Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 172
2 medlemmer og 170 gæster
Kyliehot, miteenhah
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-02-2019, 10:08
Daddy3 Daddy3 er offline
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2019
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Søger gode råd om motor

Er der nogen som kender til disse motorsæt.

2x140 HK Yamaha indenbords, saltvandskølede motorer med jet-drev, skyllet efter hver tur, årgang 2005. Motortimer ca. 500.

Indenbords Volvo Penta 4,3 GXi fra 2007, 225 hk, har sejlet 235 timer.

Da jeg er total "grøn" ang. motor håber jeg at I kan hjælpe mig på vej til det rigtige valg.

Jeg er på udkig efter en båd til leg og hygge og plads til 6/8 personer.
Har læst lidt omkring, at man fx ikke skal "satse" på en båd med indenbordsmotor med saltvandskøling og som er mere end 8-10 år, da man så skal regne med at der begynder at komme størrer udgifter til vedlighold, alt efter hvor godt den har været vedligeholdt fra ny.

De både jeg ser på, har råd til, er oppe i den alder og nogle også ældre.
Jeg vil helst have en "trailerbåd"

Men kom gerne med gode råd og plusser og minusser til div. motor.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-03-2019, 07:09
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Yamaha motorerne kan være en udfordring mht. reservedele.
De er 14 år gamle, og næppe skyllet efter hver sejltur. Det betyder heller ikke alverden, for med den alder, så tæringerne i motoren fremskredet.
Man kan forlænge levetiden en smule, ved at have ferskvand i kølesystemet, men det bremser ikke tæringsprocesserne. Sorry2Say.

Tag forbehold, for al det du læser på nettet. Som oftest er det tredje mands viden, som du ikke kan bruge til alverden.

Volvo motoren kan være fin nok, men det er - som med Yamahaen - som at spille lotto. Du kan være heldig, og du kan være det modsatte.
Volvoen kan lide under, at nogen reservedele ( patenterede ) er udgået, og dermed kan de ikke skaffes, hverken hos Volvo eller andre leverandører.

Det er tvivlsomt, hvor meget du skal lægge i den histrorik de omtalte både har. Det betyder heller ikke så meget, for det vigtige er netop tæringsprocesserne, og det fortæller historikken intet om. "Alle filtre, olier og tændrør er skiftet og altid vedligeholdt af fagfolk" - jom den har jeg hørt tit, men fagfolkene kan ikke fjerne tæringsprocesserne, med mindre der monteres ferskvandskøling på motoren, eller det har været der fra ny af.

Der ses yderst sjældent mekanisk nedbrud på de omtalte motorer. Det hyppigste der forekommer, er tæringsprocesser, som du ikke kan vurdere med en samlet motor, og sjældent heller med en adskilt motor.


Derfor; Du kan være heldig og få en god direktekølet motor, og det stik modsatte. Jeg oplever meget blandede intervaller omkring motorskader forårsaget af tæringer. Man kan forlænge levetiden, ved at gennemskylle motoren, og naturligvis, at give motoren en kraftig glycolblanding til vinterklargøring. Det forlænger levetiden, men bremser ikke tæringerne. Hvor meget det forlænger levetiden, kan der aldrig gives et fast svar på.

jeg har set motorer, der var tæret op efter 8 år, selvom de var passet og serviceret, og jeg har set motorer der har holdt i over 20 år før de dyre reparationer kom med tærede topstykker og indsugning....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-03-2019, 11:50
Daddy3 Daddy3 er offline
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2019
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Ok, så blev jeg da noget klogere, mange tak.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 108,940
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, KevinVow
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden