Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 354
6 medlemmer og 348 gæster
Donaldken, HogarDesHearia, miteenhah, Sobotaneach, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 09-05-2012, 20:30
Morten Morten er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: Storkøbenhavn
Indlæg: 41
Billeder: 2
Synes det er et rigtig godt initiativ der er taget mht. udlånscentralen. Jeg ved ikke om jeg tænker på flere folks vegne, men ihvertfald synes jeg måske depositummet er lige i overkanten.
Man kunne måske sætte beløbet på depositum noget ned så det er lidt mere overkommeligt for folk, og så eventuelt lave en kontrakt der indebærer fuld erstatning hvis der påføres skade som gør at skruen ikke kan bruges længere. Bare en idé
__________________
//Morten

Båd - Stingray 230 SX High Performance Årgang 2000
Motor - Mercruiser 502 Mag MPI 8.2l V8 Årgang 1998
Drev - Bravo one
Legetøj - Vandski og HO Sports Extreme XL 4 pers tube
Reply With Quote
  #22  
Gammel 09-05-2012, 20:50
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Morten,

Fedt med input
Vi kan sagtens forstå at depositummet kan en begrænsning, og størrelsen har vi vendt og drejet mange gange.

Udfordringen ligger desværre i at Fenderen ikke rigtig har nogen sanktionsmuligheder/erstatningsmuligheder hvis en lejer beskadiger en propel eller sågar "glemmer" at sende den retur Derfor har vi valgt at sætte depositumet til at mere eller mindre dække et 100% tab af en propel.

Meningen jo at folk alligevel skal ud og investere i en ny propel til en værdi af omkring eller muligvis mere end depositummet, så reelt burde det vel ikke afskrække - eller er vi helt galt afmarcheret?

Mange forhandler tilbyder også at man kan teste forskellige propellere for at finde den helt rigtige til sens båd, men kræver samtidigt at man køber en helt ny til udsalgspris og bytter den ind til den rette er fundet.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #23  
Gammel 10-05-2012, 12:39
Morten Morten er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: Storkøbenhavn
Indlæg: 41
Billeder: 2
Hej Lars,

Altid godt med input
Jeg kan sagtens se jeres dilemma mht depositummet og den må også være svær at dreje. Det lyder lidt på dig at konceptet med udlåns-centralen er at man kan prøve forskellige modeller af, efter man er kommet frem til at man skal have ny skrue, korrekt? Hvis det nu var mig som havde en finger med i det, havde jeg nok sat prisen noget ned, da der muligvis ville være en større mængde som ville "overveje" at opgradere deres skruer efter at have prøvet jeres.

Tag for eksempel mig selv (når båden virker igen ), kunne jeg da godt finde på at opgradere til en 4-bladet som man kan leje hos jer, men ikke noget jeg har planer om nu.

Hvis nu prisen på depositummet var lidt mere overskuelig, og jeres skrue var mere optimal end den jeg har nu, så ville jeg nok gerne investere i en skrue som jeg har testet før.

Jeg ser udlåns-centralen som en service til sejlerfolket, som gerne vil finde en passende skrue til båden uden at forpligte sig til at købe en efter den har siddet på båden.
Hvis man går til en forhandler som du siger, så er man jo tvunget til at købe den skrue som man tester.

Jeg kan godt se at i gerne vil sikre jer såvidt muligt 100% mod folk som "glemmer" eller skader skruen, men stadig er der jo også en indtjening på skruen pr gang den udlejes. Man kan jo sige at når man lejer en bil i 100.000,- klassen, så er depositummet vel på et par tusind. Samtidig får i vel oplysninger på personen som lejer en skrue og noget kontrakt værk, så man i værste fald kan kontakte politiet eller noget.?

Men selvfølgelig, så er det jeres forretning, jeres skruer og jeres koncept Jeg tror stadig bare prisen vil afskrække nogen.
__________________
//Morten

Båd - Stingray 230 SX High Performance Årgang 2000
Motor - Mercruiser 502 Mag MPI 8.2l V8 Årgang 1998
Drev - Bravo one
Legetøj - Vandski og HO Sports Extreme XL 4 pers tube
Reply With Quote
  #24  
Gammel 10-05-2012, 13:50
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
En anden udfordring som jeg ser det, - omend jeg godt ved at det er svært at lave en ordning som fungerer perfekt for alle(så ville jeg stemme på jer til folketinget!):

Hvis nu jeg gerne vil prøve 3 stål propeller. De sendes fra Sjælland med PostDK mandag. Så skal de ind og overnatte på Kbs postcentral(sådan er det sket med de sidste 4 forsendelser fra Sjælland), derefter en overnatning i Fredericia. Onsdag kommer posten så forbi med pakken, men jeg er på arbejde. Torsdag kan jeg så hente den på posthuset. Så regner/blæser det fredag/lørdag og søndag har fruen lavet en aftale med svigermor som involverer mig, så først mandag kommer jeg op til båden og får propellerne prøvet. Tirsdag indleverer jeg dem igen hos PostDK, som først sender dem til Fredericia, dernæst København inden pakken bringes ud torsdag. Prisen bliver så 3 x 100 x 10 = 3.000.

Da jeg ved nethandel har 14 dages returret, - vil det være billigere for mig, at købe 3 propeller på nettet og prøve dem af. Så kan jeg returnere dem jeg ikke ønsker. Bare jeg husker at returnere dem i "væsentlig samme stand".

Jeg forstår godt der skal være leje/depositum, - ellers kunne alle og enhver jo bare registrere sig her, låne en propel, og glemme at aflevere. Med ovenstående forsøger jeg dog at belyse en problemstilling som godt kunne være aktuel(bortset fra vejret, - det er meget værre i virkeligheden.....)

Nu har jeg så ikke Flo-Torq, så det er alligevel ikke så aktuelt for mig :-)

Når alt dette så er skrevet, så synes jeg nu det er fedt at nogen gider gøre forsøget med en sådan ordning.

Sidst redigeret af Lars T; 10-05-2012 kl. 14:06.
Reply With Quote
  #25  
Gammel 10-05-2012, 13:52
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Morten,

Ja - du har helt fanget konceptet meningen er nemlig at man skal prøve/teste før man køber en propel et andet sted.

Du har helt sikkert ret I at nogen bliver afskrækket af depositummet, men hvis man vender den lidt og spørger sig selv om man ville sende en Smartphone (til en værdi af kr. 3-4.000) til en person man ikke kender/har mødt på Fenderen/BS/DBA eller lign. fordi han blot lige ville se om en Smartphone var noget for ham, uden at være sikret et depositum? eller vi galt på den?

Du kan ikke helt sammenligne det med at leje en bil, da man for det første når lejer en bil tegner en forsikring, og det andet så udlejes biler (så vidt jeg ved) kun ud hvis man betale med kort - som sikrer at selskabet har oplysninger på kunden og samtidigt har mulighed for at gøre indsigelse.

Når det så er sagt, har der kun været meget lille interesse for vores propeller, hvorfor vi da også overvejer om det var det rigtige tiltag
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #26  
Gammel 10-05-2012, 14:03
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Morten BP,

Det er bestemt også noget vi har drøftet og også lidt af et dilemma

Nu kan Fenderen ikke holdes ansvarlig for om det er godt vejr eller om konen absolut vil have dig med til konfirmation, hvor du skulle prøve 3 props Så klart det må komme an på noget planlægning fra lejers side.

Det med varigheden der havde vi tænkt at lejerperiode skulel løbe fra den dag "lejer" modtager propellen (kvittere for afhentning) og til og med den dag han afsender den igen (kvittere for afsendelse). Så du ville skulle af med 6 dages leje = 1800,- bobs. Av - men mon ikke vi så kunne lave en eller anden ordning hvis du skulle prøve 3 stk.!?!

Anyways det er klart at dårligt vejr og dårlige arrangementer kan komme i vejen.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #27  
Gammel 10-05-2012, 14:44
Morten Morten er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2012
Bopæl: Storkøbenhavn
Indlæg: 41
Billeder: 2
Der er måske en lille forskel på en telefon og en propel Telefoner kan man se, føle og høre i butikken hvorimod en proppel skal prøves på.

Jeg har skam betalt kontant før for leje af bil, både depositum og selve lejen.

Som du selv siger, så har det været meget lille interesse og det kunne skyldes dep. prisen for ideen synes jeg er kanon
__________________
//Morten

Båd - Stingray 230 SX High Performance Årgang 2000
Motor - Mercruiser 502 Mag MPI 8.2l V8 Årgang 1998
Drev - Bravo one
Legetøj - Vandski og HO Sports Extreme XL 4 pers tube
Reply With Quote
  #28  
Gammel 11-05-2012, 07:24
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Ja ja - måske var telefonen ikke den bedste vare jeg kunne komme på det var mere idéen/tanken om at sende en værdifuld genstand til en person man umiddelbart ikke kender uden at være sikker på den kommer retur efter lån eller man er dækket i henhold til et tab, jeg prøvede at beskrive
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #29  
Gammel 26-08-2012, 05:41
asap_217's Avatar
asap_217 asap_217 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2011
Bopæl: Jylland
Indlæg: 79
Propel låne central

Er det blevet til noget med den propel-låne-central??
Reply With Quote
  #30  
Gammel 29-08-2012, 16:59
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Den kom her http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3863
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,350
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, HogarDesHearia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden