Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 307
5 medlemmer og 302 gæster
bkFluog, GonzalesLog, Killianves, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-11-2012, 18:44
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Suzuki DF70 driller igen igen.....

Jeg prøver lige med en ny tråd med et ganske kort resume. Vil lige indskyde at motoren kommer til rep. hos mekker om 14 dage (han har ventetid) hvis ikke fejlen er fundet inden da, og han sætter så tester på.
Min 70 HK Evindrude (Suzuki) 4 takt 4 cylindre årgang 1999, "hakkede" i det for 2 måneder siden.
Jeg konstaterede vand i filter mellem tank og motor, og skiftede derfor alle filtre både det inden motor og de 2 i selve motoren. Jeg ved dog ikke om vandet nåede at komme helt frem til dysserne.
Jeg har desuden renset tank 2 gange , og renset alle slanger fra tank til motor og alle slanger i motor frem til rører hvor dysserne sidder i.
Når jeg har båden hjemme og starter den med det samme og snurrer og tager gassen perfekt.
Den dag hvor jeg søsætter den sejler den perfekt.
5 dage senere hvor den har ligget i havn vil den igen som jeg vil. Allerede når den er startet og kører i tomgang går den ujævnt.
Dette senarie har nu gentaget sig 3 gange, altså op og hjem, rense /skifte filtre og så i vandet med den igen. Den sejler perfekt dagen hvor den bliver søsat, men efter nogle dage i vandet er problemet der igen :-(
I går lod jeg den hoste og hakke med gashåndtag i bund, men den tog kun 2-3000 omdrejninger/min. Pludselig tog den fuld gas, og kom op på de 5300 omdr/min som den skal kunne.
Jeg sejlede så med fuld gas i 10 minutter uden problemer, og gik så ned i tomgang. Efter½ min i tomgang gik den igen ujævnt og ville først ikke tage gassen, men efter ½ minut med gashåndtag i bund tog den igen fuld gas.
Efter 5 minutter med fuld gas "dør" den pludselig helt. Jeg starter den igen og lister "igen hakkende i havn. Det skal lige siges at konen opdagede at når den "hakkede" så var der benzinlugt, og dette passer meget godt med at der omkring motoren flyder lidt benzin ud når den ligger i tomgang i havnen.
Jeg synes det ser ud til at kommer ud ved "åndehullet" ved siden af sladrehanken. Alle slanger, samlinger m.m. er kigget efter og konstateret tætte ved flere lejligheder.
Nu går min teori på om det er en eller 2 cylindre, som mister tænding, samtidig med at dysserne fortsætter med at sprøjte benzin ind i indsugningen. Dette benzin bliver ikke antændt og ryger så ud med udstødningsgassen, og derfor benzinlugt og benzin på overfladen af vandet ??
En har tidl. snakket om dårlig stelforbindelse, ja min teori om en "løs forbindelse" kunne måske være relateret til dette. ??
Kan ovenstående være en fejl i en eller 2 dysser ?? jeg kan jo ikke udelukke at der har været vand fremme ved disse.
Hjælp mig lige til at spare et dyrt værkstedsbesøg :-)
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-11-2012, 20:22
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Er du sikker på dine tændrør virker,
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-11-2012, 20:32
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
99,99%. Havde problemet igennem 1 måned, og har så skiftet tændrør i sidste uge, og problemet er der stadig.

Men om de gnister mens den "hoster" ved jeg ikke.

MVH

HH
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-11-2012, 21:42
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Ok har du prøvet at tag stikket af hver dyse en efter en mens motoren går, så har du mulighed for at høre hvilken en der driller
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #5  
Gammel 05-11-2012, 21:56
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Nej det har jeg ikke, og måske en god idé.
Det tager motoren vel heller ikke skade af hvis jeg gør det i tomgang ?
Jeg får så vel "bare" kun konkluderet hvilken eller hvilke cylindre det er galt med, det kan jo stadig være både dysser der ikke sprøjter rigtigt eller manglende gnist ikke ?
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-11-2012, 07:41
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Du kan få en tester, som du kan holde på tændrørsledningerne, den glimter hvis der sendes strøm til tændrøret. Min er af mærket Champion og den har næsten facon, som en kuglepen. Så det er let at teste om tændingen svigter, så ved du, om det er der, fejlen er.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-11-2012, 16:59
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Ja så er der mærkelig nyheder.
Var ved båden her til aften. Startede motor og lod den gå i tomgang i 15 minutter, kørte fint i tomgang, hvilket den ikke gjorde da jeg startede den i søndags hmmm.
Prøvede så med nyindkøbt tændingstester, som man skulle holde på uden på et tændkabel, og så kunne se om der er gnist, den kunne jeg dog ikke få til at virke på nogen af tændkablerne.
Prøvede at tage stikket af en af dysserne ad gangen. Lige så snart stikket er taget af en dysse går motoren i stå. Dette gælder for alle dysserne.

Prøver så at slå lidt forsigtigt til tændspolerne samt rykke lidt i tændkabler. Synes jeg en enkelt gang mens jeg daskede på en af tændspolerne hørte motoren slå en "prut" men er ikke sikker.

Jeg strammede boltene som holdt begge tændspoler en smule for en sikkerheds skyld.
Der sidder 2 tændspoler på sådan en motor, som hver trækker 2 cylindre.
Fjerner jeg strømstikket på en af tændspolerne går motoren straks i stå.

Nå men alt så fint ud, så jeg "lettede anker" og sejlede af sted med 5300 omdrejninger, og motoren kørte bare godt......................
lige ind til den tabte pusten og faldt til 2500-3000 omdrejninger og hostede igen.

Sejler med fuld gas, men tager ikke gassen. Jeg vender om mod havnen igen, og tænder i mellemtiden for min GPS.
Der opdager jeg at der er 13,5 volt på motoren, som normalt altid viser
14.2-14,5 volt når motoren kører.
Den falder med 0,1 volt vil pr ca. 20 sekunder og efter et par minutter er den nede på 12,4 volt og motoren går i stå.

Jeg sætter den i frigear og starter den igen. Den tager fint gassen når den ikke i gear, men går i stå så snar jeg sætter den i gear.
Pis pis pis...... nå jeg er kun 500 meter fra havnen og efter en del basken med armene bliver jeg slæbt tilbage til havnen af en venlig mand i en gl. trækutter, men med en yderst velfungerende gammel dieselhakker :-)

Vel fastsurret til min plads i havnebassinet starter jeg igen motoren, som kører i tomgang men ikke særlig godt, den lader ikke og hvis jeg slukker på hovedafbryderen til batterierne så går motoren straks i stå. Sætter jeg den i gear går den også i stå.

Er vi ude i noget snavs her eller hvad tror I.

Der er ikke nogen lamper i mit kombiinstrument som lyser.

Er der en sammenhæng mellem at båden sejler fint når den søsættes med frisk opladede batterier, og ugen efter er der ikke strøm nok på batterierne til at den kan trække tændingen ??

Sikke en lang smøre, og sikke en lortemotor..................
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005

Sidst redigeret af Holten; 06-11-2012 kl. 17:36.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 06-11-2012, 17:35
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
En ting er sikker, hvis du afbryder batteriforbindelsen mens motoren kører, brænder generatoren af. Om det har indflydelse på motorgangen, at der bliver mindre og mindre strøm til tændingen kan jeg ikke sige.
Det er muligt tændingen er afhængig af batteriet, da dens egen generator ikke fungerer, og det går fint med opladede batterier.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 06-11-2012, 21:38
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Et batteri som ikke fungerer ordentligt kan være årsag alle mulige og umulige fejl på motoren, har du load-testet dit batteri?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #10  
Gammel 06-11-2012, 21:44
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Hej Martin

Jeg kører derud i morgen tidlig igen med diverse værktøj og multimeter. (skal du med kl. 06.00 du kender vejen :-))
Så vil jeg gå alle forbindelse igennem.

Jeg har 2 batterier, et halvgammelt (100 amp) nr "2" på batteriomskifteren.
Et 2 måneder gammelt 60 amp fra Jem og fix. som er nr "1" på batteriomskifteren.

Jeg har normalt omskifteren stående på off når jeg ikke sejler og "all" når jeg sejler.
Jeg vil teste lidt frem og tilbage i morgen tidlig.

Jeg vil så nok ende op med i løbet af ugen at købe et nyt batteri, og koble til motor helt uden om alle øvrige afbrydere.

Hvad mener du med load-test af batteriet ?
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
  #11  
Gammel 06-11-2012, 23:03
brobaek brobaek er offline
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: CPH
Indlæg: 1
Citér:
Originally Posted by Holten Se indlæg
Jeg har 2 batterier, et halvgammelt (100 amp) nr "2" på batteriomskifteren.
Et 2 måneder gammelt 60 amp fra Jem og fix. som er nr "1" på batteriomskifteren.

Jeg har normalt omskifteren stående på off når jeg ikke sejler og "all" når jeg sejler.
Først og fremmest er det ikke optimalt, at "blande" to så forskellige akkumulatorer. "All" bør benyttes til ens akkumulatorer (alder, type og ah) og formål, dvs. hvis du altid kører med fx dobbelte (ens) kombineret forbrugs/startbatteri. Undtaget er naturligvis, hvis der er laderæle mellem batterierne.


Det, at batteriet aflader mens motoren kører tyder på defekt ensretter, stator eller akkumulator(er). Defekt stator gør netop, at motoren ikke lader. Defekt ensretter plejer at banke spændingen i vejret på batteriet, men det er lidt forskelligt. Defekt akkumulator burde ikke forårsage faldende spænding - men enten hurtig afladning eller meget høj spænding ved opladning.

På Honda MC'ere smadrer den org. ensretteren ofte, hvilket kan smadre batteriet pga. for høj spænding. Den stakkels stator banker løst for at lade, hvilket i sidste ende kan smadre statoren. Klassisk Honda 80/90'er problem, som jeg har haft på 2 mc'ere - dog uden statoren smadrede.

Begge gange var tegnene netop en hoppende motorcykel, fordi den faldende spænding ikke slog nok gnist så motoren gik mere og mere ujævnt indtil spændingen var for lav. Lod man mc'en stå ladte batteriet sig selv op, hvilket gjorde mc'en "kunne lidt igen" (bare ikke så sundt).

Så test stator, ensretter og batteri.

Held og lykke med fejlsøgningen :-)
Reply With Quote
  #12  
Gammel 07-11-2012, 14:18
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Ok foreløbig tak for svar.
Var i båden kl. lort i morges for at fejlsøge lidt, for det er alligevel svært at sove når en påhængsmotor driller :-)

Satte nyt batteri direkte til de 2 tykke ledninger fra motor uden om div. seperator m.m.

Startede motor, som kun kunne køre hvis jeg gav den håndgas, altså ikke gå i tomgang.
Den ladede heller ikke.

Jeg har så lige et tillægsspørgsmål.

Der sidder sådan en mataltingest, som vel er en batteri isolator.
Der er 3 tilslutninger på den og kablet i hver ende går til hvert sit batteri, og den i midten løber om bag i båden, og jeg går ud fra at den går til motor/generator. Ledningerne på denne er dog ikke så tykke, vel noget der ligner 2,5 kvadrat tror jeg.

Er det ladestrømmen fra motoren ?? I så fald skal jeg vel have denne ledning med direkte til + polen på mit batteri når jeg nu har kørt de "tykke" +/- kabler direkte fra motor eller hvad ?

Kommer der ikke ladestrøm gennem den tykke + ledning til batteriet ?

Kan denne batteri isolater være årsagen til nogle af omtalte problemer ?

Billedet her er ikke min isolater men princippet er vel det samme.
Attached Images
File Type: jpg battery-isolator-1.jpg (26.8 KB, 1 views)
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005

Sidst redigeret af Holten; 07-11-2012 kl. 14:27.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 07-11-2012, 14:55
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Det ligner en diode, som skulle lade batteri 2 , som på grund af dioderne ikke kan levere strøm baglæns, således der ikke kan trækkes forbrug den vej, så forbrug skal være ved andre ledninger, smart?, ja men der er strømtab igennem, så batteri ikke lades fuldt op og har en kortere levetid ( sulfaterer ). Smid det ud og køb et skillerelæ hvis du har2 batterier. Det monteres således, at der lades på begge, og ha så kun motorens nødvendigheder til det ene batt. Alt andet på det andet. Du skal så lige ha en ny generator, og husk aldrig afbryde motorbatteri, mens den kører.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 07-11-2012, 18:24
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
er du sikker på der ikke er kommet vand i tank igen.? fandt du ud af hvorfor det var kommet i sidst?
sådan en motor kan kun køre hvis der er min er 12v på motoren ellers funkere motorstyring og benzinpumpe ikke ornlig, benzin pumpen sidder bag på indsugnings manifol og er en el pumpe. evt kommet vand og skidt i den ?
Reply With Quote
  #15  
Gammel 07-11-2012, 18:28
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Ja jeg garanterer at benzin nu er vandfrit, der var ikke mere end ca yderligere 2 Dl i tanken, og det fortæller forhandleren mig ikke er unormalt på en 10 år gl. båd.

Mekanisk pumpe i motor virker fint, og det samme gør elektrisk højtrykspumpe i seperator..
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,334
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Killianves
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden