Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 293
8 medlemmer og 285 gæster
Anthonylot, Georgwoontetle, HectorPreoriurl, miteenhah, StevenNic, TangachSenicoona, Thomasmum, ThordirEffifunda
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 29-05-2014, 15:56
Fejøkvase Fejøkvase er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2014
Bopæl: København
Indlæg: 3
Adskille koblingsflange og aksel

Hej!
Jeg skal have skiftet stævnrørspakning og har et værre hyr med at få skilt propelaksel fra koblingsflange på min båd. Delene er i den grad rustet sammen (se billedet). Jeg har forsøgt at fiksere koblingen ved at sætte nogle skruenøgler i spænd ved at bruge møtrikkerne, og samtidig vride rundt på den rustne del med en forlænget hagenøgle, men det er fuldstændig umuligt. Jeg har prøvet at give samlingen WD40, det giver heller ikke noget resultat.

Er der nogen der ved hvad man gør i den situation? Jeg overvejer at save samlingen over, men kan man overhovedet få noget der passer sammen med resten af koblingen i dag?

Mvh Bo
Attached Images
File Type: jpg 20140516_145017.jpg (320.2 KB, 17 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 29-05-2014, 20:06
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kan du ikke banke møtrikken af med en dorn og en god hammer, ved du om det er ret eller lings gevind.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 29-05-2014, 21:42
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Du skal bruge gas og ilt og varm kun 10-15 mm på møtrikken så den bliver rød og giv den lidt bank med en hammer derefter en H nøgle(kalder jeg den)
ellers brug en mejsel.
Møtrikken ligner dem man bruger på klembøsninger til lejer og de fåes alle steder
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #4  
Gammel 29-05-2014, 22:40
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Møtrikken kaldes en akselmøtrik ...

Hvis du vælger at varme den op, så vær opmærksom på brandfaren, og hav relevant slukningsudstyr parat....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-05-2014, 12:58
Fejøkvase Fejøkvase er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2014
Bopæl: København
Indlæg: 3
Tak til jer begge!

Det lyder som om der ikke er andet at gøre end at forsøge med en gasbrænder. Jeg har stadig en udfordring med at fiksere akslen, så den ikke drejer rundt, er der nogen let måde at fiksere den på?

Når det hele skal samles igen, skal akselmøtrikken varmes op igen, eller skal den bare spændes så meget som muligt uden opvarmning?

Mvh Bo
Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-05-2014, 13:23
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kan du ikke sætte flangen ind, så den er i indgreb med motoren, sæt motoren på stop, så den ikke slår i gang. Så får du fixceret akslen så den ikke drejer.
Jeg tror nu godt du kan slå møtrikken af, med en dorn, eller en mejsel, uden at varme den op.
Møtrikken skal ikke varmes op, når du montere den, måske flangen skal varmes lidt op, så den er nemmere at få ind over akslen, en varmepistol vil være nok.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 30-05-2014, 21:02
Fejøkvase Fejøkvase er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2014
Bopæl: København
Indlæg: 3
Jo det lyder da som en mulighed. Jeg har overhovedet ikke overvejet at jeg kunne bruge motorbremsen. Jeg vil forsøge endnu engang uden opvarmning og se hvad der sker.

Tak for hjælpen!
Reply With Quote
Svar

Tags
aksel kobling stævnrør

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,374
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TangachSenicoona
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:48.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden