Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 331
6 medlemmer og 325 gæster
JamesFoese, KarmoksersInism, MarcusSlomerill, Nemrokalter, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-08-2011, 21:28
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Question Valg af Revolution 4 19P el. 17P?

Har tidligere testet nedenstående propeller på min båd med flg. resultater

Vengeance 21P 3-bladet: 4150 rpm - 71 km/t
Vensura 19P 4-bladet m. lukkede PVS propper: 4400 rpm - 69 km/t
Vensura 17P 4-bladet m. medium PVS propper: 4900 rpm - 68 km/t
HighFive 19P 5-bladet m. lukkede PVS propper: 4600 prm - 65 km/t

MerCruiser's opgivelse er at WOT skal ligge på 4600-4800 rpm!

Ved ikke om min omdr.tæller viser helt præcist, men da jeg testede Vensura 17P virkede det virkelig som om at omdr. lå meget for højt (lød som en symaskine der var ved at stå af) og selvom drevet var trimmet helt ned virkede det som om at den hele tiden lavede "hjulspin" i vandet og at den ikke rigtig tog fat, men det kan måske skyldes at den var monteret med PVS propper m. medium huller som jo netop skal gøre at man får max. rpm ved fuld gas fra lave hastigheder!

Umiddelbart syntes jeg ikke der var bedre træk/acceleration/performance ved HighFive 19P i forhold til Vensura 19P og derfor blev mit valg på det tidspunkt HighFive 19P da den lå tættest på "det rigtige rpm WOT".

Har søgt her og i andre forums, dba.dk mv. efter brugte propeller uden held og tænker at jeg måske skulle tage chancen og købe en fra ny af. Kunne godt tænkte mig en Revolution 4, men har aldrig prøvet en. Håber den har samme træk som Vensura/HighFive, men meget gerne med lidt højere topfart, nogen som har erfaringer med det og evt. nogen som har erfaringer hvordan Revolution 4 ligger mht. rpm i forhold til Vensura/HighFive?

Ud fra ovenstående testresultater, tror I så jeg skal have en Revolution 19P eller 17P?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-08-2011, 22:48
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Har tidligere testet nedenstående propeller på min båd med flg. resultater

Vengeance 21P 3-bladet: 4150 rpm - 71 km/t
Vensura 19P 4-bladet m. lukkede PVS propper: 4400 rpm - 69 km/t
Vensura 17P 4-bladet m. medium PVS propper: 4900 rpm - 68 km/t
HighFive 19P 5-bladet m. lukkede PVS propper: 4600 prm - 65 km/t

MerCruiser's opgivelse er at WOT skal ligge på 4600-4800 rpm!

Ved ikke om min omdr.tæller viser helt præcist, men da jeg testede Vensura 17P virkede det virkelig som om at omdr. lå meget for højt (lød som en symaskine der var ved at stå af) og selvom drevet var trimmet helt ned virkede det som om at den hele tiden lavede "hjulspin" i vandet og at den ikke rigtig tog fat, men det kan måske skyldes at den var monteret med PVS propper m. medium huller som jo netop skal gøre at man får max. rpm ved fuld gas fra lave hastigheder!

Umiddelbart syntes jeg ikke der var bedre træk/acceleration/performance ved HighFive 19P i forhold til Vensura 19P og derfor blev mit valg på det tidspunkt HighFive 19P da den lå tættest på "det rigtige rpm WOT".

Har søgt her og i andre forums, dba.dk mv. efter brugte propeller uden held og tænker at jeg måske skulle tage chancen og købe en fra ny af. Kunne godt tænkte mig en Revolution 4, men har aldrig prøvet en. Håber den har samme træk som Vensura/HighFive, men meget gerne med lidt højere topfart, nogen som har erfaringer med det og evt. nogen som har erfaringer hvordan Revolution 4 ligger mht. rpm i forhold til Vensura/HighFive?

Ud fra ovenstående testresultater, tror I så jeg skal have en Revolution 19P eller 17P?

Hvis jeg var dig ville jeg få undersøgt at dine RPM rent faktisk er hvad din omdrejningstæller viser. For jeg kan slet ikke få dine hastigheder, og størrelser til at passe, ud fra vi har stort set samme bådstørrelse, vægt & type. Samt motor og drev er identiske. Hvor er det du bor henne for, er fristet til at sige kom og få en tur i vores, for at have en sammenligning i acceleration, hastighed osv i en bådtype i samme klasse.

Jeg har dog ikke så meget forstand på motorer at jeg ved hvordan man får aflæst korrekte RPM

/Nicolas
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #3  
Gammel 19-08-2011, 08:10
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Har i en tidligere tråd herinde fået præcist oplyst hvordan jeg måler præcise rpm - problemet er at min omdr.tæller sidder indbygget i instrumentbordet på en sådan måde at jeg overhovedet ikke kan komme til den og jeg kan ej heller se hvilke ledninger der går til den!
Reply With Quote
  #4  
Gammel 20-08-2011, 23:55
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Vedr. måling af præcis rpm:

Så idag at der oven på min motor ved siden af oliefilteret sidder en enkelt løs ledning med et ubenyttet stik i enden hvor der sidder et lille klistermærke på hvor der stod "TACH" - mon ikke det er er rpm signal eller skal der to ledninger til det?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 21-08-2011, 16:37
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Nå fik testet dette TACH stik idag og det virker helt efter hensigten og jeg kan konstatere at min omdr.tæller i båden viser helt korrekt!
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,294
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, KarmoksersInism
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:40.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden