveres i dag kun på bestilling.

I Sverige og Norge er de dog langt mere almindelige.

Hvad den nye prispolitik som Askeladden genopstår med vil betyde for brugtpriserne er endnu uvist, men hvis jeg får den til det jeg har budt bekymrer det mig ikke nævneværdigt.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 31-03-2009, 13:54
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Du lyder som et ganske fornuftigt sæt
Der mangler bare Esbens Enertia propel så er I flyvende..

Traileren skal du ikke tænke så meget på - Du kan snildt bytte den med en bremset og få en rigtig god pris, det tvivler jeg ikke på.

Lyder ellers spændende, den er jo ret flot i formen den Wasper.
Kunne være rigtig fedt med lidt prøvesejlads-pics

Vejer den ikke et godt stykke over de 750 kg.?
Gensalgsværdien vil jo altid variere afhængig om stand, motortimer, udbud og en evt. finanskrise. Hvad der er en god handel for mig, behøver jo ikke at være en god en for dig
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #13  
Gammel 31-03-2009, 19:46
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Sælger er desværre lidt svær at stikke, så der er ikke faldet noget på plads endnu :-(

Jeg satser på at få sælger til at give lidt afslag og så købe sættet uden trailer, det vil alligevel blive lidt bøvlet at få den transporteret hjem. Jeg skal ikke køre de 600 km med 30 km/t

Båd og motor ryger op på 950 kg, men dertil skal jo så lige lægges udstyr og brændstof. Så jg skal også ud og finde en 1300/1000 kg trailer, og så måske få den vej lidt op.

Jeg har faktisk en lille forventning om at denne båd vil være BÅDEN for mig, og derfor ikke skal bekymre mig om gensalgsværdien, meeen den vi vist hørt før.

Billeder skal der nok komme masser af, vi skal bare lige blive enige om prisen først :-)

Jeg så godt Esben havde sat en Enertia til salg, og havde den allerede i tankerne, prisen er faktisk rigtig god, så den ryger helt sikkert hurtigere end min bådhandel går igennem.
Desværre ser den heller ikke ud til at passe på sættet i flg. propelberegningsprogammet.

Sidst redigeret af MartinN; 31-03-2009 kl. 20:24.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 31-03-2009, 20:11
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
kam du ikke få hele sættet op på en autotrailer,de kan lejes for rimlige penge
Reply With Quote
  #15  
Gammel 31-03-2009, 20:15
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Den havde jeg ikke lige overvejet, jeg har ingen ide om sættet kan være på en autotrailer.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Bådkøb lidt hjælp ønskes kasper Spørgsmål til køb og vurdering af båd 6 16-06-2009 07:59
Bådkøb Frederik P. Spørgsmål til køb og vurdering af båd 8 01-06-2009 21:44
Regler for sejlads i Sverige NarkoKrig Generelle spørgsmål 3 02-04-2009 21:51
Bådkøb - Formula 233LS lille tut Spørgsmål til køb og vurdering af båd 6 11-03-2009 20:02
En hilsen fra Sverige ENN Off topic 7 29-12-2008 17:04

» Statistikker
Medlemmer: 114,502
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, VakPep
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden