Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 364
8 medlemmer og 356 gæster
Brervebrorm, Dargothnulse, OnatasSek, Pedararism, StevenNic, Thomasmum, Vikiebs, Ørskarr 27
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-11-2015, 23:15
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Valg af motor til Trifoil 70 de lux

Hej folkens,

Jeg vil gerne have hjælp til at vælge motor type og størrelse til min relativt lille båd, båden er af mærket Trifoil og modellen hedder 70 de lux fra starten af 70'erne, den er 4,2 m lang, 1,7 meter bred og har 3 køle, rimelig fladbundet efter min mening.
Den er efter renovering vejet til 220 kg. - uden motor, tank, batteri og stole/sæder. Båden er godkendt til 50 hk, men mange sejler med 60-70 hk har jeg set på bådgalleri.
Hækken er godt forstærket med 3mm rustfri profil og flade der er tigget, som er godt befæstiget både omkring hækken og op af siden af motorbrønden.

Vi har lige prøvet første sejltur i båden efter renovering (forbannede vandsugende skum) med nuværende ældre 14 hk 2 takter motor (2 stk. 100+ kg personer i båden + div...), den accelererede egentlig fint til vores temperament, men så kom den ligesom ikke videre og den fik ikke båden op og plane. Vi var egentlig også lidt overrasket over hvor meget sådan en ældre 2 takts motor siger selvom man sejler i tomgang.

Vi har en ældre 25 hk yamaha 2 takts stående som skal have lavet tænding og vandpumpe, hvis det ikke koster en bondegård at få den til at spille så prøver vi self. den, men igen er vi lidt skeptiske omkring støjen fra de ældre 2 taktere...

Båden skal hovedsageligt bruges til at fiske fra, forhåbentligt trolling, når vi bliver mere erfarende på vandet og sejle en tur til Tunø/Samsø (13/22 sømil), men det ville da være sjovt at kunne trække en ring og måske et sæt vandski, hvis det ikke betød dobbelt så stor motor, som kunne resultere i træls vægt fordeling ved lav hastighed og når man ligger for anker og fisker.

Hvilken motor ville i vælge til ovenstående behov?

Og hvis dette valg ikke er muligt med et budget på ~15-20.000 kr. hvilken motor ville så være 2. valget?

Mvh Asbjørn
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-11-2015, 12:07
Jacob Jacob er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2014
Bopæl: odense
Indlæg: 25
Hej. Vi har nogle bekendte som har samme båd med en 60 hk Yamaha 2t.

Jeg tror ikke helt jeg forstod, hvad du ville bruge båden til.

Den måtte helst ikke larme for meget, og du er bekymret for forbruget - hvilket ville gøre det til et oplagt valg med en 4t. Men en 4t vejer en hel del i forhold til en ældre 2 t. Jeg tror også du vil få lidt udfordringer med krafterne til vandski / badering, hvis du vælger en mindre 4T, her mener jeg under 50hk.

En 4T lugter heller ikke ved trolling.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-11-2015, 18:06
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Hej Jacob,

Tak for svaret.

Hovedformålet med båden er fiskeri/trolling/hyggeture.

Trække ring/vandski er bestemt 2. prioritet, og hvis dette betyder at motoren skal være så stor og dermed så tung at vægtfordelingen i båden bliver helt skæv ved trolling hastighed og når man ligger for anker og fx fisker, så er dette slet ikke i scope.

Måske jeg skulle prøve at hænge vægt svarende til fx 50 hk 4T motor på hækken og teste hvordan båden ligger opføre sig...
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-11-2015, 20:11
Jacob Jacob er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2014
Bopæl: odense
Indlæg: 25
Hvis den evt bliver for tung i røven, kan du evt flytte tanken(ne) op i fronten...
Reply With Quote
  #5  
Gammel 03-12-2015, 19:41
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Så endte det med en Honda BF30D 2004, overgemt 2006, powertrim/tilt, remote med x antal alarmer og advarselslamper, tilt ur og rpm ur - bliver spændende at komme på vandet med den nye motor.

Det virker til at være en lækker motor, springer igang og går meget roligt - eneste negative er nogle massive stål dele som er meget rustne - skal se om de kan skiftes eller afmonteres og "renoveres"

God jul folkens
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,394
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, OnatasSek
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden