Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 584
3 medlemmer og 581 gæster
CampaAddendvok, JustinVog, RaymondSag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 19-05-2010, 09:56
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
...

Hej Kåre. Jeg er ked af det volder så store problemer at montere din styreforbindelse... Så vidt jeg forstår det er problemt at dit styrsystem skal lines op så det sidder præcist i motorens omdrejningspunkt ? det er derfor du skal bruge den omtalte arm ?.... Jeg håber du får løst det ned hjælp af de gode medlemmer herinde så du kan komme ud at sejle i weekenden...
Mvh Christian
Reply With Quote
  #22  
Gammel 19-05-2010, 10:15
Kåre Kåre er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
Det volder såmænd ikke de store problemer. Jeg støder bare hele tiden på, for mig, nye ting, så det går lidt i små skridt. Og når jeg ikke ved hvad tingene hedder, og om det er noget man kan købe færdigt eller selv skal til at kreere, så kommer jeg hurtigt til at ligne et spørgsmålstegn.
Men jeg må i marineshoppen igen, og høre om de har sådan en liggende, ellers må jeg bestille på nettet, og vente med at komme ud at sejle...

Jeg er bare vant til små motorer med styrehåndtag og indbygget tank, og en snor til at trække i. Det er nemt |

Men ellers så passer tingene godt sammen, og båden er ganske let at få trukket kabler i, så de stadig er skjulte. Og der er god plads omkring brønden til at skjule tank, batteri, trækker kabler osv. Så det bliver ganske nydeligt når det bliver færdigt.
Reply With Quote
  #23  
Gammel 19-05-2010, 10:24
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Kåre Se indlæg
Undres stadig over prisen på sådan en rorarm...en bøjet metalstang med gevind i begge ender...Jeg forstår heller ikke helt hvorfor den er motor-specifik? Det er jo bare et metalbeslag og en pind med et hul i, der skal forbindes. Ingen af delene står der Yamaha på.
Sådan er det bae med at hvor ordet "marine" er påtrykt - det koster hurtigt 50%-100% end et tilsvarende produkt uden "marine" som betegnelse

Men godt at læst at det skrider frem for dig.
Du skal nok nå på vandet - elelrs er det ned til den lokale smed med båden og så skal han nok få lavet en rorpind som holder, og til den halvepris
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #24  
Gammel 19-05-2010, 10:29
Kåre Kåre er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
Hmmmm, min far er smed...
Jeg skulle mene at to lange bolte skruet fast i begge huller, og så en tværgående metal-skinne derimellem. Skinnen skal så have en håndfuld huller at vælge imellem, så man nogenlunde kan justere længden (mener jeg ikke er så vigtigt, da det jo bare er et spørgsmål om rattet står lige når man sejler lige...), og så montere skinnen på de to bolte, med et par låsemøtrikker, så boltene kan dreje i skinnens huller...det må jeg høre om ikke det kan laves.
Reply With Quote
  #25  
Gammel 19-05-2010, 11:06
Lasse D Lasse D er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: Bjerge
Indlæg: 26
Det er ikke sikkert dit rat står lige under sejlads (andet ved en bestemt fart).

Pga. at propellens greb i vandet vil den skubbe røven af båden til den ene side, og for så at sejle lige ud kompensere du ved at dreje rattet modsat (bare en lille smule).
Reply With Quote
  #26  
Gammel 19-05-2010, 11:37
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
....

Der sidder en lille omvendt hajfinne oven over propellen, lige foran tærresinket, den drejer man modsat for at modvirke at båden sejler "skævt" pga. propellens rotationsmodstand i vandet..... Når den er stillet korrekt vil båden sejle ligeud selv når du slipper rattet....
Reply With Quote
  #27  
Gammel 19-05-2010, 16:06
Kåre Kåre er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
Så fik jeg købt sådan en rorarm.
Umiddelbart kan den så også godt monteres på motoren, men...:
Hvis jeg bare skruer den fast i beslaget og kablet som vist på billedet, så kan jeg dreje lidt den ene vej, og meget lidt den anden. Jeg skulle gerne have meget mere udsving, eller kan jeg jo aldrig styre båden rundt i mindre end 1 km radius.
Samtidig så er cylinderen jo så langt ude i den ene side, når motoren står lige.

Så jeg skal have monteret den længere inde på motoren, og forskudt fra centrum.

Så er spørgsmålet så: Hvordan regner jeg ud hvor befæstigelsespunktet skal være? Jeg har prøvet at stille motoren i tre positioner: Så langt ude til hver side som jeg gerne vil kunne dreje den, og så i midten. Når motor står i midterposition, og cylinderen også er i midterposition, synes jeg jo så at jeg skulle kunne finde et passende sted.
Men jeg kan ikke finde noget godt fælles punkt.
Er der nogen der ved hvordan man finder det gyldne punkt i denne sag?

Det skal lige siges at jeg kun har en max vandring på 10 cm på cylinderen, fordi så støder den mod brøndens side.

mvh
Kåre
Reply With Quote
  #28  
Gammel 19-05-2010, 16:25
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Du er da godt nok kommer på arbejde med den.
10 cm vandring i alt vil jeg mene er alt for lidt. Det er så 5 cm til hver side og hvis motoren skal kunne drejes nok skal du jo have fundet et sted helt inde ved drejepunktet. Din brønd er da for smal til det system.
de fleste har ca 2 1/2 omgang på rattet for at give fuld udslag fra side til side.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #29  
Gammel 19-05-2010, 16:29
Kåre Kåre er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
Jeg har en fornemmelse af, at hvis motoren stod frit, så ville det hele passe sammen.
Problemet tror jeg er at cylinderen støder mod siden af motorbrønden, og derved har jeg alt for lille vandring at gøre godt med.
Sådan cirka der hvor cylinderen støder imod, er der lavet et hul ind i brønden, og så er der monteret en "kop" inde i hullet, så det er lukket, men så der kan komme noget derind.
Undskyld mine uautoriserede gloser...

Mit gæt er at dette hul har fungeret som plads til at cylinder kunne bevæge sig helt ud i yderstilling. Det passer cirka med at cylinder med arm kan gå derind.

Problemet er bare at det ikke sidder ud for MIN styrepind. Den sidder for lavt og for skævt...
Min konklusion er at jeg bliver nødt til at have flyttet dette hul, så det passer til min motor.
Men det er jo noget af et indgreb, som jeg ikke ved om jeg selv bør gå igang med.
Problemet er jo også at hullet så ikke længere er rundt, og derfor ikke bare kun lukkes med samme kop som der sidder i nu.

Nogen der har erafringer med sådan et indgreb?
Kan man bare save hullet lidt større uden der sker noget ved det?
Det største problem er nok at få sådan et hul tæt igen, når man ikke bare kan lukke med en rund standard ting.

mvh
Kåre
Reply With Quote
  #30  
Gammel 19-05-2010, 17:32
Kåre Kåre er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
Du er da godt nok kommer på arbejde med den.
10 cm vandring i alt vil jeg mene er alt for lidt. Det er så 5 cm til hver side og hvis motoren skal kunne drejes nok skal du jo have fundet et sted helt inde ved drejepunktet. Din brønd er da for smal til det system.
de fleste har ca 2 1/2 omgang på rattet for at give fuld udslag fra side til side.
Ja brønden er jo nok for lille. Men som sagt så sad styresystemet på den da jeg købte den, så det har kunnet lade sig gøre. Men dog ikke uden at lave et ekstra hul på den anden side af brønden.

Må prøve at finde en der har forstand på at save og skære i en båd...

mvh
Kåre
Reply With Quote
  #31  
Gammel 19-05-2010, 18:28
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Du kan så køre sådan her
http://marinelageret.dk/styring-156/...emme-1558.html

montering til motor
http://marinelageret.dk/styring-156/...abel-1562.html


så justere du det til at midt rat/kabel udsving er midt motor
Reply With Quote
  #32  
Gammel 19-05-2010, 18:42
Kåre Kåre er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
Ja, jeg havde lige selv overvejet om ikke man kunne lave en plade, påsvejse en rørmuffe som den der sidder på motoren, hvor styringen er skruet fast i.
Skrue den fast der hvor der i dag sidder en gummimanchet, og så skrue kablet fast deri.

Det er en løsning meget lig sådan en rørklemme, bare uden mulighed for at justere længden. Men det bør nemt kun laves med en forlænger plade på motoren.

Den rørklemme du henviser til er sådan set lige nøjagtig det jeg tænker på, og svarer vel til den del der sidder integreret i motoren?
Jeg skal vist omkring bådmanden og høre om jeg kan kave en bytter...

TAK!
Slowly getting there ;o)

Kåre
Reply With Quote
  #33  
Gammel 19-05-2010, 19:08
Kåre Kåre er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
Citér:
Originally Posted by Sjip Se indlæg
Følger røret med sådan en, eller er det kun den runde klemme-del man kan købe der?
Jeg skal jo også bruge selve røret, hvor kablet skal spændes fast i.

mvh
Kåre
Reply With Quote
  #34  
Gammel 19-05-2010, 20:49
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
det var et godt spørgsmål de billeder der i masnedø marinecenters katalog af forskellige styrekabel beslag vises alle på billedet med rør, men røret kan også købes løs for ca 120 kr ??? Du må nok spørge når du køber.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #35  
Gammel 19-05-2010, 21:21
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Citér:
Originally Posted by Kåre Se indlæg
Følger røret med sådan en, eller er det kun den runde klemme-del man kan købe der?
Jeg skal jo også bruge selve røret, hvor kablet skal spændes fast i.

mvh
Kåre
ja det er et rør med gevind i begge ender, yderste bare til en skrabe ring, for fedtet skyld og den anden til at spænde kabel fast med og justere, så rattet står lige, når du sejler.

Røret sidder i en fiberbøsning så den kan bevæge sig, når du drejer, ellers vil det hele skulle bøje sig.

husk du skal have Vinkelbefæstigelse også, ved mindre at enden på styrekablet er med gevind, så skal du have en kvik kobling.



mvh Lars
Reply With Quote
  #36  
Gammel 19-05-2010, 21:46
Kåre Kåre er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
Det lyder som sådan en jeg skal have. Håber de har dem på lager.
Nu har jeg så fået tilsluttet gas/gear kabler og fået styreboks monteret.
Så nu mangler jeg sådan set bare styrekablet, og så skal batteriet skrues fast.
Så med lidt held...
Kåre
Reply With Quote
  #37  
Gammel 25-05-2010, 16:09
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Har du fået det til at virke?
Reply With Quote
  #38  
Gammel 25-05-2010, 16:50
Kåre Kåre er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
Jep!
Det lykkedes. Men jeg måtte monterer en alu plade over det eksisterende hul i brønden, og udvide hullet lidt. Så kunne jeg få monteret stangen i brønden.
Men rørbøsning og rør skulle kåbes hver for sig, og så skulle der også lige det lille "hængsel" med, mellem stang og motor. Så specielt billigt blev det ikke...
Jeg har fået det monteret lidt forkert, så der er lidt meget slør i rattet, men det er let nok at ordne.
Jeg fik lige en lille testtur i søndags, og det gik som det skulle. Båden virker rigtig solid og søstærk, og motoren starter og kører perfekt.
Så nu er jeg endelig klar! Jeg må indrømme det tog lidt lægere tid end forventet at få monteret motor, og ordnet trailer, men nu er den klar!

Tak for hjælpen til alle herinde!
Kåre
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,532
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, JustinVog
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:17.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden