Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 306
8 medlemmer og 298 gæster
Asamexparee, awozyhegiiv, HansonpreemnKes, Ketilobtaica, Ronardydrofs, SaturasWroccus, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-03-2012, 10:30
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Forbrugsbatterier - separate

Jeg overvejer at køre med 2 forbrugsbatterier. 1 i styrbords side og et i bagbords side og så skal de i øvrigt være helt adskilte. Simpelthen for at undgå at skulle trække lange kabler rundt i båden fra den ene side til den anden. Er det en OK idé, eller helt tåbeligt?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 11-03-2012, 12:31
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Ideen med 2 forbrugsbatterier er god, men du slipper ikke for at koble dem sammen medmindre du vil separere hele din el-installation i 2 dele, og det giver ikke rigtig mening.
Jeg har lige indkøbt et ekstra forbrugsbatteri som er koblet til bovthrusteren.
Jeg bruger næsten aldrig bovthrusteren, men da den nu engang er installeret i båden så skal den også virke!
Og på den måde står bovthr.batteriet som reserve.
Hvis jeg løber tør for strøm kan jeg hurtigt skifte over til dette, ved at flytte batteripolskoene rundt.

Min installation er således:
1 startbatteri S
1 forbrugsbatteri A
1 forbrugsbatteri B (bovthruster)
Alle 3 batterier lades af intelligent lader med seperate ladekabler.
Fabriksmonteret omskifter gør det muligt at skifte mellem S og A samt koble dem sammen.

Hvis S er afladet kan motoren startes på A
Hvis S og A er afladet kan jeg flytte +polskoen med en 13 mm fastnøgle og så starte på B.
Men din ide om et batteri i hver side er god for vægtfordelingen i båden, især hvis du kan finde plads længst fremme i båden :-)
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-03-2012, 15:08
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Idéen med at have dem adskilt er, at det enkelte batteri kun skal forsyne de apparater der er i samme side. Alle de apparater der er i BB styres i dag fra instrumentbrættet der er i SB side. Nogle af dem behøver jeg slet ikke styre derfra og derfor vil jeg have en helt separat installation i BB side. Mindre rod ved instrumentbrættet og meget kortere ledninger fra batteri til tavle til apparat.
Hvor mener du at det ikke giver mening at have dem adskilt?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-03-2012, 17:28
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Det var ud fra et sikkerhedsmæssigt aspekt, da du så altid vil have mulighed for at slå over på det ekstra forbrugsbatteri i tilfælde af at det andet er løbet tør for strøm.

Hvis du vil separere i en styrbords og en bagbords side, så snakker vi jo også om en hel ny installation.

Har du overvejet hvad det gør ved gensalgsprisen på båden, at den vil fremstå væsentligt anderledes end andre bådes el-net:-)
Det er de færreste, der kan få det til at se professionelt ud, desværre.

En anden tanke, er at der må være en årsag til, at ingen andre (jeg har hørt om) kører med 2-delt forbrugsopdeling som du beskriver :-)
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #5  
Gammel 11-03-2012, 21:58
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Det var ud fra et sikkerhedsmæssigt aspekt, da du så altid vil have mulighed for at slå over på det ekstra forbrugsbatteri i tilfælde af at det andet er løbet tør for strøm.

Hvis du vil separere i en styrbords og en bagbords side, så snakker vi jo også om en hel ny installation.

Har du overvejet hvad det gør ved gensalgsprisen på båden, at den vil fremstå væsentligt anderledes end andre bådes el-net:-)
Det er de færreste, der kan få det til at se professionelt ud, desværre.

En anden tanke, er at der må være en årsag til, at ingen andre (jeg har hørt om) kører med 2-delt forbrugsopdeling som du beskriver :-)
At det ene kan tage over for det andet: Tjek, enig det er naturligvis det smarteste.

Gensalgsprisen ved ændret el-installation: Det tror jeg ikke betyder noget. Det er en 23 år gammel båd og el-installationen er allerede nu meget anderledes end oprindelig. Derudover kan man sige at der på el-fronten er sket meget på 23 år. Der er mere elektronik i båden. Kortplotter, fishfinder, bådvarmer osv.

Ingen andre kører med 2-delt forbrugsopdeling: Det kan jeg kun give dig ret i. Der må være en grund til at andre ikke gør det.

Men, batterierne er p.t. placeret i motorrummet agter i BB side. Hvis jeg skal bruge strøm til et apparat der er placeret 20 cm. fra batterierne, skal jeg først trække 5 meter hovedkabel frem til instrumentbrættet, og så 5 meter tilbage til apparatet. Det virker ikke genialt. Selvfølgelig er de første 5 meter ens for alle forbrugere. Lige nu har jeg et par forbrugere der kører direkte på batteriet, men det vil jeg gerne væk fra. Hvad gør andre? Er det en løsning med nogle relæer, så man trækker ét kabel fra instrumentbrættet over til BB side til et relæ og så trækker forbrugernes ledninger derfra?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,430
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, awozyhegiiv
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:14.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden