Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 582
1 medlemmer og 581 gæster
Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-02-2012, 21:44
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Sejllads i mørke?

Har aldrig sejlet i mørke før og kommer sikkert ikke til det, men undrer mig bare over hvordan man kommer frem uden problemer.

I det område hvor jeg sejler kan der på nogle tider hen over sommeren være alverdens fiskegarn sat op rigtig mange steder, langt ude på vandet - faktisk ret tæt på sejlrenden.

Når jeg kommer sejlende i dagslys ser man dem selvfølgelig, men i nogle områder er der så mange sat op at man må ligge og sejle zigzag for at undgå at sejle over et net (altså imellem to bøjer som hører sammen). Havde det været mørkt, var jeg jo sejlet lige ind i det.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 01-02-2012, 22:27
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg sejler gerne om natten, hvis vejret er bare nogenlunde godt.
En nat med måne og rolig vand er bare perfekt og man ser faktisk utrolig godt om natten ude på vandet. en lille bøje eller flag laver en tydelig skygge på vandet.
Når jeg sejler om natten holder jeg mig helst til sejlrenderne eller over en god vanddybte, ikke noget med at rode rundt inde ved kysten på 2 -3 meter vand, for der står fiskeredskaberne. Ruser og garn der er sat på større dybter sker der ikke noget ved at sejle hen over, og bøjerne/flagene preller bare af på fribordet, tror dog ikke jeg har ramt nogle endnu.
Sidst jeg var i Roskilde fjord sejlede jeg om natten på hjemturen. startede i frederikssund kl ca 21.30 og gjorde stop i Lynæs for at tanke benzin. Efter tankningen gik turen ud af fjorden og mod sjællands odde. planen var at jeg ville til kerteminde men vejret blev værre og værre jo længere jeg kom frem mod Sj.odde. efter at have rundet odden stod søerne højt og jeg kunne ikke se en dyt, bøjerne der markere renden gennem odden så jeg først da de dukkede op ved siden af båden for det gav den ene skylle efter hinanden ind over båden så jeg endte med at sejle til sejerø, for at få lidt nattero. Hurra for Garmin plotteren
min fart på hele strækning var ca 7-8 knob.
Jeg har også sejlet fra Kolding til Lyø om natten hvor vandet var helt blank som en spejl, rigtig lækkert sejlads.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 01-02-2012, 22:29
Søren S Søren S er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 62
Hej.

Det er en STOR oplevelse at sejle om natten.
Det farvand man syns man kender godt i dags lys.
Er pludseligt et helt andet når det er mørkt.
En stor hjælp er en kortplotter.
Samt en eller to mand udover den der fører båden. Til at holde øje med bøjer og andre sejler.

Ang fiske-garn.
Så kan man godt sejle imellem flagene uden der sker noget.
Da garnet ligger på bunden.
Hvis det er et flyde garn SKAL det være afmærket med røde, gule eller orange flyder/kuglefender. Som indeker at her er der flydegarn i overfladen.

Nogen fritids fisker har det dog med at sætte disse garn og afmærke dem med hvide eller klare plastik dunke.
Hvad der ikke er det smartest. Da man kan tro at der er tale om en fugl i overfladen.

God dag
Søren S
Reply With Quote
  #4  
Gammel 01-02-2012, 23:09
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Jeg sejler også gerne om natten.
Inde i fjorden, kan man sejle efter ledelys. Det er to røde eller to grønne lamper inde på land. Den ene står et stykke bag den anden, og når de står over hinanden, er man midt i sejlrenden. (Båker med ledefyr)

Det er ret speciel sejlads, man kan næsten få fornemmelsen af at man ikke sejler, men flyver. Især hvis der er lidt bølger, for så er vandet sort uden reflektioner fra land, eller de lamper man holder 'overret', som det vist hedder.
Og så kan man sejle med fuld belysning inde i båden, for man kan nemt se ledelysene. Og i sejlrenden må der ikke stå fiskeredskaber.

Det der med at krydse over garnene, gør jeg helst ikke. De gange jeg har set flydegarn, har de været uden anden markering, end de små flydere der holder garnet oppe i overfladen. (Dvs. ingen markering)
Sejler jeg udenfor sejlrenden om natten, tjekker jeg derfor jævnligt med projektøren, og sejler udenom evt. garn.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-02-2012, 16:18
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Jeg kan også lide at sejle når det er mørkt,men har været ude for at motoren døde på grund af et gran var drevet ud i sejlrænden det giver anledning til en del når jeg oveni taber min skævbider og må skære ræsten væk en kniv.så ud på åben vand i måneskind og roligt vejr
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,563
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Denpokrhice
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:28.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden