Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 383
7 medlemmer og 376 gæster
Agenaktep, BerryNep, Brervebrorm, mealeSedRah, Mine-BossFrush, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-08-2013, 08:31
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Gennemtæret motor

Motoren i min båd gjorde kvaler for kort tid siden. Efter en fin sejltur på mange timer langs Sjællands østkyst, gik motoren uden varsel urimelig dårligt i tomgang for til sidst at gå i stå - heldigvis da jeg var kommet i havn.

Jeg forsøgte at starte motoren, men hørte blot lyden "klonk" fra starteren.....

Som fagmand er lyden af et "klonk" når starteren aktiveres et faresignal !

Jeg afmonterede tændrørene og på cylinder 1 væltede det ud med havvand, hvor de andre tændrør på cylinder 3 og 5 også gav anledning til bekymring. Motorolien var cremefarvet.

Første tanke - og også den billigste - var en defekt pakning imellem manifold/afgangsknæ, så den blev skiftet uden positivt resultat. Manifolder og afgangsknæ blev udskiftet for 2 år siden, så jeg mistænkte ikke dem som fejlkilden.

Mulighederne skulle nu overvejes nøje, inden der blev udført reparation, og jeg valgte at udskifte følgende:

- 2 stk. originale topstykker
- 1 stk. original indsugning
- 12 stk. originale ventilløftere
- 12 stk. originale stødstænger
- 1 stk. original termostat
- 1 stk. originalt termostathus
- Nye filtre og olie

Ved nærmere analyse af topstykkerne viste det sig, at det var gennemtæret på cylinder 1 og godt på vej til det på cylinder 3 og 5 - muligvis langt værre under drift, hvor varmeudviklingen øger muligheden for "åbninger".
Indsugningen så tilsyneladende fornuftig og brugbar ud, men når det hele var adskilt og en original indsugning kunne skaffes til en rentabel pris, blev den også skiftet.

Båden er sejlklar igen og virker upåklageligt...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 15-08-2013, 20:17
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Rolf T Se indlæg
Ved nærmere analyse af topstykkerne viste det sig, at det var gennemtæret på cylinder 1 og godt på vej til det på cylinder 3 og 5 - muligvis langt værre under drift, hvor varmeudviklingen øger muligheden for "åbninger".
Indsugningen så tilsyneladende fornuftig og brugbar ud, men når det hele var adskilt og en original indsugning kunne skaffes til en rentabel pris, blev den også skiftet.

Båden er sejlklar igen og virker upåklageligt...
Rolf jeg er lidt nysgerrig efter om du har haft skyllet motoren med ferskvand efter hver du har været ude at sejle ?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-08-2013, 05:46
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Rolf jeg er lidt nysgerrig efter om du har haft skyllet motoren med ferskvand efter hver du har været ude at sejle ?
Det har jeg altid gjort, når jeg tog den op på traileren, men efter at båden har fået fast plads i havnen, har jeg ikke gjort det - det er så også første år, at båden har fået fast plads i havnen.

Jeg monterer nok et Superflush system på motoren, når sæsonen slutter, så levetiden forlænges på motor og udstødningssystem.

Til gengæld har jeg altid givet motoren en ordentlig gang glykol ifm. vinterkonserveringen.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,457
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Mine-BossFrush
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden