Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 580
1 medlemmer og 579 gæster
priscillarm4
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 31-01-2012, 22:27
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Fik sgu et chok! Vandindtag??

Jeg fik et større chok for en uges tid siden.

Min båd ligger stadig på vandet, og en dag jeg ville ud og sejle, startede lænsepumpen da jeg kravlede om bord. Det vakte straks min undren, for jeg har jo fået min stævnrørspakning (fedtsnor) tæt, og det har den været siden søsætning i foråret.

Lukkede op ned til skrueakslen, og jow der var da kommet vand ind. Selvfølgelig, eftersom pumpen lænsede... Men det var da godtnok noget beskidt vand, lidt brunligt........?! (Åbnede en dåseøl og tændte en smøg..)

Det var ikke stævnrøret, alt var knastørt der, og vandet derfra plejede heller ikke at være farvet brunligt. Nå, så tjekkede jeg alle skroggennemføringer, ingenting.. Nærmere inspektion med klud og lygte afslørede, at der piblede vand ud af et knappenålsstort hul i den lak, eller hvad det er fiberen er overstrøget med indvendigt i båden. Ud af en tværvange, lige før motoren, ca. på højde med vandlinjen, men langt væk fra det udvendige skrog..?!? -Jeg undrede mig MAX!!

Panikken begyndte, HVAD F sker der lige her?!?!? Hvordan kan der dog komme vand ind der? Kan det løbe under lakken et sted fra, og komme ud her? I teorien ja....
Der var allerede kommet i omegnen af 5 - 10 liter, eftersom pumpen lænsede. Hvor mange gange den måske allerede havde lænset, vidste jeg selvfølgelig ikke.

Smagte så på vandet fra 'kilden', det var sørme ferskt. Nå? Men det kan sgu da ikke være kondensvand, med alle de liter!

Det viste sig så, at der er et sted, bagerst i hver side af båden, hvor gulvet og opbygningen af træværket under det, danner en kasse..... UDEN afløb eller ventilation. Med skroget som den ene side, og teaktræ som de andre. Heldigvis teaktræ, ellers var det da forlængst rådnet væk.. Det er så udvendigt malet med den her lak, eller epoxy, eller hvad det nu er, og dermed forseglet nedad til.
Vand fra gulvvask og en utæt tagluge, har så kunnet samle sig der, i stedet for at løbe ned til lænsepumpen..!
Og har så til sidst da vandpresset blev stort nok, fundet en vej ud.

Taglugen var utæt den første sommer, så fugede jeg den og fik den tæt, men i år er det begyndt at dryppe ind igen.
Til foråret skal lugen helt ud, og genmonteres og fuges ordentligt.
Og så skal de to kasser godt nok have noget luft! Så jeg vil save noget ventilation, udover de drænhuller i bunden, som allerede nu er boret..

-Jeg var sgu, et par lange minutter, klar til at sælge skuden billigt...
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,528
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, priscillarm4
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:15.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden