Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 294
8 medlemmer og 286 gæster
BerryNep, Evadzo, Evasjf, Marikhaurn, Musanontom, StevenNic, Thomasmum, Vakopigree
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-06-2015, 21:08
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Unhappy Hovedsikring springer

Hej med jer,

Vi har en Drago Fiesta 600 med en Mariner 115 EFI på hækken. Jeg har netop monteret batteriet, et helt almindeligt 12volt "bilbatteri", som også sad i båden sidste år. Al strøm virker: Lys om bord, lanterner, radio, instrumentpanel, lænsepumpe, osv. Dog med et par RET irriterende undtagelser:

* Når jeg prøver at starte motoren, kan jeg lige nå at høre at selvstarteren tager ved, og så springer hovedsikringen.
* Når jeg vil hæve og sænke motoren, kan jeg gøre det ved ganske korte tryk på kontakten dertil, indtil motoren er enten oppe eller nede. Men hvis jeg holder kontakten inde i mere et sekund, cirka, springer hovedsikringen også.

Jeg har monteret batteriet, sådan som det var monteret sidste år. Der sidder en rød, mindre ledning, som jeg går ud fra er stel(?), sammen med muffen på pluspolen på batteriet. Ellers er der ikke nogle "smarte" anordninger udover mufferne til plus og minus, naturligvis. Voltmeteret på instrumentbordet viser en ganske lile smule over 12v, hvilket det, så vidt jeg husker, også gjorde sidste år.

Jeg er slået helt hjem her, jeg ved ikke en gang hvad jeg skal begynde at undersøge. Er der nogen som har et godt råd, inden jeg giver fortabt og kører hele molevitten til, de i øvrigt flinke mennesker hos, Marineland?
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 09-06-2015, 02:59
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Høegh Se indlæg
Hej med jer,

Vi har en Drago Fiesta 600 med en Mariner 115 EFI på hækken. Jeg har netop monteret batteriet, et helt almindeligt 12volt "bilbatteri", som også sad i båden sidste år. Al strøm virker: Lys om bord, lanterner, radio, instrumentpanel, lænsepumpe, osv. Dog med et par RET irriterende undtagelser:

* Når jeg prøver at starte motoren, kan jeg lige nå at høre at selvstarteren tager ved, og så springer hovedsikringen.
* Når jeg vil hæve og sænke motoren, kan jeg gøre det ved ganske korte tryk på kontakten dertil, indtil motoren er enten oppe eller nede. Men hvis jeg holder kontakten inde i mere et sekund, cirka, springer hovedsikringen også.

Jeg har monteret batteriet, sådan som det var monteret sidste år. Der sidder en rød, mindre ledning, som jeg går ud fra er stel(?), sammen med muffen på pluspolen på batteriet. Ellers er der ikke nogle "smarte" anordninger udover mufferne til plus og minus, naturligvis. Voltmeteret på instrumentbordet viser en ganske lile smule over 12v, hvilket det, så vidt jeg husker, også gjorde sidste år.

Jeg er slået helt hjem her, jeg ved ikke en gang hvad jeg skal begynde at undersøge. Er der nogen som har et godt råd, inden jeg giver fortabt og kører hele molevitten til, de i øvrigt flinke mennesker hos, Marineland?
Normalt er rød ikke stel, men plus.
Har du et billede af polerne på muffen og batteriet?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 09-06-2015, 07:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Enig med Softice.

Normalt er rød plus-ledning, sort/brun til stel.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-06-2015, 09:21
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Mange tak for jeres svar.

Jeg ved heller ikke om den røde ledning er til stel. Det var bare en antagelse.

Jeg kan lige køre ned efter arbejde og tage et par billeder. Det skinner nok lidt tydeligt igennem at jeg ikke har helt forstand på hvad jeg spørger om. Så jeg prøver at se om et billede kan hjælpe lidt på sagen. Tak igen.

Mvh
Kurt
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-06-2015, 16:42
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Hvis du har vendt om på plus og minus, burde trim/tilt også virke modsat.

Lavere spænding(V) øger forbruget(A), har du rengjort polskoene, hvis de er iret, kan du have en dårlig forbindelse, hvor alt virker, men når der virkelig er forbrug, som ved start, er der ikke nok forbindelse, hvor ved det kan dykke spændingen,
De flest, der har prøvet at starte en bil med startkabler, har vist prøvet at skulle, lirke lidt med kablerne, før bilen kan starte.
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-06-2015, 19:55
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Jeg har godt nok en høj indlæringskurve for tiden. Jeg har i dag lært at der er noget som hedder flinke og træge sikringer. Dem som jeg sprang en masse af i går, var tilsyneladende flinke. Jeg har været nede i dag og prøve med nogle andre sikringer som skulle være træge, og nu kan jeg sagtens hæve og sænke motoren som jeg vil, uden at sikringen springer.

Men:

Sikringen går stadig når jeg prøver at starte motoren. Jeg prøvede også med en 25 amperes sikring i stedet for 20 ampere, men den springer med det samme alligevel.

Sjip: Det kan sagtens være at der var dårlig kontakt. Nu er der det i hvert fald helt sikkert, for jeg har i dag fået strammet boltene så meget at skoene er knækket (se billeder). Jeg må lige prøve igen med et par nye i morgen, når forretningerne åbner.

Bortset fra det, så har jeg sådan en afbryder (billede 4) som overhovedet ikke virker. Der er strøm på det hele, uanset om jeg har sat den røde nøgle i og drejet den, eller ej. Jeg er ikke helt klar over hvordan den burde virke, men jeg forestiller mig at det er meningen at den kortslutter kredsløbet når jeg drejer nøglen og tager den ud, sådan at der ikke er strøm på noget som helst? Det kunne vel i så fald også tyde på en dårlig forbindelse (jeg ævler sikkert nu, bær over med mig)?

Bortset fra at skoene er knækkede nu (og sikkert også beskidte), ser det så ud til at jeg har skruet det rigtigt sammen? Jeg er 99% sikker på at det er sat på nøjagtig som det sad sidste år.

Tak igen for jeres tid. Det er uvurderligt for sådan en skrivebordsforvent nybegynder som mig, at I gider tage jer tid til at hjælpe.

Mvh
Kurt
Attached Images
File Type: jpg DSC_1369.jpg (169.8 KB, 24 views)
File Type: jpg DSC_1370.jpg (133.4 KB, 16 views)
File Type: jpg DSC_1371.jpg (131.4 KB, 15 views)
File Type: jpg DSC_1376.jpg (53.0 KB, 12 views)
Reply With Quote
  #7  
Gammel 09-06-2015, 20:29
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Nu er jeg bestemt ingen ekspert, men det første der slog mig ved dine billeder er, at batteriet ikke ser helt nyt ud. Bare fordi det fungerede sidste år, er det ikke sikkert at det fungerer i år. Om et færdigt batteri kan få sikringerne til at springe, skal jeg dog lade være usagt. Har du mulighed for at låne et andet batteri?
Reply With Quote
  #8  
Gammel 10-06-2015, 00:30
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Høegh Se indlæg
Jeg har godt nok en høj indlæringskurve for tiden. Jeg har i dag lært at der er noget som hedder flinke og træge sikringer. Dem som jeg sprang en masse af i går, var tilsyneladende flinke. Jeg har været nede i dag og prøve med nogle andre sikringer som skulle være træge, og nu kan jeg sagtens hæve og sænke motoren som jeg vil, uden at sikringen springer.

Men:

Sikringen går stadig når jeg prøver at starte motoren. Jeg prøvede også med en 25 amperes sikring i stedet for 20 ampere, men den springer med det samme alligevel.

Sjip: Det kan sagtens være at der var dårlig kontakt. Nu er der det i hvert fald helt sikkert, for jeg har i dag fået strammet boltene så meget at skoene er knækket (se billeder). Jeg må lige prøve igen med et par nye i morgen, når forretningerne åbner.

Bortset fra det, så har jeg sådan en afbryder (billede 4) som overhovedet ikke virker. Der er strøm på det hele, uanset om jeg har sat den røde nøgle i og drejet den, eller ej. Jeg er ikke helt klar over hvordan den burde virke, men jeg forestiller mig at det er meningen at den kortslutter kredsløbet når jeg drejer nøglen og tager den ud, sådan at der ikke er strøm på noget som helst? Det kunne vel i så fald også tyde på en dårlig forbindelse (jeg ævler sikkert nu, bær over med mig)?

Bortset fra at skoene er knækkede nu (og sikkert også beskidte), ser det så ud til at jeg har skruet det rigtigt sammen? Jeg er 99% sikker på at det er sat på nøjagtig som det sad sidste år.

Tak igen for jeres tid. Det er uvurderligt for sådan en skrivebordsforvent nybegynder som mig, at I gider tage jer tid til at hjælpe.

Mvh
Kurt
Kunne tyde på at din starter ikke har det godt, da du springer sikringer hele tiden når du prøver at starte. Du må ikke sætte større sikringer i, da du så kan brænde ledningerne af. Prøv at give din starter et gok med en hammer. Det kan jo være din starter har sat sig.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 12-06-2015, 22:45
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Sjip Se indlæg

Lavere spænding(V) øger forbruget(A).
Den køber jeg ikke helt. Dette er kun tilfældet hvor man har noget elektronik der regulere efter en effekt - Effekt(P) = Strøm(A) x Spænding(V). Det kunne være at man har en 300W 230Vac motor tilsluttet en 12V til 230Vac konverter. Her vil konverteren trække 25A ved 12V og 30A ved 10V - Hvis altså vi ser bort fra det tab der også er i konverteren.

Men en "dum" ting som en starter, eller eks. en pære, vil ikke hæve strømmen når spændingen falder. Dog med den krølle at hvis batteriet er delvist afladet, og starteren dermed ikke kan dreje motoren, ja så vil starteren se motoren som blokeret, og vil dermed belaste batteriet ekstra hårdt.

Så hvad er det præcis der sker når sikringen springer? Når starteren at dreje motoren, eller giver det bare et klik, og så springer sikringen?

Har meget lidt erfaring med Påhængsmotorer - Men kan det virkelig passe at starteren til en påhængsmotor af den størrelse kun er på 25A? Jeg syntes det lyder af meget lidt.. Jeg forestiller mig jo at starteren bør have størrelse af næsten en som på en (mindre) bil. Og der rækker 25A da ingen steder. Hvorfor det så har virket tidligere skal jeg dog ikke kunne sige...
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #10  
Gammel 13-06-2015, 19:54
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
En 20 ampere sikring er ikke til selve starteren, den bruger mangel flere ampere.
Så sikringen er nok til startrelæet....
Reply With Quote
  #11  
Gammel 13-06-2015, 22:39
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by je__ns Se indlæg
En 20 ampere sikring er ikke til selve starteren, den bruger mangel flere ampere.
Så sikringen er nok til startrelæet....
Ja, starteren trækker 165 ampere når den tørner motoren, og "kun" 80 ampere når der ikke er nogen belastning.

Ifølge http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/115.html#/24 (hvis det ellers er den rigtige motor) så er der en 20 ampere og en 30 ampere sikring som er med til at beskytte startkredsløbet (det må være startrelæ siden), og hvis de springer vedvarende så er der noget galt.

Sørg for at batteri, kabler og kabelforbindelser er i orden.

Fandt lige en oversigt over sikringerne her:
http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/115.html#/510

Der er en 30 ampere start relæ sikring, men er det den som går ?

Eller er det trim sikringen (20 ampere) ?
Reply With Quote
  #12  
Gammel 16-06-2015, 09:08
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Jeg skal forsøge at forklare:

megelundo: Den giver bare et klik, og så springer den.

BrianL: Det er en 20A glassikring som sidder på "instrumentbordet" ved rattet. Jeg går ud fra, at det er en form for "hovedsikring", da alt strøm på båden går, når denne sikring springer.

Jeg sætter stor pris på jeres forslag, men det er ved at gå op for mig at jeg vidst har overskredet grænsen for mine talenter her. Mon ikke det er bedst for alle - og for båden - hvis jeg bare kører den til en fagmand, inden jeg ødelægger mere end jeg reparerer.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 16-06-2015, 16:10
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Høegh Se indlæg
Det er en 20A glassikring som sidder på "instrumentbordet" ved rattet. Jeg går ud fra, at det er en form for "hovedsikring", da alt strøm på båden går, når denne sikring springer.

Jeg sætter stor pris på jeres forslag, men det er ved at gå op for mig at jeg vidst har overskredet grænsen for mine talenter her. Mon ikke det er bedst for alle - og for båden - hvis jeg bare kører den til en fagmand, inden jeg ødelægger mere end jeg reparerer.
Hvis båden er helt død når denne ene sikring springer, så bør du nok også overveje om ikke du skal have delt dit el i 2 kredse. Det vil da være bittert at hvis man har en defekt på eks. en vinduesvisker, at man så ikke kan sejle i land da alt el kører på samme sikring. Og der rækker 20A da i øvrigt heller ikke så langt som "hovedsikring". Men det kan også hurtigt blive en dyr omgang hvis man skal have ændret til 2 kredse, og ikke selv kan lave noget af det.

Det er altid en kunst og vurdere hvornår ens græse er nået. Og hvis ikke du har styr på ledningerne så kan man hurtig ødelægge for mange tusinde kroner.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #14  
Gammel 17-06-2015, 21:26
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Høegh Se indlæg
BrianL: Det er en 20A glassikring som sidder på "instrumentbordet" ved rattet. Jeg går ud fra, at det er en form for "hovedsikring", da alt strøm på båden går, når denne sikring springer.
Ups, jeg troede at det var en af motorens hovedsikringer som sprang.

Jeg mener ikke at der bør være andre sikringer monteret i båden som bruges til det elektriske kredsløb til selve motoren, så hvis den 20A glassikring på instrumenbordet påvirkes af startmotoren så er der noget helt galt. Vedr. ledninger fra batteriet til påhængsmotoren så vil jeg anbefale at monteringsvejledningen til motoren følges.

Men andet elektrisk udstyr i båden skal naturligvis være beskyttet med seperate sikringer.

Sidst redigeret af MartinN; 17-06-2015 kl. 22:32. Begrundelse: Citat rettet
Reply With Quote
  #15  
Gammel 20-06-2015, 23:16
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Alt andet udstyr er også beskyttet. Der er seperate sikringer til det hele: Lanterner, lys ombord, trimmotor, lænsepumpe, 12-volt "cigartænder", osv... der sidder vel 10-12 sikringer i bordet (kan ikke lige huske det nøjagtige tal).

Jeg afleverer det hele til Marineland på mandag, så skal jeg nok informere om hvad fejlen er/var, når de har fundet den.

Igen, mange tak for jeres input. Jeg fik ikke løst fejlen, men jeg har lært en ting eller to. Og det er jo værdifuldt i sig selv.

Mvh
Kurt
Reply With Quote
  #16  
Gammel 30-06-2015, 17:31
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
En opdatering, i tilfælde af at det skulle have interesse.

Jeg er nu blevet lidt klogere på sagen. Det viser sig, at den sikring som springer - som je__ns også ganske rigtigt skriver - ikke er til selve starteren. Jeg fik professionel hjælp, og vi er nået frem til at der må være forbindelse mellem to kredsløb i vores elsystem.

Når jeg tilslutter kredsløbet til motoren (med den røde nøgle), starter maskinen helt normalt (hvor HAR jeg savnet den lyd). Men når jeg slår den fra, og der ikke burde ske noget som helst ved at jeg drejer tændingsnøglen, så springer "hovedsikringen" på det kredsløb hvor lys, lanterner osv sidder på. De 20A som dette kredsløb er sikret med, er ganske rigtigt alt alt for lidt til at trække selvstarteren.

Der er altså noget som tyder på at de to kredsløb ikke er korrekt adskilte, hvilket også vil forklare begge mine problemer. Så nu arbejdes der på sagen nede hos Marineland, og vi håber at være klar til forårssæsonen ganske snart (eller i det mindste at vi når at få båden i vandet inden I andre begynder at tage jeres både op).

Jeg håber ikke jeg vrøvler alt for meget i ovenstående, men jeg synes lige at jeg skyldte at runde sagen af.

Tak igen for jeres forslag og kommentarer.

Mvh
Kurt
Reply With Quote
  #17  
Gammel 01-07-2015, 19:09
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Super med en opdatering, så kan vi alle blive klogere.

Lars
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
Svar

Tags
12v, motor, sikring, strøm

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,414
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Vakopigree
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:16.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden