Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 331
8 medlemmer og 323 gæster
Georgsnace, Hatlodtheadly, Hogardroks, miteenhah, StevenNic, Thomasmum, Tizgarjoync, Uruksnone
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-10-2009, 18:05
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Superflush skylle system

Jeg har som nævnt i en tidligere tråd monteret et Superflush skylle system på begge mine motorer. Systemet fungerer ved at sende trykpulser af ferskvand skiftevis 4 steder på motoren som derved skyller saltvandet ud.

Når jeg kommer i havn efter en sejltur så tilslutter jeg en vandslange med en Gardena kobling og skyller først den ene motor og derefter den anden. Man kan faktisk faktisk skylle begge motorer samtidig, men jeg foretrækker at skylle en ad gangen da jeg så føler mig mere overbevist om at den er blevet skyllet ordentligt. Bemærk at motoren skal være slukket mens der skylles.

I stedet for den slangetilslutning som fulgte med Superflush kittet købte jeg en vandtilslutning fra Plastimo med Gardena kobling. Den monterede jeg udvendigt i hullet hvor den originale "drive shower" var monteret, da alligevel jeg ikke regnede med at bruge drive showeren.

Monteringen er Superflush er relativt nemt. Der følger en instruktionsvejledning med. Det eneste jeg vil gøre opmærksom på er at bruge nok teflontape på gevindstykkerne så vandforbindelserne bliver tætte. Jeg havde en enkelt forbindelse som var utæt som jeg måtte lave om.

Det eneste der kan være besværligt er hvis der er vanskelig adgang til blok aftapningshanerne på motoren, så kan man risikere at det er svært at montere.

De små beslag som holder selve Superflush enheden på udstødningsmanifolden er hjemmelavet. Normalt (ifølge installationsvejledningen) monteres de på selve udstødningsalbuen men det var der ikke plads til på mine motorer pga at gearkabler holderen sidder der på mine motorer. Normalt sidder gearkabel holderen "indvendigt" men det er der ikke plads til på Scorpion motorer pga af det store indsugnings spjældhus.

Før vinteren pumper bruger jeg Superflush systemet til at pumpe kølervæske igennem motoren som en del af vinterkonservingen.
Attached Images
File Type: jpg SuperFlushInstall.jpg (744.2 KB, 56 views)
File Type: jpg EnginesInBoat2.jpg (508.0 KB, 54 views)
File Type: jpg ExternalFitting2.jpg (106.1 KB, 42 views)
File Type: jpg ExternalFitting3.jpg (118.4 KB, 36 views)

Sidst redigeret af Lars T; 17-03-2011 kl. 22:15. Begrundelse: Tlføjelse med beslang
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-10-2009, 21:56
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Lækkert motorrum Brian, det ser sgu godt ud!!!
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-10-2009, 21:57
erjohans
Gæst
 
Indlæg: n/a
Gode billeder. Jeg formoder de to slanger der går ned på båden har fat i aftapningspropperne, og de to andre har fat på hver side af termostaten. Er det korrekt antaget
Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-10-2009, 22:27
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by erjohans Se indlæg
Gode billeder. Jeg formoder de to slanger der går ned på båden har fat i aftapningspropperne, og de to andre har fat på hver side af termostaten. Er det korrekt antaget
Ja det er korrekt. Men det afhænger af motortype hvordan det skal monteres, så på andre motorer kan det være anderledes. Så længe man har en standard Mercruiser motor ved Superflush hvordan den skal monteres og du får en model og vejledning som passer til.

Men kan iøvrigt også montere det på både med ferskvandskøling. Men så skylles kun varmeveksleren og udstødningerne.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 11-10-2009, 22:32
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Lækkert motorrum Brian, det ser sgu godt ud!!!
Tak skal du ha'

Da jeg var i gang monterede jeg også Preluber pumps fra ESP http://www.pre-luber.com/ som man kan nederst til venstre på 4. billede til styrbords motor. Så jeg forsmører motorerne før hver kold start og bruger også systemet til nemt at skifte olie via quick disconnect koblinger.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-10-2009, 09:59
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Sweet - Det ser så pænt godt ud..!
Hvor langt tid vil du skyde på at installationen ville ha taget dig hvis du skulle have gjort det mens motorene var i båden.?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-10-2009, 10:32
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Sweet - Det ser så pænt godt ud..!
Hvor langt tid vil du skyde på at installationen ville ha taget dig hvis du skulle have gjort det mens motorene var i båden.?
Det er lidt svært at vurdere Lars. Jeg tror det vil være lidt besværligt at komme til den ene blokaftapningshane på hver motor, så det vil nok tage ca. 3 timer pr motor. Men det afhænger også af hvor meget man vil gøre ud af slange føringen. Jeg er ikke uddannet håndværker eller mekaniker så jeg arbejder i mit eget tempo

Hvis det er let at komme til så tager det ikke ret lang tid at montere. Det er relativt enkelt.

Jeg brugte noget tid på at finde en god placering til selve Superflush enheden, da det gik op for mig at den ikke kunne monteres som vist i installationsvejledningen.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 12-10-2009, 10:42
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Jeg går også med tanken om at indkøbe sådan et system og have det som et af vinter projekterne. Hvad måtte du slippe for det ?

Skal lige sige jeg kun skal bruge til 1 motor
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #9  
Gammel 12-10-2009, 10:58
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig Se indlæg
Jeg går også med tanken om at indkøbe sådan et system og have det som et af vinter projekterne. Hvad måtte du slippe for det ?

Skal lige sige jeg kun skal bruge til 1 motor
Jeg købte hos http://www.superflushsales.com

Jeg købte den daværende SF-500 HP version som de anbefaler til alle Mercury Racing motorer og jeg mener det var 400 eller 500 USD jeg gav på daværende tidspunkt. Den nuværende SF-500 HP er lavet i anodiseret aluminium (ser noget mere fancy ud) og koster 799 USD ifølge hjemmesiden.

En SF-400 C til V6 og V8 motorer koster 299 USD og en SF 200 C til 3.0 motoren (ser kun til at have 2 skylle punkter) koster 249 USD.

Så kommer fragt og told/moms naturligvis oveni.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 12-10-2009, 11:55
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Åhh, jeg får helt lyst at droppe Diesel ideen og satse på benzinmotorer i min projektbåd, når man ser sådan et par dejlige slugere, hehe
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #11  
Gammel 31-07-2011, 22:27
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
angående gennemskylning af motor mens båden ligger i vandet,på volvo motorer sidder der skyllestuds på(den blå på billedet)kan man ikke forlænge den slange ud til bagende af båd,bare man har en ventil der kan åbne og lukke så burde man kunne skylle sin motor som superflush ,eneste forskel er bare at motor skal køre imens.jeg har læst at hvis det er tryk nok på vandslangen suger den ikke saltvand ind...tror det er et DIY projekt for mig.
Attached Images
File Type: jpg CIMG9396.jpg (458.5 KB, 19 views)
Reply With Quote
  #12  
Gammel 01-08-2011, 23:44
HansNielsen
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Jeg købte hos http://www.superflushsales.com

Jeg købte den daværende SF-500 HP version som de anbefaler til alle Mercury Racing motorer og jeg mener det var 400 eller 500 USD jeg gav på daværende tidspunkt. Den nuværende SF-500 HP er lavet i anodiseret aluminium (ser noget mere fancy ud) og koster 799 USD ifølge hjemmesiden.

En SF-400 C til V6 og V8 motorer koster 299 USD og en SF 200 C til 3.0 motoren (ser kun til at have 2 skylle punkter) koster 249 USD.

Så kommer fragt og told/moms naturligvis oveni.
Syntes lige jeg vil nævne, at sættene også kan købes her i Danmark til samme priser. Se http://www.66marine.dk/
Reply With Quote
  #13  
Gammel 21-08-2011, 21:06
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Fik så igår flyttet min skyllestuds ud bag på båden,så motorrum ikke skal åbnes når der skal skylles med ferskvand
Attached Images
File Type: jpg CIMG0102.jpg (103.2 KB, 10 views)
File Type: jpg CIMG0104.jpg (125.6 KB, 9 views)
Reply With Quote
  #14  
Gammel 21-08-2011, 22:12
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Casper T Se indlæg
Fik så igår flyttet min skyllestuds ud bag på båden,så motorrum ikke skal åbnes når der skal skylles med ferskvand

Du har haft samme problem som jeg har, motorklappen skal stå åben, når der skal skylles og så kan man jo ikke komme ombord i båden. Jeg har ikke superflush, blot lavet det sådan at motoren suger vand fra ferskvandsslangen på broen, når den startes, så den skal altså i gang.(samme som din)

Jeg har gjort det samme, lavet en kobling bag på båden, for at kunne skylle motor, uden klappen skal stå åben.

Men jeg måtte arbejde lidt for sagen, da min båd ikke har en luge eller ligenede, hvor man kunne gemme koblingen i. Og jeg vil ikke bore flere huller i båden.

Så jeg har svejset lidt om på udluftningsventilen til motorrumsblæseren. En ventil jeg i øvrigt selv lavede for 12 år siden, for at dække over hullet fra den gamle.

Her er så resultatet, en lille studs der kan vippes ud, og kobles en Gardena kobling på. Det hele er lavet i rustfrit stål. Studsen drejes ind igen når man er færdig, og så er der ikke nogen der lige kan se den.

Selve ventilen skal lige pudses lidt, den blev griset til da jeg fugede omkring den.

Jeg skyller kun motoren for manifoldenes og varmevekslerens skyld, da blokken er ferskvandskølet.
Attached Images
File Type: jpg HPIM1835.jpg (230.2 KB, 12 views)
File Type: jpg HPIM1836.jpg (235.4 KB, 13 views)
File Type: jpg HPIM1657.jpg (279.0 KB, 12 views)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G

Sidst redigeret af Horizonblue; 21-08-2011 kl. 22:15. Begrundelse: glemte en sætning
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Mercruiser Sea Core system. Miss Mancini Motor 8 23-10-2008 10:36
GPS tracking system. Miss Mancini Elektronik 26 01-10-2008 17:48

» Statistikker
Medlemmer: 111,313
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Hatlodtheadly
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:08.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden