Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 343
8 medlemmer og 335 gæster
DGEdward, Diegotychope, JamesFoese, KarmoksersInism, MarcusSlomerill, Nemrokalter, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-09-2012, 10:18
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Knækket bolt

Kunne ikke forstå at mit batteri mistede strøm (helt nyt batteri) men fandt så ud at en ledning på generatoren åbenbart ikke var skruet ordenlig fast og derfor har siddet og "svejset" sig igennem den ene bolt som nu er knækket.. æv siger jeg bare, og at komme til der er jo naturligvis ikke helt nemt.. nå men godt at den skal på land nu, så har jeg jo noget tid til at finde en løsning Går ikke ud fra at det gør nogen skade at sejle båden til et slæbested uden at ledningen sidder på generatoren? Jeg har ladt batteriet helt op nu så den burde kunne holde strøm indtil den kommer på land.
Attached Images
File Type: jpg knaekket_bolt.jpg (335.5 KB, 27 views)
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #2  
Gammel 25-09-2012, 13:55
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Det lyder meget mærkeligt.

Den ledning der sidder løst - hvor fører den hen? Til batteriet?
Det er normalt ikke et sted man piller ved. Har du nogen idé om, om der er nogen der har skruet i det område?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-09-2012, 14:00
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Det lyder meget mærkeligt.

Den ledning der sidder løst - hvor fører den hen? Til batteriet?
Det er normalt ikke et sted man piller ved. Har du nogen idé om, om der er nogen der har skruet i det område?
Ja den går vist til batteriet, i hvert fald den der gjort at det ikke er blevet ladet op.. Ved ikke om mekanikeren har skruet den på da han lage den nye motor i, men ellers er den vel bare ikke skrue ordenligt på fra fabrikken af... jeg har i hvert fald ikke rodet med den før nu
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-09-2012, 14:11
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg tror ikke den går direkte til batteriet.
På min går den via starteren.
Dvs. at den ledning der sidder på generatoren vist nok går til starteren. Og fra starteren videre til batteriet. Den mellem generator og starter er monteret fra fabrikken. Den mellem starter og batteri er din egen og er nok monteret af mekanikeren.

Hvilken farve har ledningen?
Den ser orange ud, og hvis det er rigtigt, er det den ledning der går mellem generator og starter.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-09-2012, 14:20
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Jeg tror ikke den går direkte til batteriet.
På min går den via starteren.
Dvs. at den ledning der sidder på generatoren vist nok går til starteren. Og fra starteren videre til batteriet. Den mellem generator og starter er monteret fra fabrikken. Den mellem starter og batteri er din egen og er nok monteret af mekanikeren.

Hvilken farve har ledningen?
Den ser orange ud, og hvis det er rigtigt, er det den ledning der går mellem generator og starter.
Den der går til den knækket bolt er orange (eller rød måske).. men jeg har ikke kunne se at den var næsten knækket af da den er dækket af en hætte (bolten), jeg har sejlet et stykke tid hvor jeg ikke har kunne forstå at den ikke ladede batteriet, men troende at det var en fejl i mit analoge instrument men det var det så "heldigvis" ikke Mit spørgsmål gik kun på om jeg kunne sejle båden til et slæbested i sydhavnen (ca. 1 KM fra hvor jeg bor) uden at jeg forbinder ledningen igen, men det går jeg ud fra at jeg kan nu hvor jeg har sejlet et stykke tid uden at være klar over det.
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #6  
Gammel 25-09-2012, 16:24
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Ja, det er bare med at få den hjem og så få en ny bolt på.

Men, det er den nye motor vi taler om ikke?
Den bolt der holder kablet fast ved generatoren knækker ikke bare. Der skal et eller andet seriøst til. Kan du tage nogle nærbilleder af det?
Kunne godt tænke mig at se hvordan den er knækket.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #7  
Gammel 25-09-2012, 17:37
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
For mig ser det ud til at være plus forbindelsen, så inden du sejler, ville jeg fra koble batteri, tape enden, der hænger løst, godt til, også koble batteri til igen, om du kan gøre det på din hovedstrøms afbryder ved jeg ikke, som den hænger der er der chance for at den kan kortslutte batteriet, så behøver jeg vel ikke og fortælle hvad der kan ske.


Lars
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #8  
Gammel 25-09-2012, 18:34
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Thumbs up

Citér:
Originally Posted by Sjip Se indlæg
For mig ser det ud til at være plus forbindelsen, så inden du sejler, ville jeg fra koble batteri, tape enden, der hænger løst, godt til, også koble batteri til igen, om du kan gøre det på din hovedstrøms afbryder ved jeg ikke, som den hænger der er der chance for at den kan kortslutte batteriet, så behøver jeg vel ikke og fortælle hvad der kan ske.


Lars
Batteriet er koblet fra nu så ingen fare lige pt, men ja jeg vil tape "stumpen" ind og så koble batteriet til igen for at sejle båden over og op.. såfremt at jeg ikke kan få stumpen ud inden da og lavet det korrekt inden kommer op.

Tak for jeres input
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #9  
Gammel 25-09-2012, 18:39
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Ja, det er bare med at få den hjem og så få en ny bolt på.

Men, det er den nye motor vi taler om ikke?
Den bolt der holder kablet fast ved generatoren knækker ikke bare. Der skal et eller andet seriøst til. Kan du tage nogle nærbilleder af det?
Kunne godt tænke mig at se hvordan den er knækket.
Jo det er den nye motor vi taler om.. og den er som sådan ikke knækket af sig selv, det skete først da jeg skulle mærke om den sad fast og det gjorde den langt fra, den knækkede bare jeg rørte bolten.. det har siddet og stille og roligt "svejset" sig igennem fordi at der har været løs forbindelse.
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #10  
Gammel 03-01-2013, 03:31
Løven Løven er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2012
Bopæl: Ringøbing
Indlæg: 11
Det er bare til lade strøm, tape på den til og sejl alt det du har lyst til. Den lader bare ikke batteriet op. men hver sikker på den ikke kan røre stel. Så kan det blive lidt farligt.
Ledningen går bare til batteriet, om den går over starten har ikke noget at sige, det er bare nogen gange nemmere, men den skal bare kobles til en tyk ledning et sted til + siden. hvor det er, er i prinzippet ligegyldigt
Reply With Quote
  #11  
Gammel 03-01-2013, 07:20
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Båden kom på land uden at sejle da jeg fik Peter Heller til at tage den op med kran, men havde den tapet og motoren startet op uden problemer da Nicolaj og jeg lavede vinterkonservering. Nu skal den så bare sættes fast igen hen over vinteren/foråret.
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,295
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Diegotychope
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:42.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden