Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 585
3 medlemmer og 582 gæster
aligner_aeKa, Matthewsmott, TommyMag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-06-2011, 09:00
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Levetid på indenbords V8 benzin

Hej,

Jeg vil lige høre nogle af jer andres mening ang. levetid på en indenbords V8 benzin. Jeg har kig på en båd fra 93´ med indenbords Volvo 5,7l V8. Det der gør mig lidt bekymret er at motoren i hele sin levetid altid har sejlet i saltvand med direkte køling fra saltvand. Sælger mener at det er "mindts 10 år endnu" i den motor. Det er jeg nok ikke helt enig i - Men må også indrømme at jeg ikke har det helt store at underbygge det med. Jeg har bare altid haft den opfattelse at motorer der er direkte kølet med saltvand lever på lånt tid når den runder de ca. 15 år.

Inden en evt. handel vil jeg selvfølgelig få gennemgået motoren med kompressionstest osv. Men her vil jeg jo ikke nødvendigvis få afsløret en nært forestående "chance" for en motor der er gennemtæret.

Så kort og godt - Hvad kan man forvente af levetid på en motor der er direkte kølet med saltvand?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 25-06-2011, 11:40
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
10 år tilbage, det har den næppe, men det påstår sælgeren jo altid.

Hvis vi skriver følgende forudsætninger:

- Altid sejlet saltvand, siden 1993.
- Tvivlsom vinterkonservering.

Så tror jeg at den er godt møl-ædt indvendig. Har den været godt vinterkonserveret og måske stået i nogle år, uden at være brugt, så er der nok lidt tilbage i den endnu.

Prøv at skrue et par slanger af, på motoren (cirkulationspumpe & termostat hus)og se hvor ædt slangestudsen er. Hvis begge dele er skiftet fortæller det selvfølgelig ikke noget om motorens tilstand indvendig.

Sælgeren vil sikkert næppe give dig lov til at skrue termostathuset af, for at kigge ind i hullet.

Men får man det af, er her en ret god indikator for hvor ringe en forfatning motoren er i. Er kanten af hullet helt afrundt og ses der store flager af rust, mere eller mindre løse, længere inde, ja så er det skidt.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-06-2011, 12:58
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Hvis sælger dækker evt. følgeskader de næste 10 år forårsaget af gennemtæringer, så køb båden....

Her er listet i nævnt rækkefølge lidt omkring mit salg af reservedele til MerCruiser, OMC & Volvo Penta benzinmotorer baseret på GM eller FORD blokken:

0 - 5 år, primært salg af filtre, olier, tændrør, enkelte elektroniske komponenter

6 - 10 år, som ovenstående + tændingsdele, cirkulationsvandpumpe, generator, starter, følere, elektroniske komponenter

11 - 20 år, som ovenstående + udstødningssystem, topstykke, indsugning, karburator, motorblok, motordele f.eks. stempler, ringsæt, toppakninger, ventiler mv.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,522
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, aligner_aeKa
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:01.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden