Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 372
7 medlemmer og 365 gæster
DenpokKebamnbob, Marcusket, mealeSedRah, miteenhah, Murakabrakenia, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-07-2011, 21:37
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Led.

Ja så er tiden vel inde til at få LED i båden, mindre strømforbrug både i havn, men mon ikke også det kan mærkes når man ligger for anker....
Nu er det bare sådan, at der selvfølgelig som med alt andet marine udstyr, åbenbart skal erlægges en fortjeneste til forhandleren på 1000 % he he. Bedre at overdrive end ikke blive forstået...
Har surfet rundt, oså på udenlandske sider,men syntes sgærlig talt at alle tagersig godt betalt..
Så her idag var jeg med fruen en tur i IKEA, ja grin bare, g på vej ud i lampeafdelingen, havde faktisk mangen interessante lysskinner jeg kunne forestille mig anvendt ombord, sågar med skiftende farver, hvis man er til den slags, og priserne, ja de er jo til at komme i nærheden af. jeg købte fluks 2 skinner til anvendelse i motorrummet, 75 kr stk http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50192068, der medfølger en lysnetsadapter der omformer de 220v til 12 DC g her kommer jeg så endelig til mit spørgsmål... :

Hvis jeg nu fjerner en lampe der allerede sidder i motorrummet og som anvender 12v, kan jeg så erstatte den med min nyindkøbte lysskinne ved ganske simpelt at klippe lynetsadapteren af og så forbinde den til det gamle lampes tidligere anvendte ledningsnet (bådens 12v)...

I mine øjne burde det være ok, men mangler lige en pro's udtalelse.

Har vedhæftet et billede af adapteren.

Takker på forhånd
Attached Images
File Type: jpg IMAG0184.jpg (154.7 KB, 11 views)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 28-07-2011, 21:49
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej,

Ja det burde godt kunne lade sig gøre. Du skal dog være opmærksom på at LED, modsat alm. pærer, er afhængig af at + og - vender rigtigt. Ellers lyser LED ikke. Og i værste tilfælde risikere du at ødelægge dem.

Så mit forslag er at du mærker den ene leder op INDEN du klipper ledningen over. Derefter måler du med et multimeter hvilken leder der er + og hvilken der er -. Og så måler i båden hvilken leder der så er + og minus. Så burde den være hjemme.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 28-07-2011, 21:52
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Har godt nok et sådant multimeter... men hvordan er det lige man gør?? i båden er detvel ved lampestedet.. men fremgangmåden er ??
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #4  
Gammel 28-07-2011, 22:09
JACRYD JACRYD er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: KBH
Indlæg: 19
Håber da ikke det nødvendigt at " ... måle sig frem til hvad der er plus og hvad der er minus i båden" ... det bør være rimeligt tydeligt, typisk ved farven på ledningen.
:-)
Men ok måler man så bliver man da ikke overrasket.
/Jacob
Reply With Quote
  #5  
Gammel 28-07-2011, 22:18
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
nej lige præcis, så er man sikker..specielt når ikke man selv e ophavsmand til alt det elektriske.. he he..

Ved godt der sikkert er små forskelle,men så hos Pal.. en skotlampe LED til 1399 Dkr... wauuuuv... så en tilsvarende os IKEA, den liner sgu godt nok rigtig meget : http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70122649 til 229 Dkr.. og hvis de kan anvendes så ved jeg godt hvor jeg sparer...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #6  
Gammel 28-07-2011, 22:23
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by JACRYD Se indlæg
Håber da ikke det nødvendigt at " ... måle sig frem til hvad der er plus og hvad der er minus i båden" ... det bør være rimeligt tydeligt, typisk ved farven på ledningen.
:-)
Men ok måler man så bliver man da ikke overrasket.
/Jacob
Det er da rigtigt at farverne på ledningen ofte afslører hvilken der er + eller -. Men hvis man, som i mit tilfælde, er så "heldig" at alt ledning til lanterne og lys er lavet med 2-leder ledning hvor begger ledere er hvide - Ja så undgår man altså ikke brugen af multimeter.

Men ellers så er fremgangsmåden følgende:
1) Du sørger for at der er tændt for den pågældende pærer i motorrummet.
2) Du finder er et sted hvor du med sikkerhed ved der er -. Det kan være at dit batteri er monteret i motorrummet - Så sætter du bare -målepinden(den sorte) fra dit multimeter på -polen på dit batteri.
3) Så måler du på begge forbindelser ved pæren i motorrummet. Når du måler 0 volt har du fundet -, og når du måler ca. 13 volt har du fundet +.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 28-07-2011, 22:38
Ibber36's Avatar
Ibber36 Ibber36 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2010
Bopæl: København
Indlæg: 85
Billeder: 7
Tak for tippet, skal helt klart en tur i Ikea imorgen :-)
__________________
_______________________

Jesper W.

Mariah SX18 / 2006
Mercruiser 3.0L 135 Hk.

_______________________
Reply With Quote
  #8  
Gammel 28-07-2011, 23:19
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Ibber36 Se indlæg
Tak for tippet, skal helt klart en tur i Ikea imorgen :-)
Skal selv derud igen og ha' noget loftbelysning... 4 stk varm hvide for 299...

en anden ting jeg lige måtte eje... 4 stk 2 kg brandslukkere, af nøjagtig samme model som hos min marine pusher koster 349 kr ( der står falck foroven) koster hvis man er IKEA famely medlem (udfyld og det gælder med det samme) 99 Kr så står der patrull foroven (http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50148056) men ellers samme type og godkendelse... ikke så ringe endda... hvis man alligevel skal skifte, normalpris der 149 kr altså tager marine shoppen lige lidt ekstra...

god fornøjelse
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #9  
Gammel 28-07-2011, 23:42
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by megelundo Se indlæg
Det er da rigtigt at farverne på ledningen ofte afslører hvilken der er + eller -. Men hvis man, som i mit tilfælde, er så "heldig" at alt ledning til lanterne og lys er lavet med 2-leder ledning hvor begger ledere er hvide - Ja så undgår man altså ikke brugen af multimeter.

Men ellers så er fremgangsmåden følgende:
1) Du sørger for at der er tændt for den pågældende pærer i motorrummet.
2) Du finder er et sted hvor du med sikkerhed ved der er -. Det kan være at dit batteri er monteret i motorrummet - Så sætter du bare -målepinden(den sorte) fra dit multimeter på -polen på dit batteri.
3) Så måler du på begge forbindelser ved pæren i motorrummet. Når du måler 0 volt har du fundet -, og når du måler ca. 13 volt har du fundet +.
mit multimeter er digitalt og jeg holder bare den røde og den sorte spids på hver lednings ende. hvis jeg har den røde spids på minus ledningen er der et minus tegn foran tallet på instrumentet og så ved jeg hvad der er plus og minus.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #10  
Gammel 28-07-2011, 23:55
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
mit multimeter er digitalt og jeg holder bare den røde og den sorte spids på hver lednings ende. hvis jeg har den røde spids på minus ledningen er der et minus tegn foran tallet på instrumentet og så ved jeg hvad der er plus og minus.
se det er mit også, digitalt, kanon... hvor nemt kan det blive... og billigt i IKEA...
vores båd er i forvejen udstyret med 3 LED "tov" hvor indtil flere er gået, så i med noget nyt funktionelt...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).

Sidst redigeret af Lindegaard; 29-07-2011 kl. 00:56.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 18-09-2011, 23:48
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Så i dag at jem og fix fra i morgen sælger 5 meter diodestrip, der kan kortes som ønsket incl transformer for 179 kr... hvis andre også tænker på udskiftning..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #12  
Gammel 20-09-2011, 09:06
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Citér:
Originally Posted by megelundo Se indlæg
Det er da rigtigt at farverne på ledningen ofte afslører hvilken der er + eller -. Men hvis man, som i mit tilfælde, er så "heldig" at alt ledning til lanterne og lys er lavet med 2-leder ledning hvor begger ledere er hvide - Ja så undgår man altså ikke brugen af multimeter.

Men ellers så er fremgangsmåden følgende:
1) Du sørger for at der er tændt for den pågældende pærer i motorrummet.
2) Du finder er et sted hvor du med sikkerhed ved der er -. Det kan være at dit batteri er monteret i motorrummet - Så sætter du bare -målepinden(den sorte) fra dit multimeter på -polen på dit batteri.
3) Så måler du på begge forbindelser ved pæren i motorrummet. Når du måler 0 volt har du fundet -, og når du måler ca. 13 volt har du fundet +.
Det lyder som om, at dine ledninger er alm. 220V ledning - det er forhåbentligt ikke tilfældet?
I de fleste tilfælde er disse ledninger kun på 0,75 kvartrat, hvilket er for lidt, til at "bære" de ampere som findes i et 12V
system.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #13  
Gammel 20-09-2011, 20:58
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren. Se indlæg
Det lyder som om, at dine ledninger er alm. 220V ledning - det er forhåbentligt ikke tilfældet?
I de fleste tilfælde er disse ledninger kun på 0,75 kvartrat, hvilket er for lidt, til at "bære" de ampere som findes i et 12V
system.
Hej,

Nu er det heldigvis kun ledningerne til lanternerne og den lille loftlampe hvor der er anvendt denne type ledning. Og hvis ikke jeg husker meget fejl er det 10W pære (altså under 1A pr. lampe). Og alle disse ledninger er beskyttet med 5A sikringer. Nede fra batteriet og op til min sikringsboks er der brugt 10 kvadrat ledning som er beskyttet med en 30A sikring. Så vil jeg mene at det nok går trods alt.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 19-12-2011, 12:28
Lindahl Lindahl er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2011
Bopæl: Vestbjerg
Indlæg: 10
Talking L.e.d

Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Så i dag at jem og fix fra i morgen sælger 5 meter diodestrip, der kan kortes som ønsket incl transformer for 179 kr... hvis andre også tænker på udskiftning..
Hejsa

Vil så bare lige gøre opmærksom på at dette sæt ikke er vandtæt!, måske det kunne være en fordel når det nu er på en båd.

Benytter selv sådanne L.E.D strips på vores båd, men det er så IP 67

mvh
Peter

Sidst redigeret af Lindahl; 19-12-2011 kl. 13:09.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 09-05-2012, 22:25
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
fandt lige denne side ang. en spændingsbegrænser...

http://batteknik.se/2010/limit12V.pdf
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #16  
Gammel 10-05-2012, 10:12
hammerholt's Avatar
hammerholt hammerholt er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 9370
Indlæg: 135
Billeder: 7
Husk at holde øje med lystemperaturen, hvis det er til belysning af et opholdsområde.
Jeg har købt 5 meter selvklæbende ledskinne på eBay til 60 kroner. Det er indstøbt i siliconemasse og har en varm hvid farve. Hvis lyset bliver for "koldt" er det ikke behageligt at opholde sig i.
Attached Images
File Type: jpg led-skinne.jpg (68.6 KB, 6 views)
__________________
Jeanneau Merry Fisher 925
Yanmar BY6 260
Besøg vores havn på:
http://www.hou-havn.dk
Reply With Quote
  #17  
Gammel 10-05-2012, 15:07
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Havde nu kun tænkt dét som motorrums belysning.. testede dét og dét og dét virker fint når vi ligger i havn på landstrom.. og dét er der dét bliver brugt .. oppe i salonen har vi 2 lysreb i varm gul, som hygge belysning, her duer den ren hvide ikke..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #18  
Gammel 10-05-2012, 15:11
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by hammerholt Se indlæg
Husk at holde øje med lystemperaturen, hvis det er til belysning af et opholdsområde.
Jeg har købt 5 meter selvklæbende ledskinne på eBay til 60 kroner. Det er indstøbt i siliconemasse og har en varm hvid farve. Hvis lyset bliver for "koldt" er det ikke behageligt at opholde sig i.
så du dét link jeg lagde op ? Der anbefales dét med en regulator da man ikke altid er sikker på ren 12 v.. er dét noget du anvender ?
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #19  
Gammel 10-05-2012, 20:52
hammerholt's Avatar
hammerholt hammerholt er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 9370
Indlæg: 135
Billeder: 7
Ja, jeg har set det, men bruger det ikke selv i den sammenhæng. Det er et AC/DC trin, der fortrinsvis er til at "glatte" spændingen ud. Hvis du er bange for at dioderne får overspænding, er det nemmere at sætte et par en 1 amp. dioder i serie. For hver diode man sætter i serie, falder spændingen med 0,7 volt.
I båden får det enten 12 volt eller 13,7 volt (ladespænding) og det kan mine dioder sagtens klare.
God fornøjelse.
__________________
Jeanneau Merry Fisher 925
Yanmar BY6 260
Besøg vores havn på:
http://www.hou-havn.dk
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,307
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Murakabrakenia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden