Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 589
1 medlemmer og 588 gæster
deirdrehl69
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #41  
Gammel 03-11-2008, 10:21
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
PS -Esben sådan nogle rustfrie manifold bliver altså pænt varme efter 15 minutters tomgang -AV
Jeg er ikke ekspert i kølesystemet, men jeg tror at du har samme termostat hus som jeg og det betyder at du har 2 køle slanger per manifold. En øvre og en nedre slange.
Kan ikke helt huske vandflowet men mener at den nederste får det "varme" vand mens den øverste får det kolde/overskuds vand.
Kan det passe at den nederste del blev varm mens den øverste del var kold ?

Men hvor varm blev den nederste del af manifolden ? Varm nok til at du kunne brænde dig ?

Bliver den kun så varm når du bruger ørevarmere eller også når du har båden i vandet ?
Reply With Quote
  #42  
Gammel 03-11-2008, 10:28
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
De bliver temmelig varme, men ikke så man decideret brændte sig, men de var for varme til at holde hånden på i længere tid +10-20 sek. Det var kun for at tage lidt gas på Esben. Den blev ikke mere varm end når den er i vandet.

Og jo, jeg mindes der er to køleslanger til hvert manifold.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #43  
Gammel 03-11-2008, 10:29
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det tog mig noget tid at komme ind i den helt rette procedure Men vil skyde på at det kan gøres på ca. 40-50 min pr. motor..

1. dræn saltvandet af blokken.
2. varm motoren op i tomgang ca. 10-15 min med ferskvand
3. dræn ferskvandet af blokken
4. fyld benzinfilteret ½ op med 2-takt olie
5. start den op igen om lad den kører en 25 liters kølervæskeblanding (- 20) igennem i ca. 4-5 minutter
6. færdig

Du har glemt olie og filterskift efter punkt 2 på listen.
Reply With Quote
  #44  
Gammel 03-11-2008, 10:36
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Nope -et bevidst fravalg. Hvis der dannes kondenes i blokken (hvilket der højstsandsynlig gør), så kommer det vand jo med ud ud af blokken når jeg skifter olien som det først punkt. Og hvis jeg skiftede det nu og kondens dannes så ville vandet jo ligge i blokken sæsonen igennem. Så jeg venter til foråret..

I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?

Jeg spørger hypotetisk:
Bør en glykolblanding egentlig ikke kunne gøre det som vinterkonservering??

Så hvorfor egentlig konservere det inderste af motoren? Er det en grad af hysteri?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #45  
Gammel 03-11-2008, 10:40
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Nope -et bevidst fravalg. Hvis der dannes kondenes i blokken (hvilket der højstsandsynlig gør), så kommer det vand jo med ud ud af blokken når jeg skifter olien som det først punkt. Og hvis jeg skiftede det nu og kondens dannes så ville vandet jo ligge i blokken sæsonen igennem. Så jeg venter til foråret..

I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?

Jeg spørger hypotetisk:
Bør en glykolblanding egentlig ikke kunne gøre det som vinterkonservering??

Så hvorfor egentlig konservere det inderste af motoren? Er det en grad af hysteri?
i mine øjne så jo det er hysteri nu har jeg sejlet i 27 år og aldrig oplevet alle de ulykker der sker ved at jeg kun gør sådan
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #46  
Gammel 03-11-2008, 10:53
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Det var ligepræcis det jeg kom til at tænke på midtvejs i mit forløb.

Det virker da lidt som om at der er nogle forhandler/marineværksteder som tjerne styrtende på noget som er opreklameret. Jeg ved at den 7.4 altig er belvet serviceret af en autoristeret, men det er 100 % sikker at de dræn-propper aldrig har været ude af den blok.! Så der er helt sikker blot blevet kørt en blanding igennem ved hjælp af ørepropperne.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #47  
Gammel 03-11-2008, 10:56
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?
Har du lugtet og set hvordan olien ser ud på mange big blocks når den er brugt ?

Nu er din motor jo næsten som ny så det kan godt være at din olie er rimelig frisk endnu. Mercury Racing siger max. 25 timer eller max. en måned mellem olieskift. Jeg må indrømme at jeg overholder ikke selv det med max. en måned. Men inden vinteropbevaring er helt sikkert en god idé at skifte olie.

Vil da til enhver tid foretrække at få frisk olie cirkuleret rundt med frisk VPI (vapor phase inhibitors) så hele motoren er "konserveret".

Men det er jo op til den enkelte hvor grundig man vil være.
Reply With Quote
  #48  
Gammel 03-11-2008, 11:09
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg starter sæsonen med frisk olie og ny filter dette gælder også for brændstof filter.
jeg mener de intervaller for olieskift kun er for de skal tjene penge
tænk på hvor lang tid en bilmotor kører mellen olieskift
hvor tit bliver olien skiftet i en gearkasse på bilen ( tænker her på de korte intervaller for drev ) en bil der står parkeret og ubrugt hele vinteren bliver ikke koncerveret.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #49  
Gammel 03-11-2008, 11:11
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Enig Brian.
Men et er hvad der er at foretrække noget andet er hvad er nødvendigt Igen "op til den enkelte hvor grundig man vil være".

Jeg har ikke lugtet til noget olie eller noget Så meget mekaniker hovedet er jeg ikke

Jeg er ikke i tvivl om at det er en god idé at skifte olien inden ½ årets stilstand, men er det nødvendigt? Det er der jeg vil hen.. Det er helt sikekrt også en god idé at lade dem bruge med 98 oktan istedet for 95/92, men igen er 98 nødvendigt. Hvis mam skfiter olien i forbindelse med vinterkonservering, så bør man vel så skifte olien igen til foråret der der jo er kommet vand i olien.?

Siger du at VPI'erne forsvinder med brugen/tiden eller hvordan skal det forståes?


PS - den har sejlet 22 timer i år så den klarer sig helt sikkert

Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
jeg starter sæsonen med frisk olie og ny filter dette gælder også for brændstof filter.
jeg mener de intervaller for olieskift kun er for de skal tjene penge
tænk på hvor lang tid en bilmotor kører mellen olieskift
hvor tit bliver olien skiftet i en gearkasse på bilen ( tænker her på de korte intervaller for drev ) en bil der står parkeret og ubrugt hele vinteren bliver ikke koncerveret.
Jeg er meget enig i det du skriver.
Hvorfor er procedurerne så meget mere krævende end i en bil, så faktisk er mere presset (hk pr kubik) og også bruges markant mere.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 03-11-2008 kl. 11:18.
Reply With Quote
  #50  
Gammel 03-11-2008, 12:17
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Jeg er ikke i tvivl om at det er en god idé at skifte olien inden ½ årets stilstand, men er det nødvendigt? Det er der jeg vil hen.. Det er helt sikekrt også en god idé at lade dem bruge med 98 oktan istedet for 95/92, men igen er 98 nødvendigt. Hvis mam skfiter olien i forbindelse med vinterkonservering, så bør man vel så skifte olien igen til foråret der der jo er kommet vand i olien.?
At diskutere hvad som virkelig er nødvendigt er lidt teoretisk synes jeg. Spørgsmålet er vel hvad man bør gøre hvis man er interesseret i at passe på sin motor.

Lars der er ingen idé i at bruge 98 oktan med mindre motoren kræver det.

Dem som virkelig vil deres motorer det bedste skifter olie også om foråret

Min båd står opbevaret i en isoleret hal så temperatur svingningerne minimale og derfor vil jeg hellere have den opbevaret med frisk olie cirkuleret uden vand og syrerester. Men hver sin smag
Reply With Quote
  #51  
Gammel 03-11-2008, 12:21
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Jeg er meget enig i det du skriver.
Hvorfor er procedurerne så meget mere krævende end i en bil, så faktisk er mere presset (hk pr kubik) og også bruges markant mere.
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
Reply With Quote
  #52  
Gammel 03-11-2008, 12:29
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
98 brænder vel renere/bedre og dermed også bedre for motoren? Eller er jeg helt gal på den

OG ja vi bliver lidt teoretiske, men det var jo også meningen med mit spørgsmål Det vil vel altid være subjektivtm, når det er "hvad man bør gøre" og ikke "hvad man skal gøre".
Der er jo ingen tvivl om at en motor som er kræset for/om holder sig fint, men om den holder sig bedre (samme niveau, lidt bedre eller markant bedre) end en som ikke er blevet "konserveret indvendigt", skiftet olie 2 gange årligt osv., det er vel spørgsmålet? Og så er vi jo tilbage til det teoretisk og subjektive. For nogle vil mene at det er "nok og man ikke bør gøre mere" , hvor andre mener at man "burde" gøre lidt ekstra

Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
Enig i at der er forskelle i driften, men da ikke når de "står" stille i ½ år?
Hvorfor bør man konservere en marinemotor indvendigt og ikke en bilmotor?

Berig mig, jeg prøver at lære noget her
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 03-11-2008 kl. 12:38.
Reply With Quote
  #53  
Gammel 03-11-2008, 15:21
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!

Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,

og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?

Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm

Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he
Reply With Quote
  #54  
Gammel 03-11-2008, 15:29
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!

Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,

og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?

Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm

Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he
i min instruktionsbog til volvoen står der at det bare min. skal være oktan 90
blyfri selvfølgelig
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #55  
Gammel 03-11-2008, 16:11
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!

Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,

og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?

Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm

Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he
Absolut ikke Enig, muligvis på mindre ydende maskiner er der ingen forskel... Jeg har en god fortælling syntes jeg selv med octan.. Min bedste ven havde en Porsche 944 Fra 1984, der var opgivet mindst 98octan. Vi prøvede et par gange at hælde 92octan på, bilen hakkede og trak virkelig ikke ordenligt, men ved 95 begyndte den at gå mere rent, Ved VPOWER og Nitro 3000, gik bilen helt rent det var VIRKELIG mærkbart...

Denne bil har maskinen:
4cyl
163hk
205nm
10:1:1 Komprission ( En rimelig hård komprimeret 4cyl maskine, også derfor den sku ha lidt ekstra Octan og det var så mærkbart )
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #56  
Gammel 03-11-2008, 16:17
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Der kan læses lidt her om oktan: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Hvis du hælder for lav oktan benzin på en motor der er beregnet til højoktan vil du få tændingsbanken med mindre motoren har bankesensor og computer som kan ændre tændingen med mindre ydelse til følge.

Så hvis din motor er bygget til højoktan benzin bør hælde du højoktan på for at enten få den ønskede ydelse (så computeren ikke reducerer ydelsen på biler med banke sensor) eller decideret undgå tændingsbanken (for biler uden bankesensor eller hvis computeren ikke kan regulere nok).

Hvis din motor er bygget til lavoktan benzin er der ingen idé i at hælde højoktan på,
EDIT: hvis den ikke kan udnytte højoktan benzin. Visse motorer er godkendt til at køre på 95 oktan, men de kan udnytte højere oktan med bedre ydelse og brænstoføkonomi som følge. Dette gælder b.la for nogle årgang af VW FSI motorer.

Sidst redigeret af BrianL; 03-11-2008 kl. 16:33.
Reply With Quote
  #57  
Gammel 03-11-2008, 16:17
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Absolut ikke Enig, muligvis på mindre ydende maskiner er der ingen forskel... Jeg har en god fortælling syntes jeg selv med octan.. Min bedste ven havde en Porsche 944 Fra 1984, der var opgivet mindst 98octan. Vi prøvede et par gange at hælde 92octan på, bilen hakkede og trak virkelig ikke ordenligt, men ved 95 begyndte den at gå mere rent, Ved VPOWER og Nitro 3000, gik bilen helt rent det var VIRKELIG mærkbart...

Denne bil har maskinen:
4cyl
163hk
205nm
10:1:1 Komprission ( En rimelig hård komprimeret 4cyl maskine, også derfor den sku ha lidt ekstra Octan og det var så mærkbart )
det kunne jo være at tændingen på den porsche ikke var justeret til det lave oktan !!!!
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #58  
Gammel 03-11-2008, 16:33
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
selvf var den ikke det Det er jo en Porsche

Ej, men det var den selvf ikke.

Men man lære hurtigt der rent faktisk er forskel på 92-95-Vpower når man prøver
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #59  
Gammel 03-11-2008, 17:34
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
selvf var den ikke det Det er jo en Porsche

Ej, men det var den selvf ikke.

Men man lære hurtigt der rent faktisk er forskel på 92-95-Vpower når man prøver
ja en høj komprimeret motor kræver også høj oktan men der er ikke ret mange indenbords marine motorer der er høj komprimeret eller for den sags skyl højt ydende. de fleste marinemotorer er store dovne motorer når man tænker på hvor mange kubik de har. prøv at forestille dig en bilmotor på 3 liter med kun 135 hk eller en 4,3 med kun 220 hk
jeg tvivler på at højere oktan ændrer ret meget på en standart marinemotor

__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #60  
Gammel 03-11-2008, 17:39
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Til snakke skal lige siges at Mercury Racing faktisk anbefaler at man kun bruger 98 til nogle deres udenbords, herunder 2.5 og 3.0 V6'erne produceret frem til 2006..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Vinterklargøring af diesel hammerholt Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 14 22-11-2008 11:01
Winter EZE let vinterklargøring af i/o ENN Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 3 01-09-2008 08:39
Winter - eze nem vinterklargøring af din i/o ENN Salg af udstyr 0 30-08-2008 11:32

» Statistikker
Medlemmer: 114,514
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, deirdrehl69
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:22.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden