Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 358
7 medlemmer og 351 gæster
GnarJeopymn, HernandoAffigue, Irinwyq, RoyArilm, StevenNic, Thomasmum, UgrasalSuesy
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Se afstemningsresultat: Hvilket drev er bedst?
Bravo I 2 33.33%
Bravo III 4 66.67%
Stemmer: 6. Du må ikke afgive din stemme

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-06-2009, 18:43
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
single- vs. duoprop?

Hej

mit 1. indlæg på et spændende forum.

Diskuterer med vennerne hvad man egentlig opnår og generelt kan forvente af forskelle på henholdsvis single prop drev og duoprop i forhold til fart, forbrug osv.

Her sejles der ofte med både i 25 til 33 fod op til over 300 hk.

Hører gerne erfaringer og fakta.

på forhånd tak
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-06-2009, 20:13
JOR's Avatar
JOR JOR er offline
Junior admin
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 705
Billeder: 104
Jeg kan desværre ikke bidrage med erfaring og fakta lige til dit spørgsmål...... men syntes det er sejt fenderen.dk får en bruger fra Grønland

Velkommen til!
__________________
Jan Rasmussen
40 74 04 25
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-06-2009, 20:51
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hey Mohabba,
Velkommen til..

som med næste alt i bådbverdenen er der fordele og ulemper vel begge drev. DEt er igen et spørgsmål om kompromiser

Jeg har sejlet med begge drev i en den forskellige og faktisk også ens både, bl.a. en SeaRay 220 med en 4.3 med Alpha og en med 350 Mag med Bravo III.

Bravo I
--> Billigst at servicere/reparerer på
--> Mange forskellige propeller til forskellige formål
--> Højere top hastighed end Bravo III

Bravo III
--> Tungere end Bravo III
--> kun 2 forskellige propellere at vælge imellem
--> Bedre greb i vandet ved sving og acceleration
--> Markant bedre retningsstabilitet - holder retningen
--> Højere crusing hastighed og lavere planings hastighed end en Bravo I
--> Fantastisk greb i vandet når man skal bakke
--> Dyrere at servicere/reparerer på

Det er meget afhængigt af hvilke type båd man har og hvad man bruger deen til men hvis jeg var på Grønland ville jeg unden tvivl vælge en med Bravo III. Men skulle jeg sejle Race og havde behov for de sidste knob på toppen ville jeg vælge en Bravo I.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-06-2009, 16:31
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
Tak for svarene

ja, Lars, det er da interessant med dine erfaringer vedr drev. på samme båd. Specielt også hvad angår servicering og vedligehold.

Umiddelbart vil jeg gerne foretrække et dp-drev, for at få noget bedre "bid" i især hård sø for at holde båden planende (har ingen båd pt), samt ved større mængder gods til hytteprojekt i fjorden osv. samt passagerer.

Det bør dog nævnes at jeg udelukkende har tænkt mig at vedligeholde alt selv ved motor og drev, dog assisteret af kompetente venner. Jeg har bestemt ikke tænkt mig at benytte de lokale værksteder.
Derfor spiller "vedligeholdelsesvenligheden" også en rolle. Det er en fordel at kende lidt til skidtet når man ligger 30 nm ude i ingenmandsland. Har altid haft joller og kalechebåde med påhængsmotorer.

Hører gerne flerer erfaringer med drevene.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-06-2009, 16:42
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Hey Mohabba

1er drevet er utrolig simpelt sat sammen. Så der er ingen ben i det og stumperne er på lager hos de fleste bådforhandlere, f.eks www.nytdrev.dk har det til dag til dag levering.

3ern er et større og tungere drev, har haft taget det af en SeaRay engang og det var ikke mærkbart sværer, men ku forstille mig det er noget anderledes bygget op indvendigt, specielt fordi der er en venstre og højregående propel på.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #6  
Gammel 16-06-2009, 19:29
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Der må da være flere som har input til Mohabba..??
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 16-06-2009, 19:53
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Det afhænger lidt af hvad for en båd du skal have drevene på - og under hvilke forhold

Det er billigere at skifte propell og lave evt rep på et bravo 1 (ved grundstødninger fx.) så det taler for et bravo 1 derudover er der en del is på grønland som man af og til er nødt til at sejle igennem - dette taler for det lidt simplere bravo1

Faktisk er bravo 1 og 3 ens på nær underdelen - underdelen er væsentligt mere kompliceret på 3èren

Hvad er det præcis for en båd du vil anskaffe? er det en mindre (under 250 hk) ville jeg overveje et alpha drev da det er billigere simplere - men langt stærkere end de påhængsmotordrev du har været vant til

Hvor på grønland sejler du?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #8  
Gammel 16-06-2009, 20:52
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det kan være svært at vælge det korrekte drev til en båd, da der uden tvivl er mange faktorer at tage højde for.

Grundliggende er det vigtigt at påpege overfor beslutningstageren, at der pt. findes to meget udbredte fabrikanter af udenbordsdrev nemlig Mercruiser og Volvo Penta.

Begge fabrikanter laver gode drev dog er Volvo Penta drevet uden tvivl det mest robuste, men samtidig også det drev er dyrest at reparere på, hvis det går i stykker.

Mercruiser Alpha One drevet er teknik fra Ford A´tid - dette drev er uden tvivl produceret i flest eksemplarer og er pålideligheden selv ved brug af benzinmotorer under 300 HK. Reservedele og nye erstatningsdrev kan skaffes i hobetal både i original og uoriginal udførelse og til priser der er særdeles konkurrencedygtige. Drevet benytter klokobling, der for mange er irriterende, når drevet skal skifte fra "neutral" til " frem" eller "bak".

Mercruiser Bravo I drevet er solidt bygget og håndterer de store benzinmotorer, som f.eks. Lars T benytter i sin Cobalt. Drevet er et decideret højhastighedsdrev, der kan byde på troværdig sejlads. Drevet er med konisk kobling, der virker overbevisende ved gearskifte. Størstedelen af reservedelene til dette drev kan kun skaffes originalt, men heldigvis - for mange bådejere - kan underdelen af drevet, nu skaffes uoriginalt hos bl.a nytdrev.dk til gunstige priser.

Mercruiser Bravo III drevet er det mest udbredte drev til tunge både. Drevet giver en sublim acceleration og godt bundtræk, men taber hastighed på toppen - dobbelte propellere er ikke egnet til topfart. Stort set alle dele kan kun skaffes originalt og de koster i mange tilfælde "boxen" uanset hvor de handles. Havarier på Bravo III drevet ses ofte, men som regle ifb. med en dieselmotor som drivkraft - drejningsmomentet er frygtindgydende.

Volvo Penta DP drevet er IMØ "Rolls Royce´en" på markedet. Ufattelig stærkt, solidt bygget op, håndterer uden problemer motorer med stort drejningsmoment ( selv dieselmotorer ) og har bl.a. konisk kobling som standard udrustning. Drevet vækker begejstring hos stort set alle Volvo Penta bådejere for dets præstationer og kan også i mange tilfælde benyttes som højhastighedsdrev dog uden Duopropsystem monteret. Reservedele til Volvo Penta kan mere eller mindre kun skaffes originalt - alt er næsten patenteret.
Det betyder, at reservedelspriserne er derefter. Selv den mindste komponent kan være ufattelig kostbar i forhold til det der udleveres.

Konklusion:
Mercruiser drevet er godt og gennemtestet både Alpha One og Bravo. Opbygningen af drevene virker gammeldags sammenlignet med Volvo Penta.

Volvo Penta drevene er ubetinget de bedste drev der pt. findes på markedet, men kvalitet koster. Intet er gratis i denne verden - heller ikke drev.

Jeg ville vælge Volvo Penta.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 16-06-2009, 21:20
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Er der ikke også den fordel ved Mercruiser drevene, at de har en reservoir- beholder med drevolie, placeret højere end vandspejlet, og at dette forhindrer vandindtrængen ved utætheder?

Har VP noget tilsvarende?
Reply With Quote
  #10  
Gammel 16-06-2009, 21:25
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Er der ikke også den fordel ved Mercruiser drevene, at de har en reservoir- beholder med drevolie, placeret højere end vandspejlet, og at dette forhindrer vandindtrængen ved utætheder?

Har VP noget tilsvarende?
Det er korrekt at der på de nyere Mercruiser drev er monteret et reservoir til drevet. Denne foranstaltning betyder, at drevet under drift udsættes for et svagt statisk overtryk, der forhindre vandindtrængen ved en evt. utæthed - drevolie kan komme ud, men vand kan ikke komme ind.

Ved for lav oliestand i drevreservoiret, vil en hyletone fremkomme.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 17-06-2009, 12:51
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
Ja, tak for alt den gode info.

Vi sejler i Godthåbfjorden - en af verdens største fjordsystemer.

Vi leder efter en familiebåd. Vi overvejer især en Saga 25 og bruger faktisk den model som udgangspunkt når vi overvejer andre både - og ender altid ved sagaen igen.

Saga 25 har altid været meget populær i Grønland og der sejler rigtig mange. En i vores familie har en sådan med en volvo diesel 260 DP og det gavner virkelig med det kraftoverskud når der sejles materialer til hytten i fjorden med hele den pukkelryggede og de rensdyr som kom for tæt på hytten der skal med hjem igen ; )

Jeg kan godt lide Sagaens store motorrum og interiøret som er nemt at skifte hvis det trænger.

De har dog gerne fået skiftet motor for en 600-800 timer siden - alle diesel da man sværger til det her i Grl. Prisen ligger på 200.000 - 250.000 for pæne både.
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,452
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, UgrasalSuesy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden