Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 385
11 medlemmer og 374 gæster
byswveowxzn, Chenorpriobby, Diegoabracuams, FlintScult, miteenhah, mviwyblcewb, mviwyfvdsxi, Rasarusobliddege, RhobarFairiuS, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 09-07-2019, 20:24
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Unhappy Stadigvæk problemer med motor

Æv, var ude at prøvesejle båden efter motorproblemer på min Evinrude etec 90hk fra 2009 og den virker ikke.
Den sejler fint op til 2000 omdr. så er det som om der ikke er flere kræfter i den og den kan kun akkurat plane.

Har skiftet benzinfilter og vandudskiller på den og den tager fint over 4000 omdr på land. Når den kommer i vandet og der er modtand på kan den slet ikke gå så højt op. En mekaniker mener at computeren kan være defekt (12.000kr). Kan det overhovedet betale sig at smide 12.000kr efter en 10 år gammel motor??

Er der virkelig ingen, der har en ide om, hvad det kan være? Problemet opstod umiddelbart efter jeg tankede 70L benzin. Kan det være benzindæksel eller en anden bagatel i den forbindelse?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 10-07-2019, 19:14
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Jeg vil anbefale at du ringer til Finn, han ved hvad han taler om: http://www.evinrude.dk/

Det kan være en bagatel, det kan også være mere alvorligt, men jeg du bør ikke skifte computeren før du med sikkerhed ved at den er defekt.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 10-07-2019, 22:47
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Tak for tippet BrianL. Jeg har snakket med Finn som dog er meget ophængt for tiden. Han nævner, at der er endnu et lille filter i forbindelse med benzinpumpen. Dette kan stoppe til særligt, hvis der har været saltvand i benzinen og pumpehjulet tærer.
Der er en fyr på Youtube som har haft præcist samme problem som mig og det løste han ved at rense dette filter samt pumpe. I morgen prøver jeg at gøre det samme.

Når det kommer til saltvand i benzinen. Da jeg skiftede vandudskilleren var den fyldt til randen med væske. Det var svært at afgøre om det var vand eller benzin. Er det normalt?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-07-2019, 09:26
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Tak for tippet BrianL. Jeg har snakket med Finn som dog er meget ophængt for tiden. Han nævner, at der er endnu et lille filter i forbindelse med benzinpumpen. Dette kan stoppe til særligt, hvis der har været saltvand i benzinen og pumpehjulet tærer.
Der er en fyr på Youtube som har haft præcist samme problem som mig og det løste han ved at rense dette filter samt pumpe. I morgen prøver jeg at gøre det samme.

Når det kommer til saltvand i benzinen. Da jeg skiftede vandudskilleren var den fyldt til randen med væske. Det var svært at afgøre om det var vand eller benzin. Er det normalt?
Der burde normalt ikke komme saltvand i benzinen, måske kondensvand fra tanken, men alt er muligt.

Du kan godt se forskel på vand og benzin, de blander ikke, vandet perler ligesom seperat fra benzinen. Benzin har nprmalt en svag farve, mens vand er klart (med mindre det er snavset).
Du kan også lugte om det er benzin.
En vandudskiller er normalt bare et filter, hvor benzinen løber igennem. Det virker som vandudskiller ved at benzin er lettere end vand, så vandet vil samles i bunden af filteret, og så længe der ikke er for meget vand i, så vil motoren få "ren" benzin.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 11-07-2019, 23:40
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Tak for tippet BrianL. Mystikken breder sig. I dag fik jeg det lille filter af og der var ikke specielt tilstoppet. Jeg fik også skilt benzinpumpen ad og den så fin og ren ud. MEN da jeg tappede benzinen af pumpen var over 10% vand.

Godt hjulpet på vej af Finn fik jeg først tømt den nye vandudskiller - ingen vand. Så fik jeg tankmåleren op og fik suget op fra bunden af tanken - ingen vand.

Min mistanke går på, at der ikke blev skiftet vandudskiller ved sidste service og motoren har så kørt en del år med samme udskiller. Kunne det tænkes at udskilleren er blevet fyldt og har sendt et skvæt ind i motoren?

Nå, fik kørt hele systemet igennem med rent benzin tilsat kaburatorsprit og kom ud på sundet - ingen forandring.

Motoren går maks 3600 omdr. ca 22kn. Den går ok jævnt med ryster lidt mere end den plejer, tror jeg. Jeg tror også at den har sværere ved at sejle helt langsomt.

Den går fint i tomgang, men straks den sættes i gear virker den besværet og synker til 500 omdr. så snart den sættes i frigear springer den op i omdrejninger igen. Jeg har drejet på skruen i gear og her kan jeg med anstrengelser godt tørne skrue og motor.

Jeg har fået at vide at der skal sejles en del for at trænge evt vand ud af injectorerne. Jeg har sejlet 30min med fuld gas og synes ikke at jeg mærker forskel.

Jeg er godt nok ved at løbe tør for ideer
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-07-2019, 09:07
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Hvordan ser tændrørne ud?

Jeg går ud fra at hvis der et sensor problem så vil computeren opdage det og alarmen vil gå i gang, men jeg kender ikke E-tec, men du får ikke nogen alarm?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-07-2019, 12:38
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Jeg får ikke nogen alarm. Motoren bliver heller ikke varm og lugter heller ikke af dårlig forbrænding. Jeg har haft et tændrør ude. Det var tørt men sodet, hvilket skulle være normalt for en 2-takter. Men du har ret, flere på nettet har skulle skifte tændrør efter vand i benzinen. Jeg hører lige Finn ad

Det undrer mig bare at den allerede brokker sig når den sættes i gear i tomgang. Det er jo ikke megen yderligere belastning. Kan det tænkes at den kører et andet motorstyringsprogram i gear end ved tomgang?
Reply With Quote
  #8  
Gammel 12-07-2019, 14:26
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Jeg får ikke nogen alarm. Motoren bliver heller ikke varm og lugter heller ikke af dårlig forbrænding. Jeg har haft et tændrør ude. Det var tørt men sodet, hvilket skulle være normalt for en 2-takter. Men du har ret, flere på nettet har skulle skifte tændrør efter vand i benzinen. Jeg hører lige Finn ad

Det undrer mig bare at den allerede brokker sig når den sættes i gear i tomgang. Det er jo ikke megen yderligere belastning. Kan det tænkes at den kører et andet motorstyringsprogram i gear end ved tomgang?
Det er højst sandsynligt samme program som kører enten den er i frigear eller i gear. Forskellen er at motoren skal yde noget når den er i gear, fordi den bliver belastet, men computeren ved formodentlig at den er i gear, men det er belastningen den skal kunne håndtere.
Du kan ikke teste motoren i frigear, eller uden belastning i gear, det er først når den er i vand eller på et dynamometer at du finder ud af om den går som den skal.

Jeg foreslår at du tager de andre tændrør ud og checker dem.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 12-07-2019, 16:31
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Det prøver jeg. Skal jeg lede efter fugt i tændrørene?
Reply With Quote
  #10  
Gammel 12-07-2019, 19:18
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Det prøver jeg. Skal jeg lede efter fugt i tændrørene?
Du skal sammenligne dem, hvis et ser noget anderledes ud i forhold til de andre er det tegn på at det er et eller andet galt på den cylinder.

Hvis et er vådt er det tegn på at det ikke tænder. Det kan være et kortsluttet tændrør, defekt tændrørshætte, tændkabel, tændspole eller tændingssystem.

Hvor gamle er tændrørne?
Reply With Quote
  #11  
Gammel 12-07-2019, 20:49
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Motoren starter første gang og går fint i tomgang. Kan den det med dårlige tændrør?
Reply With Quote
  #12  
Gammel 12-07-2019, 21:05
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Har lige fundet den gamle servicekvittering frem. Den melder ikke om udskiftede tændrør, så de er jo nok 6 år gamle. Det kan være at jeg skal ned til Finn og købe nye.
Jeg vil tage de gamle ud og sammenligne dem. Det giver god mening
Reply With Quote
  #13  
Gammel 13-07-2019, 11:21
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Dagens nye ideer:

- En Evinrude-gut på nettet mener at motoren selv kan diagnosticere vand i brændstoffet. Kan det tænkes at motoren så er gået i nødprogram? Omvendt, så ville Finn nok have sagt det...

- En anden har foreslået at tømme det meste af benzinen af og tilsætte Bel Add dyserens. Køre med det lidt og så fylde op men nyt benzin.

- Et dieselcenter i Hedehusene skulle angiveligt kunne teste dysernes stand og ultalydsrense, hvis nødvendigt

- Lidt i vildskudsgenren vil jeg prøve at presse på gummibolden og løsne benzindækslet for at se om den kan suge nok benzin.

- Og så selvfølgelig tændrørene

Jeg kan forstå at med Evinrudes priser for nye dyser og evt benzinpumpe, så giver alle ideer god mening :/
Reply With Quote
  #14  
Gammel 13-07-2019, 23:46
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Hej Brian,

Så fik jeg tændrørene d og du har ganske ret. Cylinder 2 har som det eneste et drivvådt tændrør. Så er der da en ny ledetråd at gå ud fra. Nu har vi haft så megen fokus på vand i benzin og manglende benzin. Det kan være at det er et elektrisk problem?
Reply With Quote
  #15  
Gammel 14-07-2019, 10:03
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Hej Brian,

Så fik jeg tændrørene d og du har ganske ret. Cylinder 2 har som det eneste et drivvådt tændrør. Så er der da en ny ledetråd at gå ud fra. Nu har vi haft så megen fokus på vand i benzin og manglende benzin. Det kan være at det er et elektrisk problem?
Først bør du undersøge om tændrøret er kortsluttet, det kan du checke ved at "ohme" det, måle modstand med et multimeter. Hvis der er en lav modstand, så er tændrøret defekt, der skal være en "uendelig" modstand.
Der er sket en gang for mig med et tændrør på en Mercury 200 HK, men den brugte en anden type tændrør, så ved ikke om det var mere sandsynligt at de "kortsluttede".

Jeg ved ikke om alle tændspolerne er ens på den?
Ellers kan du bytte tændspolerne rundt og se om problemet flytter sig til den cylinder du flytter den til.

Hvis du kan stelforbinde tændrøret mens det er monteret i tændkablet så kan du se om der springer en gnist når du tørner motoren, men da jeg ikke kender Etec motorer, ved jeg ikke hvordan de lavet, og ved ikke om det kan lade sig gøre, eller om man må teste på den måde.

Jeg har også haft en Mercury 225 Optimax, men det er jo ikke en Etec.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 14-07-2019, 22:09
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Smart tip med at flytte tændspolerne. Rent fysisk ser spolerne helt ens ud.
Jeg kan se at man på ebay kan købe et diagnosticeringsværktøj til 500-600kr, som måler både tændspolernes, benzinpumpen og injectorernes funktion. Man skal vist også bruge dette værktøj ved udskiftning af dyser.

Jeg tror, at jeg for næsten samme pris kan få Finn eller Strandby marine til at lave sådan en udlæsning og de kan så samtidig fortolke resultatet. Jeg tænker også at der skal laves en kompressionstest for at se om der er røget en pakning eller en stempelring.

Jeg prøver at teste tændrøret for kortslutning, men der skal nok nye i under alle omstændigheder.

Fedt, at du fik mig til at tjekke tændrørene. Det udelukkede et evt. benzintilførselsproblem
Reply With Quote
  #17  
Gammel 17-07-2019, 19:00
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Øv, så fik jeg sat nye tændrør i og byttede rundt på tændspole 1 og 2. Tjekkede også benzinen i benzinpumpen - ingen vand.

Kører nu om muligt endnu dårligere og kan knap nok starte. Tjekkede tændrør og der er STADIGVÆK cylinder 2, der ikke starter. Det er svært at vurdere om tændrøret blev vådt (om injectoren har sprayet benzin ind). Jeg prøver at lægge et billede om af de nye og gamle tændrør 1 og 2. Tændrør 1 var i øvrigt vildt sodet efter 5 min i tomgang.

Er jeg mon tilbage ved at det er injectoren? Den er pænt pebret men hvis det er det der skal til?
Reply With Quote
  #18  
Gammel 17-07-2019, 22:52
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Øv, så fik jeg sat nye tændrør i og byttede rundt på tændspole 1 og 2. Tjekkede også benzinen i benzinpumpen - ingen vand.

Kører nu om muligt endnu dårligere og kan knap nok starte. Tjekkede tændrør og der er STADIGVÆK cylinder 2, der ikke starter. Det er svært at vurdere om tændrøret blev vådt (om injectoren har sprayet benzin ind). Jeg prøver at lægge et billede om af de nye og gamle tændrør 1 og 2. Tændrør 1 var i øvrigt vildt sodet efter 5 min i tomgang.

Er jeg mon tilbage ved at det er injectoren? Den er pænt pebret men hvis det er det der skal til?
Ser ud til at der en "indexing" procedure når tændrør monteres i en Etec, har du fuldt den procedure?
Reply With Quote
  #19  
Gammel 17-07-2019, 23:38
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Nej, de er monteret efter behag. Tjekker ligeved indexeringsprocedure er. Lægger også billeder af tændrør op. Tænker at det er rimelig skidt at køre med dårlig dyse på en 2-takter. Jeg får jo ikke smurt cylinderen:/

Tændrørene til venstre har siddet på samme pos med forskellige tændspoler. Det har rørene til højre også, men de lader til at have været tæt på en forbrænding
Attached Images
File Type: jpg tændrør.jpg (147.8 KB, 1 views)
Reply With Quote
  #20  
Gammel 17-07-2019, 23:46
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Ok, nu er jeg med på indexering. Nej, det har jeg ikke. Det lyder som om det er noget hvor man lige får den sidste procent ud af motoren. Jeg tror slet ikke at cylinderen tænder.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,402
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, byswveowxzn
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:21.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden