Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 358
4 medlemmer og 354 gæster
AlexSr, Kyliehot, Redgemymmerm, RonaldLah
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-04-2012, 02:39
Jevver Jevver er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2012
Bopæl: Kbh
Indlæg: 14
Den rigtige propel til min nye Sea Ray

Hej Forum,

Jeg har lige købt min første båd. 2006/2007 Sea Ray 185 3.0 135hk

Den er købt med en High Five 17p, som trækker super fint men bryder mig ikke om cruisehastigheden og de mange omdrejninger (samt manglende topfart). Med kun mig om bord med tæt på fuld tank tager den 5200 rpm og omkring 40 mph, hvilket jo er noget højere end de max 4800 rpm. Jeg vil gerne have en propel der kan det hele til det halve og det er jo nok ikke muligt :-) Vigtigt for mig er høj cruise hastighed, samt tider topfart.

Synes dog den der sidder på ikke er mig. Overvejer en std. Alu black max 19p x 14,5 - mener det er det den er født med indtil jeg lærer båden samt mine behov at kende, og så noget blligere.

Dog vil jeg gerne høre jer kloge, hvad skal jeg vælge - kunne også være frisk på en bytter hvis I har noget spændende stålpropel.

/Jesper
Reply With Quote
  #2  
Gammel 23-04-2012, 06:42
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Hvis du går fra en high five til en standart alu propel, svarer det at gå fra dejlig tør asfalt til isslag.

På en high five mister den nok 3-5 knob, men det er også det hele. så en af samme model med i lidt højre stigning er jeg ret sikker på at du vil blive mest glad for i længten.
1" tager ca. 200rpm så det er noget med et skifte fra en 17 og til en 21".
Men det syntes jeg lyder af ret meget på så lille en motor, er du sikker på at din omdrejningstæller viser korekt.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 23-04-2012, 07:34
Jevver Jevver er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2012
Bopæl: Kbh
Indlæg: 14
Hejsa,

Ret sikker på, at omdrejningstælleren viser rigtigt. Denne betragtning tager udgangspunkt i lyd, samt min kammerats Sea Ray 175 med samme motor der ligger lige ved siden af. Men det kan selvfølgelig ikke udelukkes. Ville også mene en 19p HighFive ville klare jobbet og holde motoren indefor WOT max rpm. Det er jo alene i båden den viser 5200, med 4 og lidt udstyr viser den ca. 4.950.

Udfordringen er selvfølgelig også penge, hvorfor en bytter til en anden SS kunne være fint.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 23-04-2012, 09:56
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Jeg ville gå efter en 4-bladet - der får man både godt træk og fin topfart!

Jeg har gode erfaringer med Revolution 4 - det er dog en dyr propel sammenlignet med en 4-bladet alu!!!
Reply With Quote
  #5  
Gammel 13-06-2012, 23:01
maxumCC maxumCC er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2012
Bopæl: kbh
Indlæg: 3
Jeg har en High Five 19p - den sejler godt med den men syntes godt den lige kunne tage et par hundrede omdrejninger mere. Vi kunne prøve at bytte rundt en dag? Hvis vi begge er tilfredse kan vi jo bare bytte, min er pæn og i orden i hvert fald.

Min båd ligger i kbh.

Hilsen
Christian

cvangc@hotmail.com
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,239
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Redgemymmerm
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:53.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden