Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 358
9 medlemmer og 349 gæster
AkraborForne, ConnorDried, DenpokKebamnbob, Dylanod, jpdrsen, KillianArcadbady, Silasdolloms, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-10-2013, 14:40
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Volvo Penta AD41A forbrug

Hej.
Overvejer at købe en Fjord 21 Weekender med en Volvo Penta AD41A (200HK Turbo diesel).
Er der nogen der har erfaring med forbruget på sådan en motor, jeg er lidt bange for forbruget, selv om det er en diesel?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-10-2013, 16:21
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det eksakte forbrug kender jeg ikke på motoren, men som udgangspunkt vil jeg gætte på, at den bruger imellem 1.5 - 2 liter pr. sømil / marchfart afhængigt af motorens stand.

Brændstofforbruget ser jeg ikke som den største udfordring, men nærmere årgangen på drivlinien. Det er efterhånden en aldrende udgave af den populære VP AQAD41 motor med trykladning, så der kan opstå kedelige udskrivninger til vedligeholdelse.

Det må anbefales, at der er en fagmand med ude og prøvesejle båden og evt. en faguddannet mekaniker til at efterse motor og drev inden køb.

Hvilket drev er der monteret på båden ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-10-2013, 07:43
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Motoren er fra 2007, har gået 1850 timer.
Z drev med duoprop, som er renoveret sidste år, hvor følgende dele er blevet efterset/udskiftet, har set faktura på det.:
kardandbælg.
krøkke.
gesrolie skiftet, propelaksel.
Bakanordning løsnet, rengjort.
hane køleslange.
gear olie.
Og en hel masse andre småting.

Ved ikke lige hvad en krøkke eller gesrolie er, med kan se på fakturaen at de koster pænt.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-10-2013, 08:52
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg var med ude i en Coronet 24 i går, med en AQAD 40 motor, den bruger ca. 24 liter i timen når den er oppe at plane (ifølge floscan forbrugsmåler) Vi kunne ikke se farten, men det plejer at ligge omkring 19 knob

41 er en nyere udgave af 40 motoren, tror ikke at den bruger mere diesel, da den har direkte indsprøjtning. 40 motoren er en forkammer diesel.

Krykke plejer at være udstødningsknæet (som sidder på turboen på 41 motoren)

Gesrolie er der ikke noget der hedder, det er en stavefejl, kan ikke gætte hvad det er, udover gearolie.

En fin motor, men min umiddelbare tanke er at den er lige tung nok til en 21 fods båd.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-10-2013, 09:18
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Er du sikker på årgangen af motoren ?

Hvis den er korrekt, så sejler han i snit mere end 300 timer om året, det er altså pænt meget....
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-10-2013, 09:42
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Er du sikker på, at motoren er en AQAD41 og ikke den gamle AQAD40 motor, som horizonblue.dk nævner ?

Timetallet på 1850 virker helt forkert, hvis motoren er en årgang 2007 - det giver i gennemsnit ca. 13 drifttimer pr. uge igennem en hel sejlsæson på 6 mdr. fra 2007 og til d.d. Det ses meget sjældent i DK, men ofte på Grønland !

Propellerakslen skiftes - som ofte - kun ifm. en grundstødning. Det kan være tilfældet, men det er ikke sikkert. "Krøkke" har som ofte relation til udstødningssystemet, og bør ikke være en udskiftning værdig, hvis motoren er årg. 2007. Gearolie, kardanbælg, bakanordning mv. har relation til alm. vedligeholdelse på mange drev, og betyder ikke, at der skal være bekymring på det område.

Måske du kan tage et billede af motoren evt. serienummeret, så kan det nok bekræftes, hvilken "hest" der er ombord...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-10-2013, 09:45
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Der er faktisk noget.

Det kan ikke være en 2007 model, de sidste der blev lavet, hed "P" i bogstav og blev produceret indtil 2005.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #8  
Gammel 06-10-2013, 18:11
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Ejeren af båden i 2007, da der blev skiftet motor, arbejdede på Grønland og har haft motoren med hjem derfra.
Klarup bådcenter (Klarup ved Aalborg) har monteret motoren dengang tilbage i 2007.

Det med motor vægten i forhold til båden har jeg også tænkt over, det er en tung sag, totalvægt 1800 kg. for en 21 fods båd...

Jeg vil prøve at finde ud af motor-nummeret?
Reply With Quote
  #9  
Gammel 06-10-2013, 18:35
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, det anede mig, at motoren kunne være medbragt til DK fra Grønland.
Så højt et timetal ser vi yderst sjældent under danske forhold baseret på dine oplysninger.

1800 kg til en 21 fods båd. Er det tør vægt eller sejlklar ?
Det kunne være interessant at kende "ingredienserne" til sejlklar vægt....Det er uden tvivl vidt forskellig fra bådejer til bådejer.

En god ide er at få båden vejet ved tør vægt, og så lægge det til, som du selv medbringer på en sejltur og dermed bådens vægt sejlklar.....

På Grønland koster brændstof ca. 6 kr. / pr. liter og det betyder, at mange lystbåde deroppe sejler meget sammenholdt med de lange afstande der som ofte er imellem de forskellige bygder.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #10  
Gammel 08-10-2013, 17:57
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Så har jeg fået fat på motor nummeret, og der står følgende på metalpladen.
AQAD41A 867977
NO.2204119666
Metalpladen og hele motoren er i øvrig malet over med den klasiske grønne motormaling, det samme er kølerslangerne.
Betyder det ikke at der er taler om en renoveret ombytningsmotor?

Drevet er af type.
VOLVO Penta
PN. 867949 8547
SERIAL NO. 318665
Reply With Quote
  #11  
Gammel 09-10-2013, 21:16
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
På Volvo's database giver nummeret ikke noget resultat, men de skriver at er den mere end 25 år, så findes den ikke i databasen......

http://www.volvopenta.com/volvopenta...n_engines.aspx

Men en AQAD41A er fra et sted imellem 1986 og 1989.

Volvo har haft en mani med at male hele motoren grøn, incl. slanger, så den kan såmænd godt være "uberørt" fra fabrikken.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #12  
Gammel 10-10-2013, 06:27
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
OK.

Tak for svarene.
Jeg kigger lidt videre, har også kig på en Drago 550 med en yamaha 60 HK påhængsmotor fra 2004, det er måske nok alligevel et bedere valg for en nybegynder som mig.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 10-10-2013, 08:08
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Krone Se indlæg
OK.

Tak for svarene.
Jeg kigger lidt videre, har også kig på en Drago 550 med en yamaha 60 HK påhængsmotor fra 2004, det er måske nok alligevel et bedere valg for en nybegynder som mig.
Man kan da sige, at du søger bredt i din søgen efter ny båd.....

Måske du kunne definere, hvad krav, ønsker, budget mv. du har til en ny båd - der sidder mange herinde med stor erfaring inden for mange forskellige bådtyper, så det kan du drage nytte af..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #14  
Gammel 11-10-2013, 22:45
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Tak Rolf.

Det er vores første båd, så vi prøver at sporer os ind på størrelse, forbrug, driftsikkerhed, vedligeholdelse, trailer båd eller ikke trailer, ja det er mange muligheder.

Det vi søger er en familiebåd, 18-21 fod, med kahyt og plads til 4, som er økonomisk, uden dog at være kedelig.
Samtidig skal den være driftsikker (som en Toyota).
Reply With Quote
  #15  
Gammel 12-10-2013, 10:32
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Krone Se indlæg
Tak Rolf.

Det er vores første båd, så vi prøver at sporer os ind på størrelse, forbrug, driftsikkerhed, vedligeholdelse, trailer båd eller ikke trailer, ja det er mange muligheder.

Det vi søger er en familiebåd, 18-21 fod, med kahyt og plads til 4, som er økonomisk, uden dog at være kedelig.
Samtidig skal den være driftsikker (som en Toyota).
Prisen er heller ikke helt uden betydning, men se på dette - tilsyneladende - velholdte eksemplar af en Coronet:

http://www.dba.dk/coronet-21-dc-daycruiser/id-91069250/

Og køb af båd må være omfattet af en prøvetur, så motorerne kan testes under belastning - det kan de ikke ved opstart på land !
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #16  
Gammel 12-10-2013, 15:01
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Rolf T Se indlæg
Prisen er heller ikke helt uden betydning, men se på dette - tilsyneladende - velholdte eksemplar af en Coronet:

http://www.dba.dk/coronet-21-dc-daycruiser/id-91069250/

Og køb af båd må være omfattet af en prøvetur, så motorerne kan testes under belastning - det kan de ikke ved opstart på land !
Den er godt nok lækker..!

Krone - om Rolf skriver skal I ha gjort jer klar over behovet til skuden. Hvad skal den bruges til, skal den trailes, fiskes fra, vandski(tubing), overnatning, planende eller ej, påhængsmotor eller indenbords osv osv.

Driftsikker = så ny båd som budgettet tillader det, men det er stadig igen garanti for den er driftsikker.

når der købes brugt båd er det vigtigt at gennemgå den grundigt, selje en lang tur, og tjekkes det meste. Og ta gerne en kammerat/bekendt med som kan kikke på den med nogle andre øjne. Ofte ha man det jo med at se sig blind på en ting, se bort fra små ting, når man indvendigt har besluttet sig for at ville have. Det er vigitgt at holde hovedet koldt, og huske på at man det er ok at trække sig fra en handel man ikke er 100 % sikker på.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #17  
Gammel 13-10-2013, 07:19
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Hej Lars.
Vores udgangspunkt er at vi skal bruge den til hygge sejlas, men den må også gerne kunne flytte sig uden dog at være total uøkonomisk.

Vi var nede og se på denne her Drago 550 i går, og jeg synes faktisk den dækker vores behov rigtig godt.

http://www.dba.dk/drago-fiesta-550-k...id-1002816854/

Så er spørgsmålet bare hvad, siger i til en drago, det er jo en billig Græsk båd?
Har i kendskab til om der er noget vi skal være specielt opmærksom på med den bådtype?
Reply With Quote
  #18  
Gammel 13-10-2013, 09:40
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Søren S herinde har haft denne model, han kan nok bidrage med erfaringer, du kan jo prøve at skrive til ham.

Personlingt syntes jeg at 60 hk er i underkanten til en båd i den størrelse, især hvis størstedelen af sejltimerne foregår med hele familien i båden samt udstyr.

Hvis motor og trailer også er fra 2004 er den også IMHO prissat for højt, husk på det i den grad er købers marked, generelt som tiderne er i øjeblikket, men også ved at sæsonen er ovre.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #19  
Gammel 13-10-2013, 17:25
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Krone Se indlæg
Hej Lars.
Vores udgangspunkt er at vi skal bruge den til hygge sejlas, men den må også gerne kunne flytte sig uden dog at være total uøkonomisk.
Jeg tror det er meget svært at finde en båd som "kan flytte sig og samtidig være økonomisk" efter det jeg kan læse i dit indlæg.

Hvis man nu antager, at jeres sejlbehov kræver brændstof for i omegnen af 10.000,- kr. for en sæson på 6 mdr., virker det så afskrækkende ?

Bådmotorer er desværre ikke som nyere bilmotorer i traditionelle familie- eller firmabiler - langt fra.

Kalkuler - med forbehold - for et brændstofforbrug i båden på imellem 1 - 2 liter pr. sømil ved marchfart....og 1 sømil er 1.852 kilometer....

Måske andre herinde kan byde ind med, hvad de har brugt af benzin i år til deres båd ( og den kendte kommentar "jeg tænker ikke over hvad det koster at fylde den op og hvor meget benzin jeg bruger, kan skribenten til denne tråd ikke rigtig gøre lære af.. )
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #20  
Gammel 13-10-2013, 19:23
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Tak for input Martin og Rolf.

Jeg vil prøve at skrive til Søren S.

Ja det med prisen er man jo sjældent enig om, men du har fulstændig ret i at det er købers marked.

Jeg vil anslå vores sejlbehov til Ca. 20 timer på en sæson, har fået fortalt at en Yamaha 60HK 4.takt bruger ca. 7 L/timen ved march hastighed. (1.500-3.000,-Kr.)
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,306
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, DenpokKebamnbob
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:32.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden