Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 383
4 medlemmer og 379 gæster
Kalanpladlessy, KnutAwaisse, pemapeent, WalterasteF
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-04-2011, 11:37
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Impeller skift / Alpha One Gen 2

Nu har jeg bakset med mit drev et par timer, og er ved at rive håret ud af hovedet.

Skal have skiftet impeller i mit drev (Alpah One Gen II)

Har afmonteret drevet for vinteropbevaring, og forsøger at få underdelen skilt fra overdelen.

Har fjernet de 6 bolte der sidder
1x under den runde anode.
1x på bagsiden ved den aflange anode ved geardimsen
4x på siderne med møtrikker.


De virker semiløst, og kan da også se det gamer lidt i den ende den runde anode sidder, men kan ikke lirke det fra hinanden. Er der et trix?


Har forsøgt lette vrid, slag med gummihammer på skeg/finne (alt samme moderat self) uden held.

Båden er fra sep 08 (ny), og drev har ikke været adskildt før.

Need backup!!
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #2  
Gammel 30-04-2011, 16:03
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
På Volvo´s version af 4.3 motoren sidder impelleren foran på motoren, og er utrolig nem at komme til og skifte, så hvor Mercruiser udgaven vælger at montere den i drevet står hen i det uvisse...

Jeg har også skiftet en impeller på et ældre Alpha drev, der sad impelleren under en plade, der hvor drevet knækkede og går ind mod transummen...

Kan du ikke prøve at varme det op, det plejer at virke når man ikke kan adskille aluminium ?

Det kan jo være at delene er tætnet med en slags Loctite, og der er varme midlet til at løsne det . . .
Reply With Quote
  #3  
Gammel 30-04-2011, 16:13
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
På Volvo´s version af 4.3 motoren sidder impelleren foran på motoren, og er utrolig nem at komme til og skifte, så hvor Mercruiser udgaven vælger at montere den i drevet står hen i det uvisse...

Jeg har også skiftet en impeller på et ældre Alpha drev, der sad impelleren under en plade, der hvor drevet knækkede og går ind mod transummen...

Kan du ikke prøve at varme det op, det plejer at virke når man ikke kan adskille aluminium ?

Det kan jo være at delene er tætnet med en slags Loctite, og der er varme midlet til at løsne det . . .
Jeg ved godt hvor impelleren sidder, har også den komplette mekaniker manual, jeg kan bare ikke få skilt lortet ad. Er ikke meget for at begynde at varme sådan en stor flade, specielt da det hele er malet med prop-o-drive.

Men den gaber i samlingen, så den binder ikke der, det må være aksel eller andet der siddert godt fast.

Overvejer at montere drevet på transom igen og forsøge at få underdelen af på den måde, for at have hold på drevet da det er svært at vride/lirke et løst drev.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-04-2011, 17:53
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
På mange påhængsmotorer skal men fjerne en låsering, som skal lirkes af, når man har fået lavet en lille åbning hvor benet er samlet, måske der også er en sådan skjult hindring på dit drev, det kan Rolf nok svare på...

Jeg er ikke i tvivl om at du ved hvor impelleren sidder, jeg underer mig blot over hvorfor det skal gøres så besværligt, når man på ældre og andre modeller kan gøre det så meget mere brugervenligt...

Held og lykke med opgaven, jeg håber det går nemt så du kan komme i vandet igen når muligheden byder sig...

mvh Christian..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-04-2011, 18:00
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
På mange påhængsmotorer skal men fjerne en låsering, som skal lirkes af, når man har fået lavet en lille åbning hvor benet er samlet, måske der også er en sådan skjult hindring på dit drev, det kan Rolf nok svare på...

Jeg er ikke i tvivl om at du ved hvor impelleren sidder, jeg underer mig blot over hvorfor det skal gøres så besværligt, når man på ældre og andre modeller kan gøre det så meget mere brugervenligt...

Held og lykke med opgaven, jeg håber det går nemt så du kan komme i vandet igen når muligheden byder sig...

mvh Christian..
Enig det er møgbesværligt, når man tænker på det anbefales den skiftes hvert andet år.

Jeg har set en del tegninger, samt et par videoer (der alle er klippet når de forsøger at adskille drevet) der viser bolte der skal løsnes, og lige efter drevet er adskilt . Så tror ikke der mangler at blive løsnet noget, men jeg kan jo tage fejl.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #6  
Gammel 01-05-2011, 09:50
Kold Kold er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Midt Jylland
Indlæg: 30
jeg her lige renoveret mit Alpha One GenII drev og det kunne adskilles på midten nøjagtig som du har gjort med 2 bolte på hver side og en bolt agter og en møtrik for.
I går samlede jeg den igen og der er ikke andet end de 6 steder der skal skrues men den kan hænge i pakningen til kølevandsrøret specielt hvis de fra fabrikken har smurt den med noget forsejling.
Lad endelig drevet sidde på din transom det er temmelig tungt at bakse rundt med, så har du også tyngdekraften til hjælp når underdelen skal af
__________________
GW invader Bravo ES
5,7L Magnum 350 260HK
Alpha One Gen II drev
Reply With Quote
  #7  
Gammel 01-05-2011, 10:21
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by Kold Se indlæg
jeg her lige renoveret mit Alpha One GenII drev og det kunne adskilles på midten nøjagtig som du har gjort med 2 bolte på hver side og en bolt agter og en møtrik for.
I går samlede jeg den igen og der er ikke andet end de 6 steder der skal skrues men den kan hænge i pakningen til kølevandsrøret specielt hvis de fra fabrikken har smurt den med noget forsejling.
Lad endelig drevet sidde på din transom det er temmelig tungt at bakse rundt med, så har du også tyngdekraften til hjælp når underdelen skal af

Hej Kold

Ja ok, jeg må bare forsøge lidt ihærdigt. Men drevet er allerede pillet af, men må nok hellere montere det for nemhedsskyld.

Selv om jeg har drevet sat i en hjemmelavet stand mellem to bukke, så det hviler på det øverste del af drevet og underdelen i princippet hænger frit kommer det ikke af. Men da jeg har det sat på alm bukke kan jeg heller ikek vride og rykke ret meget uden alt flytter sig, så en fast monotering er nok vejen frem.

Tak for svaret.

P.s Skiftede du også pakningerne ved impeller da du skiftede den?
Har nemlig en impeller liggende, men ingen pakning, og kan så vidt jeg ved ikke fås uden det hele som sæt?
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #8  
Gammel 01-05-2011, 22:33
Kold Kold er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Midt Jylland
Indlæg: 30
Jeg skiftede både impeller og pakning og hvis du spørger på nytdrev så kan du sikkert få pakningen alene men det er et spørgsmål om det kan betale sig.
Skal du ikke have et pakningssæt til din transom alligevel nu den er skilt ad.
__________________
GW invader Bravo ES
5,7L Magnum 350 260HK
Alpha One Gen II drev
Reply With Quote
  #9  
Gammel 01-05-2011, 22:43
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by Kold Se indlæg
Jeg skiftede både impeller og pakning og hvis du spørger på nytdrev så kan du sikkert få pakningen alene men det er et spørgsmål om det kan betale sig.
Skal du ikke have et pakningssæt til din transom alligevel nu den er skilt ad.

Har pakningssæt til transom liggende. og en ny impeller, jeg ikke kan huske hvor jeg har fra, men ingen pakninger

Derfor jeg spørger.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,268
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Kalanpladlessy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:45.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden