Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 302
7 medlemmer og 295 gæster
AkaschaLiz, Asamexparee, BenitoWeils, Kaffuirrizof, Ronardydrofs, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-12-2018, 17:04
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Volvo Penta TAMD 40B

Hej.

Er ved at købe en 29 fods båd med en Volvo Penta 40B motor fra 1984, og fast aksel.
Motoren har gået 2900 timer, så er lidt betænkelig ved det høje timetal.
Håber der er nogen her som har en tilsvarende motor, og som vil dele ud af deres erfaring?
Er der noget jeg bør være specielt opmærksom på ved den motor?


Mvh
Ivan
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-12-2018, 08:46
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Timetallet er ca. 85 pr. år, hvis motoren er den originale. Det er ikke alverden.

Erfaringer er nok blandede, men med den alder som motoren har, så bør du være opmærksom på, at mange gængse reservedele kan være udgået, og dermed kun kan skaffes på brugtmarkedet eller som After Market Parts.

Generelt set, er en motor med 34 år på bagen absolut ikke ny længere. Det kan give en del udfordringer, selvom den er passet godt igennem tiden.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-12-2018, 10:53
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Ja det med alderen kan jo også blive et problem, det vil jo være rigtig træls at købe en båd og så skulle starte med at repower den.
Jeg tror jeg vil søge videre, er på udkig efter en rummelig familiebåd til 4, med en god agter kahyt, samt en pålidelig diesel maskine, så hvis du har nogle gode forslag så lytter jeg gerne.

Mvh
Ivan
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-12-2018, 04:28
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Krone Se indlæg
Ja det med alderen kan jo også blive et problem, det vil jo være rigtig træls at købe en båd og så skulle starte med at repower den.
Jeg tror jeg vil søge videre, er på udkig efter en rummelig familiebåd til 4, med en god agter kahyt, samt en pålidelig diesel maskine, så hvis du har nogle gode forslag så lytter jeg gerne.

Mvh
Ivan
Jeg har en i samme årgang og har absolut ingen problemer med den. Min har gået over 2300 timer og kører bare.
Jeg holder den med olie, tæresink og filter hvert år. Hvis den ikke bruger olie så har du en maskine der næsten holder evigt.
Jeg sejlede over 700 sm i denne sæson og ikke efterfyldt en dråbe olie.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-12-2018, 07:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Intet er så godt, at det aldrig kan gå i stykker.

Softice er et godt eksempel, at selv ældre motorer har mange sømil i sig, dog skal tingene holdes vedlige, ellers ender det galt.

Med ældre motorer, der er passet og vedligeholdt, ville jeg ikke være betænkelig ved motorens kvalitet, men nærmere med tilgængeligheden af nødvendige sliddele.

Jeg oplever tit, og specielt med Volvo Penta, at selv nyere motorer, pludselig får restordre på sliddele, og da mange af dem er patenteret, er der ingen anden leveringsmulighed. Dermed står man altså med en båd, der ikke kan komme videre...Restordre er som oftest på ubestemt tid.

Jeg synes alligevel du skal tage ud og prøve båden, og mærke efter, om det er noget for dig. Tag en fagmand med, så motor og transmission kan vuderes. Båden skal på land inden afsluttende handel, hvor propelleraksel mv., samt bunden skal efterses for skader/mangler. Normalt er det sådan, at køber og sælger deles om udgifterne til besigtigelse af båden på land.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-12-2018, 16:53
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Ja det er et svært valg, for prisen er jo sat efter en fungerende motor, men i realiteten kan en motor med den alder og timer jo stå af kort tid efter købet.
Har undersøgt hvad mulighederne er hvis uheldet så skulle være ude, og er i den forbindelse stødt på produktet Bladt Diesel i Kolding.
Her kan jeg får en komplet 200HK diesel motor med gearkasse og instrumenter for 135.000,- hvilket jo er en rigtig god pris.
http://www.bladtdiesel.dk/index.php/da/motorer/200-hk
Er der nogen som har erfaring med deres produkt?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-12-2018, 17:26
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
135.000,- kr. for en ukendt motor, må siges at være i overkanten.

Tidligere erfaringer viser, at selve motoren er Made in China og transmissionen er tyrkisk. Måske virker det godt på sigt, men efter hvad Bladt udtaler, så skal det hele være dansk-produceret. Det vil jeg tvivle stærkt på.

Hvis budgettet er 135.000,- kr., såfremt drivlinjen smutter i båden, så må der være andre løsningsmodeller en kinesisk-tyrkisk....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,426
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Asamexparee
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:05.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden