Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 590
3 medlemmer og 587 gæster
Bogdanwtk, NewDelh, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-12-2009, 14:00
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Frost-sikring

Hej. Jeg har en båd med en 4,3 Volvo Penta SX motor og drev... Den står sådan at opstart ikke er muligt for at frostsikre den på denne måde...
Jeg har så gjort følgende i stedet for.
Jeg har haft alle slanger af og tømt alt det vand ud det var muligt af den vej både fra selve motoren og manifold omslutningerne...... Jeg har så fyldt 50/50 glykol/vand på så det rendte ud af vand-indtaget på drevet.... Jeg har derpå tørnet motoren ca 10 x 5 sekunder med startmotoren.... Jeg er meget i tvivl om det er nok, da jeg har hørt frygtlige skrækhistorier om frostsprængte motorer.... Og den har haft en meget kostbar rep hos den forrige ejer da han ikke vidste en sådan motor skulle frostsikres...

Er jeg på den sikre side, eller er det helt galt... Jeg ønsker ingen andenhånds skækhistorier, det har jeg hørt til oveflod, og beskrivelser om at man skal afmontere støbehuls propperne og andre "RÅD" fra folk der har hørt !...osv... men blot at vide om det er nok, og helst fra kendere af denne motor og drev-type..

På forhånd tak...

Drevet er sænket helt ned....

Mvh Christian
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-12-2009, 16:12
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Jeg ville uden at være sikker ikke mene det ok, da jeg ikke tror du får kørt din blanding hele vejen gennem alle kanalerne bare ved at tørne den,

Må man spørge hvorfor det ikke er muligt at starte den?

men jo du kan tappe alt vandet af, eller næsten, da der løbe nogen kanaler under udstødningen, og det har jeg opdagen på egen motor, selv om man drener alt hva med kan står der stadig vand der, og der er min egen motor nemlig også frost sprængt,
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-12-2009, 16:21
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
nu kender jeg ikke 4,3 men på min 3,0 er der en aftap hane på manifold og en i blokken, har du kikket efter om de også findes på din.
pumpen bør stå med kølevæske i, hele vinteren så impellen ikke bliver hård
hvor har du hældt kølevæsken i ??
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 08-12-2009, 16:35
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Min erfaring er fra Mercruiser men går ud fra at samme gælder for Volvo.

Hvis motoren ikke kan startes, så normalt drænes alt vand som beskrevet i instruktionsbogen typisk ved at afmontere alle drænskruer og nogle af kølevandslangerne.

Derefter påfyldes kølervæske via termostathuset.

Har du haft afmonteret samtlige drænskruer ?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-12-2009, 18:07
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg følger trop på Brian Ls indlæg..
Hvis du har haft alle dræn åbne så bør du være sikret.

Hvis du stadig er i lidt tvivl (og det er vi jo gerne) kan du åbne det nederst siddende dræn og tappe lidt af i en kop og sætte koppe i fryseren.

Fryser indholdet til is så skal du nok på den igen.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 13-12-2009, 03:16
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kan ikke starte den fordi jeg ikke har adgang til vand der hvor den står.... samt den er nu ikke muligt længere at komme til overhovdet uden at skulle flytte en masse andre både og campingvogne...

Så er den ikke sikret nok med de tiltag jeg allerede har lavet har jeg lidt af et problem...

Jeg tømte alle det vand ud der kunne lade sig gøre ved at tage alle køleslanger af, samt jeg satte en våd støvsuger og sugede det ud den kunne klare...... Så satte jeg alle slanger på igen samt monterede dækslet til impelleren og begyndte at fylde glykol på i forholdet 50/50...

Jeg fyldte så meget ind i motoren at det rendte ud at drevet´s indtag, og jeg fyldte manifold-kølerne op via den øverste slange til det igen begyndte at løbe ud bagtil via de 2 slanger på hver side af drevet....

Jeg pumpede derpå slangerne så hårdt jeg kunne for at for det presset så meget ud i alle dele af motoren så det kunne blande sig med det vand jeg ikke kunne aftappe....Jeg lod derpå start-motoren trække motoren rundt ca 5 sekunder af gangen en masse gange.... Så nu må det briste eller bære...

Tak for alle svarene, de har desværre ikke hjulpet til at berolige mig :/ og jeg tror nok jeg beholder min Puma og sælger Excel´en, jeg syntes jeg kan fornemme man skruer eller har en sådan båd mere på værkstedet en man sejler i den, og det er jeg blevet for gammel og magelig til at bruge tid på

Sidst redigeret af Chribs; 13-12-2009 kl. 03:22.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 13-12-2009, 12:29
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
du skriver at du har haft alle slanger afmonteret men hvad med de drænskruer/aftap der sidder ved bunden af blokken ?? alle de ting du nævner er i den øverste del af motoren !! hælder du kølevæske i de slanger der sidder i toppen af motoren så løber det bare direkte i udstødningen, så derfor skal du finde de drænskruer og prøve at løsne dem for at tømme motoren eller for at kontrollere om kølevæsken er kommet ind i blokken/topstykket.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 13-12-2009, 18:16
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der er kommet kølevæske i topstykket, det er helt sikker, men blokken er jeg lidt i tvivl om... Jeg kan som sagt ikke komme til den, så jeg kan ikke åbne drænskruerne og tjekke om der er kommet glykol helt ned i blokken... J

eg håber at faldstrøms-energien fra væsken da jeg hældte den i har sørget for den er blevet blandet med det resterende vand der stod i motoren, samt fordi jeg har tørnet motoren osv....

Jeg fik altså hældt ca 6 til 8 liter i den før det begyndte at rende ud af drevet ....så der er kommet en stor del glykol i den, det jeg frygter er hvis der er nogle lommer der ikke umiddelbart vil blive påvirket af man hælder en masse glykol på samt tørner motoren...

Jeg kiunne virkligt godt bruge en røngten-tegning af hele drivlinien i min båd, så jeg bedre kunne vudere hvordan dens skyllekanaler er udformet .........
Reply With Quote
  #9  
Gammel 13-12-2009, 18:51
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
når du har hældt så meget på tyder det på at du har haft motoren tømt for vand inden. Det eneste du skal bruge for at kontrollere om der er kølevæske i blokken er en lille svensknøgle og en klud (det fylder ikke meget) det er jo kun nogle små messinghaner du skal åbne og lade 10 dråber løbe ud i kluden
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #10  
Gammel 13-12-2009, 19:05
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
har lige kikket på tegninger af en 4,3 og der er en aftaphane på siden af blokken lige bag fundamenter i hver side + en i bagkanten af hver udstødnings manifold.
hvis man starter med at tømme motoren helt for vand via aftaphanerne så behøves den ikke at køre varm for at få termostaten til at åbne. den skal kun køre til den har suget kølevæsken og det kommer ud af udstødningen.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #11  
Gammel 14-12-2009, 09:18
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Jeg kan ikke starte den fordi jeg ikke har adgang til vand der hvor den står.... samt den er nu ikke muligt længere at komme til overhovdet uden at skulle flytte en masse andre både og campingvogne...

Så er den ikke sikret nok med de tiltag jeg allerede har lavet har jeg lidt af et problem...

Jeg tømte alle det vand ud der kunne lade sig gøre ved at tage alle køleslanger af, samt jeg satte en våd støvsuger og sugede det ud den kunne klare...... Så satte jeg alle slanger på igen samt monterede dækslet til impelleren og begyndte at fylde glykol på i forholdet 50/50...

Jeg fyldte så meget ind i motoren at det rendte ud at drevet´s indtag, og jeg fyldte manifold-kølerne op via den øverste slange til det igen begyndte at løbe ud bagtil via de 2 slanger på hver side af drevet....

Jeg pumpede derpå slangerne så hårdt jeg kunne for at for det presset så meget ud i alle dele af motoren så det kunne blande sig med det vand jeg ikke kunne aftappe....Jeg lod derpå start-motoren trække motoren rundt ca 5 sekunder af gangen en masse gange.... Så nu må det briste eller bære...

Tak for alle svarene, de har desværre ikke hjulpet til at berolige mig :/ og jeg tror nok jeg beholder min Puma og sælger Excel´en, jeg syntes jeg kan fornemme man skruer eller har en sådan båd mere på værkstedet en man sejler i den, og det er jeg blevet for gammel og magelig til at bruge tid på
Det er en fin Excel. Hvor stor er den og hvad skal den evt koste?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #12  
Gammel 14-12-2009, 09:35
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Jeg kan ikke starte den fordi jeg ikke har adgang til vand der hvor den står.... samt den er nu ikke muligt længere at komme til overhovdet uden at skulle flytte en masse andre både og campingvogne...

Så er den ikke sikret nok med de tiltag jeg allerede har lavet har jeg lidt af et problem...

Jeg tømte alle det vand ud der kunne lade sig gøre ved at tage alle køleslanger af, samt jeg satte en våd støvsuger og sugede det ud den kunne klare...... Så satte jeg alle slanger på igen samt monterede dækslet til impelleren og begyndte at fylde glykol på i forholdet 50/50...

Jeg fyldte så meget ind i motoren at det rendte ud at drevet´s indtag, og jeg fyldte manifold-kølerne op via den øverste slange til det igen begyndte at løbe ud bagtil via de 2 slanger på hver side af drevet....

Jeg pumpede derpå slangerne så hårdt jeg kunne for at for det presset så meget ud i alle dele af motoren så det kunne blande sig med det vand jeg ikke kunne aftappe....Jeg lod derpå start-motoren trække motoren rundt ca 5 sekunder af gangen en masse gange.... Så nu må det briste eller bære...

Tak for alle svarene, de har desværre ikke hjulpet til at berolige mig :/ og jeg tror nok jeg beholder min Puma og sælger Excel´en, jeg syntes jeg kan fornemme man skruer eller har en sådan båd mere på værkstedet en man sejler i den, og det er jeg blevet for gammel og magelig til at bruge tid på

Hej Christian,

Hvis du har haft drænene i bunden åbne, og hældt 8-9 liter glykol i så vil jeg mener du er sikker i din sag - og godt kan sove trygt.

At en "sådan båd" skulel være mere på værksted end man sejler i den, er jeg bestemt ikke enig med dig i.
Når du først har lært vinterkonserveringsprocess af netop din båd, så er det noget du vil kunne gøre på små 45-60 minutter. Du bør også have en manual til din motor så man har nemmere ved at se/forstå diverse processer. Der findes links her på sitet hvorfra du kan downloade manualen til netop din motor. Så op med humøret og hold hovedet højt
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #13  
Gammel 14-12-2009, 12:12
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har ikke haft drænene åbne, læs min beretning af hvad jeg har gjort for at sikre den
Den står indendørs i en nyere maskinhal...

Jeg har fået så mange historier om alt det der kan ske, og ved ikke længere hvad der er op og ned... Jeg har kun haft både med påhængs motorer, dem kender jeg og ved hvordan man behandler osv...

Mvh Christian
Reply With Quote
  #14  
Gammel 14-12-2009, 19:45
Thomas E.'s Avatar
Thomas E. Thomas E. er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Lolland
Indlæg: 82
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg

Jeg kiunne virkligt godt bruge en røngten-tegning af hele drivlinien i min båd, så jeg bedre kunne vudere hvordan dens skyllekanaler er udformet .........
Hej

Kan du bruge dette det er fra min rep.manual
Attached Images
File Type: jpg kølesystem.JPG (232.4 KB, 6 views)
__________________
Hilsen Thomas

Nuværende båd

Bayliner 3258
2 X Mercruiser 5,7L med bravo 2
gummibåd med 2 hk evindrude
laser

Tidligere både
Bayliner 2855 med 7,4 l Merc. med bravo 3
Drago 660 med 115 Hk. Yamaha
Bredgård 22 med volvo penta 2003
bredgård 19 fod med 10 Hk Sabb
Dory med 20 Hk. Yamaha
Skibsplast 14 med 40 Hk Yamaha
Piratjolle
Optimistjolle
Reply With Quote
  #15  
Gammel 14-12-2009, 19:52
Thomas E.'s Avatar
Thomas E. Thomas E. er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Lolland
Indlæg: 82
Hej
Hvis du ikke har en rep. håndbog så køb en de koster ikke ret meget 3-400 Kr.
de er godt givet ud. og kan helt sikkert hjælpe dig meget
__________________
Hilsen Thomas

Nuværende båd

Bayliner 3258
2 X Mercruiser 5,7L med bravo 2
gummibåd med 2 hk evindrude
laser

Tidligere både
Bayliner 2855 med 7,4 l Merc. med bravo 3
Drago 660 med 115 Hk. Yamaha
Bredgård 22 med volvo penta 2003
bredgård 19 fod med 10 Hk Sabb
Dory med 20 Hk. Yamaha
Skibsplast 14 med 40 Hk Yamaha
Piratjolle
Optimistjolle
Reply With Quote
  #16  
Gammel 14-12-2009, 20:14
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Jeg har ikke haft drænene åbne, læs min beretning af hvad jeg har gjort for at sikre den
Den står indendørs i en nyere maskinhal...

Jeg har fået så mange historier om alt det der kan ske, og ved ikke længere hvad der er op og ned... Jeg har kun haft både med påhængs motorer, dem kender jeg og ved hvordan man behandler osv...

Mvh Christian
Jeg har læst den, men måske ikke helt rigtigt

Vi kan vel konkludere at du har haft køleslangerne af, der hvor der har været muligt og du har også fået hældt ca. 6-8 liter i den, så jeg er temmelig sikker på at du har gjort det godt nok.

Det kan godt være du har hørt en masse skrækhistorier, men for hver skræk historie er der vel mindst 1000 historier hvor det går helt fint.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #17  
Gammel 14-12-2009, 20:21
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
PS - jeg har en manual til GM's V6'er som jeg kan sende til dig hvis det er
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #18  
Gammel 14-12-2009, 20:31
Thomas E.'s Avatar
Thomas E. Thomas E. er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Lolland
Indlæg: 82
Jeg har også nogle pdf filer liggende på merc. motor og drev
sig til hvis der er nogle der kan bruge dem
__________________
Hilsen Thomas

Nuværende båd

Bayliner 3258
2 X Mercruiser 5,7L med bravo 2
gummibåd med 2 hk evindrude
laser

Tidligere både
Bayliner 2855 med 7,4 l Merc. med bravo 3
Drago 660 med 115 Hk. Yamaha
Bredgård 22 med volvo penta 2003
bredgård 19 fod med 10 Hk Sabb
Dory med 20 Hk. Yamaha
Skibsplast 14 med 40 Hk Yamaha
Piratjolle
Optimistjolle
Reply With Quote
  #19  
Gammel 14-12-2009, 22:40
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Lars. Jeg har en manual til motoren, men nogle af de billeder der er i den er næsten umulige at tyde og teksten er også meget svær at tyde, feks står der noget om at man skal tappe vandet af i drevet ? Det er den samme manual som man kan downloade herinde af Volvo Penta 4.3 SX 1992 .... Så har du en bedre vil jeg blive meget glad for den . . . Tak Thomas, jeg køber nok en rep. håndbog hvis jeg beholder båden... Jeg er i tvivl om jeg beholder den eller min Puma...... Det billede du viser af kølesystemet ligner ikke det på min båd... Jeg kunne godt bruge en xray tegning af motorens kølekanaler, så ville jeg vide hvor de kritiske steder var.... Tak til jer alle fordi i gider bruge tid på at hjælpe mig.... Mvh Christian

Sidst redigeret af Chribs; 14-12-2009 kl. 23:14.
Reply With Quote
  #20  
Gammel 15-12-2009, 07:05
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg skyndte mig at sende en PM til dig, men har nu læst tråden igennem. Når du har haft alle slanger af og suget det bedste du kan med en støvsuger, er det ikke alverden af vand tilbage. Dog vil der stå noget i bunden af blokken, det kan kun tømmes ved at fjerne propperne eller løsne hanerne på hver side af motoren.

Det er ikke "frostpropperne" jeg mener. Der er skåret 1/4 tomme gevind i blokken hvor der sidder enten propper eller haner.

Men når du har hældt en ret stor mængde kølervæske oven i, så er blandingen sikkert ok.

Hvis du er nervøs for om det ikke er rørt godtnok rundt, kan du evt tage remmene af cirkulationspumpen og snurre den rundt med et specialværktøj på en boremaskine. Selvom termostaten sidder i motoren og selvfølgelig er lukket på grund af kold motor, så kan der strømme vand forbi, da der er en bypass kanal i termostathuset.

Tag tændrørene ud og pump lidt olie ind i cylindrene og kør på starteren. Sæt ikke tændrørene i igen. Det er ikke så ond ved starter og batteri, når tændrørene ikke er i. Så kan du tørne motoren lidt længere, uden at krumme tæer.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,512
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, NewDelh
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:43.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden