Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 583
2 medlemmer og 581 gæster
CarterItash, Edwardapown
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-06-2010, 00:44
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Slingerkurs

Hejsa. Jeg har en 20 fods bowrider med en 4,3 VP med SX drev... Når jeg sejler stille og roligt i den kan den ikke holde kursen, slipper man rattet drejer den først lidt til den ene side og efter 4 til 5 sekunder til den anden side og så efter 4 til 5 sekunder tilbage igen, og sådan bliver den ved... Man skal konstant styre den bare for at holde den nogenlunde lige på kursen, hvad skyldtes det.. Den er meget slasket i drevet når man tager fat i det når den står på traileren... Fyrer man den af er den meget modvillig mod at styre til bagbord, men meget let til styrbord, jeg ved godt at propellens drejemodstand betyder en del, men er overrasket over det er så meget...
Omdrejningtælleren farer op og ned konstant, kun når man sejler i næsten tomgang kan man aflæse omdrejningerne.... Fartmåleren virker kun når man når pænt op i fart, er den stoppet ? Jeg håber der er nogen med svar på mine spørgsmål... Mvh Christian
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-06-2010, 09:32
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Ok der er mange spørgsmål, i det der.

Med hensyn til din slingren er det ret normalt ved lav fart, Jeg har en 19,5 fod med alpha drev. Den slingrer også fra side til side. Det er almindeligt.

Men slasket i drevet virker underligt, det er mit ihverfald ikke. Det lyder næsten som om dit styrekabel skal have et check?
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-06-2010, 09:42
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg har samme problem med omdrejningstælleren mellem ca 1800-2800 farer nålen op og ned, står dog stille et sekundt ind imellen.
motoren og instrumenterne er fra 2005 og har gjort det hele tiden og vi har aldrig kunne finde en løsning.
så jeg følger lige ned her.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-06-2010, 10:49
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jeg er noget i tvivl om hvorvidt minomdrejningstæller er korrekt tilsluttet, synes at den viser alt for lidt... Så jeg hænger osse lige på denne tråd.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #5  
Gammel 18-06-2010, 18:54
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Min omdrejningstæller fungerer snarere som et forvirret kompas på Nordpolen. Jeg prøver med nye kabler en dag...
Reply With Quote
  #6  
Gammel 20-06-2010, 12:59
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Båden med kun en propel har en tendens til at slingre fra side til side ved lav hastighed. Jeg syntes dog at huske at både med duoprop eller Bravo III drev ikke gør dette?

At omdrejningstælleren hoppe lidt en gang i mellem kan vel kun være en dårlig forbindelse?

Med hensyn til slup i styretøjet, er der hydraulik væske på beholderen?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 20-06-2010, 17:15
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er med slukket motor, jeg har konstateret den er slasket i drevet. jeg ved ikke om den også er slasket med startet motor.. Der er væske på... Jeg undrer mig over den er så styre modvillig mod bagbord, jeg ved godt propellens dreje-modstand betyder meget, men så meget overrasker mig... Og så at fart måleren først begynder visning når båden komme op i fart, og den viser het klart for lidt, kun ca 35 knob ved fuld skrue, jeg mener den skulle være god for ca. 50 knob, men det kan være jeg husker fejl...
Reply With Quote
  #8  
Gammel 20-06-2010, 18:09
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Hvis du har hydraulisk styring er det usansynligt at propellen skulle kunne påvirke med drejemodstand i nævneværdig grad. Hvis du ikke mgl. olie i systemet, tyder noget på en defekt i enten pumpen eller stemplet.

Mht. trykloggen kan der være knæk på slangen, eller den er blevet klemt som gør at trykket skal være ekstra højt før du får udslag på uret, og dermed også for lav visning.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #9  
Gammel 20-06-2010, 20:19
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Ja det virker da noget mærkeligt - Hvor meget væske er der på?
Virker båden langsommer i år? Trykloggen viser sjældent korrekt, brug en gps til det med farten.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 20-06-2010, 21:19
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Trykloggen viser sjældent korrekt, brug en gps til det med farten.
Enig.

På min gl. F115 Yams var der under 1kn til forskel på GPS og tryklog.

Det er første gang jeg har oplevet så ens visning.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #11  
Gammel 20-06-2010, 22:48
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg tjekker lige alt omkring styrringen ud, jeg har ikke andet en tjekket de forskellige beholdere´s indhold, uden at vide hvad de forskellige beholdere var til... Jeg ved ikke meget om båden, jeg købte den sidste efterår og kom den i vandet i sidste uge... Jeg har sejlet 2 ture i den, det er alt... Jeg vil prøve at tjekker pito´en og slangen ud, og se om er skulle være knæk osv... tak for alle indslagene... Jeg formoder den har servo, men jeg er ikke helt sikker på det, for jeg kan ikke se nogen pumpe ? Skal servo-pumpen ikke trækkes af samme rem som generatoren ?
Reply With Quote
  #12  
Gammel 21-06-2010, 09:24
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Jeg tjekker lige alt omkring styrringen ud, jeg har ikke andet en tjekket de forskellige beholdere´s indhold, uden at vide hvad de forskellige beholdere var til... Jeg ved ikke meget om båden, jeg købte den sidste efterår og kom den i vandet i sidste uge... Jeg har sejlet 2 ture i den, det er alt... Jeg vil prøve at tjekker pito´en og slangen ud, og se om er skulle være knæk osv... tak for alle indslagene... Jeg formoder den har servo, men jeg er ikke helt sikker på det, for jeg kan ikke se nogen pumpe ? Skal servo-pumpen ikke trækkes af samme rem som generatoren ?

Ofte kan du høre om der er servo på (hvis den ellers virker) Ligesom i ældre biler med servo, vil den hvæse lidt når du drejer rettet let.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #13  
Gammel 21-06-2010, 09:58
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Det er ikke sikkert der er en servo, mange systemer fungerer uden strøm vha. af en alm. orbitrol-pumpe.

Om det er tilfældet ved dig kan jeg ikke sige noget om.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #14  
Gammel 21-06-2010, 11:20
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
hvis der er servo på så bliver pumpen trukket af remmen.
der kan også være hydraulisk styring fra rattet til styrearmen på drevet hvor cylinderen til servoen også sidder.
der er ikke EL i forbindelse med servo på alm. både.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #15  
Gammel 21-06-2010, 19:42
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der sidder en meget lang hydralisk stempel der et tilsluttet benet, jeg tjekker lige i morgen om der går en servopumpe hen til den, men jeg tvivler lidt... Jeg kan desværre ikke finde en manual på båden som er en Wellcraft Excel 20sx bowrider fra 1992... Den klonker også lidt når man sætter den i gear, jeg troede at VP/SX ben havde et synkromesse system der gjorde den ikke sagde en lyd når man satte den i gear ?
Reply With Quote
  #16  
Gammel 21-06-2010, 20:11
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
SX drev kan sagtens sige klonk især hvis motoren går lidt højt i tomgang.
SX drev skær ikke tænder som nogle af de sorte gør
SX drev har som standart servo.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #17  
Gammel 25-06-2010, 11:27
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Der sidder en meget lang hydralisk stempel der et tilsluttet benet, jeg tjekker lige i morgen om der går en servopumpe hen til den, men jeg tvivler lidt... Jeg kan desværre ikke finde en manual på båden som er en Wellcraft Excel 20sx bowrider fra 1992... Den klonker også lidt når man sætter den i gear, jeg troede at VP/SX ben havde et synkromesse system der gjorde den ikke sagde en lyd når man satte den i gear ?
Nu er der noget der begynder at falde på plads.

Du skrev til mig vedr propeller til SP drev og det kunne jeg ikke få til at hænge sammen med at du tidligere har spurgt på dit SX drev. Du kan selvfølgelig være samler ligesom mig, men jeg undrede mig alligevel......

Altså, båd/motor som denne tråd går ud på, er den du har et par billeder af, En Wellcraft Excell 20 fra 1992. I 1992 var de første SX drev dårlig nok kommet ud af samlebåndet. Det kan selvfølgelig være skiftet siden.

Men det drev du har på båden er et SP drev, det har intet med SX at gøre. Nogle kalder SP'en for en 290'er med skrå hat.

Anyways, slør i styretøjet på 270-280-290-SP er meget almindeligt. Det opstår fordi drejemekanismen består af mange led, hvoraf et af dem er ret hårdt belastet. For at komme dette til livs, skal der skiftes div bøsninger.

Udover slør i drevet, er der naturligvis slør i selve teleflex'en. Sammenlagt kan det give en del slør.

Drevet har ingen pitot hul til en fartmåler, så der må sidde en "pick-up" ved siden af drevet på agterspejlet.

Den lange "hydraulikcylinder" du kan se, er formentlig teleflex'en, der er nok desværre ikke servostyring på maskinen, Volvo var lidt fedtede med at installere servo på motorerne før i tiden.

På min 1800 Suntop, kan man stort set kun sejle ligeud, når den får fuld hammer, rattet er hård at holde og meget vanskelig at dreje til den ene side, man er næsten bange for at rykke teleflex'en over.

Servostyring skal det til.

35-40 knob for fuld hammer er ikke helt ved siden af på din båd. 50 knob tror jeg ikke at den kommer op på, desværre. Det skal der en sprød V8'er til.

Men husk lige at tjekke skala'en på din fartmåler om det er MPH(miles pr hour = 1,6 km/t) eller KTS(knob = 1,852 km/t)

Der er nogle bestemte årgange Volvo drev i starten af 1990'erne som rent faktisk sagde et solidt "KLONK" når de gik i gear, selvom alt var som det skulle være.

De fleste gamle Volvo'er siger klonk når de går i bakgear, mest fordi det giver et ryk inden bakgearslåsen får fat.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #18  
Gammel 25-06-2010, 12:03
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg troede fejlagtigt det var et SX drev fordi båden hedder 20SX, men jeg er blevet klogere... Fartmåleren begynder først ved 10 knob, så måske det er derfor det hænger lidt... Drevet er noget slasket, men jeg kan godt dreje ved fuld skrue, men der er en del modstand....
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,576
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Pechi_ovEr
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:01.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden