Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 226
0 medlemmer og 226 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-01-2012, 16:10
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Ledningsspaghetti

Jeg er træt af ledningsspaghettien bag instrumentbrættet.
Hvad gør I andre?
Kan vi få en masse gode idéer til hvordan man undgår det spaghetti?
Hvad findes der af løsninger med el-tavler der sidder adskilt fra instrumentbrættet?

Sådan ser det ud p.t. og hver gang jeg skal have en ny dims der kræver strøm, skal jeg rode i den her spaghetti:

__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 15-01-2012, 17:12
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
For 2 år siden tog jeg ( og min svoger ) tyren ved hornene....

Vi lavede et nyt el panel som sidder synligt med nem adgang til sikringerne.

Vi skiftede alle betjenings knapper, og trak nye ledninger til dem alle.

I den forbindelse blev alle ledninger samlet med strips....og samtlige ledninger vi ikke kunne finde en funktion til, blev fjernet.

Det betyder ikke, at der ikke er mange ledninger for det er der, det kan du ikke komme udenom. Fordelen er nu at jeg som sådan ikke skal i el skabet, da panelet nu sidder fremme og synligt. Og skal jeg have monteret noget nyt, så skal jeg bare trække de ledninger der skal bruges.....

Hele operationen tog 4 - 5 timer, jeg var naturligvis heldig med at min svoger er el installatør og lyn hurtig til at arbejde med de ting.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 15-01-2012, 18:32
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Nu ved jeg ikke hvor gammel båden er,

Men jeg gjort det min nuværende og tidligere både, fjerne alt, og startet forfra, og fundet ud af at man kunne nøjes med 1/3 del, af det der var!!

Nu det nemt at finde rundt i, og nemt at finde en fejl, hvis der skulle opstå det!
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-01-2012, 19:58
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Lige nu betjenes alt fra instrumentbrættet og det er måske en del af problemet. Dvs. der går både kabler fra startbatteriet og forbrugsbatteriet op til instrumentbrættet, og så tænder/slukker man fra alt derfra.

Jeg tror det vil give mening at fjerne alt det der ikke har med tændingslåsen og instrumenterne at gøre og så lave et elskab et andet sted til resten.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #5  
Gammel 15-01-2012, 21:33
steffen m steffen m er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: bogense
Indlæg: 133
altså det er jo derfor at det er pakket inde i den kasse bag instrumentbrættet...kan ærlig talt ikke se problemet, det er jo ikke noget man normalt skal have fingrene i. men selvfølgelig hvis der er en masse ubenyttet skrammel kan du jo demontere det og sætte blindpropper i instrumentbrættet istedet. er det de knapper hvor der sidder sikringer direkte i knapperne?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 16-01-2012, 06:42
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Hvad mener du med 'ikke normalt' ?
Lige nu monterer jeg ny vinduesvisker og søgelygte. Begge dele kræver at jeg kommer til spaghettifadet. Sidste år var det et nyt ekkolod, der krævede adgang, samt en trim-flaps der ikke kørte pga en sprunget sikring (glas der sad omme bag panelet). Så nej, man roder ikke med ledninger hver gang man skal på vandet, men vel 2-3 gange i løbet af en sæson.

Jeg tror også det handler om ordning af ledningerne.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #7  
Gammel 16-01-2012, 08:34
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har ikke haft åbnet til ledningerne siden vi lavede det om.

Men jeg har selvfølgelig heller ikke haft noget der skulle monteres....

Min båd er lidt mere opdelt. Forstået på den måde at selve sikrings panelet sidder nede i stævn kahytten, og dernede fra er der også adgang til ledningerne og bagsiden af instrumenterne.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 17-01-2012, 19:22
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Hvis ledningsnettet fungerer 100%, så vil jeg tænke mig rigtigt grundigt om, inden jeg ryddede ledningsnettet af vejen og installerede nyt.
Det er meget få, der slipper godt fra det, og får det udført professionelt.
Hvis installatøren ikke bruger loddede samlinger og/eller rustfrit materiale, så irrer samlingerne hurtigt i det saltholdige miljø. Og det er meget svært at få det til at se ordentligt ud i vores amerikanerbåde. De nordiske bådtyper (altså de to jeg har set/rodet i :-) har virket noget nemmere tilgængelige med hensyn til føringsveje.

Da jeg kiggede på båd var der flere både som bar præg af hjemmefusk, og det fik ihvertfald ikke gjort købelysten større hos mig :-)

Hvis du kaster dig ud i det, så husk at tegne installationen op som dokumentation over installationen.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #9  
Gammel 17-01-2012, 20:48
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg har ikke ambitioner om at trække det hele om, og slet ikke selv. Blot at få orden i sagerne og gjort det funktionelt. Lige nu er det sådan, at når jeg piller instrumentbrættet af, hopper nogle af hannerne ud af hunnerne
Jeg tror det bedste er at få fjerne nogle af de ting der kører på forbrugsbatteri og så lave en tavle i et af skabene i kahytten. Det har flere andre med samme båd. Godt nok typisk 220V, men det kan lige så godt være de alm. 12V-ting.

Mit spørgsmål gik også lidt på hvordan I andre har ordnet Jeres ledningsnet.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #10  
Gammel 17-01-2012, 21:51
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Ledningsnettet i mange ældre både bærer præg af at diverse hjemmefuskere liiigge skulle installere et eller andet som var hip i en periode, eller reparere noget med hvad man lige havde ved hånden en søndag eftermiddag.

Flyfish'en (årg 1976) jeg er ved at lave, er et godt eksempel. Ligemegt hvor jeg kiggede hen, var der lavet noget fusk med ledningsnettet, så jeg rev hele skidtet ud og skal starte forfra. Det gamle ville næppe komme til at virke ret længe ad gangen.

Topless'en (årg 1971) som jeg købte i december er ikke meget bedre. Under instrumentbrættet var der serveret spaghetti, med kronmuffer og diverse sikringer her og der. Også her har jeg revet det hele ud og starter forfra. Lader dog det tykke bundt kabler, der går bagud til motoren, sidde og tager udgangspunkt i det.

Som Clasg er inde på, så er adgangsforhold/føringsveje gode, så det er et ret nemt job at ordne ledningsnettet, det er heller ikke særlig kompliceret i en gammel 17 fods speedbåd.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #11  
Gammel 17-01-2012, 22:06
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Mangler I et multimeter til at måle spænding, styrke og forbindelser med, så kan sådan et købes i Kina og fragtes hjem i jeres postkasse for ca. 30 kr:

http://www.buyincoins.com/details/ne...duct-7332.html

Har selv lige fået et leveret. Så en helt magen til i et eller andet katalog her hjemme til 3-4 gange prisen. Tjek også deres nyeste mode til lillemor ;-)
Reply With Quote
  #12  
Gammel 05-02-2012, 06:53
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Det er ikke så slemt at lave installation i et skib / båd, der er bare lige nogle regler man skal holde sig stramt til, og det er fra start til slut, de kommer her.
- ALT installation laves uden strøm tilsluttet, altså demonter dit batteri inden du starter noget elarbejde.
-Sæt gerne en sikring på dit batteri, helst på både plus og minus.
Nu til arbejdet...........
- Vælg nogle føringsveje, og hold dem ( også bag instrument panelet)
- Lav et skillepunkt, hvor kablerne stopper (læs yder-isoleringen) og herfra føres de enkelte ledninger videre til den komponent hvor de skal monteres, Husk også her at følge de nøje planlagte kabelveje / ledningsveje.
- GLEM alt om spade-kabelsko, ALT SKAL skrues sammen.
- Smid loddekolben i affaldsspanden, en stiv ledning knækker meget før en ledning der er rå.
- Afslut så vidt muligt alle ledningsender i skrueterminaler, eller kabelsko med øje, så kan de ikke falde fra hinanden.
- Hvis der ikke kan undgåes stik, så sæt en eller flere strips rundt om stikket, så det ikke kan falde fra hinanden.
- Brug gerne skrueterminaler som 'indgang' til et intrument panel, og herfra fordeles til komponenterne i panelet.
- Hvis der er mulighed for det, så sprøjt alle forbindelser med el-isol, når installationen er færdig og afprøvet grundigt, dog ikke ind i kontakter og instrumenter.
- Sæt sikringer på ALT.
Hvis du har en stålbåd, SKAL alt installation laves som 2-polet, så man undgår jordfejl.

HUSK, 12 og 24 volt er mindst lige så farlig som 230V, så leg ikke med det, og lav ingen kortslutninger, da et batteri kan ødelægge rigtig meget hvis det eksploderer, og det kan give syre i øjne og på huden, så PAS GODT PÅ JER SELV

God arbejdslyst
mvh
Skibselektrikeren fra Vestkysten
Reply With Quote
  #13  
Gammel 05-02-2012, 09:34
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
@Mayland
Hvorfor sikring på både plus og minus, på batteriet, det giver da ikke rigtig meningfor mig.
Eller hvad er forklaringen?

mvh jens
Reply With Quote
  #14  
Gammel 05-02-2012, 13:21
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Jens.
Som jeg skriver i mit indlæg, så er det meget vigtigt på stålbåde, da man kan få en kortslutning fra enten plus eller minus til skroget, og den elektriske afledning giver tæring på skroget som den ene og sekundære ting, men endnu værre, hvis f.eks minus er til stel og der kommer en kortslutning mellem plus og stel, så er begge sikret, og der sker så ikke den store skade, men normalt kun at sikringerne sprænger, og der sker så ikke større skader på udstyr eller båd.
Det er normalt at man ALTID laver 2 polet installation i både, dog må jeg sige at jeg ved mere om større fartøjer end om lystbåde, med hensyn til sikring af installationen.
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000
Reply With Quote
  #15  
Gammel 11-02-2012, 07:55
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Der findes en meget lille fin bog i lommeformat, der hedder 'El Ombord' der er alle guldklumperne.
køb eller lån den, så ved i alle MEGET mere om el i vores både..
Heri står også hvorfor man skal glemme sin loddekolbe, så det er ikke bare noget jeg har fundet på.....

mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000

Sidst redigeret af Mayland; 11-02-2012 kl. 08:47.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 11-02-2012, 11:14
Abjo's Avatar
Abjo Abjo er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
Billeder: 12
Det giver altså ingen mening det du skriver. Hvis minus er lagt til stel og der sker en kortslutning mellem plus og stel, vil der ikke løbe nogen strøm gennem den sikring du vil sætte på minus ledningen, medmindre du sætter sikringen på selve stelforbindelsen. Når du nævner 2-polet installation, er det så stadig 12 -24V du tænker på? Det jeg kender til 2-polet installation er at man afbryder begge poler, men ikke at man sikrer begge poler ....
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III

Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R

Sidst redigeret af Abjo; 11-02-2012 kl. 11:20.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 11-02-2012, 11:41
dolphin dolphin er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: _Ringsted
Indlæg: 75
..

på min jeanneau 40.3 fra 2006 er der sikring på både plus og minus, på batteriet så der er nok en grund til det
på min stål båd som jeg selv bygget var alt 2 polet
__________________
jeanneau 40.3 2006
yanmar 4jh4e 55 hk
Reply With Quote
  #18  
Gammel 11-02-2012, 11:57
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Mayland Se indlæg
Der findes en meget lille fin bog i lommeformat, der hedder 'El Ombord' der er alle guldklumperne.
køb eller lån den, så ved i alle MEGET mere om el i vores både..
Heri står også hvorfor man skal glemme sin loddekolbe, så det er ikke bare noget jeg har fundet på.....

mvh
Erik
Yes, den har jeg og har faktisk læst den et par gange (nu hvor der ikke kommer flere Harry Potter). Den er rigtig god. Men den svarer ikke på hvordan man i praksis arrangerer tingene bag instrumentbrættet, så man undgår spaghettien.

Tillægsspørgsmål: Jeg har flere steder sat almindelige kabelkanaler op hvor ledningerne kører i. Men de er stive og ikke til at montere alle steder. Nu er det jo mange ledninger det drejer sig om, og de er temmelig tykke, og derfor dur alm. elektriker-flexrør ikke til de snævre og buede steder. De er simpelthen for små. Hvad bruger man så? Det skal størrelsesmæssigt helt op i støvsugerslangestørrelse.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #19  
Gammel 11-02-2012, 18:35
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Ulman: Elektrikerne bruger i tavler nogle spiralslanger til at samle ledningerne med, de fåes i udgaver hvor man snor dem om det komplette bundt, men også i en T.Hansen / Harald Nyborg udgave hvor den bare trækkes hen over det færdige bundt kabler, da den er åben i den ene side, faktisk ret fikst. Elektriker modellen fåes i størrelser op til 50mm hvis ikke jeg husker forkert.

abjo og dolphin: Når jeg skriver 2 polet med 2 sikringer, så er det fordi det er den sikreste måde at lave installationen på, og ja Dolphin, du har sikring på både plus og minus fra batteriet, for så er du sikker på at din installation ikke er skyld i at båden går til ved en kortslutning, og ingen kommer til skade ved en kortslutning, for batteriet kan ikke eksploderer, da sikringerne springer / slår fra.
Men hvis man er mest til installation hvor kun den ene pol er sikret, så fint med mig, det var bare et par velmente informationer fra skibs-elektrikeren.
Jeg vil gerne gå meget mere i dybden med installationerne og forbindelserne, men jeg vil ikke bruge dage på den grundlæggende viden om el, så det er såmen kun fordi jeg er lidt doven :-)

mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000
Reply With Quote
  #20  
Gammel 11-02-2012, 18:41
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Ulman: Jeg bruger ikke selv spiral typen, men lægger ledningerne meget strengent efter de linier jeg har vedtaget med mig selv, og når jeg er færdig syer jeg det, enten med fedtsmor, eller med tynde strips, det giver også en flot installation.
I øvrigt bruger jeg helt faste farver til de forskellige ting, så jeg altid ved hvad der er hvad, og altid kan følge ledningerne, sådan i de fleste tilfælde, der kan jo være bundter hvor man ikke kan se hvad der er midt i bundet.

mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,280
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, helgaqw8
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:28.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden