Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 383
11 medlemmer og 372 gæster
byswveowxzn, Chenorpriobby, Diegoabracuams, FlintScult, miteenhah, mviwyblcewb, mviwyfvdsxi, Rasarusobliddege, RhobarFairiuS, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-03-2012, 16:11
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Lørdags-impeller

Jeg regner med, at trække båd og trailer til Gør Det Selv A/S i Bådehavnsgade ved Sydhavnen på lørdag kl. 13. Jeg skal have skiftet impeller, propel og andre småting. Der er åbent 9 til 19. Pris for leje af plads i hal er 63 kr. per time. Er der eventuelt nogen, der vil med? Jeg kunne vist godt bruge lidt hjælp til skift af impeller. Jeg har aldrig prøvet det før - og ChristianX har forberedt mig på, at det ikke bliver let da det formentlig er mange år siden, at min impeller har været skiftet sidst. Jeg har på forhånd fået bekræftet, at værkstedet må benyttes til både. Jeg har i øvrigt været der før og kan oplyse, at det er et stort og godt værksted med adgang til værktøj, reservedele og rådgivning.

http://www.gordetselv.dk/
Attached Images
File Type: jpg plads.jpg (39.3 KB, 15 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 01-03-2012, 17:45
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Husk en varmepistol for så kan du varme omkring boltene hvis de sidder godt fast

kan desværre ikke deltage da jeg er på fyn, ellers skide godt intiativ
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 01-03-2012, 18:21
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Husk at anskaffe et renoveringskit til vandpumpen, så du kan få skiftet alle dine pakninger samtidigt.

Youtube har mange videoer som viser proceduren, men mange af dem er mangelfulde.

God arbejdslyst
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-03-2012, 16:01
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Super gode tip! Jeg har fundet varmepistolen frem - og anskaffet Jørgen Klevin-pladepakning i solid 0,75 mm. Jeg har ikke kunnet skaffe de originale pakninger.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-03-2012, 10:23
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Hvordan gik det Mate?

__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-03-2012, 17:36
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg ankom med godt mod - og gik i gang med opgavelisten. Det vigtigste punkt var jo udskiftning af impelleren, så den stod først. Jeg var jo forberedt på, at boltene godt kunne drille efter en række år uden smørelse. Jeg har haft den i 3 år - og jeg ved jo ikke, hvor længe den tidligere ejer har ladet de bolte sidde urørt.

Jeg startede derfor med nicolajsjetrider's råd, at varme godt og grundigt med varmepistol - og brugte meget tid på det, så varmen kunne forankre sig godt i al metallet. Der sidder en bolt med 12 mm hoved ved zinkanoden og fire bolte med 14 mm hoveder ved gearkassen.

Det stod desværre hurtigt klart, at jeg ikke kunne få bolten ved zinkanoden af. Den sad så urokkeligt fast, at den eneste nøgle, jeg kunne sende ned gennem hullet simpelthen flækkede.

Jeg tænkte, at det måske ikke ville være nødvendigt, at fjerne den bolt - og ville i stedet rette fokus på de fire bolte. De var pæne og umiddelbart ikke rustne. Jeg skal dog love for, at de sad fast. Jeg varmede ekstra - og måtte bruge en solid hammer på fastnøglen. Uden held. Jeg fandt så et solidt udstødningsrør på 50 cm - og brugte det som moment-forøger. Det gav pote. Boltenes hoveder kunne nu drejes rundt. Resultatet var dog ikke som ønsket. 1 bolt blev drejet ud. Resten knækkede.

Jeg kunne dog ikke få løsnet gearkassen fra motoren. Jeg pirkede ellers godt - og brugte også gummihammer og træklods. Jeg måtte endeligt antage, at bolten ved zinkanoden skjuler en bolt mere - og aflyse opgaven.

Jeg løste i stedet alle de andre opgaver, herunder ny propel og dåseholdere, men, måtte slukøret skyde en pil efter søsætning i denne weekend - på trods af solskin og en fantastisk udsigt over Sydhavnen. Øv.

Jeg kan se, at den ene bolt, der kom ud, tydeligvis sad fast på grund af noget kalk-lignende stads i gevindet. Selve bolten var helt blank og rustfri.

Hvad skal jeg gøre? Det er jo en stor motor, der vil være forholdsvis dyr, at erstatte med anden. Og der til hørende arbejdstimer. Og så ville det være synd fordi det er en flot motor, der er ren og pæn, der bare har startet og kørt perfekt lige siden dag 1. Den er så betryggende - og sjov med sin styrke.

Jeg tænker lidt, om der er en, der har den fornødne ekspertise, der kan bore de gamle bolt-rester ud og dreje nyt gevind i?

Jeg vil være frygtelig ked af, at være afskåret fra forårssøsætning.

Sidst redigeret af Fletcher14; 04-03-2012 kl. 17:42.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 04-03-2012, 17:53
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Her er nogle billeder fra værkstedet - og et fra Metro Engros i Sydhavnen.
Attached Images
File Type: jpg 2012-03-03-13-40-11.jpg (146.1 KB, 26 views)
File Type: jpg 2012-03-03-15-13-28.jpg (128.5 KB, 23 views)
File Type: jpg 2012-03-03-15-13-45.jpg (120.8 KB, 19 views)
File Type: jpg 2012-03-03-15-58-11.jpg (148.0 KB, 16 views)
File Type: jpg 2012-03-03-17-08-38.jpg (165.7 KB, 15 views)
Reply With Quote
  #8  
Gammel 04-03-2012, 18:08
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
ØV ØV ØV !

Det er ikke så godt, det lyder til du desværre har oplevet "bivirkningerne" af den mlg. årlige vedligeholdelse.

Der sidder ofte en 5. bolt skjult bag zink-anoden, jeg kan ikke huske det specifikt for din motor, men det er 99% sikkert.
Du burde kunne få anoden afmonteret, enten ved at bore den i stykker udenom bolten (pas på du ikke borer ind i underbenet eller med tålmodig iblødsætning med f.eks WD40. Hvis du er rigtig uheldig er der også risiko for at drivakslen har sat sig fast i krumtappen

Når du får den sidste bolt ud skal du huske af afmontere gearkoblingen, der sidder typist et lille samleled der hvor benet skiller af. Husk også at skille dit speedometerkabel ad samme sted.

De 3 bolter der sidder fast kan du nok godt få ud uden at de skal bores helt ud og der skal skæres nyt gevind, men tålmodighed er vigtigt, ellers risikerer du også at ødelægge dem.

Når du skal skille vandpumpen ad skal du nok forvente samme problemstilling med at de er groet fast, små kontankte slag i enden af bolthovedet med en dorn, varme på bolthovedet (f.eks. med en af de helt små gasbrændere på str. med en kuglepen) og iblødsætnig kan være måden at få dem løs på. Men hav igen god tålmodighed så du ikke ødelækker/flækker aluminiumshuset. (hvis du bruger varme på bolthovederne, skal du vente med at arbejde med dem til de er kølet helt af igen)

Der er sikkert andre som også kan komme med nogle gode råd.

Held og lykke, lad os endelig høre hvordan det går med projektet.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________

Sidst redigeret af MartinN; 04-03-2012 kl. 20:53. Begrundelse: Havde ikke lige set billederne :)
Reply With Quote
  #9  
Gammel 04-03-2012, 18:34
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Her er uddrag fra den originale reservedels-manual til motoren.
Attached Images
File Type: png screenshot1.png (503.5 KB, 15 views)
File Type: png screenshot2.png (351.6 KB, 17 views)
File Type: png screenshot3.png (349.9 KB, 17 views)
Reply With Quote
  #10  
Gammel 04-03-2012, 19:03
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Ja, du mangler 9'eren på den midterste tegning, det er bolten ved anoden.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #11  
Gammel 04-03-2012, 19:25
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Hvad er egentlig formålet med varmen? Er det selve bolten, der skal være gloende, eller er det metallet omkring bolten, der skal være gloende? Jeg tænker umiddelbart, at det enten handler om, at boltens styrke øges i gloende tilstand, eller, at det er det gloende metals udvidelse, der slipper grebet om bolten.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 04-03-2012, 20:08
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ved knækkede bolte er følgende en fremragende fremgangsmåde...

Hvis bolten eksempelvis er en 8 mm bolt.

Så tager du en 5 mm umbahco nøgle, skærer den lille del væk, så du har en lige 6 kantet aksel. Den spidser du lidt i den ene ende....

Så borer du et 5 mm hul i centrum af den knækkede bolt. Du skal ikke bore ret langt ind bare omtrent 6 - 8 mm.

Så slår du umbahco akselen ind i hullet, og du kan nu bruge en svensker på akselen til at få skruen ud med.

Hullet bevirker typisk at bolten løsner sig, så det er faktisk ret nemt at få den knækkede del ud uden at ødelægger gevindet i blokken.

Jeg er faktisk håndværker uddannet, men da jeg var en ganske middelmådig håndværker udlært på et slagteri med ( for jern ) et hårdt miljø, har jeg dælme knækket mange bolte i min tid, og denne metode brugte samtlige håndværkere på slagteriet...og jeg har brugt den rigtig mange gange
Reply With Quote
  #13  
Gammel 04-03-2012, 20:43
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Du
Varmer omkring bolten for at udvide det, så der er plads til bolten.

Fletcher lad os finde en dag så kan jeg hjælpe dig med at få resten ud, og nej ny motor skal du ik have
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #14  
Gammel 04-03-2012, 22:11
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Ved knækkede bolte er følgende en fremragende fremgangsmåde...

Hvis bolten eksempelvis er en 8 mm bolt.

Så tager du en 5 mm umbahco nøgle, skærer den lille del væk, så du har en lige 6 kantet aksel. Den spidser du lidt i den ene ende....

Så borer du et 5 mm hul i centrum af den knækkede bolt. Du skal ikke bore ret langt ind bare omtrent 6 - 8 mm.

Så slår du umbahco akselen ind i hullet, og du kan nu bruge en svensker på akselen til at få skruen ud med.

Hullet bevirker typisk at bolten løsner sig, så det er faktisk ret nemt at få den knækkede del ud uden at ødelægger gevindet i blokken.

Jeg er faktisk håndværker uddannet, men da jeg var en ganske middelmådig håndværker udlært på et slagteri med ( for jern ) et hårdt miljø, har jeg dælme knækket mange bolte i min tid, og denne metode brugte samtlige håndværkere på slagteriet...og jeg har brugt den rigtig mange gange
hmm. uddannet på et slagteri må man vel vide hvad en ornepik er??

Det ville være mit svar til en knækket bolt. det virker.

J
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #15  
Gammel 04-03-2012, 22:50
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ornepik virker ikke tilnærmelsesvis så godt som det jeg beskrev ;-)

Been their, done that, got the tshirt....
Reply With Quote
  #16  
Gammel 05-03-2012, 00:10
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Det vil jeg rigtig, rigtig, rigtig, rigtig, rigtig gerne, nicolajjetrider. Jeg kan selvfølgelig anbefale det store GDS i Kbh, men, jeg har ikke noget imod, at køre til Fyn, hvis det er det, der skal til. Jeg skriver lige en PM.

Jeg kan godt forstå princippet i din fremgangsmåde, Peter508. Det er jo genialt nok. Jeg er dog bange for, at jeg må betvivle om det vil være tilstrækkeligt i mit tilfælde. Jeg siger dig, at jeg gav boltene så meget styrke, at selv en T-nøgle i 6 mm stål bøjede af og en fastnøgle splintredes - inden boltene knækkede med et brag som følge af krafterne fra den store 2-hånds-betjente 50 cm moment-drejning. Jeg kan kun forestille mig, at min samling af 5 mm umbraco-nøgler fra diverse byggemarkeder og Ikea-afdelinger vil vride sig i en sådan grad, at de kongelige ballet-dansere vil være misundelige. De bøjer allerede når jeg løsner termostaten på ejendommens radiatorer.

Jeg kender desværre ikke ornepik-fremgangsmåden. Det eneste ornepik, vi har her i Kbh, er en kultur-delikatesse på Nørrebro med samme navn.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 05-03-2012, 06:50
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
http://www.scooterparts.dk/product.asp?product=12751
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #18  
Gammel 05-03-2012, 08:23
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Når jeg har løsnet bolte der har siddet fast i aluminium, plejer jeg at bruge en gasbrænder. Synes ikke at el-varmepistolen giver varme nok. Malingen må jo så brænde af. Hvis man bruger et Autogen sæt (gas/ilt) skal man være opmærksom på at den varmer hårdere end en alm gasbrænder.

Og jo, det er det omkring-liggende alu der skal varmes op, så det giver sig lidt.

Jeg har engang pillet skrueaksel-navet ud af et Volvo SX drev, der havde været vand i. Det sad ubegribeligt hårdt fast, men ved at varme på gearkassen omkring navet, gav huset sig, det gav et smæld som om noget revnede, og herefter gik navet løs.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #19  
Gammel 05-03-2012, 11:12
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
En gasbrænder lyder som noget af det rigtige, Horizonblue. Jeg ville næsten ønske, jeg havde brugt det. Jeg ved dog ikke, om det kræver uddannelse. Jeg ville i hvert fald være lidt i tvivl om justering af det.

http://bilmagasinet.dk/article/77411...re-svejseguide
Reply With Quote
  #20  
Gammel 05-03-2012, 11:36
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Trist historie med motoren, jeg håber den yamaha jeg købte for 4 måneder siden er til at skille ad når den skal have service inden start.
Når det så er sagt er det en hammerende god ide at få det skilt ad mindst hvert andet år og få noget godt fedt ind i gevindet, så tror da pokker at mekanikker regningerene løber op en gang i mellem.
Jeg mindes også LarsH havde lagt et billed op hvor han skulle have benet af en påhængsmotor og var nød til at trække mellem to hegnspæle for at få det til at slippe
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,402
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, byswveowxzn
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:21.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden