Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 365
7 medlemmer og 358 gæster
Brervebrorm, BuffordIodit, Charlesenece, Onatasenrinueby, ShawnTes, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 18-07-2019, 09:10
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Det næste jeg har tænkt mig er:

- fjerne alle tre tændrør
- stikke papstrimler ind i hullerne
- tørne motoren 5 sekunder
- se om cylinder 2's strimmel er tør

Er den det tænker jeg at jeg må have en ny injector. Kan man skifte den selv?
Reply With Quote
  #22  
Gammel 18-07-2019, 09:21
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Dit tændrør nummer 2 var oprindeligt vådt, det burde være tegn på at brændstof sprøjtes ind i cylinderen.

Men i anden omgang var du i tvivl om der var brændstof på tændrøret i cylinder 2?

Har du læst i service manualen?

Jeg fandt en for sjov til din motor på nettet, og efter at have læst en lille smule i den, så tror jeg at det bedste er at bruge en tester til at fejlsøge på motoren.

Det kan hurtigt blive dyrt i reservedele hvis man skifter dele som ikke fejler noget, men problemet er at forhandlerne har travlt lige nu så de ikke har tid til at se på din motor?
Reply With Quote
  #23  
Gammel 18-07-2019, 11:10
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Det er rigtigt, Brian. Og tak for hjælpen med det hele. Jeg har også snakket rigtig meget med Finn, som du har anbefalet, og jeg har evt en aftale med Strandby marine når han er tilbage fra ferie.

Jeg har dog læst en tråd i et forum for Evinrude-ejere og der er en der beskriver præcis samme fejl som mig, og har gjort det samme som mig.

Han sluttede af med pap-strimmel-testen og fik en ny dyse på.

Jeg har læst at man kan bruge diagnosticeringværktøj til at handtere en injector-data-fil??? Derfor er jeg i tvivl om det er plug'n play.
Reply With Quote
  #24  
Gammel 18-07-2019, 21:26
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Det er da forsøget værd med pap-strimmel-testen.
Reply With Quote
  #25  
Gammel 19-07-2019, 09:02
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Jeg har læst at man kan bruge diagnosticeringværktøj til at handtere en injector-data-fil??? Derfor er jeg i tvivl om det er plug'n play.
Ser ud til at det ikke er plug and play ifølge manualen. Troede ikke at man brugte 3.5" disketter mere

Fuel Injector Servicing
All fuel injectors are “compensated” and require
software programming. DO NOT install an injector
without updating the compensation software

Installation of replacement injectors requires the
use of diagnostic software and coefficient data
supplied with all replacement injectors on 3.5 in.
floppy disk.

Sidst redigeret af BrianL; 19-07-2019 kl. 09:09.
Reply With Quote
  #26  
Gammel 19-07-2019, 09:46
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Ha ha! Ja, det kan være man skal på loppemarked og lede efter et drev

Den gamle dyse skal afmeldes og den nye tilmeldes. Der følger vist et unikt nummer med dysen, hvor de 6 sidste cifre skal tastes ind. Om det er dem, der er equilisationsdata ved jeg ikke, men Finn har tilbudt at hjælpe

Vil dog prøve at undersøge hvad dieselcentret kan. Jeg kan forstå at det er helt almindelig praksis at genoplive dyser. På E-tec er det vist ikke ualmindeligt at en dyse ryger i svinget i ny og næ.

Ellers er jeg klar til at få skiftet dysen. Laver lige en papirstrimmeltest for at være helt sikker på at de 5.800kr (bare for dysen) er nødvendige

Har du hørt om nogen der har fået renoveret dyser?
Reply With Quote
  #27  
Gammel 19-07-2019, 14:02
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg

Har du hørt om nogen der har fået renoveret dyser?
Jeg har selv fået renset dyser til en Mercruiser 454 Mag på et Bosch værksted, men det er konventionelle dyser, som de fleste firmaer kan håndtere.

De sender rensevæske igennem dysen mens den aktiveres, og ser om de kan rense den således at det forventede "spray pattern" opnås.

Ved ikke med Etec dyser hvem som kan rense dem, det kræver at de har udstyr som passer til dyserne.
Reply With Quote
  #28  
Gammel 19-07-2019, 22:00
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Fik du dem renset fordi den ikke ville starte eller gik motoren bare ikke optimalt? Er lidt i tvivl om det vil pille ved 'equivalent data' at få e-tec dyser renset.

Jeg tror at jeg får Finn til at hjælpe med at skifte til en ny selvom det kunne være fedt at kunne selv
Reply With Quote
  #29  
Gammel 19-07-2019, 22:44
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Fik du dem renset fordi den ikke ville starte eller gik motoren bare ikke optimalt? Er lidt i tvivl om det vil pille ved 'equivalent data' at få e-tec dyser renset.
Jeg syntes at den røg lidt mere end forventet når den var kold, men når den var varm gik den fint. Jeg lavede en computer udlæsning og alle parametre var OK, så besluttede at spørge Bosch om de kunne teste dyserne. Det kunne de godt, og de sagde at "spray pattern" ikke var optimalt (for store/grove dråber i forstøvningen) på de fleste dyser, og at de blev bedre efter de blev renset (finere/mindre dråber=bedre forstøvning).

Men ærlig talt kunne jeg ikke mærke forskel efter de var blevet renset, men så vidste jeg at dyserne var i orden.
Reply With Quote
  #30  
Gammel 25-07-2019, 22:28
pajero's Avatar
pajero pajero er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2009
Bopæl: Østjylland
Indlæg: 74
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Nej, de er monteret efter behag. Tjekker ligeved indexeringsprocedure er. Lægger også billeder af tændrør op. Tænker at det er rimelig skidt at køre med dårlig dyse på en 2-takter. Jeg får jo ikke smurt cylinderen:/

Tændrørene til venstre har siddet på samme pos med forskellige tændspoler. Det har rørene til højre også, men de lader til at have været tæt på en forbrænding
Bare rolig mht. smøring. det er jo ikke en knallertmotor du har. en Etech smører lejer direkte.
__________________
Hvor der er en Jeep er der en vej !
Reply With Quote
  #31  
Gammel 09-08-2019, 13:52
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
SÅ!!! Har fået skiftet dyse #2 og motoren kører som en drøm. Jeg bilder mig ind at den sejler bedre end nogensinde før i min ejertid, så måske har dysen været dårlig længe. Der er ikke logget nogen fejl og dysen arbejder når den tilsluttes strøm men der kommer ikke noget benzin.

Fik den skiftet til en brugt dyse med fuld garanti hos Finn til en yderst rimelig pris. Han har en afgrundsdyb viden om Evinrude.

Tak til dig BrianL for al hjælpen undervejs. Det var med din hjælp at vi fandt fejlen.
Reply With Quote
  #32  
Gammel 09-08-2019, 21:49
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Tak til dig BrianL for al hjælpen undervejs. Det var med din hjælp at vi fandt fejlen.
Det var så lidt, jeg er glad for at høre at motoren kører rigtig godt nu.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,446
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, ShawnTes
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:14.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden