Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 354
8 medlemmer og 346 gæster
Chenorpriobby, Diegoabracuams, miteenhah, mviwyfvdsxi, OnatasSek, RhobarFairiuS, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-08-2012, 10:45
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
stålbåde...

for nogle år tilbage på et andet forum blev jeg frarådet, at købe en stålbåd.

Jeg husker dog ikke helt, hvad den store udfordring med dem er.

Så derfor spørgsmålet, hvad er fordele / ulemper med en stålbåd kontra en glasfiber ??
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-08-2012, 21:48
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Er der ingen der ved noget om stålbåde ??
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-08-2012, 02:08
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
De er dyre i zink.
Man kan ikke beskytte et helt skrog med een stor zink-klods. Der skal (gæt) nok en til pr. m2 skrog, for at beskytte skroget optimalt.

Så det er en udgift oven i bundmaling og den almindelige vedligehold.

Ellers kan jeg ikke se der skulle være en forskel, bortset fra vægten..

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-08-2012, 07:46
klinse klinse er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Marstal
Indlæg: 63
Når man købere et stålskib , skal man regne med eb billigere indkøbs pris end ved glasfiber skibe , der ryger dog så osse en del ekstra på vedligeholdelses kontoen , man kan ikke bare bare sætte en masse zink på , mAn sætter zink på for at flytte tæringen over idet mindst ædle metal , men sætter man for meget zink på kan du få nogle nogle uheldige bivirkninger
Med tæring i skroget .
Der skal osse regnes flere penge til maling , rep af små lakskader .
Samt at et stålskib inden for en given periode skal sandblæses og males op på ny , ihvertfald under vandlinien , samt der ind imellem måske skal skiftes lidt stål .
Brændstof forbruget er osse højere da stålskibe er noget tungere .
Det lyder som en masse ulemper ,men der er jo osse fordele skibet er stærkere og ligger sikkert osse bedre i vandet end et glasfiber skib , det vil typisk ikke drive så meget ved havnemanøvrer
Reply With Quote
  #5  
Gammel 05-08-2012, 10:12
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvor stor er problemet med tæring i dem ?

Har I en idé om hvad det evt. vil koste ( bare ca ), at få en 32-34 fods stålbåd sandblæst og malet op påny ? Under vandlinien.

Tids intervallet for det, er det i omegnen af hver 4 - 5 år ?

Betyder det at båden kan/skal ligge i vandet i den mellemliggende periode, eller skal den stadig op hvert år og bundmales ?

Mine egne observationer er også at de ligger godt i vandet, og er nemme at manøvrere rundt med, da de ikke virker til at være særlig vind følsomme, og derfor ikke driver så meget.

Bagsiden er jo så også at der ikke er den speed i dem, de sejler jo nok ikke meget hurtigere end 6 - 8 knob....
Reply With Quote
  #6  
Gammel 05-08-2012, 11:56
klinse klinse er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Marstal
Indlæg: 63
du skal nok regne med den skal sandblæses i bunden ca hver 8 til 10 år .
det er meget vigtigt med både stål og glasfiber skibe ,at man laver skader i malingen på den rigtige måde ,ser tit at folk der har både stål og glasfiber skiber giver en til to gange grunder ,på skader der går helt ind til gelcoat eller stål .
og eftersom en epoxy malingen først er tæt ved 230 til 240 my er det alt for lidt ,man kan vis man er øvet ligge omkring 80 my på rulle ,og da der er ca 50 % tørstof i de fleste epoxyer ,vil det sige at når malingen tørrer er der ca 40 my tilbagedet forudsætter at maling ikke er blevet fortyndet ,det vil sig du skal reppe pletter ind til med 6 til 7 gange epoxy .
nogle steder kan leje sandblæsnings anlæg og selv blæse ,vil dog anbefale at man sprøjter den med airless efter sandblæsning
der er dog kommet nye epoxyer med højere tørstofindhold ,som kun svinder ca 25 % efter påføring

ps :hvis båden er godt behandlet i bunden kan du nøjes med at optage og male hver andet år
__________________
Henrik-C Henriksen
Marstal havn
Nimbus 2600 navn Obelix
Volvo penta tamd 31a
Reply With Quote
  #7  
Gammel 05-08-2012, 12:07
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Ang. zink..

Så er min omtale af zinkbeskyttelse af stålskrog, udelukkende bakket op af, hvad jeg ser i tv osv.

Et ror på et containerskib, eller store trusters til borerigger osv. de har en stor mængde mindre zink-klodser påmonteret med kort afstand imellem dem.........
Samme problematik de ønsker at undgå i deres dyre isenkram, gælder vel også stålbådes skrog.

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #8  
Gammel 05-08-2012, 12:34
klinse klinse er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Marstal
Indlæg: 63
du skal nok regne med den skal sandblæses i bunden ca hver 8 til 10 år .
det er meget vigtigt med både stål og glasfiber skibe ,at man laver skader i malingen på den rigtige måde ,ser tit at folk der har både stål og glasfiber skiber giver en til to gange grunder ,på skader der går helt ind til gelcoat eller stål .
og eftersom en epoxy malingen først er tæt ved 230 til 240 my er det alt for lidt ,man kan vis man er øvet ligge omkring 80 my på rulle ,og da der er ca 50 % tørstof i de fleste epoxyer ,vil det sige at når malingen tørrer er der ca 40 my tilbagedet forudsætter at maling ikke er blevet fortyndet ,det vil sig du skal reppe pletter ind til med 6 til 7 gange epoxy .
nogle steder kan leje sandblæsnings anlæg og selv blæse ,vil dog anbefale at man sprøjter den med airless efter sandblæsning
der er dog kommet nye epoxyer med højere tørstofindhold ,som kun svinder ca 25 % efter påføring
ps hvis båden er ordentligt beskyttet vil den sagtens kunne ligge i vandet i 2 år

ang zink er det udregnet hvor tæt de må sidde ,du kan vist bruge en tommelfinger regel ,der siger at vis de lyser ,må de må ikke lyse indover hinanden ,
har før set skibe hvor de har siddet for tæt ,der kan så opstå tæring det ligner en spiral .
i rør til trosters og andet kan de sidde tættere fordi de ikke lyser ind over hinanden grundet krumningen i røret
for lidt zink er skidt ,men det er for meget osse
__________________
Henrik-C Henriksen
Marstal havn
Nimbus 2600 navn Obelix
Volvo penta tamd 31a
Reply With Quote
  #9  
Gammel 05-08-2012, 14:53
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
nu er vi ikke i en økonomisk forfatning, der gør os i stand til at købe en ny båd...

Så umiddelbart er det vel muligt, at kigge på hvad den sejler rundt med som det er.

Vi har ingen specifik i tankerne, men kan rigtig godt lide indretningen af de hollandske stålbåde....

Og vi er nok der, hvor jeg skal have strikket en salgs annonce sammen til vores Wiking.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 05-08-2012, 16:31
klinse klinse er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Marstal
Indlæg: 63
Der er osse rigtig mange fine stålbåde ,og kigger men sig godt for ,kan sagtens finde nogle rigtigt fine skibe som er iorden .
den største fordel ved de Hollandske stålbåde er set med mine øjne ,at man slipper for at have en kaleche ,og istedet har fast tag ,det passer bedre til det danske klima
men held og lykke ,det evt nye skib ,har du stadig din grand banks
__________________
Henrik-C Henriksen
Marstal havn
Nimbus 2600 navn Obelix
Volvo penta tamd 31a
Reply With Quote
  #11  
Gammel 05-08-2012, 17:07
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Betingelse nummer 1 for ny båd er at jeg ikke vil være inde, når jeg sejler.... Mange af stålbådene har muligheden for at være både ude og inde, idet at der er mange med styreplads agter.

Jeg har stadig GB'en i Holbæk, den har lige været på bedding i 2 uger, så nu står den kniv skarp. Men den lever sit eget liv, og vi bruger den stort set ikke.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 05-08-2012, 17:56
klinse klinse er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Marstal
Indlæg: 63
Kan godt forstå du vil kunne styre uden for ,det er osse muligt på de stålbåde jeg har set ,der er jo som regel soldæk bag cockpittet med styrplads
held og lykke med det
__________________
Henrik-C Henriksen
Marstal havn
Nimbus 2600 navn Obelix
Volvo penta tamd 31a
Reply With Quote
  #13  
Gammel 06-08-2012, 17:32
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Hej Peter,
du kan prøve, at gå ind på MGDUFF´s hjemmeside, der er en beskrivelse af montering af anoder på stålbåde. www.mgduff.co.uk
Hvis du vil have en stålbåd, så kig efter en hollænder, og gerne i Holland.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #14  
Gammel 07-08-2012, 10:12
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
god hjemmeside tak for linket.

Jeg har hidtil sprunget holland over, for jeg synes at utrolig mange af deres annoncer, er på hollandsk ( sjov nok ), men det er ikke et sprog jeg forstår....

Det vil dog nok være en hollandsk stålbåd, såfremt vi finder sådan en.

Nu skal den anden lige sælges først, men det kan da kun være en detalje

Måske jeg skulle starte med at sætte den officielt til salg, det hjælper nok også lidt på processen.....
Reply With Quote
  #15  
Gammel 07-08-2012, 19:27
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Hej igen,
du kan prøve denne side, hvor der er mulighed for oversættelse til engelsk. www.botentekoop.nl
Her er nogle navne på stålbåde: Reline 41 SLX, Funcraft, Klaassen Super van Craft, Van der Valk, Pacific Alure.
På siden som der er linket til, er der gode billeder samt udførelig tekst.
Jeg på flere bådmesser i Hamburg, beundret klædningen, som fremstår som glasfiber! Det er faktisk kun et stykke under vandlinien, at man kan se, at det drejer som om både bygget i stål eller aluminium!

God fornøjelse med linket
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #16  
Gammel 07-08-2012, 21:54
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
en ting man nok må nævne, er at en dårligt vedligeholdt stålbåd taber hurtigere værdi en en i fiber, og der er meget at gennemgå før evt. køb af brugt.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,398
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Chenorpriobby
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:13.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden