Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 303
9 medlemmer og 294 gæster
Asamexparee, awozyhegiiv, BenitoWeils, HansonpreemnKes, Ketilobtaica, Ronardydrofs, SaturasWroccus, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-03-2012, 20:03
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Jotun Antipest

Hej

Er der nogen som har erfaring med bundbehandling med Jotun Antipest eller tilsvarende? Min forhandler mener jeg skal vente til temperaturen er over 15 grader, - men jeg vil egentlig gerne i gang snart, for hvis den skal have 4 lag + 2 lag bundmaling, og derefter op på trailer og have 4+2 mere, for derefter at hærde, så kan der jo gå lang tid før den kommer i vandet!

Jotun opgiver en hærdetid ved 10 grader, - er det mon ikke fordi det kan påføres ved 10 grader?

Mvh Morten
Reply With Quote
  #2  
Gammel 07-03-2012, 20:17
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Malede selv min nye båd sidste år m. 4 lag Jotun AntiPest og 2 lag Jotun NonStop VK og gjorde det ved omkring 10 grader og om natten (dvs. hvor det endnu ikke var helt tør) var det under 10 grader og jeg havde ingen problemer!
Reply With Quote
  #3  
Gammel 07-03-2012, 20:46
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Malede selv min nye båd sidste år m. 4 lag Jotun AntiPest og 2 lag Jotun NonStop VK og gjorde det ved omkring 10 grader og om natten (dvs. hvor det endnu ikke var helt tør) var det under 10 grader og jeg havde ingen problemer!
Om natten?!?!? Du må have haft travlt! Havde du ikke problemer med fugt i luften så?

Blandede du en hel spand ad gangen, eller delte du den op?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-03-2012, 21:02
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Nej malede om dagen, men om natten hvor den jo ikke endnu var 100% tør var der under 10 grader!

Jeg købte 4 spande og blandede dem op en ad gangen for at være sikker på at få 100% rigtigt blandeforhold!
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-03-2012, 11:46
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Malede også bund sidste år med 4 lag Antipest og to lag Hempel hard racing.
Vil tro at temperaturen var 15-18 grader.
Ved den temperatur skal man rubbe neglene lidt, da malingen hærder forholdsvis hurtigt.
Mellem 10 og 15 grader ser jeg ingen problemer, vær blot opmærksom på luftfugtigheden.
Jeg købte også fire spande og blandede dem én ad gangen. Det passede nogenlunde til vores bund, når der blev smurt tykt på med rulle.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-03-2012, 20:53
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
For god ordens skyld mailede jeg Jotun, og fik hurtigt svar. Super service fra dem:

"Det er ok. at male ved 10 grader. Men så skal du være opmærksom på at tørre-/hærdetider bliver noget længere.

Det anbefales kun at blande den mængde maling som skal bruges pr. gang. Tokomponente maliger har det der hedder en pot-life som betyder at malinge ikke er brugbar efter en bestemt tid. For vores Antipest er pot-life maksimal 8 timer. Jo højere temperatur jo kortere pot-life."

Måtte også lige høre til søsætningstiden, da den er noget længere på Antipest, end på bundmalingen(Nonstop VK):

"det er altid det sidst påførte produkts "søsætningstid" der er gældende"
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,430
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, awozyhegiiv
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:12.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden