Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 322
8 medlemmer og 314 gæster
Danbum, Grimbollusaweew, JamesFoese, MitchGonerge, RamirezChearlY, StevenNic, Thomasmum, ZapotekLon
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 19-10-2011, 09:02
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Tømning af vandinstallationer

Jeg er ved at lægge sidste hånd på vinterklargøring, men jeg er lidt i tvivl om hvordan vandinstallationerne (holdingtank, kold/varm vand & aircon) tømmes fuldstændigt.

Holdingtanken er tømt og så har jeg hældt lidt kølevæske i toilettet, men hvor meget skal der i før jeg er nogenlunde sikker på at maceratoren også er beskyttet. Jeg tør ikke trykke på "flush" knappen når båden står på land hvis nu at tanken ikke er helt tømt! Det giver ikke street credit hos naboerne

Vandtanken er også tømt (har tændt for alle vandhaner med tryk på) og varmvandsbeholderen er så godt som tømt (fulgte instruktionsvejledningen), men helt tømt bliver den nok ikke. Men hvad med det resterende vand i slangerne? Jeg ved ikke hvordan man frakobler snaplåsene på slangerne, så man kan koble trykluft til og trykke det sidste ud!

Aircon bliverer fødet med saltvand og udover at tænde for systemet når båden er oppe, så ved jeg ikke hvordan systemet tømmes andet end at tage filteret af og lade det dryppe af - Nogen forslag?

Ellers tror jeg faktisk resten er klaret og næste sæson snart gerne må starte!
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
  #2  
Gammel 19-10-2011, 11:02
Jli Jli er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 70
Billeder: 3
Mht trykvands anlægget, plejer jeg bare at lade alle haner stå åbne, når jeg har tømt alt hvad pumpen kan trykke ud af systemet. På den måde er den resterende smule vand ikke lukket inde, og kan udvidde sig hvis det fryser.

Ved ikke om der er en mere rigtig måde at gøre det på men jeg har aldrig haft frost problemer, hverken med varmt vandsbeholderen eller filtre og haner.

Toilettet plejer jeg bare at tømme fuldstændigt, og så tilsætte lidt køler vædske til holding tanken.

Der er under 6 mdr til påske
Reply With Quote
  #3  
Gammel 19-10-2011, 17:27
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Halløj.

Snaklåsene burde være meget simple at frakoble, mener slangen skal trykkes ind mod koblingen og så trykke splitten lidt op og slangen skulle komme af. Ellers læg et billed ud.

Jeg plejer at tømme holdingtanke og derefter fylde op med kølervæske og skylle vand igennem så macerator også bliver konserveret, og slangen fra toilet til macerator er helt tømt. Dette gør jeg inden jeg tømmer vandtanken.

Mht airconen plejer jeg at tage slangen af nede ved søvandsfilteret. Så sætter jeg en tragt i slangen og hælder kølervæske igennem indtil jeg kan se der løber blå eller rød kølervæske ud af udgangshullet på siden af båden. Samme fremgangsmåde bruger jeg til generatoren.

Jimmy
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #4  
Gammel 26-10-2011, 08:31
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg var ude og hjælpe en af fender-gutterne med vinterkonserveringen - rettelse jeg stod bare op kikkede på - men han fortalte at han brugt en lille kompressor til at blæse luft rundt i vandsystemet. Han åbnede for alle vandhaner og lign og blæse stille og roligt trykluft igennem.

Personligt har jeg altid smidt lidt kølevæske rundt imit trykvandsysstem, men syntes i år det var svært at få al kølevæsken ud, så hvergnag man vaskede sig med ferskvand føltes vandet lidt olieret..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-10-2011, 09:03
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Wink Sprit

Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg

Personligt har jeg altid smidt lidt kølevæske rundt imit trykvandsysstem, men syntes i år det var svært at få al kølevæsken ud, så hvergnag man vaskede sig med ferskvand føltes vandet lidt olieret..
AD Brug sprit i stedet,det fedter ikke od det er meget sjovere at børste tender de første par gange efter båden er kommet i vandet igen
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #6  
Gammel 26-10-2011, 09:41
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Enig men vi bruger nu kun vandet til bruseren..
Overvejer da lige spritløsningen så
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 26-10-2011, 20:23
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Halløj..

tja spritigitis i (trykvands)systemet kender alle vel til.... :-)

Jeg bruger også trykluft til at få vandet ud af alle pvc rørene. Det fungere fint.

I foråret inden hun skal i baljen renser jeg vandsystemet, dvs vandtank og rør, med en rensevæske som man bruger til af rense fadølsanlæg igennem med!!!! Det virker rigtig godt.

Jeg har engang, fordi køleskabet var tømt for al væske, drukket af vandet fra tanken. Og ingen problemer, anden end der manglede promiller i..

Måske der bare skulle monteres en fustage istedet..

J.
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #8  
Gammel 26-10-2011, 21:57
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Exclamation Drikkevand

Vi drikker også vandet fra tanken,uden at hver gang at komme sprit i.
Heller ingen syge her
tømmer dog tanken når båden forlades
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #9  
Gammel 26-10-2011, 22:26
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
halløj.

Jeg drikke altid vandet fra tanken. og jeg har ikke haft problemer med dette. jeg påfylder ofte da det jo også bruges som brugsvand til toilet og kabys , og tanken er ca 90 ltr. Der er bare mange der er lidt for bakterie (for)skræmte og helst vil drikke flaskevand omord..(deriblandt min kone).

Er systemet renset igennem ser jeg ingen problem.

J
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #10  
Gammel 26-10-2011, 22:44
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hmmm jeg tømmer bare vandet af ved at åbne for hanerne, og det er så bare det....

Men vi bruger så heller ikke vandet som drikkevand, vi drikke flaskevand.

Så vandet fra tanken bruges udelukkende til at bade i og opvaskevand....

Toilettet hiver havvand ind til skyl....
Reply With Quote
  #11  
Gammel 27-10-2011, 10:00
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Jeg var ude og hjælpe en af fender-gutterne med vinterkonserveringen - rettelse jeg stod bare op kikkede på - men han fortalte at han brugt en lille kompressor til at blæse luft rundt i vandsystemet. Han åbnede for alle vandhaner og lign og blæse stille og roligt trykluft igennem.

Personligt har jeg altid smidt lidt kølevæske rundt imit trykvandsysstem, men syntes i år det var svært at få al kølevæsken ud, så hvergnag man vaskede sig med ferskvand føltes vandet lidt olieret..
Det var også min mening at presse vandet ud med trykluft, men det forudsætter at jeg kan koble slangen af fra snapkoblingen og det kan jeg ikke lige gennemskue hvordan det gøres.
Når jeg har mulighed for det, så vil jeg lige tage et billede.

Den rest af vand der er tilbage i systemet vil næppe forårsage nogen frostskader.
Forrige sæson, der tømte jeg tryksystemet kun ved at åbne hanerne og tømme vandvarmeren. Det overlevede systemet fint på trods af de heftige frostgrader vi havde (og det bliver formodentlig det samme i år).
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,330
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Grimbollusaweew
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:29.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden