Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 372
10 medlemmer og 362 gæster
AlexSr, Austinalet, DGEdward, Killiandrunnybub, LeifFlulany, Peerlit, RaymondSag, RonaldLah, Thomasmum, Vilianaogf
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-05-2012, 11:21
glastron glastron er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: Ålborg
Indlæg: 6
Billeder: 4
Question Volvo penta vs Mercruiser

Hjælp mig.
Jeg har en volvo penta AQ130c/270 drev og den er desværre røget sig en tur, kan jeg udskifte den med en mercruiser uden problemer, passer mercruiser til mit 270 drev eller skal jeg skifte drev også, passer hullet fra volvo til mercruiser eller skal jeg lave ny agterspejl.
Er det muligt at det er billigere at reparere min gamle B20 motor eller skifte den til en anden brugt, den har ingen compresion på 3 cylinder og vand på 4 cylinder, hvad med topstykket mister jeg hk eller hvad.
Finder jeg bare en anden motor og sætter alt over på den, hjælp mig med at fiinde en løsning plese !!!!!!!!!!
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-05-2012, 12:26
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Renovering af nuværende motor eller montering af funktionel tilsvarende motor.....Nyt udstødningsmanifold uanset, hvad der vælges.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-05-2012, 13:19
glastron glastron er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: Ålborg
Indlæg: 6
Billeder: 4
Hej Nytdrev.dk
Hvad mener du lige med renovering, mener du skilles ad og sendes ind til en opboring af cylendre og hele molevitten, kommer jeg ikke til at mangle dele som ikke kan skaffes, eksempelvis varmeveksler og topstykke.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-05-2012, 14:49
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Nu var det en renovering af motoren jeg tænkte på, der ikke nødvendigvis omfatter varmeveksleren.

Reservedele er forholdsvis nemme at skaffe.

Topstykket planslibes, trykprøves, nye ventiler mv.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-05-2012, 20:51
glastron glastron er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: Ålborg
Indlæg: 6
Billeder: 4
Der er bare det problem at mekanikeren siger den har et almindeligt bil topstykke, så er det vel næsten umuligt at finde et AQ130 marine topstykke.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-05-2012, 21:05
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
er der forskel på topstykket fra aq115 og aq130 ?
Jeg havde indtil 2005 en aq115 (b20)med drev 100 og den var med 1 karburator og aq 130 har 2 karburatorer og jeg troede det var den eneste forskel på de 2 maskiner.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-05-2012, 21:05
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by glastron Se indlæg
Hjælp mig.
Jeg har en volvo penta AQ130c/270 drev og den er desværre røget sig en tur, kan jeg udskifte den med en mercruiser uden problemer, passer mercruiser til mit 270 drev eller skal jeg skifte drev også, passer hullet fra volvo til mercruiser eller skal jeg lave ny agterspejl.
Er det muligt at det er billigere at reparere min gamle B20 motor eller skifte den til en anden brugt, den har ingen compresion på 3 cylinder og vand på 4 cylinder, hvad med topstykket mister jeg hk eller hvad.
Finder jeg bare en anden motor og sætter alt over på den, hjælp mig med at fiinde en løsning plese !!!!!!!!!!
Inden du får brugt for mange penge, så er det lige værd at overveje, om det er umagen værd.
Hvilken båd har du ?
Alder og stand osv.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #8  
Gammel 06-05-2012, 22:07
glastron glastron er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: Ålborg
Indlæg: 6
Billeder: 4
Hej Goffy.
Jeg aner ikke om der er nogen forskel, jeg ved bare at topstykke og kaburator giver de 130 hk på en almindelig b20.

Til Clasg.
Jeg har en Glastron 174 bayflite speedbåd og ville gerne have den ud i vandet igen, en nyrenoveret motor koster ca 15.000 og uden motor er den ikke meget værd, arbejdet klarer jeg selv men søger og lytter gerne til gode råd.

Mvh John
Reply With Quote
  #9  
Gammel 06-05-2012, 22:20
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by glastron Se indlæg
Hej Goffy.
Jeg aner ikke om der er nogen forskel, jeg ved bare at topstykke og kaburator giver de 130 hk på en almindelig b20.

Til Clasg.
Jeg har en Glastron 174 bayflite speedbåd og ville gerne have den ud i vandet igen, en nyrenoveret motor koster ca 15.000 og uden motor er den ikke meget værd, arbejdet klarer jeg selv men søger og lytter gerne til gode råd.

Mvh John
B20 som marinemotor findes i udgaver fra 100hk og op til 150 hk.
B20 med enkelt karburator som min aq115 =115hk
B20 med 2 karburator aq130 =130hk
B20 med 2 karburator aq145/150GS = 150hk og den er med anden top/større ventiler og skarpere knast.
oplysninger om de forskellige motorer kan findes på Volvo.dk under motor databasen.
ps. min aq115 havde alm. topstykke fra bilmotor udgaven. jeg hentede en topstykke hos en autoophugger og fik den planslebet og slebet ventiler, ifølge mekanikkeren der stod for operationen var den identisk med marineudgaven.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 06-05-2012 kl. 23:17.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 07-05-2012, 08:15
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Din motor er allerede kaput, så du kan jo starte med selv at hive topstykket af den og se hvor galt det ser ud.

Som jeg læser det, så har du varmeveksler på motoren. Jeg går derfor ud fra at motoren er ferskvandskølet. Nogen kalder den vandkølede udstødningsmanifold for varmeveksler. Vi skal bare lige være sikker på, at der ikke er en misforståelse her, og motoren altså har været ferskvandskølet.

Hvis den har, kan det muligvis betale sig at renovere den.

Hvis den IKKE har, kan det sikkert ikke betale sig gøre noget ved den. En motor i den alder, som måske har kørt på saltvand i hele sit liv, er snart tynd i stålet

Hvis det er sådan det hænger sammen, så find en tilsvarende motor der er i bedre stand, så er du sejlende igen på en weekend.

Ved godt at gode marine B20'ere ikke hænger på træerne længere, det kan måske blive nødvendigt at hente en i Tyskland. Men at begynde at installere en Mercruiser 4 cyl motor på dit drev(kan godt lade sig gøre, men kræver specialløsninger), eller skifte hele drivlinen, tager tid(altid mere end man tror, trust me...)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #11  
Gammel 07-05-2012, 12:32
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Der er da muligheder for at finde motorer både i Sverige www.blocket.se og i Tyskland på Ebay o.l.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #12  
Gammel 07-05-2012, 16:06
glastron glastron er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: Ålborg
Indlæg: 6
Billeder: 4
Tak for alle de gode råd, jeg har fundet en der renoverer motorer i hammel og han har dem til ca 15.000 er det måske for meget. Jeg tror nok jeg vil forsøge at finde en brugt eller renoveret motor da der ellers er meget der skal ændres, endnu en gang tak for jeres råd og vejledning som nok har gjort udslaget af mit valg.
Mvh John
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,274
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Vilianaogf
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden