Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 334
7 medlemmer og 327 gæster
Brervebrorm, Brian Lindegård Madsen, PeerDeloeveno, pemapeent, SanfordDal, Thomasmum, TipplerLedyNenty
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-08-2013, 20:17
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Alarm over 30 knob

På vores nyerhvervede Regal 2250 fra 2005 oplever vi en kontinuerlig konstant lydalarm når vi har været over ca 30 knob i 10-20 sekunder. Motor- og gearolie er okay, men da omdrejningstælleren er "sticky" kan jeg desværre ikke se omdrejningstallet. Motoren er en MerCruiser 5,0 MPI.

Nogle bud på hvad fejlen er?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 03-08-2013, 20:29
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Det KAN være for høje omdrejninger, som du selv er inde på.
Det kan også være kølingen.

Hvilke instrumenter har du i båden?
Smartcraft, GPS, Omdrejningsmåler, Speedometer, ...

Jeg har diagnostiseringsudstyr, som vil kunne give dig svaret på alarmen.

Kigger lige efter i mit materiale omkring alarmtyperne, og så vender jeg tilbage.

PS: Jeg har samme type motor.
PPS: Og velkommen til - selvom det er på lidt trist baggrund.

vh
Thomas
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 03-08-2013, 20:45
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Umiddelbart gæt er manglende flow i kølevandssystemet - muligvis træt impeller i din remtrukkede søvandspumpe ( hvis monteret ) eller begroning på vandindtaget enten i drevet eller i bundsien.
Har du Alpha One Gen II drev på båden, kan fejlen være impelleren, og så skal båden på land.

Hvis du har bundsi ( vandindtag i bunden af båden ), kan fejlen også ligge i et utæt dæksel, der under for stor gennemstrømning af vand bliver utæt - det er set flere gange før.

Hvilket drev har du monteret på båden ?

Gerne oplys serienummer på motor og drev.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 03-08-2013, 20:48
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Jeg har olietryk, temperatur, volt, trim og selvfølgelig tank, hastighed og dybde. Jeg glemte at nævne at jeg igår opdagede at gearoliebeholderen var helt tom. Jeg har i dag påfyldt gearolie, men problemet er der altså stadig.

Der er ikke noget problem ved at accelerere på max gas, så længe man letter håndtaget og ikke går over 30 knob.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 03-08-2013, 20:54
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Dette er taget fra brugermanualen:

The audio warning system will sound with a continuous horn if one of the following occurs:
• Engine oil pressure is too low
• Engine temperature is too hot
• Seawater pressure is too low
The audio warning system will sound with an intermittent beeping if the following occurs:
• Sterndrive oil level is too low
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-08-2013, 20:55
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Jeg er ret sikker på at det er et Alpha One drev men er usikker på hvilken generation,
Serienummeret er 0W321506

At dømme efter temperaturmåleren bliver motoren ikke for varm, og alarmen forsvinder så snart jeg går ned i tomgang. Kan den give alarmen hvis der er for lidt vandgennemstrømning?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 03-08-2013, 20:56
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
@Ulman Jep, der er tilmed et skilt med samme tekst i cockpittet.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 03-08-2013, 21:18
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg mener bare ikke at der kan lyde en alarm pga. bådens fart. Dvs. de 30 knob har ingen betydning i sig selv. Men for høje omdrejning kan give alarm. Motorens computer ECM/PCM ved ikke umiddelbart noget om hvor stærkt det går, med mindre man har en sensor der giver den information, og det er ikke standard. Og stadig har bådens fart ikke noget at sige.

Et scenarie: Du når kun over det kritiske punkt for overophedning når du kommer op i fart og motoren i et stykke tid har gået ved høje omdrejninger. Når du sætter omdrejningerne ned, kan kølesystemet måske følge med og du når ikke over det kritiske punkt.

Men du siger at temperaturen ikke er for høj. Hvor høj bliver temperaturen? Og hvor sikker er du på, at instrumentet virker?

Har du kun vandindtag gennem drevet, eller har du også et vandindtag i bunden af båden? Jeg har 2 vandindtag, og begge drives med impellere. 1 eller begge kan være defekte og trænger til udskiftning.

Har du 2 kredse i kølesystemet? Dvs. har du ferskvandskøling?

Jeg kan se du bor i Malmø. Jeg vil gerne låne dig mit diagnostiseringsudstyr, men i så fald skal vi finde ud af logistikken.

Hvis du vælger at få et værksted til at kigge på problemet, skal du vælge det med omhu. Jeg havde sidste sommer problemer i den boldgade du er i, og 2 uafhængige men autoriserede Mercruiser-værksteder lavede så meget lort at de ville være overkvalificeret til programmet Klamphuggerne. Der er ikke garanti for at de kan finde ud af det, bare fordi de er autoriserede - desværre.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #9  
Gammel 03-08-2013, 21:32
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Vi har i dag haft båden i lige præcis en uge, og det er vores første båd, så rigtig mange af dine spørgsmål har jeg desværre ikke noget svar på. Men vi er umiddelbart meget glade for båden :-)

Du har helt ret i at jeg ikke kan være 100% sikker på at temperaturmåleren fungerer, men den opfører sig dog normalt, dvs går fra kold til midten af skalaen efterhånden som motoren bliver varm. Ved drift (og når alarmen lyder) ligger den omkring 80 grader.

Kan alarmen forekomme hvis flowet i kølevandet er for lavt, men inden motoren bliver for varm?

Jeg låner rigtig gerne dit diagnosticeringsudstyr, og et par ture Roskilde t/r skal bestemt ikke skille os :-)
Reply With Quote
  #10  
Gammel 03-08-2013, 21:51
ufio ufio er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 88
Min har 2 temperatur sensorer ved ikke om din har, en der går til temperaturmåleren, og en der går til motorstyringen, man kunne måske forestille sig den ene kunne være defekt.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 03-08-2013, 21:59
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Det er et rigtig godt spørgsmål :-)

Anledningen til at jeg ikke tror at det er temperaturen er, at alarmen stopper så snart jeg sætter den i tomgang. Temperaturen i motoren vil ikke sænkes så hurtigt efter min semi-amatør opfattelse :-)
Reply With Quote
  #12  
Gammel 04-08-2013, 07:25
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Citér:
Originally Posted by Regal2250 Se indlæg
Jeg har olietryk, temperatur, volt, trim og selvfølgelig tank, hastighed og dybde. Jeg glemte at nævne at jeg igår opdagede at gearoliebeholderen var helt tom. Jeg har i dag påfyldt gearolie, men problemet er der altså stadig.

Der er ikke noget problem ved at accelerere på max gas, så længe man letter håndtaget og ikke går over 30 knob.
Hvor bliver olien af ? dette er vigtigt at få konstanteret, og der kan ikke bare fyldes olie på fra topen hvis der mangler olie i drevet
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #13  
Gammel 04-08-2013, 09:32
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Jeg har kontrolleret gearoliebeholderen efter en tur efter genfyldning, og der er ikke brugt/fosvundet noget. Motorrummet er rent og tørt.

Jeg har set nogle illustrationer på hvordan gearolie påfyldes med en lille pumpe på en udenbordsmotor. Gælder samme teknik for indenbordsmotorer?
Reply With Quote
  #14  
Gammel 04-08-2013, 09:51
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Ja gearolie SKAL pumpes på igenem aftrapningsprop.
jeg bruger en havesprøjte, håndtag klipet af og et gevindstykke mont.på slangen.
Det være slangen mellem oliebeholder og drev der er utæt,men så liger der olie under mototen
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #15  
Gammel 04-08-2013, 10:13
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Som sagt, så er der helt tørt i motorrummet, så der er ikke meget der taler for en utæthed. Omvendt er det jo rigtigt hvad du siger, hvor er olien blevet af af...?
Reply With Quote
  #16  
Gammel 04-08-2013, 10:32
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by Regal2250 Se indlæg
Det er et rigtig godt spørgsmål :-)

Anledningen til at jeg ikke tror at det er temperaturen er, at alarmen stopper så snart jeg sætter den i tomgang. Temperaturen i motoren vil ikke sænkes så hurtigt efter min semi-amatør opfattelse :-)
Når du går fra høje omdr. til tomgang vil din temperatur faktisk stige lidt !
Du minimerer din køling pga. de lavere omdrejninger, men der er stadig meget varme omkring cylinderne som fortsat skal ledes væk.

Off-topic, men Mercury anbefaler rent faktisk at man lader sin motor gå i tomgang nogle minutter inden man slukker den, hvis man har kørt med høje omdrejninger lige inden. Dette netop for at begrænse "overophedningen" der ville komme hvis man bare slukkede den.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________

Sidst redigeret af MartinN; 04-08-2013 kl. 10:41.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 04-08-2013, 11:11
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Ja det er præcis det jeg mener. Samtidig burde den også blive for varm når jeg accellererer kraftigt, men alarmen kommer altså først hvis jeg overstiger 30 knob.

Som en tidligere nævner, så ved båden som sådan ikke selv hvor hurtigt det går, så det er ikke hastigheden i sig selv, men noget der mangler ved den hastighed. Her tænker jeg på flowet i kølevandet. Sidder der en sensor der måler dette flow?
Reply With Quote
  #18  
Gammel 04-08-2013, 17:40
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Er den ferskvandskølet ?
Reply With Quote
  #19  
Gammel 04-08-2013, 17:46
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Regal2250 Se indlæg
Jeg glemte at nævne at jeg igår opdagede at gearoliebeholderen var helt tom. Jeg har i dag påfyldt gearolie, men problemet er der altså stadig.
Ved lav gearoliestand går alarmen i gang. Ville dog ikke forvente at den så stoppede når du gik tilbage til tomgang. Spørgsmålet er som om svømmeren som giver manglende gear olie alarm hænger lidt efter at du har påfyldt olie, men det skulle ikke have noget med farten at gøre.
Reply With Quote
  #20  
Gammel 04-08-2013, 18:12
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
På turen inden jeg opdagede at gearoliebeholderen var tom, fik jeg en helt anden langsomt bipende alarm. Efter påfyldning af gearolie er denne alarm ikke vendt tilbage, så jeg formoder at det problem er løst.

Da jeg var ude i dag prøvede jeg at køre med lidt forskellige scenarier for at fremtvinge alarmen. Fælles for alle gangene var at temperaturen steg en lille smule til 85-90 grader i stedet for de normale 80, og jo flere gange jeg gjorde det, jo længere tid gik der før alarmen forsvandt.

Mine tanker går derfor lige nu på at det er en impeller der begynder at blive slidt, så den ved cruise hastighed stadig køler tilstrækkeligt, men ikke kan trække nok vand ind til at køle ved høj belastning.
Reply With Quote
Svar

Tags
alarm, mercruiser, regal 2250

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,380
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, SanfordDal
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden