Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 374
10 medlemmer og 364 gæster
AlexSr, Austinalet, DGEdward, Killiandrunnybub, LeifFlulany, Peerlit, RaymondSag, RonaldLah, Thomasmum, Vilianaogf
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-07-2015, 19:33
Alnh Alnh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2015
Bopæl: Danmark
Indlæg: 13
Volvo Penta D4

Hej

Nogen der har end ide om hvad der kan være galt med min Volvo Penta D4 motor der under sejlads pludselig stoppede med at virke.

Observationer gjort efterfølgende:
1) motor lyder "anderledes" når den prøves genstartet og stopper efter få sekunder.
2) ingen fejlmedelser fra EVC systemet.
3) Batterier aflades meget hurtigt efter få forsøg på genstart.

Jeg har tjekket diesel filtre for vand og diesel pest og fundet begge dele ok.
Motor temperatur var 85 grader ved havariet


Motoren er en D4 fra 2006 og har siden kun sejlet 70 timer og er efterset inden søsætning i denne sæson. Båden er søsat førstegang i 2008 og næsten gang i 2014 og 2015.

Er der nogen der har en ide om hvad der er galt vil jeg være taknemmelig for et bud på hvad problemet kan være.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-07-2015, 19:58
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Defekte akkumulatorer eller generator.....
Hvis ikke der er strøm nok til magnetventilen på brændstofpumpen, vil de symptomer du beskriver fremkomme.

Få udført en belastningstest på akkumulatorerne, så tager vi den derfra.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-07-2015, 00:35
Alnh Alnh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2015
Bopæl: Danmark
Indlæg: 13
Hej,

Tak for dit svar, jeg får lavet en belastnings test af akkumulatorene jeg kan dog tilføje at de er helt nye og skulle være fuldt opladet. - jeg hælder måske mere til en defekt generator. Jeg vender tilbage når jeg ved mere.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-07-2015, 05:46
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Kontroller samtidig kabelforbindelser til generatoren. Måske en dårlig forbindelse.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-07-2015, 22:34
Alnh Alnh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2015
Bopæl: Danmark
Indlæg: 13
Hej,

Jeg er nu blevet en smule klogere på mit problem. - Det ser ud som om. at havvandet er gået op igennem udstødnings knæet og via turboen direke ind i motoren, således der er søvand på oversiden af stemplerne. - Jeg har ingen ide om hvordan det er sket.

Båden er nu kommet på land igen, og motoren tages ud og skilles ad dels for at begrændse skaden, samt vurdere skadens omfang.

Er der nogen der har en ide om hvordan det kan være sket, samt et bud hvad der skal til for at undgå det kan ske igen.

Mortoren har kun kørt 70 timer og vedligeholdt med diverse vedligeholdses arbejder.


Kan man købe en ombytter motor og hvis ja, hvad er prisen.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-07-2015, 10:43
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, det lyder under ingen omstændigheder godt.

Jeg har ingen sprængskitse af din motorkonstruktion.

Afmontering af motoren - hvorfor ?

Hvis der er vand i cylindrene, så ville jeg i første omgang afmontere alle dysserne og tørne motoren, så evt. vand bliver blæst ud.
Herefter montering af dysserne, olieskift på motoren samt filter og opstart.

Motoren må IKKE tørnes med dysserne monteret, hvis der er vand i cylindrene. Husk at vand ikke kan komprimeres.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-07-2015, 12:35
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Hvis vandet er ovenpå stempler må det være din mellemkøler som er defekt, men tag hele motoren ud for at lave det forstår jeg ikke????????
Det er bare med at få vandet ud, og få den startet med det samme
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-07-2015, 15:02
Alnh Alnh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2015
Bopæl: Danmark
Indlæg: 13
Volvo Penta D4 260 hk

Årsagen til motor havariet er fundet, DPH-A drevet har sat sig i gearet og pga. dette har motoren taget søvand ind i motoren og sikkert også beskadiget andre indre motordele.

Båden er på land og i den forbindelse har jeg afmonteret bundproppen og konstateret der løber motor olie ud. - så der er sikkert et læk i motoren.

Jeg tror jeg skal undersøge pris på en renovering af motor samt finde et nyere DPH-A drev.

Er der nogen der ved hvor man kan købe nyere/renoveret motor og drev?

Eller give et bud på renovering af min motor og drev?
Reply With Quote
  #9  
Gammel 07-07-2015, 17:35
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Hvordan kan motoren "sætte sig", hvis drevet har "sat sig".....?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #10  
Gammel 07-07-2015, 18:00
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hvis motoren er holdt med service hvor du har købt båden, så bør du virkelig forsøge at inddrage forhandleren. Jeg er med på at motoren er fra 2006, men den har kun sejlet lidt over 2 sæsoner, hvilket det ret lave timetal også fortæller. Så hvis ellers den er serviceret af autoriseret personale tror jeg du har en fornuftig sag. Evt. noget med at du betaler dele, de betaler timerne.

Men hvis du har handlet privat, og service er klaret af en "perlegrus mekaniker" så ser det desværre skidt ud for dig.

Ang. priser på renovering så kan det være svært at svare på uden at have set det mere detaljeret. En grov tommelfingerregel siger dog ca. 15000kr pr. cylinder når det er en større maskine med turbo og intercooler. Men det kan sagtens svinge 10..20000kr begge veje. Derudover nyt/andet drev til(for mig) ukendt pris. Derudover pris på at få motor afmonteret, og monteret igen. Så det kan desværre hurtigt rende et godt stykke over 100.000kr hvis du er rigtig uheldig.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #11  
Gammel 07-07-2015, 21:42
Alnh Alnh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2015
Bopæl: Danmark
Indlæg: 13
Volvo Penta D4

Drevet er nu afmonteret og motoren kunne herefter startes uden problemer:-)

Problemet er nu kun relateret til drevet, hvor gearkassen er totalt smadderet og fyldt med metal stykker. drevet er hos et marine service firma der skal vurder om det kan betale sig at renovere det, eller jeg skal indkøbe et nyt/renoveret drev.

Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende med et Volvo Penta drev der kun har sejlet 70 timer?


Har nogen kendskab til et firma/privat person der vil sælger et brugt DPH-A drev med en udveksling på 1.85 så vil jeg være taknemlig for dette.

Båden er købt af privat person i 2014 og derfor uden garanti men gennemgået af bådsagkyndig person med positivet resultalt inden købet.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 07-07-2015, 23:11
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg kender ikke skadernes omfang på dit drev og med de svingende udmeldinger om først startproblemer, herefter renovering af motoren og nu et smadret drev, så er det en kamp uden lige, at komme med en konkret løsningsmodel...

Hvis vi holder fast i et defekt drev, så er VP stumper dyrere end kokain, og derfor kan det sjældent svare sig at renovere det.

Jeg ville nok søge på ebay.com eller blocket.se efter et andet brugt drev....

Man kan jo ryste på hovedet af ham mekanikeren, som ville pille din motor ud og hovedrenovere den......
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #13  
Gammel 08-07-2015, 10:09
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Jeg ville forsøge at kontakte Volvo Penta og forklare dem situationen.

Med det lave timeantal tyder det på en produktionsmæssig (går ikke ud fra at det er et generelt konstruktionsmæssigt problem) fejl. Denne ville have været opdaget på garantien hvis den havde været brugt mere mens der endnu var fabriksgaranti.

Med lidt held kan det være at Volvo vil gå med til at sælge et renoveret drev til en reduceret pris eller et helt nyt til en reduceret pris.

Hvis de ikke vil det så er der ikke andet for at søge på nettet efter et erstatningsdrev.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,274
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Vilianaogf
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden