Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 161
1 medlemmer og 160 gæster
Andreasjqt
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-04-2012, 18:14
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
valg af vhf

jeg kunne godt tænke mig en vhf radio som ekstra sikkerhed. ville helst det var en håndholdt. da jeg ikke rigtig har den store plads til det i båden.
men hvilken skal man vælge har set biltema har en billig en men er den noget vær?
gør ikke noget den ikke koster en bondegård
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 02-04-2012, 18:46
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by høvding Se indlæg
jeg kunne godt tænke mig en vhf radio som ekstra sikkerhed. ville helst det var en håndholdt. da jeg ikke rigtig har den store plads til det i båden.
men hvilken skal man vælge har set biltema har en billig en men er den noget vær?
gør ikke noget den ikke koster en bondegård
1. Under alle omstændigheder skal du om det er en håndholdt eller stationær vhf have et vhf/dsc certifikat til at bruge den.
2. Vælg en vhf med DSC tror efterhånden ikke du kan få dem uden med mindre du køber den brugt second hand.
3. Rækkevidden på en stationær er større for der har du en antenne der er oppe i luften samt større udgangs effekt, hvor mod en håndholdt har en kortere antenne og mindre effekt derfor kortere rækkevidde.
4. Vælger du en håndholdt find en der er vandtæt og evt. kan flyde, hvis du skulle komme til at tabe den.

God jagt
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 03-04-2012, 06:45
albino's Avatar
albino albino er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
Jeg tog VHF-certifikat for et års tid siden hos Lyngby Radio, og selv om jeg ikke på nogen måde har fortrudt, synes jeg processen var noget pebret:

* Undervisning 4 x 3 timer + lærebøger: 1200,- (og det var endda billigt)
* VHF-prøve: 550,- cirka
* Kaldesignalbevis: 720,- cirka

Altså lige i omegnen af 2500 inflationsramte danske kroner, inden man er gået i gang med at finde selve udstyret. Det kostede så 1400 (billigt) + en køretur til Holbæk Baadcenter.

Med andre ord en udskrivning på lige omkring 4000,-

Men det giver en rar mavefornemmelse med den ekstra sikkerhed.

Tilslutter mig meningen om en håndholdt, den er stort set kun til at tale med redningshelikopteren eller kystvagten, når skibet er indenfor synsvidde. Regn ikke med mere end cirka 5 sømils rækkevidde kontra 25 - 30 sømil for en stationær med 25W og en fornuftig antenne.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven
Men det var lokummet, som brændte

Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-04-2012, 00:30
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Det er altså ikke korrekt, at man "under alle omstændigheder" skal have VHF-certifikat. Det er sådan, at enhver må have VHF-radio med til søs - og enhver ombord må benytte VHF til nødkald - eller videresendelse af andres nødkald (pan pan).

Det er klart, at man ikke må udsende citater fra filmen "Convoy" eller anden privat snik-snak. Hvis dette ønskes, kan man overveje en PMR. Det er den tilsvarende radiostandard, der frit kan benyttes.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-04-2012, 02:04
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Det er altså ikke korrekt, at man "under alle omstændigheder" skal have VHF-certifikat. Det er sådan, at enhver må have VHF-radio med til søs - og enhver ombord må benytte VHF til nødkald - eller videresendelse af andres nødkald (pan pan).

Det er klart, at man ikke må udsende citater fra filmen "Convoy" eller anden privat snik-snak. Hvis dette ønskes, kan man overveje en PMR. Det er den tilsvarende radiostandard, der frit kan benyttes.
Alle kan frit erhverve sig en vhf dette er ikke noget problem, men for at må benytte den skal man have mindst et VHF certifikat
Her er et citat fra søfartsstyrelsen:
Du skal have certifikat for at kunne betjene en VHF-radio
For at anvende maritime VHF-frekvenser i Danmark skal man mindst have et såkaldt SRC-certifikat til betjening af radioudstyret. SRC står for 'Short range certificate'. Derudover skal man have et kaldesignalsbevis til sit fartøj. Når disse ting er i orden, kan man installere VHF-radioen og anvende den. Der opkræves ikke årlige gebyrer og afgifter for anvendelsen af maritime frekvenser fra skibe. De tidligere udstedte ”Begrænsede certifikater” giver dog fortsat adgang til betjening af traditionelle VHF-radioanlæg uden DSC (mulighed for telefoni) citat slut. Dette gælder også håndholdt vhf.
Her er linket: http://www.fritidssejler.dk/sejlbaad...sfartojer.aspx
Lidt privat snik snak kan godt foregå på en vhf nemlig på de dertil indrettede kanaler for fritidssejlere L1 og L2
Nu ved jeg ikke lige hvad en PMR er for en fyr.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-04-2012, 18:28
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
hvad gør man så når der ikke er for meget plads. kan man få en hvor selve enheden er pakket væk så der kun er en lille betjentnings modul der skal findes plads til.
som ikke koster en bondegård
Reply With Quote
  #7  
Gammel 04-04-2012, 22:26
albino's Avatar
albino albino er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
Nu er jeg ret ny herinde, så jeg ved ikke lige, hvilken båd, du har.

Men den VHF, vi har - og de fleste stationære - er ikke større end en bilradio. De leveres med en bøjle, som kan sidde fast monteret et sted i båden, den snapper du lige radioen fast i med et par fingerskruer, sætter strøm og antenne til, så er den ged barberet.

Sejler du i en åben jolle uden nogetsomhelst, kan antennen sættes på et simpelt vinkelbeslag, som kan monteres med en fløjmøtrik. På den måde kan du installere hele anlægget på 3 minutter.

Der er 2 forhold, der gør sig gældende indenfor rækkevidden af en VHF. Den ene er naturligvis sendeeffekten, hvor en 25W stationær i sagens natur rækker længere end en bærbar med 5W. Den anden er, at sender og modtager helst skal kunne 'se' hinanden, så jo højere, din antenne sidder, jo længere rækker den. Vores sidder i 2 meters højde og er ca. en meter lang. Vi har kunnet modtage Lyngby Radio klart overalt fra Ishøj til Præstø (de sender fra mange master i den danske geografi og med 50W), men de har nogle gange haft problemer med at høre os, fordi vores antenne sidder så lavt.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven
Men det var lokummet, som brændte

Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
Reply With Quote
  #8  
Gammel 04-04-2012, 23:00
albino's Avatar
albino albino er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
Noget helt andet - en kommentar til Softice.

Reglerne er helt klare, fortolkningen måske nok lidt mere 'floffy'. Og jeg er helt klart tilhænger af, at man tager certifikatet, inden man anskaffer sig en VHF.

MEN Lyngby Radios opgave er ikke at lege politibetjente overfor, om man har certifikatet (og det er stort set ordret, hvad læreren sagde derude). Den slags har vi det sejlende politi til.

Du kan også godt få et MMSI-nummer og kaldesignal til din radiostation, uden at fremvise VHF-certifikat (hvilket jeg synes er forkert). Og MMSI-nummeret er alfa og omega for, om du overhovedet kan bruge DSC-funktionerne (bl.a. den røde nød-knap) til nogetsomhelst. Registreringen koster lige over 700 kr. hos Søfartsstyrelsen (engangsbeløb).

Groft sagt er kaldesignalet radioens nummerplade, SRC-certifikatet dit kørekort til den.

Lyngby Radio hjælper alle, der kalder om assistance, certifikat, MMSI, kaldesignal fuldstændig underordnet. Deres opgave er at yde assistance, intet andet. Men kommer havnepolitiet på besøg, og du har en radio i båden og intet certifikat, falder der en bøde.

Men jeg har ikke lyst til, at vores maritime VHF-bånd, som er vores sikkerhedsline til land og hjælp, bliver invaderet af en hord af sejlere, som ikke gider tage certifikatet og derfor måske uvidende blokerer kanal 16 med chit-chat, den dag jeg har brug for assistance.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven
Men det var lokummet, som brændte

Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...

Sidst redigeret af albino; 04-04-2012 kl. 23:18.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 05-04-2012, 06:47
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by albino Se indlæg
Noget helt andet - en kommentar til Softice.

Reglerne er helt klare, fortolkningen måske nok lidt mere 'floffy'. Og jeg er helt klart tilhænger af, at man tager certifikatet, inden man anskaffer sig en VHF.

MEN Lyngby Radios opgave er ikke at lege politibetjente overfor, om man har certifikatet (og det er stort set ordret, hvad læreren sagde derude). Den slags har vi det sejlende politi til.

Du kan også godt få et MMSI-nummer og kaldesignal til din radiostation, uden at fremvise VHF-certifikat (hvilket jeg synes er forkert). Og MMSI-nummeret er alfa og omega for, om du overhovedet kan bruge DSC-funktionerne (bl.a. den røde nød-knap) til nogetsomhelst. Registreringen koster lige over 700 kr. hos Søfartsstyrelsen (engangsbeløb).

Groft sagt er kaldesignalet radioens nummerplade, SRC-certifikatet dit kørekort til den.

Lyngby Radio hjælper alle, der kalder om assistance, certifikat, MMSI, kaldesignal fuldstændig underordnet. Deres opgave er at yde assistance, intet andet. Men kommer havnepolitiet på besøg, og du har en radio i båden og intet certifikat, falder der en bøde.

Men jeg har ikke lyst til, at vores maritime VHF-bånd, som er vores sikkerhedsline til land og hjælp, bliver invaderet af en hord af sejlere, som ikke gider tage certifikatet og derfor måske uvidende blokerer kanal 16 med chit-chat, den dag jeg har brug for assistance.
Helt enig.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 06-04-2012, 20:14
frk yde frk yde er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: 8940
Indlæg: 80
Jeg har den VHF fra Biltema og bruger den som reserve og i flydedragten. Jeg vil ikke anbefale den som hoved radio, dertil er den for ringe. Du kan få flere modeller med en trådløs håndholdt enhed bla. Furuno RO 4800 og Navcom laver også een, men få en antenne der passer til den når du køber. Shipshop har lidt omkring antenner her: http://www.shipshop.dk/system/applic...articles_id=25

Held og lykke med købet.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 07-04-2012, 23:00
albino's Avatar
albino albino er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Det er altså ikke korrekt, at man "under alle omstændigheder" skal have VHF-certifikat. Det er sådan, at enhver må have VHF-radio med til søs - og enhver ombord må benytte VHF til nødkald - eller videresendelse af andres nødkald (pan pan).
At du kalder Pan Pan for et nødsignal er i øvrigt blot endnu et bevis på, at man - fanden galemig - skal tage VHF-certifikat for at have lov til bevæge sig rundt på vores maritime frekvenser.

Pan Pan er en il-besked, altså hvor man ønsker hjælp, men ingen er i overhængende fare. Et nødopkald hedder Mayday Mayday Mayday.

Case closed
__________________
Troede, jeg havde ild i røven
Men det var lokummet, som brændte

Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
Reply With Quote
  #12  
Gammel 08-04-2012, 15:11
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
er de faste, beregnet så de kan bygges ind altså lige som en bil radio. for så ville den ikke fylde så meget andet end selve senderen
Reply With Quote
  #13  
Gammel 08-04-2012, 20:08
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by høvding Se indlæg
er de faste, beregnet så de kan bygges ind altså lige som en bil radio. for så ville den ikke fylde så meget andet end selve senderen
Jeg har en Furono RO4800 og jeg ved der kan fåes et beslag til at indbygge den som en bilradio.Der er sikkert også andre modeller der kan indbygges.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 15-04-2012, 07:57
albino's Avatar
albino albino er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
Vores Lowrance 250 kan monteres i et passende firkantet hul, så længe man kan komme til at sætte 4 skruer i fra bagsiden. På fotoet: Som den sidder nu, i den medleverede bøjle. Skitse: fra manualen til radioen.
Attached Images
File Type: jpg Img_0170.jpg (57.9 KB, 5 views)
File Type: jpg lowrance.jpg (70.0 KB, 3 views)
__________________
Troede, jeg havde ild i røven
Men det var lokummet, som brændte

Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,153
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Andreasjqt
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:14.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden