Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 485
2 medlemmer og 483 gæster
StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-09-2013, 22:20
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Sæsonen er slut 2013

I dag blev Dollarprinsessen sejlet fra Snekkersten og til Hornbæk.
Flot solskinsvejr, men kraftig vind fra syd-øst gjorde sejlturen op til Kronborg rigtig våd, specielt på vej ud af havnen...

Fra Kronborg til Hornbæk var det en flot tur med synet af mange andre både på vandet. Der blev desværre konstateret lidt problemer med gearskiftet ( mikroswitch kontakten, der ikke rigtig falder i "hak", når gashåndtaget betjenes ), men det kan måske finjusteres. Belært af tidligere erfaringer med gearskifte problemer på OMC´eren, så har jeg indbygget en lille kontakt, som betjenes manuelt, og den blev så brugt i dag..
Hvis ikke finjusteringen kan gøre gearskiftet mere gnidningsfrit, så bliver der indbygget en "kobling", som betjenes på samme måde som i en bil - billeder følger.
En konstruktionsændring på en lille times tid, men som løser alle de problemer OMC gearskiftet har.

Det var meningen at båden skulle ligge i Hornbæk Havn i hele september, men jeg valgte at tage den op for i år, og klargøre den til vintersæsonen. Additiv er tilsat benzinen og gearolien er aftappet. Jeg synes gearolien var meget misfarvet, så i morgen bliver den hældt på en gennemsigtig flaske, så jeg kan se farven sammenlignet med ny olie. Jeg har i år benyttet fuldsyntetisk TOTAL 75W90 gearolie på drevet. Der sad 5 - 6 små spåner på magneten i drevet, så det må siges at være godkendt - intet alarmerende heri.

Transomlejet skal smøres eller skiftes. Jeg starter med at smøre det, og hvis ikke det bliver tilfredsstillende, så bliver det skiftet sammen med kardanbælgen. Begge dele blev sidst skiftet i 2008.

I morgen står den på vask, polering, aftapning af vand fra motoren, udskiftning af motorolie + filter, frostsikring af drivlinien, ny impeller, tømme båden for effekter, fugtposer i kahytten, lader tilkoblet batteriet og lidt andre småopgaver.
Og så er den søndag nok ved at være gået...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-09-2013, 00:40
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Rolf, jeg tror at du snart skal sætte OMC drevet på pension og hænge et Volvo SX drev på i stedet :-)

Det er en rimelig nem ombygning og så har du noget der funker og kan droppe cut out switchen. Jeg har ganske vist kun sejlet nu to sæsoner med mit, men har været super tilfreds. Konus kobling, det duer.

Mit gamle 290'er drev sejlede egentlig også ok, men det var ikke så retningsstabil og ville gerne brumme når man drejede (det gør stort set alle ældre Volvo drev)

Anyway, min sæson fortsætter lidt endnu, Suntop'en kommer vel op i slutningen af september og så slutter sæsonen for den. Topless'en står altid på trailer, den vil jeg måske tage ud, hvis der kommer en dag med godt vej, efter Suntop'en er kommet op.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-09-2013, 00:48
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, jeg kunne nok montere et SX drev, men som du ved, så kræver det:

- Et godt brugbart drev med udveksling 1.79:1 ( som jeg husker det )
- Ny transomklokke
- Søvandspumpe på motoren
- Nyt kabel fra fjernbetjeningsboks til drev
- Ny propel med 19 splines

Nej, jeg er nu mest til min "egen kobling" i de næste par år...
Vælges denne løsning er jeg helt fri for mikro switch kontakten og de problemer den kan give..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 08-09-2013, 05:56
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Jeg sejlede engang en ældre ombygget trækutter, med fire gear + bak. Incl. en koblingspedal. En kammerats fars, hvor min kammerat ikke selv gad stå ved roret, men det gad jeg..!

Det fedeste var, at lægge fra havn, med fire gearskift derud ad... så kan jeg godt betro jer, at folk gloede en del.
Især da udstødningen var "tør" og over vandlinjen, så ingen var i tvivl om de fire gear, slet ikke når den røg sort i 4. , som faktisk var alt for højt til skruen.

Båden havde en 60HK diesel fra VW, og kardandrevet direkte på skrueaksel.
Skide sjov at sejle.. og hvem savner ikke af og til et gear at skifte imellem, afhængig om man hyggesejler, troller, eller bare sejler.

Men at få den i bakgear når der skulle bremses, var altid et problem da skruen jo stadig løb modsat, ligesom hvis man vil sætte sin bil i bak, mens den stadig ruller fremad.. Det funker ikke rigtigt.
Men det gik nu altid, bare man tog den med ro når man skulle lægge til.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-09-2013, 21:40
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Skal blive spændende at se hvad du går og pønser på, Rolf
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 08-09-2013, 21:41
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Jeg sejlede engang en ældre ombygget trækutter, med fire gear + bak. Incl. en koblingspedal. En kammerats fars, hvor min kammerat ikke selv gad stå ved roret, men det gad jeg..!

Det fedeste var, at lægge fra havn, med fire gearskift derud ad... så kan jeg godt betro jer, at folk gloede en del.
Især da udstødningen var "tør" og over vandlinjen, så ingen var i tvivl om de fire gear, slet ikke når den røg sort i 4. , som faktisk var alt for højt til skruen.

Båden havde en 60HK diesel fra VW, og kardandrevet direkte på skrueaksel.
Skide sjov at sejle.. og hvem savner ikke af og til et gear at skifte imellem, afhængig om man hyggesejler, troller, eller bare sejler.

Men at få den i bakgear når der skulle bremses, var altid et problem da skruen jo stadig løb modsat, ligesom hvis man vil sætte sin bil i bak, mens den stadig ruller fremad.. Det funker ikke rigtigt.
Men det gik nu altid, bare man tog den med ro når man skulle lægge til.

Den gad jeg godt at prøve en tur i
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 08-09-2013, 22:29
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Det kan jeg godt forstå.. var sgu osse skide sjovt, og nok grunden til at jeg er bådejer i dag.

Man kan jo købe nogle meget dyre "hydraulik-gearkasser", som ligesom en plæneklipper med hydrostatisk drev, har trinløs udveksling på skrueakslen.
Men det er en meget bekostelig løsning.

Så hellere fire gear og en koblingspedal.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #8  
Gammel 06-10-2013, 10:33
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Så sluttede sæsonen også officielt for vores vedkommende i går.
Fik trukket både min kammerats og vores båd på land, vasket skroget og konserveret motorerne med masser af glycol.
Alt i alt en fantastisk sæson med masser af godt vejr. Mener nu også at vi havde lidt i "banken" fra de seneste sæsoner.
Mit nymonterede Bravo drev spillede også bare som en drøm. Interessant hvad det kan gøre ved en båd. Havde ikke troet at forskellen ville være så stor fra mit Alpha drev, men en klar forbedring! Og bare det at slippe for det tænderskærende KLONK når der skiftes mellen frem og bak, gør det til en fornøjelse at lave havnemanøvrer.
Nu er båden(e) opmagasinerede i hal og der forestår lidt oprydning inden en forhåbentlig kort vinter er ovre.

Af gøremål inden næste sæson er der blot en grundig polering, motorservice, ny drevolie og lidt andre småtterier. Ikke noget med at skulle pille motor og Gud ved hvad ud af båden, det har jeg gjort lidt for tit de seneste år.........
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #9  
Gammel 06-10-2013, 14:39
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by kjaerlarsen Se indlæg
Mit nymonterede Bravo drev spillede også bare som en drøm. Interessant hvad det kan gøre ved en båd. Havde ikke troet at forskellen ville være så stor fra mit Alpha drev, men en klar forbedring! Og bare det at slippe for det tænderskærende KLONK når der skiftes mellen frem og bak, gør det til en fornøjelse at lave havnemanøvrer.
Hvad endte du op med af BRAVO drev - I / II / III ?

Ja, din båds størrelse berettiger også til et BRAVO drev, så det kan jeg godt forstå du er glad for. Sørg for at drevet bliver behandlet med rigeligt grunder og antifouling - jeg oplever tit bådejere med tæringsproblemer på deres BRAVO drev dog kun mest udbredt, hvis der er rustfri "mølle"....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #10  
Gammel 06-10-2013, 16:07
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Det er et Bravo I med gearing 1:1,5.
Lidt ældre model, men i særdeles fin stand. Det blev smurt godt og grundigt ind i Trilux, så begroning var yderst begrænset, nærmest ikke eksisterende. Dog var alle mine aluminiumsanoder godt belagt med rurer.....?? Et fænomen jeg ikke har set med zink.
Drevet fik fire gange epoxyprimer inden Trilux, dog er der et par steder, hvor jeg ikke har været omhyggelig nok med afrensning/affedtning, så det skal lige udbedres.
Drevet har kørt perfekt og olien ser fin ud. Skiftede også pakdåser omkring propelakslen.
Der sidder en 15X16 firebladet Vortex skrue fra Michigan wheels på. Den fungerer rigtigt fint.
Har dog overvejet en rustfri propel, men om den vil give bedre greb i vandet ved jeg ikke, nogen ideer/erfaringer derude?
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #11  
Gammel 06-10-2013, 19:52
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
Sæsonen forsætter hele året for mit vedkommen, eller i hver fald så længe båden kan sætte i på et slæbested
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,492
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Avtoservis_kuOn
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:40.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden